• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:58
Hallo mede Tweakers.

Ik ben een kerstkaart aan het ontwerpen om binnenkort rond te sturen. MIjn bedoeling is om 5 foto's te gebruiken. Deze wil ik dan als volgt plaatsen :
in elk kwadrant 1 foto, en foto 5 in het midden op het kruispunt van de 4 foto's. Hier komt dan ook nog een tekst bij.
Elke foto heeft een resolutie van 1600 bij 1200 dpi. En daar zit waarschijnlijk het probleem . Ik heb in Photoshop een nieuw bestand gemaakt wat gelijk is aan de afmetingen van de 4 foto's. Dus 3200 bij 2400 dpi. de 4 foto's heb ik in 4 lagen hierin geplaatst. Laag 5 is de foto in het midden en laag 6 is de tekst. Het geel heb ik dan opnieuw ge-resized naar de afmetingen van een standaard foto (ongeveer 12 bij 9 cm). Als ik hier dan een proefafdruk maak is deze heel erg wazig en niet scherp. Ik dacht dat het kwam door het resizen. Du heb ik een tweede poging gewaagd en een nieuw bestand gemaakt van 12 bij 9 cm. Hierin ook weer de foto's en tekst geplaatst, maar helaas, ook dit is weer heel erg wazig en helemaal niet scherp. Let wel, niet scherp op een afdruk en ook niet scherp op het scherm.
Wat doe ik verkeerd? Moet ik de 5 foto's die ik gebruik eerst verkleinen? Moet ik ze aanpassen naar de juiste dpi's. Dus niet 1600 bij 1200 maar bv 800 bij 600? Moet ik het begin bestand een andere resolutie geven. Bijvoorbeeld 1600 bij 1200 in plaats van het dubbelen? Als iemand een tip heeft hoor ik dat graag.

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:41

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Ik vind het hoe dan ook al een rare keuze om 2x de hoogte en breedte te doen. Ergo, als je dan de foto in het midden doen, ben je gewoon een kwart per foto kwijt. Lijkt mij wat veel. Ik zou dus persoonlijk meer marge nemen.

Daarbij moet je er ook rekening mee houden dat als je een lagere reso neemt, het er nog belabberder uit gaat zien op een print. Hoe groter, hoe beter.

Verder kan ik mij eigenlijk weinig voorstellen wat je probleem precies is zonder een visueel voorbeeld. Een screenshot zou dus wel handig zijn :)

En zoals hieronder ook al vermeld wordt, DPI is totaal iets anders dan resolutie/ Pixelzzzzz :P

Wikipedia: Dots per inch

Wikipedia: Pixel

Wikipedia: Display resolution

[ Voor 32% gewijzigd door Notna op 18-11-2008 11:37 ]

Xbox Live ID:Notna8310

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:24
Resizen? :?

Gewoon dat bestand van 3200x2400 pixels afdrukken op 12x9cm. Waarom zou je uberhaupt verkleinen?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-01 12:42
maak van die dpi eens pixels ;)
dpi betekent ten slotte dots per inch, en is doorgaans (in ieder geval in Photoshop) voor hoogte en breedte gelijk.
Je hebt dus foto's van 1600 x 1200 pixels, wat neerkomt op 13 x 10 cm bij 300 dpi per foto. De totale afbeelding die je wil maken is dus 3200 x 2400 pixels oftewel bij 300dpi 11,.. x 8 27 x 20 cm. Grofweg bijna een A4 dus...
Het probleem zit denk ik in je resizing. Wat voor dpi heb je hier bij staan? Zie
Afbeeldingslocatie: http://www.adobe.com/education/webtech/CS/images/Photoshop/image_size.gif. Resolution zou op minimaal 300 pixels/inch moeten staan. Erboven kan je de Width en Hieght instellen op cm en dan je formaat invullen (10 x 15?)
Ik zou gewoon blijven werken met 3200 x 2400 pixels, daarin je kaart opmaken en pas op het laatst resizen naar 300 dpi en de gewenste afmetingen. Zo heb je gegarandeerd het minste kwaliteitsverlies. Mocht dit te zwaar worden (valt hier nog wel mee, mits je niet 100 lagen gaat gebruiken) dan zul je toch eerst de individuele foto's moeten verkleinen vóór samenvoegen.

[ Voor 35% gewijzigd door Savantas op 18-11-2008 11:40 . Reden: Savvie en hoofdrekenen... Dank Xander ;) ]

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Je hebt het over pixels maar benoemt ze als dpi ;)

Je hebt de resolutie op het scherm (pixels) en je hebt de "afdrukwaarde" in dpi's. Wat zijn de DPI waardes van je foto's? Zodra je digitale foto's gaat afdrukken is het van belang om met een hogere dpi te gaan werken ipv hogere resolutie :)

Doe eens voor de gein een nieuw bestand van 3200x2400pixels en 300dpi (wordt je bestand wel ontiegelijk groot van ;))

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Waarom in dpi rekenen? Je zorgt gewoon voor een canvas van 2x het aantal pixels in hoogte en breedte en bepaalt de grootte wel bij het afdrukken.

Anyway, ik heb dus het vermoeden dat je ergens verkeerd rekent met dpi & afmetingen versus pixels.

