• Melkbus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-01 12:07
Ik heb vrijdag as. een bruiloft. Nu zal er zich erg veel afspelen in een groot landhuis, onder andere de groepsfoto('s). Ik ben op de locatie wezen kijken en het is niet een briljant verlichte plek. Bij goed weer zouden we natuurlijk kunnen uitwijken naar buiten, maar daar kun je niet van uit gaan in november.

Heeft er iemand tips of ervaringen met groepsfoto's binnen? Mijn opties:
  1. Twee flitsers (430EX) huren en deze voor de groep opstellen (schuin links en rechts voor de groep; triggers, statieven, swivels en plu's al in bezit)
  2. Vragen iedereen heel stil te staan en zacht inflitsen
  3. Lange sluitertijd voor omgevingslicht en hard inflitsen om te bevriezen (dragging the shutter; al lijkt de afstand die je hebt tot je onderwerp me hier een probleem)
Mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar optie 1, daar je bij 2 en 3 nog wel last kunt krijgen van je diafragma, die je toch zo wil kiezen dat iedereen er scherp op staat. Ik gebruik een 400D + 17-40 + 10-22 + 430EX.

[ Voor 8% gewijzigd door Melkbus op 18-11-2008 11:06 . Reden: gear ]

strava

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Mijn ervaring met groepsfoto's, zeker met flits, is dat er altijd wel iemand met zijn ogen dicht op staat. Het klinkt misschien een beetje raar, maar wat goed werkt is vragen of iedereen hun ogen dicht doet, dan zeg jij dat ze hun ogen weer open mogen doen en maak je snel een foto. Als je dit een paar keer doet heb je imo meer kans op succes ;)

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-01 14:38
Melkbus schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 11:02:
Ik heb vrijdag as. een bruiloft. Nu zal er zich erg veel afspelen in een groot landhuis, onder andere de groepsfoto('s). Ik ben op de locatie wezen kijken en het is niet een briljant verlichte plek. Bij goed weer zouden we natuurlijk kunnen uitwijken naar buiten, maar daar kun je niet van uit gaan in november.

Heeft er iemand tips of ervaringen met groepsfoto's binnen? Mijn opties:
  1. Twee flitsers (430EX) huren en deze voor de groep opstellen (schuin links en rechts voor de groep; triggers, statieven, swivels en plu's al in bezit)
  2. Vragen iedereen heel stil te staan en zacht inflitsen
  3. Lange sluitertijd voor omgevingslicht en hard inflitsen om te bevriezen (dragging the shutter; al lijkt de afstand die je hebt tot je onderwerp me hier een probleem)
Mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar optie 1, daar je bij 2 en 3 nog wel last kunt krijgen van je diafragma, die je toch zo wil kiezen dat iedereen er scherp op staat. Ik gebruik een 400D + 17-40 + 10-22 + 430EX.
Een Speedlight 430EX kan alleen gebruikt worden als Slave, je hebt een bijvoorbeeld een 580EXII nodig om als Master, om de slave(s) aan te sturen.

Indien er in de ruimte een witte muur plafond is, kan je die ook gebruiken als bounce ipv een pluitje!

Edit: niet gelezen dat je al triggers hadt, in dat geval is een 580 niet nodig..

• sOid
  • Niet online
NeOTheMaTriXM schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 11:12:
[...]

Indien er in de ruimte een witte muur plafond is, kan je die ook gebruiken als bounce ipv een pluitje!
Gebruik dan wel iets van een bouncecard. Anders heeft iedereen van die leuke wasbeeroogjes ;)

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:36

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

hij geeft aan dat hij gebruik gaat maken van triggers, dat lijkt me dus het probleem niet :)

Met 2 flitsers bouncen is best een idee en je hoeft zeker niet perse het dak ervoor te gebruiken.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• sOid
  • Niet online
Nomad schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 11:25:
hij geeft aan dat hij gebruik gaat maken van triggers, dat lijkt me dus het probleem niet :)

Met 2 flitsers bouncen is best een idee en je hoeft zeker niet perse het dak ervoor te gebruiken.
Ow, overheen gelezen :)

• gratis_vodka
  • Laatst online: 15-01 07:49

gratis_vodka

If you love it - shoot it!

voordeel van indirect flitsen is dat het meteen een stuk zachter licht wordt. Een stukje muur is wel prettig, als je alleen plafond gebruikt wat het licht frontaal naar beneden stuurt krijg je niet heel erg prettig licht.

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03-2025

qadn

Pinnacle of Perversion

kruiselings via het plafond vind ik altijd een goede optie.
Liefst nog een derde flitser on camera op -2 stops van je key. (ofzoiets).

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

• Melkbus
Thx, bouncen is niet echt een optie, omdat het een erg grote ruimte is, met veel pilaren ed. Ik gebruik idd triggers, dus ik denk dat ik gewoon voor m'n plu's ga. Nu alleen eens even kijken waar ik goedkoop twee vierdertigjes kan huren...

strava

• NeOTheMaTriXM
  • Laatst online: 24-01 14:38
Melkbus schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 14:36:
Thx, bouncen is niet echt een optie, omdat het een erg grote ruimte is, met veel pilaren ed. Ik gebruik idd triggers, dus ik denk dat ik gewoon voor m'n plu's ga. Nu alleen eens even kijken waar ik goedkoop twee vierdertigjes kan huren...
430's zijn wat moeilijk te vinden om te huren, een 580 wat makenlijker.

http://kamera-express.nl/...age=product&product=21074
http://www.fotokonijnenbe..._canon_580ex_flitser.html

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:36

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Een plu gebruiken geeft wel zachter licht, maar dat valt voornamelijk op wanneer je onderwerp vlakbij de flitser staat. Door een plu schieten geeft wel een hoop verlies, ik zou het eerst proberen zonder plu en als het duidelijk te hard licht wordt, dan alsnog een plu pakken.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Melkbus
Hmm ja, een 580 erbij is bij nader inzien sowieso wel makkelijker, dat scheelt me weer risico van lege batterijen/defect van die triggers. En thx Nomad, ik zal het van tevoren is even proberen met een paar testpersonen (op locatie).

[ Voor 3% gewijzigd door Melkbus op 18-11-2008 16:31 ]

strava

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:49

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

sOid schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 11:10:
Mijn ervaring met groepsfoto's, zeker met flits, is dat er altijd wel iemand met zijn ogen dicht op staat. Het klinkt misschien een beetje raar, maar wat goed werkt is vragen of iedereen hun ogen dicht doet, dan zeg jij dat ze hun ogen weer open mogen doen en maak je snel een foto. Als je dit een paar keer doet heb je imo meer kans op succes ;)
Als je flitsers het aankunnen werkt een burst van twee of drie foto's vaak ook behoorlijk goed, op de eerste zie je dan dichte ogen, daarna zijn ze weer open. Al is dat wel met name effectief voor wat betreft mensen die zo'n snelle reflex hebben dat ze hun ogen dichtdoen als gevolg van de preflash (geen issue als je flashes manual staan ingesteld). Met een groep heb je natuurlijk ook nog het probleem dat er altijd wel iemand toevallig met z'n ogen knippert, al kun je met een burst ook al best kans hebben dat iedereen ze open heeft. :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:34

sapphire

Die-hard pruts0r

Plus dat als je snel in een burst doet je áls er iemand z'n ogen dicht heeft op één foto je de ogen van een andere foto kunt halen en kunt photoshoppen :p

Gabriël AM5

Pagina: 1