Even getest thuis en ik haalde ~168 kbit, volgens
www.dslreports.com/mspeed.* Denk dat dat wel zo is wat ik doorsnee haal.
Met die snelheidzijn mobiele pagina's (zoals de mobiele versies van Tweakers, gmail of nu.nl) best te bezoeken, maar het duurt iedere keer wel zo'n 10 seconden om ze in te laden. (je kunt altijd iets vroeger beginnen met lezen, omdat de tekst er meestal al is).
Dit is prima voor een half uurtje surfen/lezen in de trein. Google Maps is bij deze snelheid ook prima bruikbaar om rustig even iets op te zoeken, omdat die goed cachet. Voor navigatie (als bijrijder) heb ik 'em 1x gebruikt, maar dat valt echt heel erg tegen, omdat hij niet snel genoeg data binnenhaalt om je te kunnen orienteren. (Gelukkig dat we ook een uitgeprinte route-beschrijving hadden.)
Voor e-mail werkt het natuurlijk prima. Net als Live Messenger.
Niet-mobiele versies van pagina's (d.w.z. de normale versies) duren tergend lang, vooral vanwege de vele stijl-elementen/plaatjes. En uiteindelijk vind ik deze snelheid te sloom om tijdens een gesprek eventjes informatie op de Wikipedia (of Wapedia) op te zoeken, of om even snel op Buienradar mobiel te kijken.
Streamen kun je wel vergeten :-) Vraag me af wat VF gaat doen met hun televisie-streams. Die zullen wel niet afgeknepen worden aangeboden, neem ik aan.
----
*Dit is ook te wijten omdat de Palm Treo 500v geen HSDPA ondersteund (volgens GSMarena haalt het ding max 386 kbps.)
(Ironisch genoeg wilde ik juist bij verlenging van Abo een HSDPA toestel. Maar als die snelheden alleen bij een duurder abo beschikbaar komen...tsja, dan stap ik toch lekker over op de iPhone?)
[
Voor 5% gewijzigd door
Keypunchie op 18-11-2008 21:28
]