Toon posts:

Mobo herkend maar 1 van 3 memory banks - min of meer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op dit moment zit ik met een rare situatie. Ik ben van twee oudere computers er één aan het maken. Daartoe wil ik 3 x 256MB PC2700 in een MSI-6712 (KT4AV-L) bord steken. Hierin zit een Athlon XP 2400+ met op dit moment 1 x 256MB PC2100.

De drie modules doen het prima in een Epox bord waar een XP 2100+ op zit.

Maar niet in het MSI bord - welke combinatie ik ook probeer, 1 module, 2 of 3, en in welke volgorde dan ook, altijd wordt er maar 256MB herkend door de BIOS en dus ook door Windows. Dit is altijd het eerste van de 3 bankjes.

Het wordt nog gekker, want de hardware info van Everest Home, herkend WEL alle drie de modules als ze met elkaar in de pc zitten - grootte, fabrikant, week van productie etc. Ondanks dat wordt toch het 'system memory' op 256MB herkend, ook door Everest.

In de BIOS (en ik heb de laatste nieuwe) is er voor zover ik zie niks te veranderen om de 2e en 3e bank te 'activeren'.

Handleiding vermeld dat het allemaal niks uit moet maken en er alles aan PC2100 en 2700 in mag, met een max van 1GB/slot.

Hoe o hoe kan ik dit apparaat overtuigen om toch de twee andere bankjes ook te gaan gebruiken?

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Simpel idee: Bios update?

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Verwijderd

Topicstarter
Zoals vermeld, ik gebruik de laatste nieuwe. Heb hem gereset; zowel in de bios zelf naar factory defaults als op het moederboard (CMOS clear).

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:19

Cheezus

Luiaard

En als je alleen 1 module in slot 2 of 3 probeert, doet hij het dan wel?

Als hij het dan niet doet zijn die slots gewoon defect en heb je pech, doet hij het wel dan ligt het schijnbaar aan de combinatie van de modules, zijn ze van hetzelfde type (snelheid/voltage)?

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Verwijderd schreef op maandag 17 november 2008 @ 17:40:
[...]

Zoals vermeld, ik gebruik de laatste nieuwe. Heb hem gereset; zowel in de bios zelf naar factory defaults als op het moederboard (CMOS clear).
Mijn excuses, ik heb er meerdere malen overheen gelezen.

Wat als je de oude PC2100 met een PC2700 combineert?

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Verwijderd

Topicstarter
Was ik vergeten te zeggen, één module in slot 2 of 3 werkt prima.

Heb ook geprobeerd de PC2100 en 2700 te mixen: geen verschil. In andere pc doen ze het dus perfect.

Ik heb nog nooit gezien dat een prog als Everest alle info van een stick geheugen kan laten zien, terwijl het absoluut niet als systeem-geheugen wordt gebruikt.

Misschien is dit gewoon iets ongelooflijk vaags, en ik wil er verder niemands tijd (noch de mijne) aan besteden - ik duw er van de week wel een 1GB reepje in en dan heb ik een prima machientje, en is het probleem omzeild.

Bedankt voor het meedenken allemaal!
Pagina: 1