LCD televisie op HDMI aansluiten - resolutieproblemen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Naar aanleiding van mijn post in het HTPC topic denk ik dat een apart topic eigenlijk beter op zijn plek is. Zeker omdat ik al meerdere malen dit probleem heb ondervonden en andere mensen erover gehoord heb.

Het gaat dus om het vinden van de juiste instellingen om (in mijn geval) een HD-Ready LCD-tv van Samsung perfect beeld te laten geven via de HDMI uitgang.

Relevante informatie:
Video kaart: Onboard ATI HD3200 (Gigabyte MA78GM-S2GH moederbord, 780G chipset)
Video driver: Ati Catalyst 8.11
LCD TV: Samsung LW26A33W USA model: LT-P266W

De native resolutie van de tv ben ik eigenlijk niet helemaal zeker van. Deze is 1280x720 of 1280x768 (handleiding zegt max resolution 1280x768, info via hdmi zegt max 1280x720).

Deze Samsung is een van de eerdere LCD tv's, en heeft daarom geen HDMI aansluiting, maar een DVI aansluiting. Ik gebruik een HDMI naar DVI kabel om de tv met de HTPC te verbinden.

Nu blijkt helaas deze setup niet out-of-the-box te werken. Met de TV aangesloten op de HDMI output heb ik de mogelijkheid om verschillende resoluties in te stellen. Standaard pakt de ATI software dan de 720P instelling met een resolutie van 1280x720. Dit wordt helaas te groot weergegeven op de tv en ik mis dus balken rondom de desktop:

HDMI - 720P Standard (1280x720)
Afbeeldingslocatie: http://www.computer-tuning.nl/htpc/720pSTDth.JPG

Na wat gerotzooi met custom '720P' resoluties in ATI Catalyst CC kom ik uit op een resolutie van 1184x680 welke schermvullend is, maar niet 100% scherp.
Tevens staat er tussen de standaard HDTV resoluties van ATI de optie 720P - Optimized (1152x648). Met deze optie krijg ik een te klein beeld.
Vervolgens heb ik de tv nog via D-Sub aangesloten met een resolutie van 1280x768. Dit is schermvullend en ziet er ook nog eens scherp uit (wat ik vreemd vind omdat mijn scherm 1280x720 zou moeten zijn).

Hier de verschillende instellingen tot dusver (klik voor foto):

720P standard (1280x720) <- te groot, deel valt weg
720P Optimized (1152x648) <- zwarte randen
720P Custom (1180x684) <- Meest optimale via hdmi
D-Sub 1280x768 <- Schermvullend en scherp

Nu wees Patriek me op het feit dat misschien de overscan functie van mijn tv aan zou kunnen staan. Helaas kan ik deze instelling niet vinden, en het zou dus kunnen zijn dat dit de veroorzaker is, dat het beeld uitvergroot word op de standaard 720P instelling van ATI.

Nu loop ik dus op dit punt vast, waar d-sub eigenlijk het beste werkt. Maar ik wil mijn setup gewoon via HDMI laten werken. Iemand enig idee ?

[ Voor 5% gewijzigd door Tutti-frutti op 18-11-2008 00:47 ]

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij mijn sony stond het achterin de handleiding, daar stond de frequentie enzo die je handmatig kan instellen in powerstrip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-10 12:25
Als je scherm geen mogelijkheden biedt: via HDMI gewoon (standaard, echte) 720p kiezen en voor lief nemen dat er iets wegvalt. By design......helaas......

[ Voor 15% gewijzigd door kaajee op 17-11-2008 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Dat grotere beeld komt inderdaad door de overscan. Sommige tv's hebben dit in de standaard instellingen staan en bij anderen moet je daarvoor in het servicemenu zien te komen.

PSN: Shiver23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Of je kunt er helemaal niet bij komen en dus niets in veranderen..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Het service menu kom ik wel in. Helaas zie ik niet zo snel iets wat op overscan duidt. Maar ik zal zodadelijk nog eens beter kijken :)

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Ik denk dat het gewon een no-go is, ook niet via service menu. Deze TV accepteert veel meer via z'n D-sub/VGA ingang. Hier kun je ook allerlei settings wijzigen; beeld verschuiven etc. Via de HDMI ingang accepteert ie alleen de gegeven (standaard) resoluties zoals op pag.7 (480i/p, 576i/p, 720p, 1080i).
De 'elektronica' (software) die wél voor de VGA ingang werkt, werkt gewoon niet voor de DVI ingang.

