• monnick
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Sinds kort hebben wij in huis twee nieuwe TV's:

1. Samsung LE32A436
2. Sony Bravia KDL-37P3020

Nu hebben wij op televisie gebied in huis een aantal problemen die ik wil gaan oplossen.

Ten eerste de signaalkwaliteit van twee TV's die boven staan. Ons analoge televisie signaal komt beneden binnen en gaat via een signaalversterker (met stroom) naar de drie TV's toe die wij in huis hebben staan. Eentje staat beneden (de Samsung), eentje staat op de eerste verdieping (Sony Bravia) en de derde staat op de tweede verdieping (oude CRT). Nu is beneden het signaal perfect, naja voor zover dat bij analoog signaal perfect kan zijn ;) Maar bij de twee TV's boven is er veel ruis.
Nu zou ik graag eerst willen uitzoeken waardoor deze ruis optreedt, dwz: slechte kabel, slechte aansluiting, etc? Ik ben een leek op dit gebied maar hoe kan ik dit efficiënt uitzoeken? Wanneer het probleem eenmaal gevonden is kan ik het waarschijnlijk wel verhelpen (hoop ik) :p

Ten tweede, wij maken nu gebruik van analoge televisie geleverd door Ziggo, hiervoor betalen wij 17 euro per maand. Nu willen wij overstappen naar digitale televisie, hoogstwaarschijnlijk ook bij Ziggo omdat we daar al klant zijn (maar als iemand een goed motief heeft om over te stappen naar ander bedrijf is dat erg welkom).
De digitale televisie bij Ziggo zou even duur zijn als de analoge televisie die we nu hebben, volgens mij krijgen we nog een aantal extra zenders ook. Maar dan moeten we wel eenmalig twee digitale ontvangers kopen. Nu vraag ik me af, zijn die digitale ontvangers nodig voor de twee LCD TV's die wij in huis hebben. Deze zijn namelijk beide DVB-T, houd dit in dat deze TV's ingebouwde digitale ontvanders hebben?
Verder heeft de CRT niet echt digitale kwaliteit nodig aangezien dit niet heel veel zal uitmaken. Kan ik gewoon een televisie kabel zonder digitale ontvanger ertussen in de CRT steken zodat het gewoon analoog werkt, dus zoals het momenteel ook is?
En als ik ontvangers moet gaan aanschaffen, dienen dit dan perse de ontvangers te zijn die Ziggo aanbied? Waarschijnlijk niet, ik heb zo'n vermoeden dat ze erg duur zijn om dikke winst te maken op de ontvangers. :P

Als laatste, is de kwaliteit van digitale TV echt beter dan die van analoge TV?

Alvast bedankt voor alle hulp!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:24
als je de ruimte hebt, zou je ook een schotel kunnen proberen. Kost maar 2,95 per maand, of 8,95(oid) voor discovery, national en dat soort shit...

2. Zeker bij LCD zou het verschil tussen digitaal en analoog te zien moeten zijn, geen ruis meer enzo. Pas bij HDTV zie je ook echt de scherpte maar sowieso is digitaal al een hele vooruitgang

DVB-T zou een ingebouwde ontvanger moeten hebben, wel kijken of hij compatibel is met de code (Conax ?, weet ik niet)

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
maarud schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 16:14:
DVB-T zou een ingebouwde ontvanger moeten hebben, wel kijken of hij compatibel is met de code (Conax ?, weet ik niet)
Volgens mij maakt Ziggo gebruik van smartcards, en die kan je niet in je tv doen.
Dan kan je dus alleen Nederland 1,2 en 3 ontvangen op je tv.

Zou dit even goed nakijken :)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:35
Ziggo gebruikt DVB-C (Cable)

De enige die DVB-T aanbied in NL is KPN, met Digitenne.

COAX kabel in je CRT TV kan gewoon, hier in huis hebben we 1 TV met Digitale TV van Ziggo, rest van de TV's (mijn TV, broertje, zusje, slaapkamer ouders) zit gewoon via COAX op analoge netwerk.

