Acties:
  • 0 Henk 'm!

• libero
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-05 11:16
We gaan een ESX(i) oplossing implementeren in productie, maar we moeten nu kiezen tussen esx en esxi.
Ze zijn allebei te gebruiken met dezelfde licenties (bij ons foundation of standard) en qua kosten maakt het geloof ik niet uit. qua functionaliteit ook niet voorzover ik dat kan beoordelen.

voordelen esxi:
-nu lees ik dat esxi op een flashkaart kan draaien (30mb footprint)en er dus geen lokale schijven nodig zijn, wel het geval bij esx.
-esxi is iets sneller dan esx.
-esxi is nieuwer en de volgende esx versies gaan geloof ik hier ook op gebaseerd zijn.
-geen "linux troep" meer aanwezig (hier krijg ik vast commentaar op)
-esxi update via "firmware updates" makkelijker dan esx denk ik.

voordelen esx:
- esx is bewezen in productieomgevingen, meer console tools, bij esxi alleen remote console en minder mogelijkheden.

maar wat zijn verder afwegingen die ik zou moeten maken bij de keuze tussen esx of esxi ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoetjeF
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

VMWare heeft een document dat een goed vergelijk tussen ESX en ESXi geeft.
-nu lees ik dat esxi op een flashkaart kan draaien (30mb footprint)en er dus geen lokale schijven nodig zijn, wel het geval bij esx.
ESX kan vanaf een SAN geboot worden, dus voor beide heb je geen locale schijven nodig
-esxi is iets sneller dan esx.
Ze zijn beide even snel, ESXi is een uitgeklede versie van ESX zonder Linux console
-esxi is nieuwer en de volgende esx versies gaan geloof ik hier ook op gebaseerd zijn.
Beide hypervisors zijn indentiek, zit geen verschil in
-geen "linux troep" meer aanwezig (hier krijg ik vast commentaar op)
Klopt, maar de Linux console is niets meer dan een VM waarmee je makkelijker het systeem kan beheren, maar zekers niet noodzakelijk en velen gebruiken het nooit
-esxi update via "firmware updates" makkelijker dan esx denk ik.
Klopt, maar ESX heeft ook een goede update manager

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winux
  • Laatst online: 15-06 13:24
Voordeel is dat je geen "beveilings lekken" meer heb op je esx machine wanneer je esxi draait, omdat je geen linux meer draait en dus ook niet zo vaak hoef te update. Vaak is een update van ESX 90% update voor de onderliggende linux machine.

Beheer is volgens mij hetzelfde als in ESX, je beheert alles via Virtual Infrastructure, mits je natuurlijk die aanschaft.

Wij draaien hier 4 ESX machine's met een SAN en gaan bij vervangen over naar ESXi.
Enige nadeel van ESXi tov ESX is dat je geen webinterface meer heb voor je ESX hosts.

Maar dit gebruik je eigenlijk alleen als je VI server down of niet bereikbaar is.

[ Voor 44% gewijzigd door winux op 18-11-2008 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Nog een belangrijk nadeel van het ontbreken van de service console, is dat je dus ook geen server-management tools kunt installeren (Dell OpenManage, HP Insight dinges), en dat ook geen management software voor je RAID-controller kunt installeren, etc.. Aangezien ESXi wel wat standaard monitoring via CIM heeft zie je wel de status van een aantal componenten, maar daar houdt het dan ook op.

Wat als je een schijf wilt laten blinken, of een hotswap wilt assignen, etc? Dan zul je dus moeten rebooten en met out-of-band management of achter de console dat in de controller setup moeten doen.

Daarnaast werken bepaalde tools zoals FastSCP of ESXRanger niet met ESXi, omdat die geen console heeft waar het een en ander op kan werken. Ik vind het af en toe wel fijn om met SSH in te loggen op een ESX machine, even een tarball maken van een guest en weg FTP'en, dat kan dan allemaal niet meer.

Je kunt wel ssh enablen (zwaar unsupported), maar veel meer dan een simpele cp of mv kun je niet doen.

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• libero
axis schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 12:58:
Nog een belangrijk nadeel van het ontbreken van de service console, is dat je dus ook geen server-management tools kunt installeren (Dell OpenManage, HP Insight dinges), en dat ook geen management software voor je RAID-controller kunt installeren, etc.. Aangezien ESXi wel wat standaard monitoring via CIM heeft zie je wel de status van een aantal componenten, maar daar houdt het dan ook op.

