• Mir
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Hej!

Ik heb digital TV van casema via hun Humax decoder. Nederland 1 2 3 zijn alleen heel slecht. Elke seconden zie je van die digitale fouten in het beeld. En na een tijd loopt dat ding zelfs vast!

Hoe kan dit? Wat kan ik hieraan doen?

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-02 22:32

mace

Sapere Aude

Waarschijnlijk gewoon slecht signaal.

Eventjes de kabels controleren.

• Mir
  • Niet online
die zijn allemaal nieuw! :)

• mace

mace

Sapere Aude

Als hij op Iederland 1,2 of 3 staat moet je eventjes de signaalkwaliteit controleren.
Ik weet niet hoe dat bij de Humax gaat maar bij mijn samsung moet ik een paar keer op info drukken en dan krijg ik een balkje.

Dan moet je dus even de signaalsterkte bekijken en de BER.

Signaalsterkte moet niet veel onder de 75 zitten en de BER mag eigenlijk niet meer dan 0e0 zijn.

Als dat wel zo is heb je slecht signaal en dan moet je eventjes alles nakijken, contactdozen splitters e.d. Als je zeker weet dat alles goed zit moet je even Ziggo bellen om een monteur langs te sturen.

• Friedchicken
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-06-2015
Klinkt heel erg naar een signaal/kabel probleem. Wat belangrijk is dat de kabel goed knijpt op de connector van de wandcontactdoos. Hij moet massa maken.

Heb dit al enige malen meegemaakt bij klanten thuis.

• Mir
  • Niet online
RTL 4
Perfect beeld + Geluid
Sterkte: 8%
Kwaliteit: 70%-90%
BER [E-6]: 54-60

Ned 3:
Slecht beeld + geluid
Kwaliteit: 40% - 50%
BER [E-6]: 350-360

Een duidelijk verschil in BER..wat dat dan ook mag zijn ;)

Ik heb de kabels even nagelopen en die maken prima contact. Kan het nog een probleem zijn dat het langs m'n verwarming loopt en in de buurt van stroomkabels komt?

• Mir
  • Niet online
BER : Staat voor Bit Error Rate. Bij digitale transmissie van signalen kunnen er door atmosferische storingen fouten optreden. Een digitaal signaal bestaat uit pakketjes met data en door een storing wordt dan bijvoorbeeld een pakketje niet juist ontvangen. Dit zou betekenen dat het signaal onbruikbaar wordt en het beeld op zwart gaat. Via een ingewikkelde correctie worden deze pakketjes echter hersteld.

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17:02
sterkte 8% is ook wel erg laag. Hoeveel meter Coax heb je liggen?? En hoeveel splitters zitten ertussen?

• Mir
  • Niet online
Vanaf m'n meterkast naar de andere kant van m'n woonkamer.. Daar komt het de muur uit en gaat het zonder splitter iets van 11 meter naar mijn slaapkamer direct m'n humax decoder in.

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-02 23:13
probeer es een nieuwe splitter, die dingen gaan vaak kapot uit persoonlijk ervaring, of je koopt een signaal versterker, hier zit ook vaak direct een splitter in. :)

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 18:37

job

Mir schreef op woensdag 19 november 2008 @ 23:11:
Vanaf m'n meterkast naar de andere kant van m'n woonkamer.. Daar komt het de muur uit en gaat het zonder splitter iets van 11 meter naar mijn slaapkamer direct m'n humax decoder in.
En die tv in slaapkamer is de enige tv?
Grote kans dat het signaal gewoon te zwak is voor meer dan 1 tv.
Dan zal je of echt goede kabels moeten leggen, of naar een kabelversterk moeten kijken.

Maar voordat je dat doet, loop nog even alle coaxconnectoren bij langs.
Een vaak gemaakte fout is een verkeerd vastgemaakte connector.
Je moet de kern en de afscherming gescheiden houden. Deze moet je beiden vastmaken aan de connector. En let erop dat deze elkaar niet mogen aanraken.

[ Voor 16% gewijzigd door job op 19-11-2008 23:23 ]

• mace

mace

Sapere Aude

Mir schreef op woensdag 19 november 2008 @ 20:37:
RTL 4
Perfect beeld + Geluid
Kwaliteit: 70%-90%
BER [E-6]: 54-60

Ned 3:
Slecht beeld + geluid
Kwaliteit: 40% - 50%
BER [E-6]: 350-360

Een duidelijk verschil in BER..wat dat dan ook mag zijn ;)

Ik heb de kabels even nagelopen en die maken prima contact. Kan het nog een probleem zijn dat het langs m'n verwarming loopt en in de buurt van stroomkabels komt?
Veeeeel te slecht.

Ik heb een signaalsterkte van 77% en een ber van 0

Er is dus iets mis.
Zoals gezegd, probeer het eens zonder splitter en kijk of je de boel wel goed aangelsloten hebt, zo moet het: http://www.id-sat.nl/index_bestanden/page0014.htm

Let er dus op dat de afscherming contact maakt met de metalen buitenkant van de stekker en dat de kern geen contact maakt met de afscherming.

• Friedchicken
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-06-2015
Weet niet of het mogelijk is, maar probeer even vanaf je AOP een "goede" kabel rechtstreeks in je decoder te steken.

Het AOP bevind zich vaak in de meterkast en is te herkennen aan de groene kabel die binnenkomt. Je AOP is een ééngatsdoos (TRAS1000), verzorgt door je aanbieder. Radio en TV signaal komen hier op 1 kabel binnen. Vanuit dat punt ga je door naar een versterker of verdeler (of beide), die vervolgens uitkomen op Einddozen, of rijgdozen. Voor Coax gebruik je KOKA799 van Hirschmann, en eindozen, versterkers, verdelers en f-connectoren idem van Hirschmann.

Voilá, goed signaal is het halve werk.
Pagina: 1