[HTML / Semantiek] Paragrafen en headings

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xilent_xage
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-09 11:35
Hoi!

Supersimpele vraag waarschijnlijk, maar vraag me dit al een hele tijd af en kan geen bevredigend antwoord vinden op de bekende plaatsen...

Als je een tekst opmaakt, en je hebt paragrafen met erboven steeds een kop, zet je dan de kop binnen de paragraaf of erbuiten? Dus:

HTML:
1
<p><h1>Dit is de kop</h1>Zomaar wat tekst.</p>

of

HTML:
1
<h1>Dit is de kop</h1><p>Zomaar wat tekst.</p>

Indien dit een kwestie van smaak is graag je mening en evt een goede reden waarom je gelijk hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glashio
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-09 11:05

glashio

C64 > AMIGA > PC

De kop zegt iets over de paragraaf, lijkt mij :) Dus erbuiten (laatste optie)

> Google Certified Searcher
> Make users so committed to Google that it would be painful to leave
> C64 Gospel
> [SjoQ] = SjoQing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Buiten de alinea. Een kop is geen alinea en is geen onderdeel van de alinea. Volgens mij horen die elementen gewoon op hetzelfde niveau te staan eigenlijk?
W3C doet het ook zo trouwens.

[ Voor 9% gewijzigd door Cyphax op 17-11-2008 17:52 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De tweede manier is de juiste en dit is geen kwestie van smaak. De <hn> tags horen simpelweg niet in een <p>. Dit is geheel tegen de DTD (en dus ook de w3 validator) in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 16:31

Bosmonster

*zucht*

h-tags mogen niet eens binnen p-tags ;)

Probeer het maar eens en bekijk de DOM-source in een fatsoenlijke browser zoals firefox, en je ziet dat de P-tag daardoor afgebroken wordt, zoals het hoort.

edit: wat BalusC zegt dus

[ Voor 8% gewijzigd door Bosmonster op 17-11-2008 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xilent_xage
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-09 11:35
Ok, dan deed ik het altijd al goed dus. Ach soms moet je je oude gewoonten ook eens tegen het licht houden, maar altijd prettig als je op de goede weg zit. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leknaas
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-05-2024
Dan heb ik wellicht een andere vraag die hier op aansluit...

als ik een pagina controleer bij totalvalidator.com op priority AA krijg ik de volgende melding:
[WAI 3.5 (AA)] Nest headings properly (H1 > H2 > H3):

Als je dus nette (x)html code wil schrijven mag je dus schijnbaar niet meerdere malen een H1 gebruiken, maar moet je dus met elke header eentje omlaag gaan...

Dit ziet echter niet uit, of je moet met css iedere header dezelfde grootte geven.

Heeft iemand een idee hoe je dit wel fatsoenlijk kan schrijven ?

undefined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaise
  • Niet online
Komt het niet doordat je een heading level hebt overgeslagen? Dus van h1 naar h3, of van h2 naar h4?

Overigens kan ik me niet voorstellen dat dit erg schadelijk is voor gebruiksvriendelijkheid, toegankelijkheid, leesbaarheid of SEO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Ik vind dat eerlijk gezegd ook een onzin requirement. Zelfs het 'overslaan' van levels lijkt me totaal geen toegankelijkheidsprobleem, immers is het nummertje geen absoluut level maar een relatief level ten opzichte van andere headings die betrekking hebben op dezelfde sectie (en een document kan best meerdere secties - bijvoorbeeld meerdere artikelen - bevatten).

[ Voor 3% gewijzigd door crisp op 17-11-2008 23:10 ]

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Laatst online: 22-09 16:31

Bosmonster

*zucht*

Het hebben van meerdere H2-H6 tags lijkt me geen probleem. De H1 tag dient volgens mij wel uniek te zijn, al is het maar vanuit SEO-oogpunt.

Het overslaan van H's kan ik me op zich iets bij voorstellen. Het is alsof je ineens begint met paragrafen, maar er nog geen hoofdstuk voor gedefinieerd hebt. Er ontbreekt dan een branch in de hierarchie. Het is in de praktijk echter erg lastig om dit goed te implementeren, zeker met dynamisch gegenereerde en klant-onderhouden websites.

[ Voor 15% gewijzigd door Bosmonster op 18-11-2008 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 16:22
Tip: gebruik Firefox met de 'Html validator' plugin. Zo zie je gelijk of je html correct is.
Pagina: 1