Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• CSB
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:42
Hoi Tweakers,

Mijn situatie is als volgt. Ik ben bezig met het MCSA traject. Heb inmiddels 70-270 en 70-290 gehad en bezig met 70-291. Daarnaast heb ik nog wat certificaten en een afgeronde MBO systeembeheer niveau 4 diploma.

Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen. Ik merk dat er op de arbeidsmarkt niet veel plek is voor een groeiende junior systeembeheerder. (regio bollenstreek) Ik zie dat men over het algemeen HBO niveau vraagt met daarbij de nodige aantal jaren werkervaring. Nu werk ik zo'n 4 jaar in de detachering en heb merendeels Windows omgevingen geserviced / beheerd en zou eventueel de overstap willen maken naar een vaste baan.

Is het dan reëel dat iemand als ik ingaat op een vacature als beheerder waarbij kennisniveau van een MCSA / MSCE-er gevraagd wordt? Met daarnaast bijv. de nodige andere veelgebruikte applicaties als Citrix en SQL?

Zoals al eerder gezegd: ik heb er enigszins ervaring mee.

Dus met andere woorden: Moet je je als junior beter profileren dan je feitelijk bent om aan een baan te komen met als risico dat je ondergekwalificeerd bent?

Met zo'n administrator heb je geen users meer nodig...

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
CSB schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 16:20:
Hoi Tweakers,

Mijn situatie is als volgt. Ik ben bezig met het MCSA traject. Heb inmiddels 70-270 en 70-290 gehad en bezig met 70-291. Daarnaast heb ik nog wat certificaten en een afgeronde MBO systeembeheer niveau 4 diploma.

Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen. Ik merk dat er op de arbeidsmarkt niet veel plek is voor een groeiende junior systeembeheerder. (regio bollenstreek) Ik zie dat men over het algemeen HBO niveau vraagt met daarbij de nodige aantal jaren werkervaring. Nu werk ik zo'n 4 jaar in de detachering en heb merendeels Windows omgevingen geserviced / beheerd en zou eventueel de overstap willen maken naar een vaste baan.

Is het dan reëel dat iemand als ik ingaat op een vacature als beheerder waarbij kennisniveau van een MCSA / MSCE-er gevraagd wordt? Met daarnaast bijv. de nodige andere veelgebruikte applicaties als Citrix en SQL?

Zoals al eerder gezegd: ik heb er enigszins ervaring mee.

Dus met andere woorden: Moet je je als junior beter profileren dan je feitelijk bent om aan een baan te komen met als risico dat je ondergekwalificeerd bent?
Er is natuurlijk niks wat je tegenhoud om gewoon op zo'n functie te reageren, gewoon eerlijk je ervaring in je CV/Begeleidende brief zetten. Je hebt best nog wel kans dat ze je uitnodigen om op gesprek te komen, en dan moet je hun er van zien te overtuigen dat je de taak aan kunt.

Verder is het dan natuurlijk belangrijk om tijdens het solliciteren gewoon door te gaan met je Certificaties en opleidingen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
Als je een leuke vacature ziet (met wellicht wat uitdagingen) zou ik zeker reageren. De markt is krap, dus heel veel keuze voor de werkgever is er meestal niet. Iemand die enthousiasme voor het vak kan laten zien heeft denk ik sowieso een pré. Zeker ook je tot nu toe behaalde certificaten en je werkervaring lijken me zeer goed op je c.v. staan. Gewoon kijken, praten, zien waar je uitkomt.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:12

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

ebia schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 22:29:
Als je een leuke vacature ziet (met wellicht wat uitdagingen) zou ik zeker reageren. De markt is krap, dus heel veel keuze voor de werkgever is er meestal niet. Iemand die enthousiasme voor het vak kan laten zien heeft denk ik sowieso een pré. Zeker ook je tot nu toe behaalde certificaten en je werkervaring lijken me zeer goed op je c.v. staan. Gewoon kijken, praten, zien waar je uitkomt.
Ik zou dit willen aanpassen naar:
De markt is op bepaalde plaatsen en binnen bepaalde disciplines krap, dus heel veel keuze voor de werkgever is er meestal niet.
Het punt is een beetje dat veel bedrijven nog steeds zoeken naar het schaap met de 5 poten. Iemand die jong is, veel ervaring heeft, weinig wil verdienen en een lading aan certificaten en diploma's op zak heeft. Zeker voor de junior functies is het aanbod op veel plaatsen volgens mij groter dan de vraag door schoolverlaters, doorstromers etc.

