Verwijderd

Topicstarter
Hoi beste mensen,

Ik ga over een week filmen met een HDV camera voor een project. Nou heb ik het internet het een en ander opgezocht, en om in HDV op te nemen heb ik een miniDV-tape of een HDV-tape nodig.

Wat is nou echter het verschil tussen die twee tapes, want ik kan dit nergens vinden op het internet.

• dodo79
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:33

dodo79

witte dikke tonnie

er is geen verschil tussen de tapes.
hdv heeft een andere "codec" dan dv, maar ze gebruiken beidde dezelfde tapes.
Dus je kunt gewoon standaard minidv tapes gebruiken.

omdat het kan!

Verwijderd

Topicstarter
Ah okay. Bedankt voor je snelle reactie, was alleen nog vergeten te reageren. :D

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Zie ook de discussie aan de hand van deze post: MuTTLeYs in "Betaalbare HD Videocameras - Deel 2"

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:56
Dat ze hetzelfde zijn is niet helemaal waar...

De tape die in video-, cassette-, dv-, hdv en andere tapes zit, wordt op een grote rol geproduceerd. de buitenkant van die rol is van mindere kwaliteit dan de binnenkant. Dit heeft met het productieproces te maken. de buitenkant wordt gebruikt voor de goedkopere minder veeleisende formaten.

HDV is een formaat wat hoge eisen stelt aan de tape, omdat bij 1 leesfout je meteen een halve seconde beeld mist. HDV tapes bevatten daarom kwalitatief betere tape dan gewone dv tapes.

[ Voor 54% gewijzigd door wibblemoo op 19-11-2008 21:24 ]

Verwijderd

Aangezien HDV een dynamische compressie (interframe) gebruikt durf ik niet te stellen dat een framedrop resulteert in een verlies van een halve seconde. Dat hangt van nogal wat zaken af. Het is wel te stellen dat een framedrop resulteert in verlies van meer dan 1 frame.

Overigens ben ik nog geen artikelen tegen gekomen waar of het productieproces van tapes wordt beschreven of waarin verschillende tapes met elkaar worden vergeleken. Ik trek je verhaal hierover overigens niet in twijfel, aangezien hetzelfde opgaat voor het maken van fotografische film (de randen worden verkocht als HEMA of Kruidvat film).

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
wibblemoo schreef op woensdag 19 november 2008 @ 21:22:
Dat ze hetzelfde zijn is niet helemaal waar...
Dat geloof ik ook wel, er zullen ongetwijfeld fysieke verschillen zitten in de tapes. Ik ben wel van mening dat de extra kosten voor HDV-tapes niet gerechtvaardigd zijn, aangezien er niet/nauwelijks valt te bewijzen hoeveel % risicovermindering je hebt.

Stel dat je met normale tape 1x per 25 uur film een framedrop hebt, en met HDV-tape 1x per 30 uur.... Zolang er geen harde cijfers komen van de fabrikanten, maar slecht marketingkreten overtuig je mij niet.
Pagina: 1