[Gentoo] waarom nvidia legacy drivers?

Pagina: 1
Acties:

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:56
Ik gebruik al een tijdje naar redelijke tevredenheid de amd64/2008.0 profile van Gentoo, met onder andere de officiële (semi-binary) drivers voor mijn Nvidia GeForce FX 5900 XT videokaart.

Dit werkte altijd prima, maar een paar maanden geleden inmiddels zijn mijn x11-drivers/nvidia-drivers gedowngrade naar versie 173.14.12, terwijl er ook een 177.nogwat beschikbaar is. Die downgrade is gesuggereerd door Gentoo's portage systeem; in /usr/portage/eclass/nvidia-drivers.eclass staan wat checks waarbij a.d.h.v. de PCI ID wordt bepaalt wat de laatste werkende driver voor je videokaart is, en als je een nieuwere versie probeert te installeren krijg je een foutmelding:
You are currently installing a version of nvidia-drivers that is known not to work with a video card you have installed on your system.
[..]
For more information please read: http://www.nvidia.com/object/IO_32667.html
De nieuwe drivers werken inderdaad niet. Het stomme is echter dat als je dan de genoemde link bekijkt, Nvidia alleen legacy drivers aanraadt voor de GeForce 4 serie (en lager). Als ik bijvoorbeeld de ondersteunde kaarten bij de laatste 64-bit Linux 177.x-driver opzoek (b.v. hier en dan op Supported Product List klikken), staat mijn kaart daar ook nog gewoon bij. Ik kan dus niet anders concluderen dan dat Nvidia vindt dat mijn kaart prima met de meest recente drivers moet werken en dat terugvallen op de legacy drivers nergens voor nodig is.

De vraag is dus: waarom kan ik die laatste drivers dan niet gebruiken? Is het iets Gentoo-specifieks? Is het iets in combinatie met xorg-server-1.5? Is het iets specifieks voor het AMD64 platform? Waarom verschilt de inhoud van die eclass überhaupt van het lijstje van Nvidia waarvan de Gentoo developers zeggen dat ze het erop gebaseerd hebben?

Het stomme is dat ik geloof (maar ik weet het niet meer 100% zeker) dat ik vroeger wel de nieuwere drivers gebruikte (voordat ze die eclass updateten). De concrete aanleiding dat ik me er nu druk om maak is dat de oudere drivers niet met kernel 2.6.27 werken (en er al maanden geen patch voor is) en ik nu bang ben dat als 't zo door gaat ik behalve mijn videodrivers ook mijn kernel niet meer kan updraden.

Wie weet er raad?

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:43

BCC

Bug in de package? Wat gebeurd er als je toch 177 pakt?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Soultaker
De kernel module wordt wel geladen, maar X negeert de hele device sectie waar de nvidia driver gebruikt wordt, IIRC.

Is het zinnige om de details precies te weten? Dan ga ik m'n systeem even slopen, maar dat vereist dus nieuwe kernel compilen, nieuwe drivers builden, rebooten, errors verzamelen, alles terugzetten, rebooten, posten op GoT, etc. dus dat doe ik liever niet als 't niet nodig is.

[ Voor 3% gewijzigd door Soultaker op 18-11-2008 22:56 ]

• BCC

BCC

? Je kan toch even /usr/portage/eclass/nvidia-drivers.eclass aanpassen? Lijkt me niet veel werk.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Het enige is dat Nvidia hiermee bereikt, is consumenten sneller overhalen nieuwe kaarten te kopen. Zoals je zelf ook al ziet, kost het geen moeite om het nog te bijven supporten (dat gebeurd bij AMD64 ook al). Hoogstwaarschijnlijk zit er zelfs in de driver een check, die als het jou kaart betreft, zorgt dat de driver zich 'incompatible' meld, terwijl hij dat helemaal niet is.

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

• Soultaker
@BCC: de driver werkte ook niet, laatste keer dat ik 't probeerde. Ik heb de waarschuwing een keer genegeert en dan werkt de driver in X dus niet. Vermoedelijk weten ze bij Gentoo dus iets weten dat ik niet weet, maar ik begrijp niet waar ze 't vandaan halen.

@icyx: maar Nvidia zélf zegt dat de laatste driver wél werkt met mijn kaart. Het lijkt me dus geen marketingtruc. (Op zich ben ik ook redelijk tevreden over Nvidia; een échte OSS driver is 't niet, maar het is beter dan de beschikbare alternatieven.)

Overigens biedt Nvidia nieuwe kaarten niet meer voor AGP aan, dus ik zou niet weten welke upgradenze mij nog dachten aan te smeren (al is er wel iets met AGP uit de 7-serie dacht ik, maar die produceert Nvidia zelf vast niet meer dus dat levert ze niets op).

[ Voor 20% gewijzigd door Soultaker op 18-11-2008 23:53 ]

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Soultaker schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 23:50:
@icyx: maar Nvidia zélf zegt dat de laatste driver wél werkt met mijn kaart. Het lijkt me dus geen marketingtruc. (Op zich ben ik ook redelijk tevreden over Nvidia; een échte OSS driver is 't niet, maar het is beter dan de beschikbare alternatieven.)

Overigens biedt Nvidia nieuwe kaarten niet meer voor AGP aan, dus ik zou niet weten welke upgradenze mij nog dachten aan te smeren (al is er wel iets met AGP uit de 7-serie dacht ik, maar die produceert Nvidia zelf vast niet meer dus dat levert ze niets op).
Excuses, ik dacht te lezen dat Nvidia zelf zegt dat het niet werkt. Dan heb je inderdaad gelijk.
Verder kan je nog proberen een mail te sturen op de Gentoo mailinglist, daar hebben ze het antwoord misschien zo gegeven.