Wat betreft het solliciteren: zolang je gewoon eerlijk bent in brief en cv zul je overal met een gerust hart moeten kunnen solliciteren wanneer een job jouw aanspreekt.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Patten
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-10 13:08
Gewoon reageren.
En je cv "creatief" samenstellen.
Je moet natuurlijk niet liegen, maar je kunt bepaalde zaken op meerdere manieren omschrijven.
Zorgen dat je cv "eruit springt".

Succes!

[ Voor 10% gewijzigd door Patten op 18-11-2008 23:51 ]

Carpe Diem

• Philip J. Dijkstra
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-08 12:43
Als je al 4 jaar in de detachering zit kun je ongetwijfeld aanbevelingsbrieven van je opdrachtgevers krijgen.
Het vragen naar de aanbevelingsbrief is overigens ook een prachtige manier om je voormalige opdrachtgevers erop te wijzen dat je opzoek gaat naar een vast baan. Als je naar tevredenheid hebt gewerkt bij deze klanten kan er misschien nog een leuk aanbod uit komen rollen.

• CSB
Dus vaak is het de attitude van de sollicitant die op zulke momenten de doorslag geeft? En wat betreft het MSCA traject, wordt daar sterk naar gekeken als je deze nog niet afgerond hebt?

• Elve1984
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:38
Ik ben het niet helemaal met je eens dat er geen ruimte is in de arbeidsmarkt. ik heb zelf ongeveer dezelfde opleiding als jij Mbo niveau 4 en 3 jaar werkervaring en bezig met MCSA, toen mijn vorige werkgever op de rand van Falissement stond heb ik gewoon om eens te kijken wat er allemaal te krijgen is mijn CV eens op monsterboard gezet. binnen 1 dag had ik 6 of 7 afspraken voor kennismakend gesprek. uiteindelijk heb ik bij 5 hiervan ook daadwerkelijk een contract aangeboden gekregen.

Verwijderd

Bekijk het van de kant werkgever's kant: die zou liever een active en enthousiaste MBO'er willen hebben en echt zich wil ontwikkelen in de IT en daarbij succesvol MS-trajecten weet af te ronden, dan een ingeslapen HBO'er die alleen maar voor het geld aan de bak wil.
Overigens is het momenteel lastig aan goed beheerpersoneel te komen.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2008 12:39 ]

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:46

Cyphax

Moderator LNX
Ik denk eigenlijk ook dat je het best kunt proberen. Dat HBO-niveau waar ze naar vragen is ten eerste niet gegarandeerd als je HBO-papieren hebt, en ten tweede is een HBO-diploma hebben geen voorwaarde om toch op dat niveau te kunnen werken. Als je net van je MBO-opleiding af komt zal het niet lukken, maar als je inmiddels 4 jaar werkervaring hebt kan dat best anders zijn. En dat is voor zo'n bedrijf interessant. Dus laat je vooral niet teveel tegenhouden en solliciteer als jij denkt dat je het aankan.

