Verwijderd

Topicstarter
Het gaat om dit moederbord:
http://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-029355

Ervan uitgaande dat de AMD octa-core cpu's (Opterons) die in 2009 uitkomen, passen op dit bord, betekent dit 32 rekenkernen. Lijkt me een prima oplossing voor een kleine parallel computing platform voor FEM/CFD simulaties. Er zou 64 GB geheugen op passen. Geheugensoorten die compatibel zijn, zijn PC3200, PC4200 en PC5300. Het enige wat ik niet snap dat er alleen van PC3200 64GB ondersteund wordt en van PC4200 en PC5300 'slechts' 32 GB. Waar komt dit verschil vandaan?

Ervan uitgaande dat 32 GB ram mogelijk is en 4 octa-cores, zou ik hiermee dus een soort SMP-achtig machientje met 32 cores kunnen bouwen voor 3000-4000 euro bij een aangenomen stukprijs van +/- 500-700 euro per octa-core die volgend jaar uitkomt.

Iemand enig idee hoe zo'n systeem zou presteren vergeleken met een echte op SMP architecture gebaseerd systeem van bv SGI of HP met ongeveer zelfde aantal cores en hoeveelheid ram. Neem verder aan dat de harddisks, cpu's en OS hetzelfde zijn.

Zijn er trouwens ook 4-socket Xeon moederborden (van Intel dus)? Ik kan ze nergens vinden op internet.

Bvd.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2008 22:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Topic per ongeluk in verkeerde rubriek geplaatst!

Verzoek aan admin om topic te verplaatsten naar rubriek 'Processors, Geheugen en Moederborden'.

Excuses voor het ongemak!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:17

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Dit hoort inderdaad in een ander sub-forum thuis, overigens kun je dergelijke meldingen via een topic report doen. Dit doe je door op het opgestoken handje boven het topic te klikken. ;)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:29
Er zijn wel degelijk moederboards voor quad socket Xeons. Intel heeft voor het segment 4+ sockets de Xeon MP in socket 604 uitgebracht, de Xeon 7300 serie Tigerton.
Ook 4Lauch verkoopt hiervoor een supermicro moederboard (http://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-048987). Voor de prijzen van de processors zul je even moeten zoeken, gezien het segment zul je die niet bij een willekeurige webshop tegen komen.

Voor wat betreft je geheugenvraag en snelheid is er een logische verklaring. Meer geheugen betekend een hogere belasting op je geheugencontroller. In dit segment is hoge betrouwbaarheid belangrijker dan preformance. Vandaar dat bij een hogere belasting een lagere maximale snelheid is toegestaan.

Overigens zie ik geen enkele reden om dit soort moederboards als onechte SMP architecture te beschouwen. Het zou zelfs zo kunnen zijn dat de chipset op de Supermicro hetzelfde is als die op de HP versie, waardoor ook de prestaties vergelijkbaar zijn.

Mocht je werkelijk van plan zijn om iets dergelijks aan te schaffen zou ik toch ook kijken of je dezelfde prestatie ook niet op GPGPU kunt realiseren (Wikipedia: GPGPU).

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-05 22:36

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Gezien de goedkoopste 8xxx serie Opteron (De 2xxx past hier niet op, of iig niet in >2 CPU opstelling) bij 4Launch 500+ euro kost (dual core) en de goedkoopste quad core bij ruim 800 begint denk ik dat je prijs-schatting wel wat optimistisch is. Of dit bord ze uberhaupt gaat ondersteunen is natuurlijk ook maar de vraag.
Op dit moment zou je dus wel voor:

-Mobo: E700
-8x Quad 2GHz CPU 8350: 8xE833.50
-16x 2GB PC5300 DDR2 Reg ECC Ram: 16xE36

Pak hem beet 8000,- mobo, ram, cpu's hebben... Houd je er ook 'even' rekening mee dat een geschikte behuizing en bijpassende voeding 'best prijzig' zijn?

Kun je imho beter nu gewoon voor een Quad 6-core Xeon oplossing gaan. Toegegeven, die is wss nog *net* iets prijziger ;).

Verwijderd

Topicstarter
Kippenijzer,

Ik had het meer over de toekomstige 8-core Opterons die wss in 2009 uitkomen. Maar om te denken aan een prijs van 500-600 per cpu, is idd wat te optimistisch. Immers tegenwoordig kost een quad-core Opteron al dikke 800 euro. Kan beter uitgaan van 1000 euro per stuk.

