Consumentenrecht, aankoop gedaan maar niet tevreden

Pagina: 1
Acties:

• Kimberly
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-01 13:52
Beste tweakers. :),

Ik heb vorige week woensdag bij Complus.nl een Asus P5N-D gekocht, Moederbordje gëinstalleerd, verliep prima totdat ik erachter kwam dat mijn 2 8800 GTS 512mb kaartjes er niet op passen, omdat de sata connectors in de weg zitten.

Bij het installeeren van 2 dual slot koeling videokaarten vervallen er namelijk 3 sata connectors, en blijft er maar 1 over.

Ik ging terug naar de winkel met dit verhaal, maar ze wouden mij geen geld terug geven, omdat er volgens de verkoper zichtbare schade was aan het moederbord. Namelijk die rondjes waar je een schroefje door moet doen om het moederbord te bevestigen.

Verder zitten alle kabels, cd's etc in (zichtbaar) ongeopende verpakking.

De winkel weigerde mijn geld terug te geven, door de bovengenoemde rede. Is er iets wat ik kan doen? :)

Alvast bedankt!

Intel 14700K | Asus ROG Strix z790 GAMING WIFI | 32GB 7200MHZ | ASUS ProArt RTX 4070 SUPER | Fractal North | CORSAIR RM750 | Samsung 2.5TB NVME | Samsung Odyssey G8 OLED

Verwijderd

gekocht via internet? of in een fysieke winkel?

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Lijkt mij niet, zij hebben namelijk een goed werkend product geleverd. Dat jij van te voren niet hebt uitgezocht of al jouw hardware compatible is met elkaar is je eigen fout.

@mockingbird het lijkt me een bestelling via internet aangezien er geen winkel beschikbaar is van complus, enkel een afhaalpunt. Aangezien de TS het over een week terug heeft lijkt me de wet koop op afstand niet meer op te gaan.

[ Voor 39% gewijzigd door Herby op 17-11-2008 16:55 ]

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-01 11:51

weebl

YARR!

Je hebt 7 dagen de tijd om je product te retourneren naar een webshop. Geopend maakt niks uit, beschadigd wel. En het feit dat je kan zien dat ie vastgeschroeft is, is geen schade imho. Ik zou het er niet bij laten als ik jou was :)

• Kimberly
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-01 13:52
weebl schreef op maandag 17 november 2008 @ 16:56:
Je hebt 7 dagen de tijd om je product te retourneren naar een webshop. Geopend maakt niks uit, beschadigd wel. En het feit dat je kan zien dat ie vastgeschroeft is, is geen schade imho. Ik zou het er niet bij laten als ik jou was :)
Thja, het is inderdaad geen schade. Heb het net nog is goed bekeken, het enige wat je ziet is dat die is vast geschroeft. Maar wie let daar op.. Dat had net zo goed al kunnen zijn toen ik het bord kocht.

Heb hier een foto van de rondjes die ik bedoel.

Afbeeldingslocatie: http://i.fok.nl/userpics/33178/figuur_mobo.jpg

Dit plaatje is van internet.

edit;

mockingbird, ik heb het via internet besteld, en bij hun afhaalpunt opgehaald. Ik heb € 3,50 "verzendkosten" betaald.

[ Voor 8% gewijzigd door Kimberly op 17-11-2008 17:42 ]

Intel 14700K | Asus ROG Strix z790 GAMING WIFI | 32GB 7200MHZ | ASUS ProArt RTX 4070 SUPER | Fractal North | CORSAIR RM750 | Samsung 2.5TB NVME | Samsung Odyssey G8 OLED

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:08
Alles wat je hierover moet weten staat op consuwijzer.nl .....

Ik neem aan dat je niet aan GoT vraagt om die site te lezen voor je?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-12-2025

SmartDoDo

Woeptiedoe

=> SF

• pcgek
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcgek

Nee Jij trekt volle zalen.

Deorgere schreef op maandag 17 november 2008 @ 17:41:
[...]

