processorkoeler snelheid regelen

Pagina: 1
Acties:

• Twido
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-01-2021

Twido

Eens een ALFA, altijd een ALFA

Topicstarter
Ik heb net een nieuw mobo gestoken (asus P5Q SE plus (socket 775) ).
Daarop een E8500 cpu.
De standaard koeler heb ik vervangen door een Scythe mugen om lagere temps te bekomen maar ook om hem stiller te laten draaien dan met de standaard koeler.(ik ga niet overklokken)
Maar het probleem is dat de scythe enkel een 3 pins aansluiting heeft en de intel koeler een 4 pins waardoor deze door de Q-fan regeling temperatuur gestuurd kan worden wat dus nu niet gaat.
Het is ook niet mijn bedoeling om er een fan controller in te bouwen dus is mijn vraag hoe ik ,al dan niet, softwarematig of hardware matig dit probleem kan oplossen.
Met speedfan lukt het alvast niet.
Ik heb wel een 3 pins naar molex kabel maar ik zou niet weten hoe ik daar mijn voordeel uit moet halen.

cooler master cosmo,gigabyte X58 ,Q720 ,3x2GB OCZ platinium,seagate 500gig 32 mb cache,HP ZR24W,Creative gigaworks progamer g500,creative X-fi Xtreme audio pci-e,selfmade waterkoeling 0db

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06:52
Ik heb dezelfde koeler, ook op een Asus moederbord (maar niet de P5Q), en bij mij werkt werkt Q-fan wel...
Al eens goed gekeken of de settings wel juist staan?

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Twido

Twido

Topicstarter
Heb jij enige software van asus hiervoor moeten installeren of gewoon in het bios q-fan ingeschakeld?

cooler master cosmo,gigabyte X58 ,Q720 ,3x2GB OCZ platinium,seagate 500gig 32 mb cache,HP ZR24W,Creative gigaworks progamer g500,creative X-fi Xtreme audio pci-e,selfmade waterkoeling 0db

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06:52
Ik heb alle software van Asus geïnstalleerd, maar ik denk dat het zonder ook al werkte.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• jitter
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-09-2022
Ik denk dat je een PWM-fan (4-pins) nodig gaat hebben.
Hoewel het niet specifiek in de handleiding staat kan Q-Fan op mijn Asus mobo (P5K-VM) de snelheid van de CPU-koeler alleen regelen als er een PWM-fan op is aangesloten. De andere fan-aansluiting zijn 3-pins en niet regelbaar, ook een programma als SpeedFan kan er niets mee.

Maar de oplossing is simpel: vervang de meegeleverde fan door een 4-pins exemplaar.

Ik vind het overigens maar mager van Scythe dat ze niet allang een PWM-fan meeleveren. Daarmee lopen ze toch echt achter bij veel van de concurrentie. Vreemd is het ook aangezien de 4-pins aansluiting zo ontworpen is dat die backwards compatible is met 3-pins aansluitingen (al vevalt dan uiteraard wel de PWM-regeling).

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

here you go speedfan softwarematig temps en fan's regelen

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• Twido

Twido

Topicstarter
zoals eerder aangehaald , speedfan werkt niet!
De originele koeler doet het dus wel goed.
Het zal inderdaad een keuze worden tussen de fan vervangen door een 4 pins of een fan controller plaatsen.
Scythe stelt dus op dat vlak en op het vlak van bevestiging aardig teleur maar de koel prestaties zijn uitermate schitterend en dat maakt gelukkig veel goed . (mag ook wel voor die prijs)

Pagina: 1