Wat als je een schijf wilt laten blinken, of een hotswap wilt assignen, etc? Dan zul je dus moeten rebooten en met out-of-band management of achter de console dat in de controller setup moeten doen.

Daarnaast werken bepaalde tools zoals FastSCP of ESXRanger niet met ESXi, omdat die geen console heeft waar het een en ander op kan werken. Ik vind het af en toe wel fijn om met SSH in te loggen op een ESX machine, even een tarball maken van een guest en weg FTP'en, dat kan dan allemaal niet meer.

Je kunt wel ssh enablen (zwaar unsupported), maar veel meer dan een simpele cp of mv kun je niet doen.
zit dat niet bij die flash rom die hp standaard bij zn hardware leverd hp insight managemnt werkt iig gewoon volgens mij.
http://h20000.www2.hp.com...l/c01518167/c01518167.pdf

ik begreep op de site van vranger dat ze 4 kwartaal 2008 ook compatible zijn met esxi, Veeam ook.

[ Voor 3% gewijzigd door libero op 18-11-2008 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1322

Tevens is het zo dat VMware ESX 3i als de toekomst zien.
Zij willen een vmware hypervisor in elke server die verkocht wordt (uiteraard).

ESX 3i heeft een paar "echte" netwerk nadelen:
Some specific networking features are not available in VMware ESXi, primarily those requiring configuration through the Service Console.
http://kb.vmware.com/self...playKC&externalId=1003345

Verder vindt je hier een mooi overzicht:
http://kb.vmware.com/self...playKC&externalId=1006543

De nadelen van 3i vallen steeds meer weg.
Een mooi voorbeeld is de VMware Infrastructure Management Assistant (VIMA)
The VMware Infrastructure Management Assistant (VIMA) allows developers and administrators to run agents and scripts to manage ESX and ESXi systems (version 3.5 and later). VIMA is a virtual machine that includes prepackaged software, including the latest versions of Remote CLI, VI Perl Toolkit, VMware Tools, a logging component, and an authentication component that supports non-interactive login. You can use VIMA to perform many of the tasks commonly performed in the ESX service console.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-06 13:00
winux schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 12:17:
Vaak is een update van ESX 90% update voor de onderliggende linux machine.
ESX draait toch niet op een onderliggende Linux. Er wordt een Linux VM geïnstalleerd voor het management, etc?
Volgens mij verzorgt deze dan in eerste instantie wel het booten, maar geeft alles daarna over aan de hypervisor en nestelt zich dan als VM. Wel heeft deze VM veel meer mogelijkheden/rechten en goed patchen blijft dus noodzakelijk.

But correct me if I'm wrong.

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• libero
Ik lees ook her en der over preinstalled hypervisors, dus esxi op een hp dl380G5 die op een lfash kaartje of interne usb stick al door hp word verkocht.
Ik kan dit ding echter nergens bestellen lijkt het, zelfs niet bij techdata of ingram, word dit nog niet verkocht of zoek ik verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
mbaltus schreef op woensdag 19 november 2008 @ 13:01:
[...]
ESX draait toch niet op een onderliggende Linux. Er wordt een Linux VM geïnstalleerd voor het management, etc?
Volgens mij verzorgt deze dan in eerste instantie wel het booten, maar geeft alles daarna over aan de hypervisor en nestelt zich dan als VM. Wel heeft deze VM veel meer mogelijkheden/rechten en goed patchen blijft dus noodzakelijk.

But correct me if I'm wrong.
You are correct. Bij 3.5 is ie echt een VM, en nog verder losgekoppeld van de VMKernel. Bij 3.0 zat ie er nog iets meer aan de kernel gekoppeld, en kon ie ook een bottleneck vormen door memory issues.