Saved by the buoyancy of citrus

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-11 13:15

Prx

Verwijderd schreef op woensdag 19 november 2008 @ 12:36:
Bekijk het van de kant werkgever's kant: die zou liever een active en enthousiaste MBO'er willen hebben en echt zich wil ontwikkelen in de IT en daarbij succesvol MS-trajecten weet af te ronden, dan een ingeslapen HBO'er die alleen maar voor het geld aan de bak wil.
Overigens is het momenteel lastig aan goed beheerpersoneel te komen.
Ik vind dit behoorlijk generaliseren. Het takenpakket van een MBO'er verscheelt gewoon van die van een HBO'er, tenzij de werkgever alleen vraagt naar HBO werk- en denkniveau, geen diploma. Wanneer dat het geval is kan je als MBO'er met meerdere jaren werkervaring gewoon reageren, dat is geen probleem. Vanuit je ervaring heb je dan altijd een mooi vliegende start en kan je snel dingen oppikken omdat situaties herkenbaar zijn.

Maar graag in het vervolg niet zo snel reageren met "ingeslapen HBO'er".

• kraaitje
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-12-2024
Wat is een ingeslapen HBO-er, iemand die een inslaapspuit heeft gehad :-)

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik denk dat een MBO'er met veel ervaring toch wel een HBO starters functie kan beoefenen. Alleen ben ik bang dat de MBO'er veel minder groei potentieel heeft dan de startende HBO'er. Dus afhankelijk of de HBO baan een doorgroeifunctie is of een permanente functie is maak je kans. Denk dat je als MBO'er weinig kans maakt als ze iemand zoeken om door te groeien binnen het bedrijf. Dan hebben ze toch echt liever de ingeslapen HBO'er.

Maarja een zesjes HBO'er en een 8+ gemmiddeld MBO'er zijn toch wel aan elkaar gewaagd denk ik. Heb verder geen ervaring met beide opleidingen, alleen van horen zeggen. Dus schiet me maar af als wat ik zeg niet klopt :P

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14-11 13:35

Stoffel

Engineering the impossible

Z___Z schreef op woensdag 19 november 2008 @ 13:31:
Maarja een zesjes HBO'er en een 8+ gemmiddeld MBO'er zijn toch wel aan elkaar gewaagd denk ik. Heb verder geen ervaring met beide opleidingen, alleen van horen zeggen. Dus schiet me maar af als wat ik zeg niet klopt :P
Over hoe hard iemand werkt zegt het helemaal niks, maar de insteek is wel totaal anders. Een MBOer is gewoon niet opgeleid voor dezelfde taken als een HBOer. Dat wil niet eens zeggen dat de MBOer die taken niet aankan, of zelfs geen HBO opleiding aan zou kunnen, maar wel dat ze niet zonder meer "out of the box" op dezelfde plek inzetbaar zijn, ongeacht ervaring.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:46

Cyphax

Moderator LNX
Z___Z schreef op woensdag 19 november 2008 @ 13:31:
Ik denk dat een MBO'er met veel ervaring toch wel een HBO starters functie kan beoefenen. Alleen ben ik bang dat de MBO'er veel minder groei potentieel heeft dan de startende HBO'er. Dus afhankelijk of de HBO baan een doorgroeifunctie is of een permanente functie is maak je kans. Denk dat je als MBO'er weinig kans maakt als ze iemand zoeken om door te groeien binnen het bedrijf. Dan hebben ze toch echt liever de ingeslapen HBO'er.

Ik ben het deels met bovenstaande eens. Zijnde MBO'er én HBO'er heb ik een goed idee in het verschil tussen die 2, maar het hangt gewoon echt af van de werkervaring en van de persoon. Een MBO'er die net van school komt zal wellicht niet zo snel de taken van de HBO'er over kunnen nemen, maar een garantie heb je niet. Een MBO'er die al 4 jaar bezig is kan in zijn werk(zaamheden) dusdanig gegroeid zijn dat werken op HBO-niveau gewoon deel van zijn baan is geworden. Wederom: geen garantie, dat moet voor dit topic CSB voor zichzelf bepalen. Je moet wel eerlijk zijn voor jezelf: als je een baan waar op HBO-niveau denken belangrijk is wel krijgt omdat je de werkgever overtuigt, maar uiteindelijk toch niet aankan, dan ga je denk ik geen leuke tijd tegemoet ivm stress en mogelijk fouten die je gaat maken.

