[XP] (domme vraag) hoe een vast IP toe te wijzen

Pagina: 1
Acties:

• Poeh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-03 00:13
Bereid je voor. Hou je vast. Hier komt waarschijnlijk de domste vraag die ooit is gesteld!

Het volgende is het geval. Een kennis van me heeft momenteel een netwerk (draadloos en bedraad) met één laptop (draadloos) en drie vaste pc's (bedraad). Dit alles is destijds geïnstalleerd door de draadloze router (van US Robotics) op DHCP in te stellen.

Nu heeft hij vandaag een netwerkprinter gekregen en aan mij gevraagd of ik die vanavond voor hem wil installeren. Nu wil ik graag dat de router i.p.v. DHCP vaste IP-adressen aan ieder apparaat toekent.

Daarvoor heb ik eens een kijkje genomen in mijn eigen router (3Com). Ik dacht namelijk dat dit gebeurde door een IP-adres aan een specifiek MAC-adres toe te kennen. Maar tot mijn grote verbazing kom ik iets dergelijks in het geheel niet tegen in de configuratie van mijn router.

Mijn vraag is dus: hoe werkt het in het algemeen als je een router NIET op basis van DHCP wil laten werken?

Tot zover mijn domme vraag.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
In sommige routers kan het eenvoudigweg niet. Kun je dit niet instellen op de printer? Door gewoon een ip adres te nemen buiten de DHCP range (wel zelfde subnet uiteraard)

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Als de DHCP-server in je router die functionaliteit niet biedt ("vaste" IP's uitdelen a.d.v. MAC-adressen), dan zul je dat op de clients zélf in moeten stellen.

Immers, het uitdelen van IP's is altijd via DHCP (of vergelijkbare protocollen, BOOTP enzo) en als je de clients verder niets in wil laten stellen zal die vaste-IP-functionaliteit ook in de DHCP-server moeten zitten.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Hoe vast wil je het hebben?

Je kan de lease-tijden naar een jaar zetten, dan krijgt een PC gewoon het zelfde ip-adres weer terug via de DHCP.

Printers en Server geef je het liefst hard een vast IP, en dat doe je niet in de router, maar op de client zelf. Gewoon instellen, en hoef je aan je router helemaal niets voor aan te passen.

Je kan dus DHCP gebruiken voor je Werkstation, en je Printers gewoon hard een IP geven (wel zorgen dat je DHCP-scope een vrij gedeelte heeft hiervoor).

Ey!! Macarena \o/

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

is geen probleem. De bij de netwerkprinter geleverde software geeft je de mogelijkheid om een vast IP in te voeren in je printer. Daarna de netwerkprinter op alle Pc's installeren met dit vaste IP adres. de aanwezige Router zal het vaste IP adres gewoon accepteren en in zijn tabel zetten. Suc6

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-03 12:22

Pathogen

Shoop Da Whoop

Waarschijnlijk een overbodige toevoeging, maar domme vragen bestaan in principe niet. Je hebt een probleem en krijgt het niet opgelost, dus je vraag is legitiem.

Wat misschien wél dom is, is stellen dat je vraag dom is :P Zolang jij je vraag duidelijk stelt (en dat is ie volgens mij wel) is er geen enkele reden om dit als domme vraag te bestempelen.
Doe jezelf niet tekort dus. Nergens voor nodig.

• Poeh
Allemaal enorm bedankt voor het meedenken. Dus ... als ik het goed begrijp, kan ik de router gewoon op DHCP laten staan (als het aanwijzen van adressen aan de hand van MAC-adres niet mogelijk is) en de printer en eventueel ook de computers een vast ip-adres geven door dit in te stellen op de betreffende computer zelf.

Het zijn allemaal XP-machines, dus rechtsklik op de LAN-verbinding, vervolgens kiezen voor TCP-IP en dan voor 'eigenschappen'. Maar dan? IP-adres is duidelijk, maar subnetmasker en standaardgateway? En moet ik ook de DNS-servers invullen?

De router zal dan eventuele apparaten/computers die geen vast adres hebben, via DHCP een adres toewijzen, correct?

