Toon posts:

Vraagje ivm receiver

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

Omdat ik van plan ben een nieuwe tv te kopen wilde ik er deze keer ook eens wat lekker geluid bij hebben.
Vandaag zag ik op het forum de aanbieding van iBood nl=> http://www.ibood.com/site/nl/ibood.php. Wel dit zag er wel strak uit maar toch heb ik wat vragen ivm de gebruikte standaards.

Zover ik zie kan deze reciever alleen dienen als hdmi-switchbox om het video signaal de multiplexen en het geluid te versterken.

Dus zal de audio via analoog of digitaal moeten binnen komen en dan versterkt worden. En hierbij loop ik tegen de problemen aan.
"Surround Sound Options: DTS Neo:6 5.1 / DTS 96/24 / Dolby Pro Logic II" dit wat kan dit betekenen?

Bij de duurdere a/v recievers komen er nog een heleboel andere termen bij zoal THX en andere gekke dingen.
Wat betekenen deze specificaties voor MIJ de gebruiker.

Deze vraag stel ik omdat ik hier thuis een creative t7900 7.1 setje heb staan. Deze is analoog aangesloten op men pc en eigenlijk ben ik hier heen ontevreden van. Deze miskoop wil ik dus niet meer doen omdat het over een duurdere investering gaat :) .

Het content dat op de tv afgespeeld gaat worden zal voornamelijk komen van men HTPC. Dit zullen dus .mkv files zijn alsook andere hd formaten.

Dus om een lang verhaal kort te maken: als ik deze reciever koop sluit ik men hdmi aan en een tosslink voor het geluid. Wat is er dan anders als ik een duurdere reciever koop met THX enz. ?

extra info:
-Het gaat over een normale woonkamer dus geen bioscoop achtige lokalen
-Ik ben geen audio-fiel maar kan toch genieten van mooi geluid

• timofp
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-01 08:58
Ivm met de specificatiets.

Deze reciever ondersteunt DTS en Dolby Digital, en Dolby pro logic (de eerste 2 zijn digitale surround signalen, de laatste is een technologie voor van bv een stereo signaal te upmixen naar een surround) deze 3 functies hebben de meeste recievers.

Tegenwoordig heb je ook nog de HD versies van DTS en DD. deze vind je enkel op duurdere recievers, de reciever die jij aanhaald heeft dit niet.

THX is iets anders, dit is een keurmerk wat wat wordt gegeven aan systemen, ze moeten dan aan bepaalde eisen voldoen, het is in tegenstelling tot DD en DTS geen signaal.

Wat is je budget en wat voor TV heb je? ik heb zelf sinds een half jaartje ook een HTPC en heb de Onkyo S990 THX gekocht, ben hier zeer tevreden over (buiten een probleempje met de center speaker momenteel, maar heeft weinig af te doen aan de kwaliteit van de set)

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de snelle reply.

Over het verschil tussen die verschillende signalen: welk verschil zal ik horen als ik een reciever zou kopen die zowel THX als die hd versies zou hebben?

Het budget staat nog altijd niet vast. Maar ik ben niet echt van plan meer geld uit te geven aan audio dan aan de video. Is dit eigenlijk wel juist?

edit:

Dus wat eigenlijk mij doel is=> Voor het afspelen van media ga ik enkel een htpc gebruiken. Ik heb dus niet meerdere hdmi bronnen. En de bedoeling is dus films afspelen met 5.1 audio en een hd resolutie. Wat ik daarvoor zou kunnen gebruiken is een HTPC en bvb een logitech z5500 voor de audio. Dit komt goedkoper uit. Dus dan heb ik een a/v reciever meer nodig als ik het goed doorheb.

Maar stel dat ik ooit digitale tv zou kopen of zelfs gewoon analoog tv zou kijken kan ik niet genieten van het surround geluid. Op zich is dit niet zoeen groot probleem omdat dit toch maar stereo wordt uitgezonden. In de toekomst zal toch alles hd worden uitgezonden (hoelang zou dat nog duren btw?) is men setje dan toch al verleden tijd?

Dus wat zou ik doen?

edit2:
hèhè men ideeen komen altijd te laat. :P
Stel dat ik een htpc koop en men oud setje creative t7900 daarop analoog alsluit. Wat is het verschil dan in geluids-kwaliteit tussen de ander oplossingen zoals logitech z5500 en a/v reciever met speakerset?

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2008 22:13 ]

• timofp
Welke tv heb je, hoeveel heeft deze gekost?

Ik heb thuis ongeveer dezelfde situatie, heb mijn spullen enkele maanden geleden gekocht.