Saved by the buoyancy of citrus

• AI0003
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-04-2023
Inzet is niet afhankelijk van vooropleiding, dat weet een beetje werkgever ook wel. Wat ik merkte bij doorgroeien is dat bij evt. vervolgcursussen en benodigde management capaciteiten je meer aan een HBO-er hebt(ja er zijn uitzonderingen), dit is afhankelijk vd inschaling vd functie. Een werkgever die save wil spelen kiest voor een HBO-er als hij denkt dat dat nodig is en combineerd dit met een MBO-er bijv. Zo kan hij later de kandidaat een een kant opsturen die iedereen het beste bevalt.

Een werknemer die niet wil of niet kan en gedwongen wordt ergens voor te gaan ben je snel kwijt.

Maar onderschat je zelf niet zou ik zeggen gewoon proberen er is niet voor niets een proeftijd. Het risico is tenslotte voor jullie beiden. Heb je ervaring met ? ja... als een werkgever doorvraagd kan je zeggen hoeveel ervaring je hebt. Bij de meeste banen zit er altijd wel iemand met ervaring en on the job leren is ok volgens mij.

Ik heb altijd hoog ingezet en het soms 'effe' druk gehad in het begin. Maar op die manier heb ik heel wat jaartjes voorsprong op mijn klasgenoten. Zoals vorige posts al zeiden een werkgever wil voor een dubbeltje op de eerste rang.

Succes :)

[ Voor 8% gewijzigd door AI0003 op 19-11-2008 15:19 . Reden: typo ]

Imac, PS3, HP Pavillion

• Deviator79
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-06 15:41
Gewoon solliciteren op HBO niveau banen. Dat heb ik ook gedaan, en ik heb slechts HAVO met werkervaring. Werk nu op HBO niveau en mijn collega's hebben wel minimaal HBO. Niemand merkt hier verschil.

- Maar je maakt wel wat mee! -

• Pannenkoekkie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-03 18:38

Pannenkoekkie

Sugar or Cheeze?

Er zijn ook detacheerders in de markt die meer bieden dan alleen tijdelijke crap...
Helaas mag ik niet adverteren, maar *knip* doe dat dan ook niet

[ Voor 22% gewijzigd door Rukapul op 27-11-2008 11:02 ]

• CSB
Ik ben momenteel aan het zoeken naar een baan bij mij in de buurt. Tot nu toe heb ik nog geen baan gehad die een reistijd van minder dan een uur had.

Wat betreft het solliciteren op vacatures met vraag naar HBO'ers: Is het niet zo dat je er dan zwaarder op wordt afgerekend mocht het toch boven je niveau zijn? Ik kan mij voorstellen dat je als "baas" daar niet vrolijk van word.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Als je solliciteert (en aangenomen wordt) voor een functie die je niet aan blijkt te kunnen, ben je waarschijnlijk gewoon niet waardevol voor het bedrijf en kan je vertrekken.

Als collega zou ik het (mocht je echt overdreven gebluft hebben en veel te veel boven je niveau hebben gesolliciteerd) je behoorlijk kwalijk nemen, je steekt (veel) tijd in een nieuwe collega om die in te werken en als die dan niets blijkt te kunnen waar je iets aan hebt dan heb ik het al snel met je gehad :P

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:04
CSB schreef op donderdag 27 november 2008 @ 10:49:
Ik ben momenteel aan het zoeken naar een baan bij mij in de buurt. Tot nu toe heb ik nog geen baan gehad die een reistijd van minder dan een uur had.

Wat betreft het solliciteren op vacatures met vraag naar HBO'ers: Is het niet zo dat je er dan zwaarder op wordt afgerekend mocht het toch boven je niveau zijn? Ik kan mij voorstellen dat je als "baas" daar niet vrolijk van word.
Ik weet niet waar je woont want dat staat ook niet in je profiel maar op dit moment ben ik zelf werkzaam in Amersfoort bij een bedrijf wat continu nieuwe collega's zoekt. Het is uiteindelijk wel op detacheringsbasis maar dan heb je het over 22maanden bij een klant. En de 1e 2 maanden is interne opleiding.
Enigste vereiste is dat je hbo werk denk nivo hebt en dat vooral op wiskundig gebied.
Mocht je interesse hebben dan mag je me altijd PM-en.