@ Thrackan: Volgens mij betreft mijn vraag een elementair beginsel van netwerken. Met andere woorden: als iemand IETS van netwerken weet, is het dit wel. Vandaar dat ik mijn vraag als 'dom' bestempelde. Niettemin bedankt voor het begrip! :)

[ Voor 15% gewijzigd door Poeh op 17-11-2008 18:27 ]

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Poeh schreef op maandag 17 november 2008 @ 18:25:
Het zijn allemaal XP-machines, dus rechtsklik op de LAN-verbinding, vervolgens kiezen voor TCP-IP en dan voor 'eigenschappen'. Maar dan? IP-adres is duidelijk, maar subnetmasker en standaardgateway? En moet ik ook de DNS-servers invullen?
DNS-servers kún je vaak het IP invullen van je router, dan stuurt hij 't vanzelf door naar de DNS-servers van je ISP (welke hij weer krijgt via DHCP meestal). En subnetmasker en standaardgateway (laatste = je router) kun je zien door `ipconfig /all` eventjes te draaien in een `cmd`-venstertje (Start - Uitvoeren - 'cmd')
Poeh schreef op maandag 17 november 2008 @ 18:25:
De router zal dan eventuele apparaten/computers die geen vast adres hebben, via DHCP een adres toewijzen, correct?
Correct.

• Poeh
Osiris schreef op maandag 17 november 2008 @ 18:29:
[...]

DNS-servers kún je vaak het IP invullen van je router, dan stuurt hij 't vanzelf door naar de DNS-servers van je ISP (welke hij weer krijgt via DHCP meestal). En subnetmasker en standaardgateway (laatste = je router) kun je zien door `ipconfig /all` eventjes te draaien in een `cmd`-venstertje (Start - Uitvoeren - 'cmd')

[...]

Correct.
Helemaal geweldig! Ik ga er zodirect mee aan de slag! Ik zal straks even laten weten of (en hoe) het gelukt is.

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-03 11:01

r0b

Poeh schreef op maandag 17 november 2008 @ 19:04:
[...]

Helemaal geweldig! Ik ga er zodirect mee aan de slag! Ik zal straks even laten weten of (en hoe) het gelukt is.
Rest mij nog één vraag; waarom wil je uberhaupt alle apparaten een vast (statisch) IP geven? :)

Als het om het altijd kunnen bereiken van de printer gaat, hoef je alleen deze maar een vast IP te geven.
Zorg wel dat je in dezelfde reeks IP-adressen zit. Krijg je 192.168.1.10 t/m 192.168.1.50 via DHCP, dan kan je - bijvoorbeeld - 192.168.1.55 als vast IP instellen op de printer.

• Poeh
r0b schreef op maandag 17 november 2008 @ 19:10:
[...]

Rest mij nog één vraag; waarom wil je uberhaupt alle apparaten een vast (statisch) IP geven? :)

Als het om het altijd kunnen bereiken van de printer gaat, hoef je alleen deze maar een vast IP te geven.
Zorg wel dat je in dezelfde reeks IP-adressen zit. Krijg je 192.168.1.10 t/m 192.168.1.50 via DHCP, dan kan je - bijvoorbeeld - 192.168.1.55 als vast IP instellen op de printer.
Dat lijkt mij makkelijker als ze in de toekomst met netwerkshares willen gaan werken EN het is dan makkelijker om bepaalde poorten te forwarden voor bijvoorbeeld eMule. Maar ik weet nog niet of ik daar aan begin. Nu kan ik namelijk de instellingen van de router met rust laten.

Kan ik de printer bijvoorbeeld niet het IP-adres 192.168.1.16 (als in jouw voorbeeld) geven? Werkt de router dan niet om dat adres heen met het uitdelen van overige adressen?

• Poeh
Helaas is het vanavond op niets uitgelopen. De medewerker van Office Centre had mijn kennis de verkeerde printer meegegeven (Samsung CLX 3175N i.p.v. CLX 3175FN). Die had geen fax en sheetfeeder en dat was wel de bedoeling.

Ik zal mij bevindingen de volgende keer op dit forum plaatsen.

Verwijderd

je router moet de functionaliteit van het toewijzen van specifieke IP aan MAC adressen ondersteunen.

Een simpele dhcp config omvat over het algemeen een leasetijd, en een ip-range waarvan uitgedeeld mag worden

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-03 12:17

job

edit: overbodig

[ Voor 94% gewijzigd door job op 18-11-2008 01:37 ]

• Poeh
Vanavond is het er dan eindelijk van gekomen. Ik had mijn kennis aanbevolen toch maar voor de HP CM1312nfi te gaan en dat heeft hij ook gedaan.

Jammer voor het topic, maar de installatie stelde niets voor. Je sluit de netwerkkabel op de router aan, draait de netwerkinstallatie welke de router automatisch vindt en klaar is Kees!

Helemaal geen gedoe met het toewijzen van welk IP-adres dan ook.

Het toegewezen (of is het nou door de printer geselecteerde?) IP-adres was in zijn geval 192.168.123.104. Ik heb geen idee of dat nu binnen of buiten het DHCP bereik valt.

[ Voor 17% gewijzigd door Poeh op 20-11-2008 23:00 ]

Pagina: 1