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mabarto
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-02 12:37
VMotion en DRS is toch ook niet beschikbaar met 3i? Of werkt dat gewoon als je VI koopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• libero
mabarto schreef op maandag 24 november 2008 @ 19:01:
VMotion en DRS is toch ook niet beschikbaar met 3i? Of werkt dat gewoon als je VI koopt?
ja werkt gewoon, alleen heb je dan wel net zoveel kosten als je zou hebben met esx

The rich capabilities of VMware Infrastructure 3 are packaged into three editions to fit the needs and budget of any organization: Foundation, Standard and Enterprise. Each edition includes a hypervisor as well as a set of management capabilities. Customers can choose to deploy either VMware ESX or VMware ESXi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoeKk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-06 07:15
mabarto schreef op maandag 24 november 2008 @ 19:01:
Met de standaard gratis licentie niet. Maar je kan het gewoon licenseren als een VI Foundation, standard of enterprise client en dan komen alle features gewoon beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1322

libero schreef op woensdag 19 november 2008 @ 15:45:
Ik lees ook her en der over preinstalled hypervisors, dus esxi op een hp dl380G5 die op een lfash kaartje of interne usb stick al door hp word verkocht.
Ik kan dit ding echter nergens bestellen lijkt het, zelfs niet bij techdata of ingram, word dit nog niet verkocht of zoek ik verkeerd?
De USB stick versie van HP is gewoon leverbaar.
http://h18019.www1.hp.com...e/vmware-esx3i/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoeKk
  • Laatst online: 16-06 07:15
Inderdaad, zoek maar eens bij Techdata of Ingram op 480101-B21 of 465388-B21, onder deze HP type nummers vind ik ze zonder problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mabarto
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-02 12:37
KoeKk schreef op woensdag 26 november 2008 @ 12:20:
[...]

Inderdaad, zoek maar eens bij Techdata of Ingram op 480101-B21 of 465388-B21, onder deze HP type nummers vind ik ze zonder problemen
Typisch dat Copaco die niet in het assortiment heeft :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105569

mabarto schreef op woensdag 26 november 2008 @ 22:17:
[...]

Typisch dat Copaco die niet in het assortiment heeft :|
Ze kunnen hem vast wel leveren, gewoon ff een mailtje naar hp@..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Laatst online: 17-06 21:00
Nog iets wat onder ESXi niet, en onder ESX (schijnbaar, heb er alleen maar naar gezocht, heb geen ESX) wel werkt is een UPS.

Tuurlijk boeit het de UPS helemaal niks wat er aan hangt en zal deze het gewoon overnemen als de stroom uitvalt, maar daarna heb je een probleem. ESXi kan namelijk geen seriële poort doorzetten naar een VM (en USB volgens mij geen van beiden), dus je kunt de status van je UPS niet uitlezen, en dus ook bij naderende lege accu de VM en host afsluiten.

Bij ESX kun je in de serviceconsole schijnbaar wel de nodige UPS management tools installeren.

Bij bedrijven die het licentiegeld voor ESX / VI er voor over hebben zal vast een grote UPS staan waar ze die (paar?) honderd euro voor de webmanagement-kaart in de UPS wel over hebben, maar voor kleine bedrijfjes die het met de gratis ESXi voor elkaar willen boxen heb je daar een probleem.

Nu zijn er ethernet-USB converters (nee, ik bedoel geen netwerkkaarten die je in je USB-hub prikt :P ) maar die hebben voor zover ik heb gezien geen van allen officieel support voor Windows servers, enkel wat forumposts "...maar hier werkt het wel samen met 2k3..."

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Paul Nieuwkamp schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 20:10:
Nog iets wat onder ESXi niet, en onder ESX (schijnbaar, heb er alleen maar naar gezocht, heb geen ESX) wel werkt is een UPS.
[...]
Nu zijn er ethernet-USB converters (nee, ik bedoel geen netwerkkaarten die je in je USB-hub prikt :P ) maar die hebben voor zover ik heb gezien geen van allen officieel support voor Windows servers, enkel wat forumposts "...maar hier werkt het wel samen met 2k3..."
De AnywhereUSB van Digi is wel een prima oplossing om USB devices (steeds meer UPS-en hebben een USB poort) aan een VM te koppelen, met z'n 280 Dollar ook nog zeer betaalbaar te noemen en 'geen officiele' ondersteuning is voor een designated monitoring/management VM natuurlijk geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Laatst online: 17-06 21:00
Daar staat weer wel Windows 2003 bij vernoemd inderdaad. Alleen jammer dat die slechts 'full'speed (12mbit) doet.