Ik heb een 40inch full hd van 1000 euro. mijn geluid koste 900euro, dus ongeveer evenveel.
Als je een reciever wilt kopen die zowel thx als HD formaten ondersteunt en daar nog sub en minimaal 5 speakers bij koopt ben je meer geld kwijt dan je wilt uitgeven denk ik :p rond de 1300 denk ik.

Ik had zelf ook geen hdmi nodig, dus heb een goekopere reciever kunnen kopen. Deze heeft wel geen HD audio formaten, maar dit moet voor mij niet. dus dat moet je voor jezelf beslissen.

De logitech heeft veel meer power dan de set die je nu hebt en heeft meer aansluitingsmogelijkheden, verder zal de logitech ook beter klinken dan je creative set.
Een reciever met boxen (en dan bedoel ik niet op een Home cinema set, met zo een dvd speler erbij) maar echt een reciever met speakers zal echter je logitech wegblazen in elk opzicht van power, aansluitingen en vooral kwaliteit.

Mijn keus was gaan voor een reciever met speakers voor de kwaliteit, duurzaamheid en mogelijkheden. maar om ook te betalen voor HD audio en HDMI was me een beetje teveel.

Verwijderd

Topicstarter
Ok bedankt voor je reply

Er zijn me nu al elke dingen veel duidelijker.
Over de tv kan ik kort zijn ik weet het nog altijd niet.

Maar toch is er iets me toch niet echt duidelijk: Je zegt dat die duurdere sets meer power hebben. Dit is toch niet echt nodig in een normale huiskamer? (tenzij je ruzie zoekt met de buren natuurlijk :)).

Dus voor de beginnende gebruiker zou die onkyo set goed genoeg zijn. Maar wat zou ik dan missen (in geluids kwaliteit) als ik nog een beetje door zou sparen en een duurdere reciever zou kopen met misschien THX enz?

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 20 november 2008 @ 10:30:
Ok bedankt voor je reply

Er zijn me nu al elke dingen veel duidelijker.
Over de tv kan ik kort zijn ik weet het nog altijd niet.

Maar toch is er iets me toch niet echt duidelijk: Je zegt dat die duurdere sets meer power hebben. Dit is toch niet echt nodig in een normale huiskamer? (tenzij je ruzie zoekt met de buren natuurlijk :)).

Dus voor de beginnende gebruiker zou die onkyo set goed genoeg zijn. Maar wat zou ik dan missen (in geluids kwaliteit) als ik nog een beetje door zou sparen en een duurdere reciever zou kopen met misschien THX enz?
Ben het niet met je eens dat de power er niet toe doet. Als je een "magere" set koopt dan zul je die bijna op z'n max moeten zetten om mooi effect te krijgen. Gevolg is dan dat je dus veel vervorming zult krijgen, dus een slechtere kwaliteit met veel vervorming. Dit geldt niet alleen voor je versterker maar ZEKER ook voor je boxen.

• wiene
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:43
De vraag is wat je op dit moment merkt van zo'n set. Ik heb zelf de onkyo en ben er zeer tevreden mee. Let er wel op dat het hdmi passtrough is. De hdmi signalen op de inputs 1,2,3 kunnen alleen via hdmi out doorgegeven worden. De receiver doet er niks mee. voor geluid moet je dus naast de hdmi nog optische of coaxial kabels trekken. Je kunt dan de inputs zoals DVD koppelen aan een hdmi en digitale geluidspoort. Ik was hier huiverig voor maar het werkt perfect.

Ik heb dus:

- Panasonic plasma met 2 hdmi inputs op achterkant. 1 voor receiver, 1 voor hd digitale tv.
- PS3 met hdmi en optisch naar receiver op AUX
- Popcorn hour met hdmi en optisch naar receiver VCR/DVR
- Digitale TV rechtstreeks naar TV en met optische kabel naar optisch/coaxial convertor en dan naar de receiver met coaxial op CBL/SAT
- Upscaling DVD-Player met hdmi en coaxial naar receiver DVD

Geloof mij maar dat dit setje meer als hard genoeg gaat. En wat ga je nu werkelijk merken van True HD etc? Ik wed dat de gemiddelde bioscoop dat nog niet eens heeft.

Dolby Digital DTS lijkt me meer als voldoende, in NL wordt digitale tv nog in stereo uitgezonden.

• timofp
Het nadeel (maar dat is misschien persoonlijk) is dat deze set satteliet speakers heeft. Ik heb bewust gekozen voor een set met 'full size' speakers, om zo een voller en kwalitatiever geluid te hebben.

kleine speakers hebben dan weer het voordeel dat ze gemakkelijker te plaatsen zijn.

En ivm met de power is zoals hierboven beschreven is.

PS: voor de Ibood deal ben je te laat.. dus de prijs zal iets hoger liggen

[ Voor 19% gewijzigd door timofp op 20-11-2008 13:44 ]

Pagina: 1