Thja, het is inderdaad geen schade. Heb het net nog is goed bekeken, het enige wat je ziet is dat die is vast geschroeft. Maar wie let daar op.. Dat had net zo goed al kunnen zijn toen ik het bord kocht.
De winkel neemt het gewoon niet terug omdat er sporen van gebruik op zitten, simpel toch? Wat wil je dan dat ze met dit bordje doen, al ze wel zo aardig zouden zijn geweest om het terug te nemen?

Moeten ze hem als zijnde 'nieuw' aan iemand anders verkopen, die net als jij verwacht een splinternieuw mobo te ontvangen?
Neem je zelf ook genoegen met iets wat je voor nieuw koopt, en waar gebruikerssporen opzitten?

Je hebt zelf een verkeerde aankoop gedaan, en dan vind ik dat je zelf het 'verlies' ook maar moet nemen.
Het zou toch een mooie zooi worden als ze dingen terugnamen om dit soort redenen, dan zat iedereen binnen de kortste keren opgescheept met gebruikt spul ,waar ze wel de nieuwprijs voor moeten betalen.

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

Verwijderd

pcgek schreef op maandag 17 november 2008 @ 20:14:
De winkel neemt het gewoon niet terug omdat er sporen van gebruik op zitten, simpel toch? Wat wil je dan dat ze met dit bordje doen, al ze wel zo aardig zouden zijn geweest om het terug te nemen?
Dat mag sowieso geen reden van weigering zijn. Mits het niet overmatig is. Je mag namelijk een product zeker wel testen. En een moederbord test je door hem in een computerkast te schroeven.

• pcgek
  • Niet online

pcgek

Verwijderd schreef op maandag 17 november 2008 @ 20:16:
[...]

Dat mag sowieso geen reden van weigering zijn. Mits het niet overmatig is. Je mag namelijk een product zeker wel testen. En een moederbord test je door hem in een computerkast te schroeven.
Hoe het wettelijk gezien precies in elkaar steekt, weet ik niet. Volgens mij was het binnen 7 dagen en ongebruikt terugbrengen.
Als het inmiddels wel het recht van de koper is, om een produkt om dit soort redenen terug te mogen sturen/brengen, dan vind ik dat een koper teveel rechten heeft.

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

Verwijderd

Dat hele 'ongebruikt' mag je niet zo letterlijk nemen. Dat gaat alleen op voor zaken zoals ondergoed. Om hygiëne-redenen. Gewone artikelen mogen geen sporen van schade vertonen. Maar wel minimale sporen van gebruik voortgekomen uit normaal testen. Als je een doos niet open mag maken, hoe moet je dan weten of het product goed werkt? Dat kun je niet. Dat kun je alleen door te testen en daarvoor moet de doos open, en in dit geval het moederbord worden ingebouwd. Dat dien je voorzichtig te doen. Maar als winkel hoef je echt niet aan te komen met als reden van weigeren dat het product is gebruikt. In dit geval dus.

Evenzo met restocking fees. Die zijn ook niet rechtmatig. Iig niet via aankopen die onder de wet koop op afstand vallen. Het is me nog steeds niet duidelijk of in dit specifieke geval er via internet is gekocht of via een winkel direct.

Als winkel kun je wel zeggen dat het geen defect betreft, en RMA dus niet van toepassing is. Terugnemen is dan coulance. Nogmaals .. via reguliere aankoop. Via internet is het wet koop op afstand, en kun je binnen een week zonder opgaaf van reden het product retourneren.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2008 20:37 ]

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op maandag 17 november 2008 @ 20:32:
Het is me nog steeds niet duidelijk of in dit specifieke geval er via internet is gekocht of via een winkel direct.
Deorgere schreef op maandag 17 november 2008 @ 17:41:
mockingbird, ik heb het via internet besteld, en bij hun afhaalpunt opgehaald. Ik heb € 3,50 "verzendkosten" betaald.
Voor zover ik weet is de wet "Koop op Afstand" onverminderd geldig, vanwege de op afstand gesloten koopovereenkomst.

