[PDF] Document beveiligen tegen onbevoegden *

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiepsoDJ
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:49
Hoi allemaal,

Binnenkort krijg ik de beschikking over een digitale versie (PDF) van het antwoordenboek van Duits bij ons op school. Ik krijg deze digitale versie zodat ik hem kan verder verdelen onder mijn leerlingen per mail.

Het is echter de bedoeling dat de antwoordenboeken slechts bij een selectief groepje van leerlingen terecht komen. De leerlingen kennende heeft binnen 2 weken elke leerling op school het antwoordenboek wanneer hier geen beveiliging op zit.

Hoe kan ik een PDF (of ander formaat bestand) zo beveiligen dat het enkel te openen is door de leerlingen die hier toestemming voor hebben?

Ik zou met certificaten binnen Adobe reader kunnen gaan werken, maar dit is veel te omslachtig. Een simpel wachtwoord instellen is geen optie, omdat het wachtwoord dan gewoon mee wordt doorgegeven aan leerlingen.

Hoe zouden jullie dit oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35978

De leerlingen kennende heeft binnen 2 weken elke leerling op school het antwoordenboek wanneer hier geen beveiliging op zit.
Als ze het kunnen lezen, kunnen ze het kopiëren en verspreiden.

Je wilt iets dat onmogelijk is lijkt me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiepsoDJ
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:49
Anoniem: 35978 schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 21:47:
[...]

Als ze het kunnen lezen, kunnen ze het kopiëren en verspreiden.

Je wilt iets dat onmogelijk is lijkt me :)
Bij PDF kan de mogelijkheid tot printen worden uitgezet, dus dat verkleint het al voor een groot deel.
helemaal waterdicht zal het ook niet worden, maar ik wil het ze zeker niet makkelijk maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
PiepsoDJ schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 21:59:
[...]

Bij PDF kan de mogelijkheid tot printen worden uitgezet, dus dat verkleint het al voor een groot deel.
helemaal waterdicht zal het ook niet worden, maar ik wil het ze zeker niet makkelijk maken...
Dan kan je toch nog steeds knippen en plakken en het dan printen. Of anders kan je nog screenshots maken en die uit printen of weer omzetten in tekst.

Het is echt zoals er door Bootstrap gezegt wordt, als het te lezen is, is het te kopiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:58

Blonde Tux

Advertentieboer

gewoon de access ervan linken aan een account van de leerlingen. Omzetten naar iets wat je kan embedden.
Ik weet niet waar jullie mee werken of welke school omgeving het gaat, maar als je een blackboard aplicatie hebt, moet dit makkelijk gaan.

Leerlingen zullen niet snel de access van hun account door spelen aan derden, zeker niet als het gekoppeld is aan verschillende tegoeden. Plus met het embedden (flash) maak je het ook weer wat moeilijker om te kopieren.

Of een app van maken, die je link aan accounts.

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 113297

OFF -> CSA

je zal idd meer naar een oplossing gaan zoals Blonde Tux opmerkt, of anders een e-bookoplossing

zie bv. beveiligde ebooks creëren (engelstalige opzoeking)

maar misschien moet je eerst eens degelijk evalueren of zo'n oplossingenboek niet gewoon vrijgegeven mag worden (uiteraard wel rekening houdend met auteursrecht en dergelijke), dat zou de educatieve waarde ervan imho heel wat opkrikken. voor examens zal je best toch zelf de nodige creativiteit aan de dag moeten leggen om met originele vragen te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-04 13:33
Is het geen idee om die bestanden enkel online embedded (zoals al is voorgesteld) aan te bieden, met een soort watermerk?
Ik weet niet om hoeveel verschillende leerlingen het gaat, maar als je nou op diverse plaatsen op het document een random karakter neer zet, wat je (in jouw eigen administratie natuurlijk) koppelt aan die leerling.

Mochten er dus screenshots of wat dan ook rond circuleren, dan kan jij aan de hand van je "watermerkjes" zo achterhalen wie de bron is.

Voordat je de gegevens vrijgeeft leg je de leerlingen simpelweg uit dat misbruik keihard wordt bestraft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ras
  • Registratie: December 2004
  • Niet online

Ras

Naast het feit dat leerlingen screenshots kunnen doorspelen, is ook een wachtwoord/print/selecteer beveiliging met op internet te vinden programma'tjes er weer simpel af te slopen. Ik gebruik het zelf regelmatig voor readers van m'n studie :D

Je kunt het ze natuurlijk wel moeilijk maken, maar zogauw 1 leerling zo'n programma'tje ontdekt heeft, krijgt alsnog de hele school de onbeveiligde versie.

[ Voor 26% gewijzigd door Ras op 18-11-2008 23:23 ]

Antec Fusion Black, Intel e8400, EAH3450 512MB, 2x2GB pc6400 kingston, p5e-vm hdmi, 1x1TB 1x500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Heb je al eens gekeken wat er op Google te vinden is? Als ik ga [google=pdf security] dan vindt ik al heel veel nuttige linkjes :)

Daarnaast zijn PDF wachtwoorden ook niet superveilig; maar je zou kunnen kijken of je iedere leerling een ander wachtwoord geeft? Hou ergens een koppeltabel bij, en bij een lek weet je direct de schuldige die de PDF 3 keer mag overschrijven ;)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Pagina: 1