De Belkin-variant doet wel 480mbit (waar je naar een mass storage device 3.5 megabyte/s van overhoudt), maar hoewel je daarover wel her en der leest dat het onder 2003 ook werkt wil de fabrikant zich daar niet aan wagen. Daarnaast is die slechts 63 euro inkoop volgens een collega van me, dus als we met zoiets in de weer gaan dan wordt het eerder de Belkin.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ftpfreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:00
Paul Nieuwkamp schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 23:06:
Daar staat weer wel Windows 2003 bij vernoemd inderdaad. Alleen jammer dat die slechts 'full'speed (12mbit) doet.

De Belkin-variant doet wel 480mbit (waar je naar een mass storage device 3.5 megabyte/s van overhoudt), maar hoewel je daarover wel her en der leest dat het onder 2003 ook werkt wil de fabrikant zich daar niet aan wagen. Daarnaast is die slechts 63 euro inkoop volgens een collega van me, dus als we met zoiets in de weer gaan dan wordt het eerder de Belkin.
Ik heb zelf de Belkin variant, hij werkt inderdaad wel onder 2003, meestal wil de software ook zonder moeite installeren, anders moet je de compatibility mode op XP zetten en dan werkt het prima. Ook nog voor een leuke prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwinb
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-04 23:59

erwinb

Cloud addict

ESX heeft ook als voordeel dat je op de console een backup appliccatie kan installeren zoals bv NetVault met de VMWare plugin. Met de ESXi versie werkt dat niet.
Op deze manier kan je eenvoudig backups maken van je VM's naar b.v. tape of een virtual tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-05 01:30
erwinb schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 19:23:
ESX heeft ook als voordeel dat je op de console een backup appliccatie kan installeren zoals bv NetVault met de VMWare plugin. Met de ESXi versie werkt dat niet.
Op deze manier kan je eenvoudig backups maken van je VM's naar b.v. tape of een virtual tape.
dan download je de VIMA van vmware (gratis)

http://www.vmware.com/support/developer/vima/index.html

heb je netjes een serviceconsole voor je esxi omgeving in een aparte guest vm.

...zo dat ook weer opgelost ;) en een argument minder

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Sorry dat ik dit topic weer omhoog schop, maar het is na mijn inzien toch een vrij interessante discussie.

Wij draaien hier al een tijdje Vmware server voor een aantal windows 2003 servers en tevens een hele hoop clients voor development/testing.

Dit is zo goed bevallen dat we nu overwegen om ESX te kopen, maar we vragen ons af of het wel zijn geld waard is om een paar duizend euro uit te geven voor onze 6x P2950(dual cpu) dell machines. Zeker gezien het feit dat we nog geen network of san storage hebben. (pas in 2010 budget voor)

We zouden aan 2 acceleration kits voldoende hebben, alle extra functionaliteit als v-motion etc hebben we niet nodig, dus de goedkoopste variant is voldoende.

Echter, bij het testen van 2 Poweredge 2950 machines met ESXi blijkt dat het allemaal gratis kan en de performance zelfs velen malen beter is als vmware server.

Een nadeel is wel dat er niet meer fysiek geknipt en geplakt kan worden met VM's op de local storage (via de host/remote desktop) en deze vervolgens via de vmware console op starten etc.

ESXi heeft wel onbeperkt snapshots, dit in tegenstelling tot vmware server, erg handig! Ik kan dit echter niet als back-up gebruiken in de zin, ik copy even mijn hele vm naar een andere server.

Als oplossing heb je hier weer vmware converter voor, ook zou je dit kunnen scripten en samen met een backup agent in de client is dit een goed alternatief.

Tot zover mijn " onderzoek".
Powershell schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 19:34:
[...]
dan download je de VIMA van vmware (gratis)

http://www.vmware.com/support/developer/vima/index.html

heb je netjes een serviceconsole voor je esxi omgeving in een aparte guest vm.

...zo dat ook weer opgelost ;) en een argument minder
Klinkt goed, dit wist ik nog niet, ga hier even mee aan de slag.

Kun je mij vertellen of dit pakket gebruikt kan worden voor het installeren van back-up agents als v-ranger/Veeam back-up?

Dit is voor ons alsnog het laatste " struikelpunt" wat ESXi betreft en reden om toch te investeren in ESX.

