Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[XP/Vista] Hoe een programma uitvoeren vóór het inloggen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen, hoe kan ik een programma uitvoeren vóórdat het login scherm verschijnt? Ik zie enkele programma's dit doen, zoals chkdsk en defrag (als de schijf in gebruik is) maar ook bijv. Partition Magic. Partition Magic gooit wel ergens een pqmagic.bat ofzoiets neer, maar hoe wordt die dan aangeroepen?

Voor de duidelijkheid deze worden uitgevoerd op het moment dat het Windows (XP) laadscherm voorbij komt, dus nog voordat ooit het loginscherm verschijnt. Pas nadat de taak is uitgevoerd, komt het loginscherm.

Ik heb al gezocht op Google (want ik weet zeker dat ik hier een 'JFGI' reactie krijg,... krijg ik altijd) maar ik kan het niet vinden. :/

Op zich heb ik het nu alleen nodig voor XP, maar het zou natuurlijk mooi zijn om te weten of het ook op Vista werkt.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:29
Start > Uitvoeren > gpedit.msc

Dan "Windows instellingen" en dan scripts opstarten/afsluiten

Afbeeldingslocatie: http://itso.iu.edu/images/group_policy_user_rights_assignment.png

Maar die werkt niet met Vista denk ik, bij mijn Vista Ultimate wil het niet (net getest)

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Kijk eens naar de nieuwe Task Scheduler van Vista. Die's echt krachtig :)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Kan autoexec.bat dit ook niet :) Die is ook erg krachtig!

Verwijderd

Topicstarter
Thanks exact de informatie die ik zoek. :-D

@Noork: DOS, Windows 3 en Windows 9x misschien, maar op NT+ is die volgens mij een beetje outdated. :O

Verwijderd

Topicstarter
Het werkt, maar toch heb ik nog een puntje om te zeuren. De voorbeelden die ik noemde werden uitgevoerd op een soort blauw scherm dat tussen het laden door verscheen,... dus laadscherm -> blauw scherm met programma -> laadscherm -> loginscherm. Het script dat ik Group Policy bij Startup zet wordt uitgevoerd terwijl het loginscherm al zichtbaar is. Dit kan in sommige gevallen heel handig zijn, maar ik heb liever zoiets als het voorbeeld dat ik gaf (dat, en dan is de uitvoer ook zichtbaar... die gaat nu verloren, hoewel ik die wel naar een bestand kan redirecten). Weet iemand dit toevallig ook? :-)

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 06:16
Verwijderd schreef op maandag 17 november 2008 @ 20:28:
Het werkt, maar toch heb ik nog een puntje om te zeuren. De voorbeelden die ik noemde werden uitgevoerd op een soort blauw scherm dat tussen het laden door verscheen,... dus laadscherm -> blauw scherm met programma -> laadscherm -> loginscherm. Het script dat ik Group Policy bij Startup zet wordt uitgevoerd terwijl het loginscherm al zichtbaar is. Dit kan in sommige gevallen heel handig zijn, maar ik heb liever zoiets als het voorbeeld dat ik gaf (dat, en dan is de uitvoer ook zichtbaar... die gaat nu verloren, hoewel ik die wel naar een bestand kan redirecten). Weet iemand dit toevallig ook? :-)
Programma's als Partition Magic werken nauw samen met Microsoft, en het zou dus heel goed kunnen dat Powerquest destijds, en Symantec hedendaags een methode heeft ontwikkeld die goedgekeurd is door Microsoft om bepaalde boot-bestanden tijdelijk te vervangen voor een Partition Magic versie zodat dat programma kan draaien VOOR andere systeembestanden worden aangeroepen, en vervolgens na het uitvoeren van het juiste proces de bootbestanden van Microsoft weer terug zet.

Ik denk niet dat je zomaar elk programma op deze wijze kunt starten. Ik weet het niet 100% zeker, maar ik denk dat Partition Magic op vergelijkbare wijze werkt als het starten van een emergency recovery console, en dan automatisch zijn eigen excutable start, en na het correct resizen van de partities de juiste bootfiles weer terugzet.

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Pagina: 1