[ Voor 11% gewijzigd door Gunner op 17-11-2008 20:34 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:22
pcgek schreef op maandag 17 november 2008 @ 20:27:
[...]

Hoe het wettelijk gezien precies in elkaar steekt, weet ik niet. Volgens mij was het binnen 7 dagen en ongebruikt terugbrengen.
Je mag om te ontbinden op grond van 'koop op afstand' het produkt gebruikt hebben (anders kun je er immers niet achter komen of het produkt aan je verwachtingen voldoet).

Dat het voor de winkel niet leuk is zo'n produkt terug te nemen ben ik met je eens, maar dat dat eens kan gebeuren hoort in de marges verrekend te zitten, is namelijk puur ondernemersrisico.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 17 november 2008 @ 20:16:
[...]

Ben ik niet met je eens.
Uiteraard mag je het mobo testen maar hierdoor is het beschadigd (ook al is het minimaal).
Om eerlijk te zijn heb ik deze vorm van beschadiging nog maar een keer meegemaakt en dat was met een verouderd MSI socket A bordje waar ik de schroeven te hard bij heb vastgedraaid.

Tevens ben ik van mening dat je van te voren had kunnen weten dat de kaarten niet helemaal zouden passen.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-01 15:13
The Dolf schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 00:27:
[...]

Ben ik niet met je eens.
Uiteraard mag je het mobo testen maar hierdoor is het beschadigd (ook al is het minimaal).
Om eerlijk te zijn heb ik deze vorm van beschadiging nog maar een keer meegemaakt en dat was met een verouderd MSI socket A bordje waar ik de schroeven te hard bij heb vastgedraaid.
Let wel dat het plaatje van Internet is geplukt. De TS geeft aan dat er geen sprake is van echte schade, enkel dat het zichtbaar is dat het moederbord is vastgeschroefd. Dat zul je al zeer snel krijgen en valt toch echt onder gebruikssporen imho
The Dolf schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 00:27:
[...]
Tevens ben ik van mening dat je van te voren had kunnen weten dat de kaarten niet helemaal zouden passen.
Tja... toch maakt het niet veel uit. Dat is geen voorwaarde voor de wet koop op afstand. Sterker nog, hij hoeft helemaal geen reden te noemen om het moederbord terug te sturen.

Het is aan de winkelier om zijn bedrijfsvoering aan te passen op de wet koop op afstand. Als dat betekend dat hij betere afspraken moet maken met zijn leveranciers over het recertifiën van producten of zelfs gebruikte producten moet afprijzen, dan is dat aan hem om rekening mee te houden. Dat is geen reden om de wet koop op afstand op zij te schuiven.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ja of een marge inbouwen in z'n verkoopprijzen zodat je bestand bent tegen dit soort regels en niet je eigen ondernemersrisico afschuiven op je klanten.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:19

paQ

Dus de hamvraag is nu of de beschadigingen vanwege het vastschroeven voldoende is om je KOA rechten te verspelen?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

De hamvraag is eerder of het inderdaad niet past. Volgens deze pagina met een review nl. wel.
IDE connector is conveniently turned sideways. Four Serial ATA ports are placed along the same line as the PCI slots, so they will not be blocked even if there are two graphics cards installed in the system. There was enough room for an additional IEEE1394 controller – VIA VT6308P. There are front panel connectors, USB connectors, IEEE1394 and FDD connectors and audio along the lower edge of the PCB.
Ik vond met Google geen identiek probleem.

ARME AOW’er

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:16

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Mja, die 8800 GTS 512 is nu niet echt je gemiddelde videokaart en is juist ook op het eind behoorlijk dik:
Afbeeldingslocatie: http://www.trustedreviews.com/images/article/inline/6230-nvidia8800gts512.jpg
Dus ik kan me er wel wat bij voorstellen dat dat krap wordt hoor.