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

• BCC

BCC

icyx schreef op woensdag 19 november 2008 @ 00:06:
[...]

Excuses, ik dacht te lezen dat Nvidia zelf zegt dat het niet werkt. Dan heb je inderdaad gelijk.
Verder kan je nog proberen een mail te sturen op de Gentoo mailinglist, daar hebben ze het antwoord misschien zo gegeven.
Inderdaad. Check even wie de wijziging gemaakt heeft en email 'm.

• Crakie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05-01 21:39

Crakie

I want my board back, Lance

Ubuntu installeerde ook 173 bij mij, terwijl 177 beschikbaar en zelfs 'recommended' was. Nadat ik had ingegrepen en 177 forceerde, werkte hij prima.

Deze signature is strikt genomen langer dan noodzakelijk.

• Soultaker
Hmm, vreemd, ik meende dat 177 niet werkte. Ik ga 't even opnieuw proberen dan maar; misschien was er iets anders mis toen.

(Ik hoopte al dat anderen het probleem eerder gezien hadden; mijn hardware is tenslotte niet zó exotisch of verouderd.)
BCC schreef op woensdag 19 november 2008 @ 07:46:
Inderdaad. Check even wie de wijziging gemaakt heeft en email 'm.
Dat is ook wel een goede suggestie. Mocht het straks blijken te werken dan mail ik 'm wel dat z'n check niet klopt.

edit:
Blijkbaar laat mijn geheugen me in de steek; de nieuwste driver kan helemaal niet geladen worden:
NVRM: The NVIDIA GeForce FX 5900XT GPU installed in this system is
NVRM: supported through the NVIDIA 173.14.xx Legacy drivers. Please
NVRM: visit http://www.nvidia.com/object/unix.html for more
NVRM: information. The 177.70 NVIDIA driver will ignore
NVRM: this GPU. Continuing probe...
@Crakie: wat voor videokaart heb jij dan precies?

[ Voor 30% gewijzigd door Soultaker op 19-11-2008 13:23 ]

• FiscBiker
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 28-01 14:09
Uit de nVidia README:
Below are the legacy GPUs that are no longer supported in the unified driver.
These GPUs will continue to be maintained through the special legacy NVIDIA
GPU driver releases.

The 173.14.xx driver supports the following set of GPUs:

NVIDIA GPU product                    Device PCI ID
    ----------------------------------    ----------------------------------
    GeForce PCX 5750                      0x00FA
    GeForce PCX 5900                      0x00FB
    (...)
    GeForce FX 5900 Ultra                 0x0330
    GeForce FX 5900                       0x0331
    GeForce FX 5900XT                     0x0332
    GeForce FX 5950 Ultra                 0x0333
    GeForce FX 5900ZT                     0x0334
    (...)

GeForce4 en lager zit in de 96.43.xx driver
GeForce2 Ultra/Pro en lager zit in de 71.86.xx driver

• _JGC_
  • Laatst online: 12:04
177xx gaat idd niet werken met de FX series, die werken pas vanaf de 6000 series. De driver die iig werkt met jouw kaart is de 173xx versie, misschien dat de 96xx versie ook werkt.

Op archlinux hebben we pakketjes voor 71xx, 96xx, 173xx en de laatste versie. Van deze drivers ondersteunt alleen 71xx nog geen xorg-server 1.5, maar dan hebben we het ook over de Geforce en TNT kaartjes die je met hedendaagse graphics net zogoed met vesa of nv kunt draaien.

• Soultaker
Argh, ik zie nu ook waar mijn verwarring vandaan komt: die stomme "supported products" lijst van Nvidia staat wel op de specifieke driverpagina, maar ze linken allemaal naar dezelfde pagina. Het lijkt er dus op dat die nieuwere driver helemaal niet meer gaat werken met mijn kaart.

Worden die legacy drivers nog wel gemaintaint? Ik zou het wel jammer vinden als ik door m'n grafische kaart m'n kernel nooit meer kan upgraden (en switchen naar nv of vesa is écht geen optie; de performance van beide is zelfs in 2D mode veel slechter, om over 3D mode te zwijgen).
De driver die iig werkt met jouw kaart is de 173xx versie, misschien dat de 96xx versie ook werkt.
Is er een reden waarom ik die zou willen gebruiken? Het lijkt me dat een hoger versie nummer strikt beter is, of gaat dat niet op?

[ Voor 18% gewijzigd door Soultaker op 19-11-2008 14:12 ]

• _JGC_
De legacy drivers worden nog steeds voorzien van updates voor nieuwe kernels en X.Org versies. Op dit moment hebben 177xx en 173xx gewoon ondersteuning voor 2.6.27 en xorg-server 1.5, voor 96xx heb je de beta drivers nodig en voor 71xx is nog geen driver met xorg-server 1.5 ondersteuning.

• Soultaker
De 173.14.12 driver compileert dus niet met kernel 2.6.27 en dat is wel de meeste recente in de 173-serie. ;)

Maar goed, ik wacht het dan nog wel een tijdje af; hopelijk wordt 't vanzelf gefixt.

[ Voor 14% gewijzigd door Soultaker op 19-11-2008 17:56 ]

• _JGC_
Nah, met een beetje moeite compileert alles met 2.6.27:
patch voor 173.14.12 tegen 2.6.27
Pagina: 1