Toon posts:

Migratie W2K3 Standard > W2K3 Enterprise

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedemorgen!

Op mijn stage heb ik de opdracht gekregen om een migratie uit te voeren. Het gaat hier om een webserver, die momenteel draait op Windows Server 2003 Standard met SP2. En de bedoeling is dat Windows Server 2003 Enterprise SP2 er op gaat draaien. De reden hiervoor is clustering.
Ik heb op internet rondgekeken, en het is me in ieder geval al duidelijk dat de migratie gewoon mogelijk is, zolang de nieuwe versie ook SP2 heeft (gelukkig zijn we in het bezit van die versie).

Wie heeft dit al eerder gedaan? Waar ben je tegenaan gelopen, en blijven de instellingen van de vorige installatie behouden? Ik heb natuurlijk al op internet gezocht naar deze dingen, maar ik hoor ook graag ervaringen van jullie.
Het gaat hier overigens over een upgrade, géén clean install. Alles om zeep helpen gaat overigens niet lukken, de webserver is een VM.

Alvast bedankt! :)

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Als het een VM is heb je, IMHO, geluk. Kopietje trekken, upgrade uitvoeren. Werkt het, kopie terugflatsen en klaar. Werkt het niet, vooraan beginnen. Je hebt niets te verliezen. Zo spannend is een upgrade ook weer niet en je instellingen blijven (met misschien een enkele kleine uitzondering daargelaten) gewoon behouden.

[ Voor 28% gewijzigd door RobIII op 17-11-2008 10:50 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat met name om het IIS gebeuren, dat daar de instellingen van blijven behouden. Maar als ik het zo lees hoef ik me daar niet druk om te maken.
In ieder geval bedankt voor je reactie :)

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:53

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Waarom geen re-install?

Als je toch kiest voor clustering wil je imho een zo hoog mogelijke betrouwbaarheid en uptime. Ik heb persoonlijk altijd een bepaald onderbuik gevoeld dat een re-install wat netter is dan een upgrade.

Je zult toch sowieso de data van je website moeten verplaatsen....

Tip: The IIS Server Instance resource type does not appear in Cluster Administrator on a Windows Server 2003 server cluster

[ Voor 23% gewijzigd door Question Mark op 17-11-2008 14:00 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Topicstarter
Waarom geen reïnstall... dat ligt bij mijn baas, ik denk dat dat is omdat dat meer tijd kost, met herconfigureren en backups terugzetten...
Je zegt trouwens, dat ik de data van de website moet verplaatsen, bij een upgrade worden er verder toch geen bestanden aangepast?

En, bedankt voor de tip! Ik zal er naar kijken. :)

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 10:25:
Je zegt trouwens, dat ik de data van de website moet verplaatsen, bij een upgrade worden er verder toch geen bestanden aangepast?
Als je wilt clusteren zal de website data (bv. wwwroot) door beide clusterhosts benaderbaar moeten zijn, en als gevolg hiervan op shared storage (SAN) geplaatst moeten worden.

Als dit niet nodig is, bv als er geen dynamische content aangeboden wordt in het geval van een statische website, dan kun je (veel) beter gaan loadbalancen ipv clusteren.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Topicstarter
Het clustering gedeelte ligt niet bij mij, dat gaan andere medewerkers van de ICT afdeling regelen. Waar het mij nu om gaat, is om de omzet Standard > Enterprise.
Ik wil zeker weten dat ik er geen dagen mee bezig ben, en dat ik niet eerst van alles om moet gooien om het eindelijk werkend te krijgen, de website moet zo min mogelijk downtime hebben.
Zover mij nu duidelijk is, ik kan het probleemloos upgraden. Probleemloos in de zin van; ik zal geen belangrijke instellingen kwijtraken.
Wat ik eerst ga doen is in VMWare testen hoe dat proces verloopt, ik heb een 1:1 kopie van de server, dus dat gaat wel lukken.

Ik laat het wel weten hoe het gegaan is! :)

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Is er al een clusterdesign opgesteld? Het klinkt een beetje als een ad-hoc project, wat de kwaliteit niet te goede zal komen.

Met upgraden alleen is het nl. nog geen clusternode. Afgezien van het upgraden van standard naar Enterprise zullen er nog een aantal zaken uitgevoerd moeten worden:
  • plaatsen extra (virtuele) Nic voor het heartbeat LAN
  • plaatsen extra (virtuele) Raid controller voor het shared storage
  • Beschikbaar stellen shared storage
  • Installatie clustering services + aanmaken nieuw cluster
Vervolgens zal een tweede server geinstalleerd moeten worden met dezelfde features als de eerste node, en deze zal als tweede clusterhost in het aangemaakte cluster opgenomen moeten worden.

Voor de Website zelf zal oa:
  • de host-header name aangepast moeten worden (aangezien de naam van de server zal wijzigen, de WWW service zal nl. in een resource group geplaatst moeten worden met een andere networknaam)
  • Website data verplaatst moeten worden naar shared storage
  • etc
Lijkt me dat je dit toch allemaal vantevoren al geplanned wil hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Nou... aangezien ik stage loop, willen ze mij toch voorzien van wat opdrachten. De opdracht die ik dus heb gekregen, de Standard server upgraden naar Enterprise, omdat ze gebruik gaan maken van clustering. Het configureren e.d. ga ik niet doen, ik moet alleen uitzoeken waar ik tegenaan kan lopen als de server geupgrade wordt, en als ik dat op papier heb, kan ik beginnen met de upgrade.
Een voorbeeld hiervan kan zijn; Als de upgrade uitgevoerd is, verdwijnen de instellingen van IIS (nee, dat gaat niet gebeuren). Hoe ga ik die instellingen terugkrijgen, zodat de server a.s.a.p. weer online is.

Maar ik zit hier dus wel met een webserver te klooien die eigenlijk 24/7 online moet blijven..
Maar in ieder geval heel erg bedankt voor de info over het clusteren, misschien dat ze me ook (een deel) op gaan zadelen met dat gedeelte!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op woensdag 19 november 2008 @ 20:16:
Nou... aangezien ik stage loop, willen ze mij toch voorzien van wat opdrachten.
Ah, dat veranderd de insteek al iets.

Probeer er inderdaad "bij te zijn" als het cluster opgebouwd en ingericht wordt. Zeer leerzaam en leuk. Overigens staat er ergens op de VMWare site een artikel over hoe een Windows Cluster te bouwen is op ESX.

http://www.vmware.com/pdf/vi3_301_201_mscs.pdf

Succes en laat even weten hoe eea afloopt :)

Pagina: 1