[ Voor 4% gewijzigd door Orion84 op 18-11-2008 09:46 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Op foto's zie je dat de SATA-aansluiting haaks moeten worden gebruikt. Ik mag toch aannemen dat de hoogte van de kaart boven die aansluitingen uitsteekt? Eerst SATA aansluiten, dan de VGA erin lijkt me toch echt te moeten lukken.

ARME AOW’er

• pcgek
  • Niet online

pcgek

Nijn schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 08:06:
[...]

[...]
Sterker nog, hij hoeft helemaal geen reden te noemen om het moederbord terug te sturen.
Dat je geen reden hoeft op te geven als je iets terugbrengt, wil nog niet zeggen dat je het eerst gebruiken mag.

Verwijderd

pcgek schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 09:51:
[...]

Dat je geen reden hoeft op te geven als je iets terugbrengt, wil nog niet zeggen dat je het eerst gebruiken mag.
Maar het ís wel zo, simpelweg omdat de MvT het letterlijk noemt en de wet compleet nutteloos is als het niet zou mogen.

• pcgek
  • Niet online

pcgek

Verwijderd schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 09:54:
[...]

Maar het ís wel zo, simpelweg omdat de MvT het letterlijk noemt en de wet compleet nutteloos is als het niet zou mogen.
Ik denk dat er wettelijk gezien verschil zit in het kopen van onderdelen om een Pc te assembleren, en 1 die gebruiksklaar aangeschaft is.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

pcgek schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 10:42:
[...]

Ik denk dat er wettelijk gezien verschil zit in het kopen van onderdelen om een Pc te assembleren, en 1 die gebruiksklaar aangeschaft is.
Nee natuurlijk niet. Het gaat erom hoe de overeenkomst tot stand is gekomen. Er zijn wel een aantal zaken die uitgesloten zijn, maar er is geen onderscheid tussen complete systemen of losse onderdelen.

Ik kan je adviseren eens deze wetgeving door te nemen, want gezien je reacties heb je nog niet echt een idee waar het over gaat volgens mij.

[ Voor 5% gewijzigd door Gunner op 18-11-2008 10:44 ]

• pcgek
  • Niet online

pcgek

Gunner schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 10:44:
[...]

Ik kan je adviseren eens deze wetgeving door te nemen, want gezien je reacties heb je nog niet echt een idee waar het over gaat volgens mij.
Ik heb mijn best wel gedaan om dat uit te zoeken hoor, maar misschien kijk ik wel niet goed. ;)

Dus... als jij nou zo vriendelijk wil zijn?

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik zou zeggen, koop sata-kabels met een connector geplaats in een hoek.
Misschien dat ze er dan wel inpassen? :)
Afbeeldingslocatie: http://www.firewire-1394.com/images/satara18-l.gif

Verwijderd

Ja, je hebt het recht om binnen zeven dagen zonder opgaaf van redenen te retourneren. Nee, de webshop mag dat niet weigeren. Ja, dat doen ze in de praktijk wel. Nee, het wordt niet makkelijk, zoniet geheel onmogelijk, om je geld (volledig) terug te krijgen. Mensen die menen dat dit anders zit, gelieve even de search te gebruiken voor één van de andere 389573453 topics waarin StevenK, Sovereign of ondergetekende deze materie al hebben uiteengezet.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2008 13:50 ]

• pino85
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-01 01:58

pino85

Im just a Bird in the Sky

Het probleem is gewoon dat het in de wet niet eenduidig is vast gelegd..
Ik vind het echt een grijs gebied.. en dat is het anders waren er niet zo veel problemen met webwinkels die dwars liggen.
Welke wetten nu gelden op dit gebied of welke niet gelden.
Webwinkels proberen er vaak onderuit te komen op welke manier dan ook en verzinnen vaak hun eigen wetten en regeltjes.

tot onze geliefde regering niet 100% zwart op wit de regels duidelijk maakt zullen webwinkels het blijven proberen.

