Hulp bij aansluiten 360 op de Samsung T240

Pagina: 1
Acties:

• davystam
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-04-2024
Hallo,
Ik ben van plan om deze week de Samsung T240 aan te schaffen als vervanging van mijn huidige monitor. Ik wil deze monitor op mijn computer aansluiten maar daarnaast wil ik ook mijn xbox 360 hierop aansluiten om te gamen. De T240 heeft geen built-in speakers dus mijn idee is om het geluid van de xbox 360 uit mijn computer speakers te laten komen (creative Inspire 6100) alleen hier ligt nu het probleem. Ik heb geen idee of dit mogelijk is en welke kabels ik hier voor nodig heb.
Afgelopen weekend was ik bij dynabye om het een en ander hierover te vragen en de medewerker vertelde mij dat ik deze kabel ( http://www.xbox.com/nl-NL/hardware/x/xbox360vgahdcable/ ) aan moest schaffen. Alleen zie ik hierop 2 stekkers die ik naar mijn weten niet in mijn speakerset kwijt kan. Is dit dus wel de juiste kabel en is het uberhaupt mogelijk om het beeld via de monitor af te laten spelen en het geluid via mijn speakerset die nu aangesloten is aan mijn computer via de Creative X-Fi xtremegamer geluidskaart.
Ik heb al op diverse sites naar informatie gezocht maar zonder succes |:(

Alvast bedankt voor de hulp

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-05 11:04

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Met die kabel kun je alleen een stereo signaal uit je boxjes krijgen. Je zult dus alleen geluid krijgen uit de linker en de rechter speaker. (Dus ook niet uit de subwoofer).

Voor de XBox is voor zover ik kan zien geen kabel beschikbaar waarmee je een dergelijk 5.1 setje aan kunt sluiten. Wat je wel kunt doen is een nieuw setje aanschaffen met een optische ingang. Deze kun je gewoon aansluiten op de door dynabyte voorgestelde kabel.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• davystam
Dat alleen de linker en rechter speaker geluid geeft maakt mij niet veel uit op het moment. Maar op dit moment worden al m'n uitgangen in het speakersysteem al gebruikt dus betekend dit dat elke keer als ik op de 360 wil spelen deze stekkers moet verwisselen?
Past daarnaast de voorgestelde kabel van dynabyte wel in mijn T6100 speakers want dat kon ik niet helemaal uit jouw verhaal ophalen.

Zorgt deze kabel trouwens voor de beste beeldkwaliteit of kan een hdmi kabel voor nog betere kwaliteit zorgen?

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

De kabel past wel, maar dan heb je nog wel een verloopje als deze nodig:

Afbeeldingslocatie: http://www.dtm.nl/InSiteRoot/modules/webshop/~uploads/big/cica-06.jpg

Ik wil echter nogmaals benadrukken dat je geluid enkel uit je linker en rechter speaker komen en niet uit je subwoover. Er zal dus nauwelijks een bas te horen zijn!

hdmi is in principe minder gevoelig voor storingen maar op een dergelijke afstand hoeft dat niet zo heel veel uit te maken en zou ik vooral kijken naar de goedkoopste oplossing. Zou je een hdmi kabel kopen dan kan deze veel goedkoper zijn dan de vga kabel, maar dan heb je geen optische uitgang meer (die zit op die vga kabel) en kun je later eventueel geen 5.1 versterker meer aansluiten.

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-05 21:32

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Janoz schreef op maandag 17 november 2008 @ 11:51:
De kabel past wel, maar dan heb je nog wel een verloopje als deze nodig:

[afbeelding]

Ik wil echter nogmaals benadrukken dat je geluid enkel uit je linker en rechter speaker komen en niet uit je subwoover. Er zal dus nauwelijks een bas te horen zijn!

hdmi is in principe minder gevoelig voor storingen maar op een dergelijke afstand hoeft dat niet zo heel veel uit te maken en zou ik vooral kijken naar de goedkoopste oplossing. Zou je een hdmi kabel kopen dan kan deze veel goedkoper zijn dan de vga kabel, maar dan heb je geen optische uitgang meer (die zit op die vga kabel) en kun je later eventueel geen 5.1 versterker meer aansluiten.
Volgens mij ligt dat puur aan het speakersetje zelf; een 2.1 setje sluit je normaal gesproken ook alleen maar op 1 uitgang aan en daar werkt de subwoofer ook gewoon hoor!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

@Woelders
Dat werkt omdat die setjes gemaakt zijn om op een stereo aansluiting aangesloten te worden. Daar zitten filters ingebouwd die het geluid over de twee speakers en de subwoover verdelen.

Bij een 5.1 setje worden normaliter 3 jacks meegeleverd. Hierbij wordt er vanuit gegaan dat de signalen al in de bron goed gescheiden zijn. Zeker in de goedkopere range (waar ik het E60 kostende creative setje onder schaar) wordt de input gewoon enkel versterkt op de bijbehorende output gezet. Ik ken het specifieke setje niet, maar ik vermoed dat het van het type is dat zelf geen filters ingebouwd heeft die ingeschakeld worden op het moment dat wordt gedetecteerd dat er alleen een stereo signaal binnenkomt.