En volgens mij heb je niet perse de decoder van Ziggo nodig hoor.

Ik kan me herinneren, dat toen wij TV Digitaal namen, dat we gewoon een smartcard kregen, en zelf een ontvanger hebben gekocht (Samsung ding).

[ Voor 70% gewijzigd door ThinkPad op 18-11-2008 16:24 ]

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-12-2025

ByteDelight

Retro computing is alive!

DennusB schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 16:20:
[...]

Volgens mij maakt Ziggo gebruik van smartcards, en die kan je niet in je tv doen.

Bij die Bravia juist wel, die ondersteunt de Ziggo smartcards, zolang ze de encryptie bij Ziggo ongewijzigd laten.

Een collega had onlangs in een winkel gevraagd hoe dat zit, en de medewerker maakte juist reclame voor de Bravia voor het feit dat ie een ingebouwde DVB-C tuner heeft voor ... Ziggo ;)

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:24
DennusB schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 16:20:
[...]

ik zeg ook niet dat ze dat niet doen, ik zeg dat TS moet letten op de codering, ziggo gebruikt xyz123, en dus moet de tv ook xyz123 ondersteunen... Als dat zo is kan hij dus gewoon de smartcard in de tv stoppen, tenzij de TS eerst nog een xyz123-CAM (module) moet kopen voor de tv

en thinkpad heeft gelijk, DVB-T is terrestrial dus digitenne (conax)

[ Voor 5% gewijzigd door maarud op 18-11-2008 16:24 ]

• monnick
  • Niet online
Bedankt voor al jullie snelle reacties! Heb net Ziggo even aan de lijn gehad, en inderdaad DVB-T ondersteunen ze niet, enkel DVB-C. De vrouw zelf raadde mij aan om eens naar Digitenne van KPN te kijken (goed dat iemand van Ziggo mij dat aanraadt :P ), die zouden wel DVB-T ondersteunen zoals in dit topic al gezegd is. In dat geval zou ik dus alleen een smartcard van Digitenne nodig hebben.

Maar nu vraag ik mij af wat precies het verschil tussen digitale TV en digitenne is (qua kosten, aantal kanalen en beeld/geluid kwaliteit). Digitale TV is volgens mij ~17 eu p/m en digitenne is de eerste 4 weken gratis en daarna betaal je eenmalig 20 euro aansluitkosten en daarna ga je 7,50 p/m betalen.

In het geval van digitenne zou ik dus alleen 2 smartcards moeten aanschaffen voor de LCD TV's, en geldt dan nog hetzelfde voor de CRT, namelijk dat daar gewoon een coax-kabel in kan? Dat is dan opzich dubbel mooi want dan hoef ik geen digitale ontvangers aan te schaffen en dan heb ik zowel internet, telefonie EN televisie bij KPN. :)

EDIT: @ bverstee, volgens de specificaties van Kieskeurig.nl (die klikbare link in TS) heeft mijn Bravia TV geen DVB-C.

EDIT2: Ik heb eens op de Digitenne site zitten zoeken en in 1 of ander marketings filmpje zag ik dat dmv een antenne het signaal zo uit de lucht geplukt wordt. Dat zou erg mooi zijn aangezien de kabels bij ons in huis brak zijn (denk ik). Maar is zo'n signaal uit de lucht niet heel onstabiel / ruisgevoelig etc? :o In dit geval zou ik dus 3 antenne's + 3 smartcards moeten aanschaffen (3x 30 euro = 90 euro) dus dan zou ik eenmalig 90 euro moeten betalen en dan kan ik daarna voor 7,50 p/m digitenne kijken? :)

[ Voor 34% gewijzigd door monnick op 18-11-2008 16:51 ]

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
Je 2e edit klopt i.d.d. Het signaal wordt uit de lucht geplukt en het kan dus heel erg afhankelijk zijn van waar je woont hoe je ontvangst is. Het kan zelfs verschillen hoe je de (binnen huis) antenne neerzet.

