'Digitale handtekening' via mobiele browser

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 22:23
Voor een klant wil ik graag de optie bouwen om een formulier digitaal te ondertekenen. Aangezien dat niet zomaar gaat met allerlei certificaten zat ik te denken aan een handtekening die je met de muis zet.

Nu moet het formulier ook ingevoerd kunnen worden op een PDA/mobiel. Als minimale eis hebben we Windows Mobile 5+ Internet Explorer en Apple Mobile Safari voor de iphone gesteld. Gaat dit technisch mogelijk zijn? Wellicht heeft deze vraag wat overlap met het programmeerhok, maar het belangrijkste is dat het in dergelijke browsers gaat werken...

Heeft iemand overigens enig idee of dit rechtsgeldig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Fedex gebruikt toch ook een elektronische handtekening voor het afleveren van pakketten :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Ik weet niet of Flash werkt in die browsers anders is het simpel zoiets te maken.

Zelfs met javascript zou het nog wel moeten lukken, maar dat wordt denk ik lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
BtM909 schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 14:35:
Fedex gebruikt toch ook een elektronische handtekening voor het afleveren van pakketten :)
Dat maakt het nog niet rechtsgeldig :Y) Ik denk dat je dat even zou moeten navragen bij de kenners (edusch een advocaat of iemand met kennis van zaken), maar ik denk wel dat het sowieso wel als 'extra bewijslast' kan dienen in het geval het mis zou gaan.

Verder zou ik inderdaad gewoon voor Flash (mss Silverlight) gaan.

[ Voor 7% gewijzigd door RobIII op 18-11-2008 14:38 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

RobIII schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 14:38:
[...]

Dat maakt het nog niet rechtsgeldig :Y) Ik denk dat je dat even zou moeten navragen bij de kenners (edusch een advocaat of iemand met kennis van zaken), maar ik denk wel dat het sowieso wel als 'extra bewijslast' kan dienen in het geval het mis zou gaan.
Daar zeg ik ook niks over. Ik geef een hint zodat Wekko even zelf verder kan zoeken (kwam namelijk genoeg info tegen hierover (alhoewel wel in 't Engels, dus wellicht niet van toepassing op NL recht :P))

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko
RobIII schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 14:38:
[...]

Verder zou ik inderdaad gewoon voor Flash (mss Silverlight) gaan.
Het rechtsgeldig verhaal zal ik inderdaad advies over in moeten winnen bij juristen, maar wellicht had iemand daar al idee-en over ;-). Ik weet dat FedEx het ook gebruikt, maar die gebruiken aparte software (en apparatuur). Het zou eigenlijk via een browser moeten werken.

Flash wordt wat problematisch aangezien dat niet standaard op PDA's geinstalleerd staat (in ieder geval niet Windows Mobile). Dat kunnen we opleggen, maar JavaScript zal een betere optie zijn. Ik vraag me alleen af of een mobiele browser dit trekt..

Ik heb al gezocht naar standaard libraries die dit doen, maar de meeste drawing libraries die ik tegenkom kun je alleen via script lijntjes en cirkeltjes laten tekenen. Toch een kwestie van proberen ben ik bang..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Flash op de meeste mobiele apparaten kun je vergeten (al helemaal op de iPhone, nu dan tenminste).

JS zal misschien kunnen, i.c.m. een goede mobiele browser... Pocket IE is dit duidelijk niet, volgens mij ondersteunt PIE niet eens, of amper JS.

Als je doel toch mobiele apparaten is, kun je denk ik beter de SDK's erbijpakken en zelf een applicatie schrijven, dat geeft je ook meer mogelijkheden wbt. opmaak, en je bent minder afhankelijk van de capabiliteiten van de apparaten an sich.

Een nadeel is wel dat je met twee SDKs moet werken: een WinMo SDK (moet redelijk te doen zijn als je kennis hebt van VS), en de iPhone SDK.
Megamind schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 15:45:
Ik heb nog nooit voor een PDA iets gemaakt, maar wellicht kan je een ActiveX programmatje maken waar je kan tekenen? Ik weet niet of die PDA's ActiveX ondersteunen.
PIE ondersteunt ActiveX ja :)

[ Voor 63% gewijzigd door Alex) op 18-11-2008 15:47 ]

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Ik heb nog nooit voor een PDA iets gemaakt, maar wellicht kan je een ActiveX programmatje maken waar je kan tekenen? Ik weet niet of die PDA's ActiveX ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko
activeX voor PIE en normale javascript toepassing voor elke andere browser zou op zich ook een optie kunnen zijn.

Hoewel het veel mooier klinkt om specifieke software te schrijven is het niet echt een optie. Het gaat door verschillende bedrijven met verschillende PDA's gebruikt worden.
Pagina: 1