{signature}

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:24
Savantas schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 11:32:
Je hebt dus foto's van 1600 x 1200 pixels, wat neerkomt op 5 x 4 cm bij 300 dpi per foto. De totale afbeelding
Uh, 5cm is bijna 2 inch. Bij 5x4cm zit je al aan de 800dpi.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Nu online

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

BtM909 schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 11:34:
Doe eens voor de gein een nieuw bestand van 3200x2400pixels en 300dpi (wordt je bestand wel ontiegelijk groot van ;))
Nee niet waar, als je 3200x2400mm en 300dpi doet krijg je een gigantisch bestand.
Of je nou 3200x2400 pixels bij 30 of 300dpi doet, je krijgt nog steeds een bestand van 3200x2400 pixels...

Even voor TS: pixels zijn zeg maar de afmetingen op je beeldscherm, en die 'vertaal' je door je dpi naar afmetingen van je printje. En 300dpi is wel hoog, hoger kan het menselijk oog niet bijbenen. Als je 150-200dpi kiest, kun je al een heel acceptabel resultaat halen uit je printer.

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-01 12:42
@woelders: Dat ligt ook aan wat er op de foto's staat. Soms wil je echt niet minder dan 300dpi. Maar als het een kaartje voor je oma wordt kan je wel lager gaan inderdaad :+
Standaard drukresolutie is 300dpi, voor kunstdruk (bv kunstboeken) is dit doorgaans hoger.
En ik denk dat BTM909 bedoelt dat je een 3200 x 2400 pixel bestand met 72 dpi instelt op 300 dpi (met resizing optie aan). Dat wordt inderdaad takkegroot :D

@ Topicstarter: In het begin kan dat dpi (of moet ik zeggen ppi? ;) ) nogal verwarrend zijn. Maar het is simpel gezegd niet meer dan het aantal puntjes per inch. Voor de verwarring wordt soms ook de ppc gebruikt, dit is dus pixels per centimeter :) Regel in programma's als Photoshop, maar ook bv videobewerking is om je basismateriaal zo min mogelijk aan te passen (kleiner maken, maar ook opblazen) om kwaliteitsverlies tegen te gaan. Kortom, lekker doorwerken met de volle bestanden tot je a) klaar bent, of b) je pc het niet meer trekt ;)
Pas als laatste stap pas je de boel aan naar het doelbestand.
Dit is overigens niet altijd de beste wijze... Ik heb hier pas nog een magazine-restyling gezien waarbij achtergrondplaatjes van 4800 dpi geplaatst waren (en nota bene met een soort fax-achtig effect, dus zwart-wit met pixelkartels...).Dit wilde niet helemaal lekker in het CMS geplaatst :z

@TheLunatic hieronder: Je kan overigens nog een hele discussie voeren over het verschil tussen ppi en dpi, is niet helemaal 1 op 1. Maar die is bineen Grafisch wel vaker gevoerd... ;) Voor mooie uitleg Wikipedia

[ Voor 81% gewijzigd door Savantas op 20-11-2008 14:35 ]

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

TheLunatic

Ouwe boxen.

Hopelijk een simpele uitleg over pixels, resolutie en dpi:

Een pixel is een blokje in je foto, je foto bestaat uit heel veel blokjes. Hoeveel blokjes dat zijn leg je vast in de resolutie (1600 x 1200 is 1600 blokjes horizontaal, 1200 verticaal). Een pixel wordt ook wel een dot genoemd, vandaar de term dpi: dots per inch. Je zou het ook ppi kunnen noemen: pixels per inch. Het geeft aan wat het woord al zegt, het aantal pixels (dots) per inch. Als je een 1600 x 1200 pixels afbeelding zou printen op 300 dpi krijg je dus een afbeelding op papier van 4 x 3 inch (1600 / 300 = 4, 1200 / 300 = 3).

Het aantal pixels bepaalt (samen met de kleurdiepte) het formaat (in megabytes) van je bestand. De dpi heeft daar niks mee te maken.

[ Voor 6% gewijzigd door TheLunatic op 18-11-2008 11:48 ]

Mother, will they like this song?

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

woelders schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 11:40:
[...]

Nee niet waar, als je 3200x2400mm en 300dpi doet krijg je een gigantisch bestand.
Of je nou 3200x2400 pixels bij 30 of 300dpi doet, je krijgt nog steeds een bestand van 3200x2400 pixels...
Sorry, doelde op het resizen idd ;)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Verwijderd

TheLunatic schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 11:47:
....
(1600 / 300 = 4, 1200 / 300 = 3).
....
Ik geloof dat ik terug naar school moet, want ik heb altijd gedacht:
1600 / 300 = 5,333..... en
1200 / 300 = 4

|:(

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
Savantas schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 11:43:
...

@TheLunatic hieronder: Je kan overigens nog een hele discussie voeren over het verschil tussen ppi en dpi, is niet helemaal 1 op 1. Maar die is bineen Grafisch wel vaker gevoerd... ;)

Ik wilde hier inderdaad ook iets over posten, maar het doet er zeker hier eigenlijk niets toe.

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:58
Alvast heel erg bedankt voor alle uitleg over pixels, dpi en ppi. Ik ga weer even stoeien met de bestanden.
Thanx
Pagina: 1