Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Content.IE5 extreme vervuiling

Pagina: 1
Acties:

• Casmo
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-08 00:24

Casmo

Mr. Hero

Topicstarter
Inleiding
Wij gebruiken in een van onze applicaties de Internet Explorer engine om fullscreen powerpoint presentaties af te spelen. Daarvoor gebruiken wij powerpoint presentaties die omgezet zijn naar gecombineerde webpagina's (.mht). Dit kan niet veranderd worden.
We gebruiken XP.

Het probleem
Nu draait onze applicatie als Windows Service. Het probleem is terwijl er powerpoint gespeeld wordt, de Content.IE5 (c:\Document and Settings\%username%\Local Settings\Temporary Internet Files\Content.IE5\) map extreem groot wordt in zeer korte tijd. (tot wel 50+ gig in een aantal weken).

Onze oplossing/conclussie
Op het moment stellen wij in Internet Explorer de "browser geschiedenis map" in op c:\tempX\. Nu wordt alles netjes daar gedownload en op het moment dat deze vol raakt verplaatsen wij de map weer naar c:\tempY\ en verwijderen wij de oude. Zo blijft de hardeschijf redelijk schoon.

Nu is er naast deze "geschiedenis map" nog een Content.IE5 die zichzelf vol schrijft en dat is:
- "C:\Documents and Settings\LocalService\Local Settings\Temporary Internet Files\Content.IE5\"
Ook hierin worden willekeurige mappen gemaakt van 8 tekens (bijv: "M0KNH5V0") en in deze map zitten tot miljoenen bestanden zoals: "AHNBHF5CAPR08SSCAXW98NBCARZT4LBCAEI7R0JCAK13D5MCAT4B0X0CARZK6G7CAUE4ONMCAKOKP2YCA0NB43RCA4D5I97CAPI5YTCCALC965ACA8JL0QQCAJII990CAG6PLG7CAM5V66ACA2W4MWQCAMG6DX1" van elk 0kb.
In het register kan ik niks vinden over deze locatie en in Internet Explorer kan ik hier al helemaal niks voor instellen.

De vraag:
Verwijderen kan (bestand voor bestand) maar dit is niet de oplossing. Hoe kan ik ervoor zorgen dat deze Content.IE5 mappen niet worden vol geschreven?

[ Voor 0% gewijzigd door Casmo op 18-11-2008 13:08 . Reden: OS toegevoegd. ]

naxasius.com, mijn eigen mmorpg spel (browser based).

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

In de lokale of group-policy aangeven dat er geen temp. bestanden mogen worden aangemaakt?

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-11 17:06
De cache van IE op max 10 mb zetten ofzo. Of in de pagina's aangeven dat ze niet gecacht mogen worden??

Hail to the king baby!

• Casmo

Casmo

Mr. Hero

Topicstarter
Exorcist schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 13:03:
In de lokale of group-policy aangeven dat er geen temp. bestanden mogen worden aangemaakt?
Leek me een goede oplossing, ik krijg het alleen niet voor elkaar. Op het moment dat ik bijvoorbeeld "Eenvoudig delen van bestanden gebruiken (aanbevolen)" uitvink bij folder opties, krijg ik inderdaad bij eigenschappen van mappen een tabblad met "beveiliging" waar ik systeem / user kan uit en aanvinken. Bij deze Content.IE5 map krijg ik dat alleen niet (ook als ik met Administrator ben ingelogd). Of zit ik verkeerd te zoeken?

De map op "alleen lezend" zetten werkt ook niet. Want deze instellingen slaat de computer niet op.
urk_forever schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 13:08:
De cache van IE op max 10 mb zetten ofzo. Of in de pagina's aangeven dat ze niet gecacht mogen worden??
Staat al standaard op 50mb en daarnaast zitten we op 50gig of meer... Er is ook geen instelling in powerpoint die cache aan of uit zet.

Edit 2:
Deze "cache" wordt volgens mij niet mee gerekend als Internet Explorer cache. Want de normale cache files (css/plaatjes/js/etc) wordt in de hoofdmap van "Temporary Internet Files" geplaatst.

[ Voor 8% gewijzigd door Casmo op 18-11-2008 14:38 . Reden: aanvink = uitvink ]

Verwijderd

Kun je niet gewoon zorgen dat bij elke boot de Content.IE5-map leeg wordt gegooid?

Een tool als IE Privacy Keeper kan dat probleemloos.