Dus indien per se via DVI dan zou ik 720p kiezen (zoals in afb) en de overscan voor lief nemen, je zult er niets van merken bij HTPC gebruik (films, media).

Wil je 'computeren' en wel je volledige desktop (inc. taakbalk) zien zul je de VGA ingang moeten gaan gebruiken. Hoeft niet perse veel minder te zijn.

Maw kijk met eigen ogen naar de beeldkwaliteit en maak je afweging.

btw de native resolutie is idd 1280x768, dat blijkt ook eigenlijk uit het feit dat middels VGA en deze resolutie een perfect beeld vertoond wordt. My 2 cents: gebruik dus gewoon deze VGA aansluiting/resolutie

[ Voor 11% gewijzigd door kaajee op 18-11-2008 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twister00004
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-08 08:11
Gebruik je de tv als eenigste scherm? of als 2de scherm "clone"?

Bij Clone, zul je hem nooit goed krijgen.

Als 2de scherm, uitgebreide desktop weergave, word de overscan in CCC panel beschikbaar en kun je hem Goed instellen x1080

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22:29
Heb ook reeds in de HTPC deel 2 thread gereageerd, voor de volledigheid hier nog een keer.

Afgelopen weekend had ik hetzelfde probleem bij een vriend van mij met een nieuwe Philips Full HD TV. als ik de resolutie op 1920 x 1280 <EDIT> (moet uiteraard 1080 zijn) </EDIT> zette dan pastte het beeld niet op het scherm. Na wat proberen en zoeken bleek de oplossing te zijn om de refreshrate te wijzigen. Deze stond op 50hz en is veranderd naar 60 hz. Hiermee was het probleem opgelost.

Mogelijk werkt dit ook voor jou

[ Voor 4% gewijzigd door jswinkels op 18-11-2008 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
jswinkels schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 13:36:
Heb ook reeds in de HTPC deel 2 thread gereageerd, voor de volledigheid hier nog een keer.

Afgelopen weekend had ik hetzelfde probleem bij een vriend van mij met een nieuwe Philips Full HD TV. als ik de resolutie op 1920 x 1280 zette dan pastte het beeld niet op het scherm. Na wat proberen en zoeken bleek de oplossing te zijn om de refreshrate te wijzigen. Deze stond op 50hz en is veranderd naar 60 hz. Hiermee was het probleem opgelost.

Mogelijk werkt dit ook voor jou
Ik neem aan dat je 1920x1080 bedoeld. Maar de refreshrate staat op 60Hz, ik zal andere refreshrates nog eens proberen straks.
twister00004 schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 13:25:
Gebruik je de tv als eenigste scherm? of als 2de scherm "clone"?

Bij Clone, zul je hem nooit goed krijgen.

Als 2de scherm, uitgebreide desktop weergave, word de overscan in CCC panel beschikbaar en kun je hem Goed instellen x1080
Dat heb ik nog niet geprobeerd. Ik zal het eens voor elkaar proberen te krijgen en kijken of ik dan inderdaad iets met overscan kan instellen.
En ook powerstrip zal ik nog eens installeren. Hiermee probeer ik de resolutie dan op 1280x768 te zetten via HDMI, aangezien ik met ATI CCC niet hoger dan 720 horizontale lijnen in kan stellen als ik de hdmi output gebruik. Wellicht dat de overscan functie van mijn tv dan anders reageert.
Maar ben bang dat ik uiteindelijk moet kiezen tussen d-sub, of hdmi met missende randen of vreemde resolutie zoals Kaajee zegt.
Ik zal het in ieder geval nog posten :)

[ Voor 9% gewijzigd door Tutti-frutti op 18-11-2008 15:26 ]

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een full HD van samsung maar heb ook wel eens het probleem dat de randen van mijn windows desktop(bij 1920x1080) wegvallen. Als ik dan de Picture Size check dan staat deze op 16:9. Zodra ik de picture size verander naar "Alleen Scannen" dan word de desktop wel goed weergegeven.

Misschien heb je hier wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Die optie heeft zijn scherm niet. De jouwe is een Full HD en dat "alleen scannen" is eigenlijk de 1-to-1 pixelmapping feature.........
Pagina: 1