Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-09 15:34
Ik probeer cool'n quiet aan de gang te krijgen op mijn msi K9A2GM-FIH moederboed met amd 4850e cpu. Ik heb de verschillende fora doorgelezen en naar mijn mening alles goed ingesteld. Het probleem is dat mijn stock amd fan nog steeds als een bezetene staat te draaien, terwijl de cpu goed koel is. Met speedfan heb ik net geprobeerd de fan snelheid omlaag te halen en dit werkt perfect, nadien hoorde ik de fan amper nog.

Ik heb het volgende gedaan om cool'n quiet aan de praat te krijgen:
- cool'n quiet enabled in het bios (verder niets verandered)
- powerschema in vista op minimal gezet

Iemand tips hoe ik die fan speed omlaag kan krijgen zonder dat ik het risico loop dat mijn cpu beschadigd (daar is cool'n quiet voor toch)?

24x sf175s + gw5000-dt op oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crp
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-09 09:23

Crp

had je deze pdf al doorgelezen?
http://www.amd.com/us-en/...t_Installation_Guide3.pdf

misschien dat je wat stapjes bent vergeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
Yep, had ik al bekeken. Probleem is wel dat ik vista draai en daar werkt het iets anders, maar daar heb ik stappenplan uit andere manuals gehaald. Thx voor de link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
C 'n Q heeft in principe ondanks de naam niet direct iets met de snelheid van de cpu-fan te maken. Deze wordt apart van C 'n Q geregeld door een functie in de bios, deze staat onder H/W monitor en heet Smart Fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
Ok. Welke waarde moet ik instellen bij smart fan. Zit op mijn werk dus kan nu niet kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Nu online
Ongeveer op de temperatuur waarop jij je cpu wil houden. Stel je 'm op 45' in gaat ie eerder en/of harder draaien dan op bv 55'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
Ok, ik stel dus mijn streefwaarde van de temp van de cpu in. Betekent dit ook dat als de cpu bijvoorbeeld 30 graden is dat de fan dan extreem zacht draait als ik de standaard waarde heb ingesteld op 55. En als de temperatuur oploopt begint de fanspeed dan gestaag op te lopen en wordt de max fan speed gehaald als de waarde 55 graden dicht wordt benaderd?

Wat is een goede waarde voor de 4850e?

bedankt voor je hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Nu online
Precies, als de cpu niet erg warm is draait ie heel langzaam. Weet niet zeker of dat bij dit bordje was maar vaak kun je ook de minimale draai snelheid nog opgeven. Heb dit bordje ook in m'n HTPC met een 4450 en heb 'm dacht ik op 50' staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
Top werkt perfect... wat een stilte :-)

Pagina: 1