Ik weet dus niet of Amersfoort binnen 1 uur reistijd valt

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Verwijderd

Deviator79 schreef op woensdag 19 november 2008 @ 15:43:
Gewoon solliciteren op HBO niveau banen. Dat heb ik ook gedaan, en ik heb slechts HAVO met werkervaring. Werk nu op HBO niveau en mijn collega's hebben wel minimaal HBO. Niemand merkt hier verschil.
Gelooft er überhaupt iemand in de opleidingseis die werkgevers stellen? Als ik ga kijken waar mijn headhunter mee aan komt kakken af en toe... universitair werken en denken, meer papierwerk is beter, minimaal 12 jaar relevante ervaring, verantwoordelijke functie leidinggevend aan een team tot 10 man, onder de 35 jaar oud... en tot 2800 bruto per maand. (?)
Ga je bellen, gaat het om een IT manager op een locatietje met nog geen 300 gebruikers, in een grote toko waar je als plant IT manager dus geen zak te melden hebt, en waar al twee MBOers van onderin de twintig zitten waar natuurlijk wel een wat volwassenere man (ja, man ja) boven moet komen staan.
Niet dat die MBOers het niet trekken, maar "omdat we i de toekomst toch wel wat groei verwachten en graag voorbereid zijn"...
Zit je daar me je papiertjes, 12 jaar ervaring, leidinggevende kwaliteiten, en net-niet jeugdige imago. Je manager neemt je niet serieus want je bent er één van de vele die een siteje beheren. Je medewerkers kunnen je bloed wel zuipen want die wilden zelf promotie maken. Je lokale gebruikers vinden je maar eng, want e hadden al twee nerds, nou hebben ze er een manager bij. Wie doet nu het werk? En tot slot wordt je karig betaald en ontplooi je jezelf maar matigjes.
Dan denk ik bij mezelf "goh, waarom zou er toch niemand die eisen die ze stellen serieus nemen?"
Dan moet dat bedrijf niet gek opkijken als er een 26 jarige MBOer met enthousiaste instelling, wat ervaring, en de wil om te groeien naar de geboden positie aan komt bij een sollicitatie gesprek.

Als ik heel eerlijk ben, en dat ben ik meestal wel, dan heb ik liever iemand op gesprek die op papier een stukje onder het gevraagde zit, maar duidelijk blijk geeft van inzet, wil, karakter en ambitie, dan iemand die het inderdaad allemaal kan en dat tot z'n pensioen eens lekker hoopt vol te gaan houden.

Disclaimer,. Dit werd geschreven door iemand met MBO+, geen relevante certificaatjes van MS, met KnetterGek werk- en denkniveau, leidinggevend aan twee teams (18 1e lijns helpdeskers en 6 service experts) in een grote toko waar je als manager helpdesk world-wide wél wat te vertellen hebt.
Dat is gewoon een kwestie van reageren, heen gaan, praten over de centen en het werk, en bij belsuiten dat het wat lijkt gewoon doen. Naar m'n opleidingen werd wel gevraagd maar alleen door PZ ter archivering.

• thefxr
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-11 04:26
Bor de Wollef schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 22:34:

Het punt is een beetje dat veel bedrijven nog steeds zoeken naar het schaap met de 5 poten. Iemand die jong is, veel ervaring heeft, weinig wil verdienen en een lading aan certificaten en diploma's op zak heeft.
Dat willen bedrijven altijd, na zoveel jaren stellen bedrijven nog steeds onrealistische eisen.
Niks van deze eisen aantrekken en gewoon solliciteren, persoonlijkheid,karakter en de wil om te werken tellen ook mee!
Pagina: 1