Toon posts:

Ventilators vervangen ???

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik hoop dat iemand mij kan helpen met het volgende.
Ik heb een oude PIII maar alles wat ik nodig heb werkt daar nog prima op en t.z.t. kan mijn dochtertje daar mee gaan stoeien. Alleen maakt hij zoveel lawaai waar ik gek van wordt. Net een afzuigkap bij je bureau.
De processorkoeler kan ik zo vervangen want voor een PIII kun je die nog vinden. Maar de fan van de voeding en videokaart wil ik ivm geluid ook vervangen. Ik heb alle fans verschillende keren schoongemaakt waardoor de stickers met technische info niet meer op de fans zitten (bij videokaart zat hij er trouwens niet eens op).
Dus de vraag is nu:
Kan ik een willekeurige stille casefan of andere fan voor de voeding uitzoeken en die plaatsen?
Zijn alle voeding fans gelijk aan volts of niet en moet ik letten op amperes en op 2 of 3 draadjes (toerenteller hoef ik niet). Gaat de fan alleen harder draaien als hij wat meer volts of amperes krijgt of hoe werkt dat?
De voeding zat vlgs. mij bij de toren als ik op de factuur kijk. PC Case big tower *Profi* 300W.
De videokaart ASUS V6800 deluxe+tv heeft een hele kleine fan dus dat is wat moeilijker denk ik. Ik kan evt. een passieve koeling of nw. passieve kaart kopen dan ben ik daar ook vanaf maar iedere suggestie is welkom.
Als ik een goede flow in de kast heb kan die kleine fan misschien gewoon wel helemaal weg.
Als laatste wil ik evt. een casefan erbij plaatsen voor een betere airflow in de kast. Op het moederbord ASUS CUV4X zit een aansluiting (3 pins) maar in het boekje vind ik niets over volts / amperse? Wat kan ik daar op aansluiten?
Dus wat kan wel of niet mbt volts / amperes en waar moet ik rekening mee houden als ik een fan uitzoek.
Uiteraard neem ik een stille van een gerenomeerd merk, maar ik bedoel de aansluitwaarden.

B.v.d. en ik kijk uit naar elke reactie en advies. ;)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hetgene dat voornamelijk van belang is in de voeding is de doorvoer van lucht. Fans werken op 12V in de voeding en of dat ding nu 0.05 of 0.10A verbruikt maakt echt niet zo gek veel uit. Pas als je industriele fans aan zou gaan sluiten loop je hier misschien tegenaan (maar goed, je wilt juist van 't geluid af ;)).

Het vervangen van de voedingsfan is niet echt boeiend, zolang je de lucht maar afvoert, maar in principe kun je dat met iedere fan wel bewerkstelligen.

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-12-2025

ByteDelight

Retro computing is alive!

Verwijderd schreef op maandag 17 november 2008 @ 10:41:
Dus de vraag is nu:
Kan ik een willekeurige stille casefan of andere fan voor de voeding uitzoeken en die plaatsen?
Dat kun je wel doen, maar het demonteren van een fan in de voeding is enigszins riskant.
De elco's (condensatoren) blijven vaak geladen, en je kunt daarom een flinke opdonder krijgen van zo'n voeding.
Daarnaast heb ik ooit iets soortgelijks geprobeerd waarna de voeding het om een onduidelijke reden begaf; het enige dat ik gedaan had is de ventilator vervangen, op een nette manier (draden opnieuw gesoldeerd).
Zijn alle voeding fans gelijk aan volts of niet en moet ik letten op amperes en op 2 of 3 draadjes (toerenteller hoef ik niet).
Nee, let er goed op dat er een 12V fan in zit en er ook weer een 12V in komt, mijn ervaring is dat het er altijd op staat.
Het opgenomen vermogen van ventilatoren kan wel verschillen, dus neem er geen die veel méér gebruikt dan de huidige.
Gaat de fan alleen harder draaien als hij wat meer volts of amperes krijgt of hoe werkt dat?
Ja, maar 12V zetten op een 5V fan houdt ie niet lang vol.

Als je er ca. 35 euro voor over hebt, koop dan een Cooler Master of Zalman voeding, die wat stiller zijn.
De videokaart ASUS V6800 deluxe+tv heeft een hele kleine fan dus dat is wat moeilijker denk ik.
Zalman heeft daarvoor de VF700, die op veel videokaarten te gebruiken is.
Zie hier voor specificaties.
Als laatste wil ik evt. een casefan erbij plaatsen voor een betere airflow in de kast.
Op het moederbord ASUS CUV4X zit een aansluiting (3 pins) maar in het boekje vind ik niets over volts / amperse? Wat kan ik daar op aansluiten?
Altijd 12V, maar gebruik een regelaartje als die van Zalman (Fan Mate), en je kunt m precies to afstellen dat je m niet hoort.

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01:53
Wat je ook kan doen is gewoon de voeding vervangen door een stille versie.
Ik heb zelf een http://www.azerty.nl/8-52-71532/lw-6350hp.html gehaald.

Is maar 22 euro, en dan zit er een stille fan in die temperatuur gestuurd wordt.

Het is een huntkey, en meningen daarover verschillen qua kwaliteit, maar voor low-end toepassingen kan er eigenlijk weinig mis gaan. Mij bevalt hij iig goed. De PC van mijn vriendin is nog nooit zo stil geweest.

Alternatief kun je een papst fan erin gooien, en dan de connector gewoon op je moederbnord aansluiten. Maar dan ben je ook wel 10-15 euro kwijt voor de fan.

Tevens wil ik je aanraden minder vraagtekens in je topic te gooien.

Verwijderd

Topicstarter
O.k. alvast bedankt voor de reacties.
Die voeding openmaken is niet zo'n probleem dat heb ik al vaker gedaan.
Misschien dat ik voor de zekerheid eerst het aantal volts moet meten van de fan in de voeding.
Dan klopt dat in ieder geval met de originele. Of is dat altijd 12 volt?

Verwijderd

Topicstarter
FireAge schreef op maandag 17 november 2008 @ 10:59:
Wat je ook kan doen is gewoon de voeding vervangen door een stille versie.
Ik heb zelf een http://www.azerty.nl/8-52-71532/lw-6350hp.html gehaald.

Is maar 22 euro, en dan zit er een stille fan in die temperatuur gestuurd wordt.

Het is een huntkey, en meningen daarover verschillen qua kwaliteit, maar voor low-end toepassingen kan er eigenlijk weinig mis gaan. Mij bevalt hij iig goed. De PC van mijn vriendin is nog nooit zo stil geweest.

Alternatief kun je een papst fan erin gooien, en dan de connector gewoon op je moederbnord aansluiten. Maar dan ben je ook wel 10-15 euro kwijt voor de fan.

Tevens wil ik je aanraden minder vraagtekens in je topic te gooien.
Dat zal ik niet meer doen. Beetje overdreven i.d.d.
Nw. voeding is evt. ook een goede optie. Maar nu ik ermee bezig ben wil ik ook weten hoe en wat dus vandaar dat ik nog ff verder zoek.
In ieder geval bedankt voor je tip.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2008 11:12 ]

Pagina: 1