• cmegens
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-02 19:43
Hoi,

Ik loop op dit moment stage in Lille Frankrijk, wat erg dicht bij de Belgische grens ligt. Nu kijk ik graag nog altijd 's avonds wat TV, maar de Franse TV is nu nog even wat te moeilijk met mijn kennis van de Franse taal.

Ik ontvang nu dus gewoon de publieke Franse zenders via een Pinnacle PCTV Hybrid Pro stick 330e aangesloten op mijn macbook met EyeTV. Ik had dus gehoopt doordat ik zo kort bij de grens zit ik ook wel de Belgische zenders zou kunnen ontvangen, maar dit lukt nu dus niet. Is er een makkelijke en goedkope manier om de ontvangst te verbeteren? Ik zit al op een zolderkamer, dus zit al vrij hoog...

• cmegens
Niemand?

• Samopsa
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-10-2025
Je kan proberen, als je een antenne aansluiting hebt op je stick, om een stuk gestripte coax kabel aan te sluiten voor betere ontvangst. Als dat niet lukt heb je toch echt een betere antenne nodig! ;)

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-02 21:23
Het is ook wel lastig te zeggen, je zit misschien 10km van de grens af, maar misschien ook wel 15km aan de andere kant van Lille met hoge gebouwen in de weg?
Ik heb ook geen idee waar die palen staan in België (kan je uitzoeken misschien?) en wat het bereik is.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Samopsa
Afbeeldingslocatie: http://www.digitale-televisie.be/modules/dtv/images/img_dvb-t_ontvangst.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.digitale-televisie.be/modules/dtv/images/img_dvb-t_ontvangst2.gif
Kan dus wel opzich!

[ Voor 41% gewijzigd door Samopsa op 19-11-2008 10:31 . Reden: Foute conclusie 8)7 ]

• -Klimaks-
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-02 15:52
Volgens dit kaartje lijkt het me de gok wel waard. Hier kan je nog een postcodecheck doen.

In those days spirits were brave, the stakes were high, men were REAL men, women were REAL women, and small furry creatures from Alpha Centauri were REAL small furry creatures from Alpha Centauri.
Zaphod in The Hitchhikers Guide To The Galaxy

• cmegens
Ok, dan zit ik nog ruim binnen, want ik zit zelfs ten noorden van Lille. Volgens het kaartje van Samopsa zit ik dan zelfs nog in het 99% gebied:

Afbeeldingslocatie: http://img242.imageshack.us/img242/209/locatieca0.jpg

Dit zal echter wel voor een buitenantenne gelden, als ik Klimaks links bekijk. Nu zit ik met mijn laptop praktisch gezien onder het zolderraam. Moet ik dan echt een buitenantenne plaatsen, of valt er iets te fabriceren met de standaardantenne?

Er zit BTW een coaxuitgang op, dus ga sowieso de gestripte coax proberen. Houdt dit in strippen tot de binnenkern, of allebei de lagen?

Iig alvast erg bedankt voor de hulp!

[ Voor 5% gewijzigd door cmegens op 20-11-2008 00:28 ]

• Samopsa
cmegens schreef op donderdag 20 november 2008 @ 00:22:
Ok, dan zit ik nog ruim binnen, want ik zit zelfs ten noorden van Lille. Volgens het kaartje van Samopsa zit ik dan zelfs nog in het 99% gebied:

[afbeelding]

Dit zal echter wel voor een buitenantenne gelden, als ik Klimaks links bekijk. Nu zit ik met mijn laptop praktisch gezien onder het zolderraam. Moet ik dan echt een buitenantenne plaatsen, of valt er iets te fabriceren met de standaardantenne?

Er zit BTW een coaxuitgang op, dus ga sowieso de gestripte coax proberen. Houdt dit in strippen tot de binnenkern, of allebei de lagen?

Iig alvast erg bedankt voor de hulp!
Gewoon zorgen dat de geleidende kabel blootligt, en dat de beschermlaag eraf is. Dan heb je in principe ene standaard passieve antenne. Via internet kan je even googelen op DVB-T antennes, er zijn er erg veel en de meeste zijn rond de 10-20 euro.

• cmegens
Hmm heb eens even acrobatisch uit mijn schuine dakraam gehangen, en nu staan er nog twee ouderwetse harken op het dak, waarvan er dus een coaxkabel naar binnen loopt. Echter wel bij de mede huisbewoner naast mij, maar kan morgen hem wel eens vragen of ik dat mag proberen in mijn beste Frans.

Lukt dit ook gewoon met zo'n standaard harkantenne? Volgens mij stammen deze nog uit het analoge tv tijdperk. Maakt dat wat uit?

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-02 22:32

mace

Sapere Aude

cmegens schreef op donderdag 20 november 2008 @ 23:37:
Lukt dit ook gewoon met zo'n standaard harkantenne? Volgens mij stammen deze nog uit het analoge tv tijdperk. Maakt dat wat uit?
Moet lukken, de frequenties zijn hetzelfde.

Bonsjoer mesjeu, je voedrais faire usage de votre harkantenne.

Gaat helemaal goedkomen. :+

[ Voor 14% gewijzigd door mace op 20-11-2008 23:42 ]

• cmegens
:D Thanx. Gaat idd helemaal goedkomen. Heb gisterenavond mijn laptop maar eens bij het raam omhoog gehouden en de antenne uit het raam gehangen, en kon Een en Kanvas ontvangen! Niet echt comfortabel om zo met je laptop te blijven staan, maar iig proof of principle!

Dus gaat goedkomen met die harkantenne dan.

Ik laat nog wel horen wanneer het gelukt is. Heb wel pech, huisgenoot is een weekje naar huis...

Tout le monde grâce à l'aide!
Pagina: 1