Het aantal zenders dat je krijgt zijn er uit m'n hoofd 21 of 22. Voor zover ik weet (heb me er even niet meer in verdiept), heb je ook geen uitbreidingsmogelijkheden.

Qua kwaliteit (heb hier beide vergeleken), kon Digitenne / KPN in dit geval niet op tegen het digitale signaal van (in ons geval) Ziggo.

BMW 535D

• monnick
  • Niet online
Soulfly bedankt voor je reactie. Jammer dat de kwaliteit van Digitenne minder is dan digitale TV. Maar dat neem ik dan maar voor lief omdat ik bijna toch nooit TV kijk, is meer voor mn moeder en zus.

Ik heb net weer een tijd met een klantenservice gebeld, dit maal met die van KPN. De conclusie is dat ik 3 starterspakketten a 90 eu/ps moet kopen, 1 voor mn CRT TV met digitale tuner en 2 voor mijn LCD TV's. Een van deze 90euro's krijg ik terug (actie).
Ik zag op de site dat een losse smartcard en een losse antenne samen 30 euro kosten, en een starterskit waarin ook een smartcard+antenne zit met extra een hoesje om de smartcard in je TV te steken kort 90 euro!! Dus ik vroeg aan de vrouw van de klantenservice waarom je 60 euro moet betalen voor een hoesje om de smartcard in je TV te steken, en daar wist ook zij geen antwoord op. Iemand een verklaring voor dit uiterst rare prijsverschil??? En is het geen betere optie om dan elders zo'n los hoesje te kopen zodat ik niet 2x 60 euro extra moet betalen voor zo'n hoesje?? :|

EDIT: Weet iemand wat de naam van zo'n hoesje is om de smartcard zodat je dat in je TV kan doen? Dan kan ik even zoeken of je die dingen ergens los/tweedehands kan kopen. Moet dat ding nog specifiek van KPN zijn omdat dat ding het signaal encode?

[ Voor 11% gewijzigd door monnick op 18-11-2008 17:32 ]

• DJMarcel
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
Dat "hoesje" van 60 euro is een CAM (conditional access module) en die zorgt ervoor dat je de gecodeerde zenders kunt decoderen en dus kunt kijken. De CAM moet je in je TV steken en de smartcard steek je dan weer in de CAM. Zonder CAM gaat het niet werken, en een andere CAM kost je waarschijnlijk net zoveel als die van KPN. Zo'n CAM is echt nog wel een stukje elektronica, niet alleen een houdertje ofzo.

Overigens begon je verhaal ermee dat je de kwaliteit op de TV's boven wilt verbeteren, maar maakt de kwaliteit je nu schijnbaar niet zoveel meer uit. Verder vind ik het zenderaanbod van Digitenne nogal beperkt. Ik zou in ieder geval eerst even op de site van KPN kijken welke zenders je krijgt en of dat voor jou voldoende is.

• monnick
  • Niet online
Ja, die zenders zijn wel voldoende. En met digitenne omzeil ik het hele probleem van brakke kabels bij ons in huis dus dan wordt de beeldkwaliteit op de TV's boven alsnog veel beter dan digitale TV of dan zou ik kabels opnieuw moeten gaan leggen ofzo.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:43

Fiber

Beaches are for storming.

Digitenne is meestal minder goed dan digitale kabel. Maar soms valt het mee, ligt erg aan de locatie.
Het grote Digitenne topic deel 7
Bij Ziggo, en andere kabelboeren krijg je digitaal erbíj, ( Dus niet in plaats van) Moet je inderdaad wel 1 of meerdere decoders kopen. Probeer die 2 TV's van boven eens met een goede, korte kabel direct op de analoge aansluiting, want ik denk dat het deels aan je bekabeling ligt, want analoge Ziggo in Leiden zou erg goed moeten zijn, hoewel digitale kabel op een LCD bijna altijd beter is. Koop anders eerst eens 1 decoder, kun je later altijd nog bij-kopen. (Dit topic ken je ongetwijfeld al: [Ziggo] Ervaringen Topic - Deel 4) ;)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Pagina: 1