• Casmo

Casmo

Mr. Hero

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 14:36:
Kun je niet gewoon zorgen dat bij elke boot de Content.IE5-map leeg wordt gegooid?

Een tool als IE Privacy Keeper kan dat probleemloos.
Ons systeem moet (het liefst zo dicht mogelijk bij) 100% uptime hebben, opstarten is in dit geval geen oplossing. We kunnen ook op de achtergrond de bestanden verwijderen maar hiervoor geldt ook dat dit niet een goede oplossing is (vaak zijn deze bestanden beveiligd tegen verwijderen).

Hoewel we geen extra programma's willen installeren zal ik wel even het programma bekijken, bedankt daarvoor!

[ Voor 4% gewijzigd door Casmo op 18-11-2008 14:43 ]

Verwijderd

Mss kun je als admin die tool, of een soortgelijke, met regelmaat draaien. Dat hoeft niet bij boot, maar dat is voor een client wel het makkelijkst als dat een regelmatig voorkomend event is. Machines die niet rebooten of een server kun je gewoon handmatig af en toe cleanen met bv. die tool. Of je laat het gewoon elke dag in een schedule lopen. Je kunt allerlei tempfolders, cachemappen, enz. opgeven.

Locked files kun je los forceren. Maar van een systeem dat 100% up is, en die de files constant 'in gebruik' heeft, kun je ook niet verwachten dat je het goed schoon kunt houden. Dan moet je een afweging maken.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2008 14:55 ]

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Een scheduled task is inderdaad wel iets wat je kunt overwegen.

Wat betreft mijn eerdere suggestie, er zit in je group policy (lokaal gpedit.msc) ergens een optie om IE automatisch bij het afsluiten van de browser alle temp bestanden te doen laten verwijderen. Ik kan die optie alleen zo 1 2 3 niet vinden.

• Casmo

Casmo

Mr. Hero

Topicstarter
"gpedit.msc": Er gaat een wereld voor mij open! Heel veel opties dus wellicht iets wat wij zoeken.

Scheduled task hebben we inderdaad overwogen alleen was hier zelf niet zo'n fan van: Op het moment dat we een update of iets willen veranderen zouen we duizende computers moeten aanpassen/updaten, vandaar ik opzoek ben naar een oplossing die "standaard" in Windows zit.

Op het moment heb ik het als volgt opgelost (maar ga hier nog mee verder experimenteren):
Ik start eerst in veilige modus en log in als administrator. Ik ga naar me aangemaakte TempieX map en zorg dat de rechten op lezen en schrijven. Ik ga naar de submap "tempory internet files" en rename de Content.IE5 map. Ik maak een nieuwe map aan genaamd "Content.IE5" en zet de rechten van administrator/user/system op alleen lezen.
Dit zelfde doe ik in de Document and Settings map voor: /%username%/ en /localService/. Nu merkte ik dat, na wat gekloot met rechten, Windows een nieuwe "user map" aanmaakte genaamd "LocalService.NT AUTHORITY". Ook hier stond zo'n Content.IE5 map in.

Het systeem gaat nu een dag test draaien en hoop dat ik jullie morgen het goede nieuws kan vertellen hoe ik het opgelost heb. Bedankt tot zo ver!

Edit/update:
Op het moment dat ik system rechten op "alleen lezen" zet (in bijv c:\tempX\) verplaatst hij automatisch de "browser geschiedenis map" naar c:\document and settings\%user_name%\....Op het moment dat ik daar de rechten op "alleen lezen" zet maakt hij een willekeurige map (gebruikers map) aan in c:\document and settings\ etc. De system rechten verwijderen op de hele "document and settings" map "werkt", maar zo ziet mijn eigenschappen van Internet Explorer eruit:
Afbeeldingslocatie: http://ams03.e-poc.nl/images/tmp/ie.jpg
Op het moment dat ik op "Objecten weergeven" klik gaat hij naar "C:\WINDOWS\Downloaded Program Files\". Hier maakt hij overigens geen mappen aan!

Morgen kan ik zeker weten aangeven of hij de hardeschijf nog vol schrijft of niet. Is er geen path direct naar het geheugen? Of een soort /dev/null?

Edit 19 november 09:25
De bestanden worden nu weggeschreven in c:\WINDOWS\temp\temporary internet files\Content.IE5\. Ik denk dat ik zo door kan blijven gaan met rechten verwijderen.

[ Voor 34% gewijzigd door Casmo op 19-11-2008 09:25 ]

Pagina: 1