Als laatste, heeft iemand ervaring met het updaten van ESXi machines? Ik heb gezien dat dit via firmware updates gaat, moet ik hiervoor naar het datacenter met cdrom/usb stick of kan dit vanaf de ESXi Vmware Infrastructure Client? Ik heb daar in iedere geval nog geen " update " feature kunnen vinden.

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ftpfreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:00
Workaholic schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 09:09:

Dit is voor ons alsnog het laatste " struikelpunt" wat ESXi betreft en reden om toch te investeren in ESX.

Als laatste, heeft iemand ervaring met het updaten van ESXi machines? Ik heb gezien dat dit via firmware updates gaat, moet ik hiervoor naar het datacenter met cdrom/usb stick of kan dit vanaf de ESXi Vmware Infrastructure Client? Ik heb daar in iedere geval nog geen " update " feature kunnen vinden.
Als je de ESXi Vmware Infrastructure Client installeert kun je kiezen (moet je een extra vinkje zetten) om het update programma mee te installeren. Daarmee kun je vanaf een Windows machine ESXi gewoon updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
ftpfreak schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 17:13:
[...]

Als je de ESXi Vmware Infrastructure Client installeert kun je kiezen (moet je een extra vinkje zetten) om het update programma mee te installeren. Daarmee kun je vanaf een Windows machine ESXi gewoon updaten.
heeft bij mij nog nooit gewerkt op een standalone esxi versie :?

jij hebt het dus draaien zonder dat je een VC infrastructure hebt draaien :? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoetjeF

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Powershell schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 20:27:
[...]

heeft bij mij nog nooit gewerkt op een standalone esxi versie :?

jij hebt het dus draaien zonder dat je een VC infrastructure hebt draaien :? ;)
Dat werkt inderdaad zonder Virtual Centre, je moet wel de ESXi server toevoegen aan de update list.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Thanks Joetje.

Misschien past dit beter in het virtuele software topic, maar het is toch het verschil tussen ESX en ESXi.

Zijn er hier mensen die met ESXi werken en toch back-ups maken via een bepaalde omweg? Dit is voor mij vooralsnog de enige reden om toch voor ESX te gaan.

SSH back-up's zijn niet bepaalde betrouwbaar en snel te recoveren. Ben zelf nog aan het kijken naar de vmware converter script oplossingen.

Probleem bljift hierbij dat hij "hele" machines pakt, niet altijd goed gaat met database servers als SQL en erg veel storage nodig ga hebben.

Heeft iemand nog andere ideeën hiervoor?

De laatste versie van Vranger die net pas uit is zou ESXi Support moeten hebben.. misschien is dit wel de oplossing voor back-ups zonder rare scripts etc

[ Voor 11% gewijzigd door Workaholic op 08-01-2009 16:53 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GregoryBE
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-04 01:18
Een klein vraagje tussendoor, is het veilig ESXi te draaien op een server in een datacenter met een publiek IP?

Als ik bovenstaande en enkele sites goed lees zijn er geen beveiligings risico's bij ESXi, omdat ESXi als enige service de VMware Infrastructure Client service aanbiedt

It's just a matter of time...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
GregoryBE schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 18:05:
Een klein vraagje tussendoor, is het veilig ESXi te draaien op een server in een datacenter met een publiek IP?

Als ik bovenstaande en enkele sites goed lees zijn er geen beveiligings risico's bij ESXi, omdat ESXi als enige service de VMware Infrastructure Client service aanbiedt
Ik neem aan dat je ook op het datacenter een (software) firewall hebt? Hosting bij een datacenter zonder enige vorm van security is not done imho..

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoetjeF

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Workaholic schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 15:28:
Zijn er hier mensen die met ESXi werken en toch back-ups maken via een bepaalde omweg? Dit is voor mij vooralsnog de enige reden om toch voor ESX te gaan.

SSH back-up's zijn niet bepaalde betrouwbaar en snel te recoveren. Ben zelf nog aan het kijken naar de vmware converter script oplossingen.

Probleem bljift hierbij dat hij "hele" machines pakt, niet altijd goed gaat met database servers als SQL en erg veel storage nodig ga hebben.

Heeft iemand nog andere ideeën hiervoor?

De laatste versie van Vranger die net pas uit is zou ESXi Support moeten hebben.. misschien is dit wel de oplossing voor back-ups zonder rare scripts etc
vRanger werkt niet met de gratis versie van ESXi omdat het VCB nodig heeft (net zoals elk ander backup programma voor ESXi).