@TS
Ik heb nog eens ff naar de handleiding van die monitor gekeken (http://downloadcenter.sam...34312_BN59-00723B-Dut.pdf) en daar staat in dat het beeldscherm zelf een optische en een stereo uitgang heeft voor het geluid. Ik weet niet of er een decoder in het scherm zit, maar het zou wel eens heel goed kunnen dat bij het gebruik van een hdmi kabel het geluid op die uitgang gezet kan worden. Je hoeft in dat geval alleen maar een simpele hdmi kabel te halen en een kabel waarmee je je monitor op het boxensetje aansluit (mini-jack naar mini-jack). Het zou heel goed kunnen dat je dan al voor veel minder dan E30 klaar bent (kosten van die vga kabel) en je kunt de optische uitgang van je scherm gebruiken wanneer je alsnog een 5.1 versterker krijgt.

• davystam
Bedankt voor de reactie Janoz en Woelders,

een andere vraag die mij nu te binnen schiet na het lezen van jullie uitleg
Zorgen de boxen in een 2.1 opstelling wel voor een dusdanig geluid dat ik er fatsoenlijk mee kan gamen zonder de subwoofer op de xbox 360, of moet ik er misschien aan denken om voor de T220HD te kiezen die ingebouwde speakers heeft of is de kwaliteit hiervan minder? of is de geluidskwaliteit bijna hetzelfde en kan ik alsnog beter kiezen voor een T220 / T240?

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-05 16:17
Je top speakertjes, links en rechts, zullen pas vanaf ~100hz gaan werken aangezien de sub de rest doet. Dit betekend vrijwel geen bas (misschien wat mid-laag maar that's it). Dit gamed niet lekker, maar ingebouwde speakers in een beeldscherm gamen waarschijnlijk nog minder. Beide manieren zijn dus verreweg van ideaal.

Na wat gegoogeld te hebben blijkt dat er een mogelijkheid is om optisch uit de 360 te halen. Hiermee kan je wel 5.1 geluid creëren, echter denk ik dat jouw speakersetje daar geen ingang voor heeft.

één is geen, twee is één

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

De kwaliteit van ingebouwde speakers in een monitor is over het algemeen nog minder dan 2 boxjes zonder die subwoover. Dat is dus alvast een overweging die je sowieso niet hoeft te doen.

Wat ik zou doen in jouw geval is het volgende:
- Gewoon de T240 kopen
- Een hdmi kabel ergens lenen of goedkoop halen en daarmee je xbox aansluiten
- Met een koptelefoon controleren of het geluid uit de audio out van de T240 komt

Als JA dan heb je 2 opties:
- mini-jack naar mini-jack kabel halen en daarmee de speakerset aansluiten (kan zijn dat je een dergelijke kabel zelf wel hebt, of dat deze bij je speakerset zat)
- Een 2.1 setje speciaal voor bij je monitor kopen (kan voor heel weinig)

Als NEE dan heb je 2 opties:
- Toch die VGA kabel halen die de Dynabyte shop aangaf en deze dan rechtstreeks aansluiten middels het eerder geposte verloopje
- Een 2.1 setje kopen en deze (eventueel via hetzelfde verloop stekkertje) aansluiten op de xbox 360 kabel

In beide gevallen kun je dus een extra boxensetje overwegen. Wat je in beide gevallen ook kunt doen is overwegen op een nieuw 5.1 setje aan te schaffen met een optische ingang. In de eerste situatie sluit je die rechtstreeks op je monitor aan terwijl in de tweede situatie deze rechtstreeks op de xbox vga kabel aangesloten kan worden.

Verwijderd

Ik heb zelf de 240HDTV staan, maar ik zou niet op de speakers van de TV afgaan. Leuk voor erbij maar het geluid is voor games echt belabbert.

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Wackoz schreef op maandag 17 november 2008 @ 14:36:
Je top speakertjes, links en rechts, zullen pas vanaf ~100hz gaan werken aangezien de sub de rest doet. Dit betekend vrijwel geen bas (misschien wat mid-laag maar that's it). Dit gamed niet lekker, maar ingebouwde speakers in een beeldscherm gamen waarschijnlijk nog minder. Beide manieren zijn dus verreweg van ideaal.

Na wat gegoogeld te hebben blijkt dat er een mogelijkheid is om optisch uit de 360 te halen. Hiermee kan je wel 5.1 geluid creëren, echter denk ik dat jouw speakersetje daar geen ingang voor heeft.
De door dynabyte aangeraden kabel heeft een optische aansluiting zitten op de stekker die in de console gestoken wordt.

Ook heeft de monitor een optische uitgang die waarschijnlijk het binnengekomen audio deel van de hdmi doorlust.

Het bas verhaal klopt inderdaad, net als het feit dat het speakersetje geen optische ingang heeft.

• davystam
Bedankt voor de reacties, het is nu allemaal een stuk duidelijker voor mij geworden.

Zo een verloopje had ik al in huis dus ik zal het plan volgen wat Janoz zei.

Ik zal de T240 bestellen en de VGA kabel halen zodat ik de optische uitgang vrijlaat voor in de toekomst.
Daarnaast zal ik ook een 2.1 speakersetje aanschaffen zodat ik deze aansluit op mijn 360.

Ik zat te denken aan het volgende speakerssetje van azerty.nl omdat ik daar ook de T240 ga bestellen. http://www.azerty.nl/8-184-13739/pulse-285.html Iemand die mij kan vertellen of dit een redelijke is of weet iemand een betere voor ongeveer hetzelfde geld?
Pagina: 1