*knip ervaring met specifieke andere shop in overdreven beoordelingen* Neutraal verwoord: teruggestuurd incompleet mobo zou zogenaamd schade hebben welke het blijkens foto's niet had.

Zo zijn er veel veel verhalen te vinden over allerlei webwinkels ook op hw.info staat het vol.

Wat kan je doen als consument?

1 Ga rechtstreeks naar het management toe van de webwinkel, richt je niet tot de verkopers of andere medewerkers, ga er in persoon naar toe doe het niet via de email of telefoon dat is toch anders dan een 1op1 gesprek
2 Schrijf negatieve berichten over ze over wat jou is overkomen
3 Mail bv naar een kassa of de consumentenbond of andere organisaties
4 Klaag ze strafrechtelijk aan ( al kost dit uiteindelijk meer geld dan het component waard is) maar je kan er wel de druk mee opvoeren.. ik zelf heb dit ook gedaan en ze draaiden erg snel bij en het koste me uiteindelijk niets.. alleen als het tot een rechtzaak was gekomen

Succes
En trek je niets aan van bepaalde tweakers die niets meer kunnen uitkramen als moeten wij alles voor je opsommen of een ander negatief bericht, dat zijn vaak mensen die zelf geen oplossingen weten of alleen uit zijn om mensen af te kraken.
Er zijn er gelukkig ook veel die jou graag willen helpen en bijstaan zo ver dat kan :)

[ Voor 35% gewijzigd door Rukapul op 18-11-2008 20:33 ]

Liefhebber van Tweakers

• tm030614
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-01 14:49
Ik twijfel, als je naar de kantonrechter zou gaan voor dit, of je wel je gelijk krijgt.

Natuurlijk, je mag een product testen/proberen, dus de verpakking mag openen. De vraag is echter 'zijn de gebruikerssporen een logische gevolg van het testen van het product'. Met andere woorden, was de beschadiging voorkombaar of was het puur een gevolg van het testen/proberen van het product, dan zeg ik in dit geval ‘Ja voorkombaar’.

De TS had namelijk ook, door iets beter te kijken, nog voordat hij het moederbord in zijn kast installeerde en de VGA kaart plaatste deze kunnen passen.
Zeker als je zelf een computer bouwt mag je een bepaalde mate van technische kennis verwachten, en naar mijn mening valt dit onderdeel ook onder kennis.

Vervelt dat het zo loopt, maar dit soort dingen zijn naar mijn mening zaken waar je als tweakers rekening mee houd bij het bouwen van een pc.

Je kunt wel stellen dat je 7 dagen zichttermijn hebt en zonder opgaaf van reden kunt retouren, maar de winkelier geeft aan dat er schade is aan het product, deze schade is gevolg van gebruik testen/proberen maar was wel voorkombaar --> voor plaatsen passen.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:16

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Satch schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 10:59:
Ik zou zeggen, koop sata-kabels met een connector geplaats in een hoek.
Misschien dat ze er dan wel inpassen? :)
[afbeelding]
Eéntje misschien, maar als je al die poortjes wilt gebruiken, dan zitten de kabels elkaar natuurlijk in de weg ;)

Ok, misschien 2, als je een linkse en een rechtse kabel aansluit, maar zie maar eens aan zo'n sata kabel te komen :+

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Als je een foto van het MB ziet, dan blijkt dat je dus njuist géén haakse stekers moet gebruiken. :)

ARME AOW’er

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:22
Guardian Angel schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 09:50:
Op foto's zie je dat de SATA-aansluiting haaks moeten worden gebruikt. Ik mag toch aannemen dat de hoogte van de kaart boven die aansluitingen uitsteekt? Eerst SATA aansluiten, dan de VGA erin lijkt me toch echt te moeten lukken.
@Deorgere: Guardian Angel schreef bovenstaande. Je geeft aan het MoBo te willen retourneren omdat het niet zou passen. Past het misschien toch wel als je éérst de SATA kabels aansluit en pas dan de GraKa monteert? Het hele probleem is dan toch meteen verdwenen?

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Pagina: 1