Persoonlijk ben ik helemaal afgestapt van image backups. Het is ontzettend veel data/overhead om te backuppen en een OS kan vaak met een scripted install snel geinstalleerd worden. Wij maken dagenlijks een backup met agents naar een tweede SAN en vandaar naar tape, eigenlijk net zoals in een physical environment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GregoryBE
Workaholic schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 08:06:
[...]

Ik neem aan dat je ook op het datacenter een (software) firewall hebt? Hosting bij een datacenter zonder enige vorm van security is not done imho..
De VM's zitten in een intern (virtueel) netwerk, en op 1 VM draait een firewall.
Maar al je de VMkernel (Management Port) ook in dit virtuele netwerk plaatst, is het wel vervelend om in de host te geraken als de Firewall PC eruit ligt.

Maar het is dus niet zo dat de ESXi host zelf veilig is?

(PS: Nu gebruiken wij VMware Server op Linux host)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

je management console zit toch achter een firewall zodat enkel jij er aan kan hoop ik? Sowiso ben ik geen voorstander van NIC's te delen tussen management en virtuele netwerken waar hosts aan hangen, in DMZ / public al helemal niet..

Heb je geen geld of personeel en wil je gewoon wat virtualiseren: ESXi, anders zou ik ESX in een VC omgeving nemen. VCB zou voor mij niet langer een argument voor ESX als je al een goed backup pakket in huis hebt. Alle andere ESX features (VM, HA, DRS..)hebben eigenlijk VC nodig. Virtual server is ook leuk, maar niet meer dan dat. Het management dat ze nu doen met de web interface is gewoon waardeloos..

ESX zonder VC moet je enkel doen als je VCB moet gebruiken of als je de console per se wil hebben (en de console kan patchen)

[ Voor 39% gewijzigd door Yalopa op 09-01-2009 23:08 ]

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GregoryBE
Yalopa schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 23:01:
je management console zit toch achter een firewall zodat enkel jij er aan kan hoop ik? ...
Dat is nu mijn vraag, omdat er maar 1 toegankelijke service draait op ESXi, dus er 'theoretisch' gezien geen beveiligings risico's zijn (buiten de VMware Infrastructure Client authenticatie) zou dit toch veilig moeten zijn?

(al even geleden, las ik hier dat een webadmin van GoT sommige servers niet beveiligd met een firewall, maar door gewoon alleen de nodige services te draaien)

Alvast bedankt Yalopa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
JoetjeF schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 10:20:
[...]

vRanger werkt niet met de gratis versie van ESXi omdat het VCB nodig heeft (net zoals elk ander backup programma voor ESXi).

Persoonlijk ben ik helemaal afgestapt van image backups. Het is ontzettend veel data/overhead om te backuppen en een OS kan vaak met een scripted install snel geinstalleerd worden. Wij maken dagenlijks een backup met agents naar een tweede SAN en vandaar naar tape, eigenlijk net zoals in een physical environment.
vranger pro 3.2.8 werkt met esxi hoor :) (alleen dan wel de betaalde esxi versie, dus wat dat betreft heb je gedeeltelijk gelijk :P )

http://www.dabcc.com/article.aspx?id=9528

[ Voor 6% gewijzigd door Zwelgje op 10-01-2009 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

GregoryBE schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 23:16:
[...]

Dat is nu mijn vraag, omdat er maar 1 toegankelijke service draait op ESXi, dus er 'theoretisch' gezien geen beveiligings risico's zijn (buiten de VMware Infrastructure Client authenticatie) zou dit toch veilig moeten zijn?

(al even geleden, las ik hier dat een webadmin van GoT sommige servers niet beveiligd met een firewall, maar door gewoon alleen de nodige services te draaien)

Alvast bedankt Yalopa.
Zo zou ik het doen:
code:
1
2
internet-hardware firewall-netwerk1-management console
                            -netwerk2-vms die op het internet hangen

Geen hardware firewall?
code:
1
2
internet-virtuele mach met enkel firewall-virtual switch-virtuele servers die op internet hangen
      |-NIC2 management console met ultrasecuur wachtwoord dat geregeld veranderd

You don't need eyes to see, you need vision

Pagina: 1