Dus ongeveer:

- CPu's = 4000 euro
- RAM = 32 GB, 16 x 36 euro = +/- 600 euro
- Harddisks = waarschijnlijk combinatie SAS en Sata tvw 500 euro
- Videokaartje = +/- 300 euro
- Behuizing + voeding + koeling = 300 euro

Toch wel tegen de 6000 euro. Maar dan heb je wel een 32-core machientje met 32 GB geheugen.

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Kippenijzer schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 23:59:
Kun je imho beter nu gewoon voor een Quad 6-core Xeon oplossing gaan. Toegegeven, die is wss nog *net* iets prijziger ;).
Die zijn nog altijd gebaseerd op de FSB-technologie. Meer dan 2 CPU's wil je daarmee echt niet draaien. Het is ondertussen al gebleken dat een 4x6-core Intel-opstelling, niet voorbij een 4x4-core AMD-setup raakt. En dan laten we prijs en stroomverbruik nog even in het midden... Hoe het met de i7-variant zit, weet ik niet.

Zaken waar je nog rekening mee moet houden:
  • Behuizing: zo'n moederbord past niet in gelijk welke kast. Met zn 41 op 33 moet je al duurdere kasten gaan opzoeken (of zelfs een rack chassis) = duurder
  • Stroom: dit moederbord heeft meer nodig dan 1x24 pins en 1x4 pins. Andere aansluitingen vind je enkel maar op duurdere voedingen (en passen die wel in die kast die je op het oog had?).
  • Koeling: wederom, arctic, scythe of zalman koelertjes passen daar niet op. Je moet op zoek gaan naar potentieel duurder materiaal.
  • Opslag: voor die SAS-schijven heb je een aparte SAS backplane nodig, die kunnen niet op SATA-poorten worden aangesloten. Omgekeerd gaat wel. = duurder
  • Support: als je geheugen niet wil werken met je moederbord, moest je moederbord niet passen in je kast, moesten de kabels van de voeding niet lang genoeg zijn,... kan je dit dan gemakkelijk terug brengen of gemakkelijk een andere oplossing vinden?
Voor een desktop is dit allemaal vrij gemakkelijk te doen, maar een server is toch heel iets anders. Die fabrikanten hebben heel vaak eigen standaarden qua afmetingen en aansluitingen. Ik zou gewoon via HP of Dell of wie-dan-ook een server kopen. Heb je meteen de garantie dat alles werkt, een jaar next-business-day garantie, 64 GB mogelijk,...

Reken er maar op dat je eerste prijsschatting lelijk wat duurder zal uit komen. Misschien zelfs gevaarlijk dicht bij een HP- of Dell-geval (rond de € 12 000, gok ik).
De kracht dat één grafische kaart zal opleveren, zal in het niet vallen naast die 32 cores. Programma's moeten er trouwens specifiek voor worden geschreven. Of ben je van plan om er af en toe een potje Crysis op te spelen ;)

Yes, but no.

• -krekel-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-05 08:20
Deze Chenbro kast ondersteunt 4-way mobo's en heeft een 1100 watt redundante voeding aan boord.

Btw, tyan heeft de S4989 en die heeft een iets nieuwere chipset, misschien net iets beter....?

Verwijderd

Topicstarter
Het is inderdaad de zaak dat zo'n systeem degelijk, robust en betrouwbaar werkt, dus zelf samenstellen gaat idd gepaard met risico. Maar een kast+voeding+koeling vinden voor dit systeem moet toch wel kunnen voor 500 euro, dacht ik (zoniet voor die 300 euro). Biedt overigens het vervangen van SAS disks door snelle Sata disks (Raptors bv) een goede alternatief voor een server? Ik moet hier zeker wat meer research over doen, zeker als ik samen met een paar man zelf een server ga bouwen. Al met al zou je met zo'n configuratie niet boven 6000 euro moeten uitkomen, dacht ik.

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Verwijderd schreef op woensdag 19 november 2008 @ 17:50:
Biedt overigens het vervangen van SAS disks door snelle Sata disks (Raptors bv) een goede alternatief voor een server?
Tuurlijk. Zelfs "simpele" 7200 rpm S-ATA schijven kunnen mooie prestaties neerzetten op een beetje RAID-controller.

Yes, but no.

Pagina: 1