Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
OUDE Canon F1 lenzen bruikbaar op digitale SLR?

Ik wil beginnen met een SLR voorkeur gaat uit naar NIKON D90, zij de objectieven welke bij de CANON F1 van 25 jaar oud nog hiervoor te gebruiken. Waren destijds neusje van de zalm maar lijkt me gewoon leuk om die op een digitale body te kunnen gebruiken als dat mogelijk is. Wellicht is dit topic al eens eerder behandeld maar kon het niet zo snel vinden.

Ben reuze benieuwd naar reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Canon lenzen zijn sowieso niet op een Nikon te gebruiken. Oude Nikon lenzen doen het over het algemeen wel op een Nikon DSLR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppFreddy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-09 15:08

ppFreddy

gewoon Frederik

Verwijderd schreef op maandag 17 november 2008 @ 00:03:
Canon lenzen zijn sowieso niet op een Nikon te gebruiken. Oude Nikon lenzen doen het over het algemeen wel op een Nikon DSLR.
net zoals oude Canon lenzen het doen op een Canon :)

Spijtig genoeg heeft de F1 een FD mount en geen EF mount, er bestaan wel adaptors, maar die gaan naar het schijnt ten koste van de beeldkwaliteit...

Wat je vandaag niet doet kan je morgen ook uitstellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 17 november 2008 @ 00:03:
Ik heb geen oude nikon lenzen maar oude Canon lenzen, op welke DSLR zouden deze passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ppFreddy schreef op maandag 17 november 2008 @ 00:18:
[...]

Spijtig genoeg heeft de F1 een FD mount en geen EF mount, er bestaan wel adaptors, maar die gaan naar het schijnt ten koste van de beeldkwaliteit...
Bedankt voor je antwoord, kan ik hieruit opmaken dan de huidige bodies een EF mount hebben. Weet je toevallig ergens een artikel over deze adaptors en waar deze te krijgen zijn,. Is het beeldverlies groot en waar uit zich dat in uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-07 17:28
ppFreddy schreef op maandag 17 november 2008 @ 00:18:
[...]

er is een correctielens nodig wil je op oneindig kunnen focussen

welke lensen heb je die je op je dslr zou willen gebruiken? Je hebt dan iig geen AF en alleen stopdown metering

[ Voor 12% gewijzigd door Exphy op 17-11-2008 00:29 ]

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 11:51
De enige fatsoenlijke manier om deze lenzen op een digitale camera te zetten is door de cameramount te verbouwen. Er zijn wel mensen die het hebben gedaan. Of je kunt een four-thirds camera kopen. http://cgi.ebay.com/fd-4-...s?_trksid=p3286.m20.l1116

De afstand tussen de flens en de ccd is bij nikon en canon ef groter van bij canon FD. Je zou dus als het ware iets van de achterkant van je lens weg moeten schrapen om de juiste afstand te krijgen.

Er zijn inderdaad FD-EF converters met een lens erin die het licht eerder breekt. Hierdoor heb je kwaliteit en lichtverlies en ze zijn heel duur.
http://www.bhphotovideo.c...EG&addedTroughType=search

[ Voor 20% gewijzigd door arjandijk162 op 17-11-2008 04:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Verwijderd schreef op maandag 17 november 2008 @ 00:18:
[...]

Ik heb geen oude nikon lenzen maar oude Canon lenzen, op welke DSLR zouden deze passen?
Geen enkele. Vraag je af of de FD lenzen wel zo bijzonder zijn.

Voor een Canon camera kun je overigens wel relatief eenvoudig (oude) Nikon lenzen op zetten via een adapter (de afstand van de mount naar sensor/negatief is bij Nikon groter dan bij Canon).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-09 08:28
Wat heb je nu? (Welke lenzen?)

Wat wil je uitgeven aan nieuwe spullen? Misschien loont het om gewoon een nieuwe camera én nieuwe lenzen te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:15

mphilipp

Romanes eunt domus

arjandijk162 schreef op maandag 17 november 2008 @ 04:42:
Er zijn inderdaad FD-EF converters met een lens erin die het licht eerder breekt. Hierdoor heb je kwaliteit en lichtverlies en ze zijn heel duur.
Het werkt een beetje als een teleconverter, het beeld wordt daarmee ook nooit beter. Die FD-EF converters worden volgens mij ook niet massaal verkocht, dus van enige ontwikkeling is ook geen sprake. Bovendien zit je dan op je moderne body met een paar handmatige lenzen, tenzij dat je kopje thee is.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Een aantal van deze lenzen zijn ook wel om te bouwen, mits 't geen interne focus-ontwerpen zijn. Maar die moeite zou ik alleen nemen bij de echt mooie lenzen (FL55/1.2 of een lichtsterke teleprime).

Dus: welke lenzen heb je?

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Verwijderd

mphilipp schreef op maandag 17 november 2008 @ 08:34:
[...]

Het werkt een beetje als een teleconverter, het beeld wordt daarmee ook nooit beter. Die FD-EF converters worden volgens mij ook niet massaal verkocht, dus van enige ontwikkeling is ook geen sprake. Bovendien zit je dan op je moderne body met een paar handmatige lenzen, tenzij dat je kopje thee is.
Er is vlak na de wisseling van FD naar EOS door Canon een zeer prijzige FD-EOS adapter geproduceerd die bestemd was voor profs met dure FD teleprimes.
Was niet te koop voor particulieren, maar duikt op Ebay wel eens op.
Recent zijn er ook goedkope adapters met glas in de omloop gekomen, maar die zijn zelfs een paar tientjes nog niet waard (made in China)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toevallig heb ik van de week een dergelijk adaptertje besteld. Zal mijn bevindingen uiteraard achterlaten als het binnen en getest is.

Klik voor type adapter.
*O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gratis_vodka
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-09 20:05

gratis_vodka

If you love it - shoot it!

abrakadaver schreef op maandag 17 november 2008 @ 09:03:
Een aantal van deze lenzen zijn ook wel om te bouwen, mits 't geen interne focus-ontwerpen zijn. Maar die moeite zou ik alleen nemen bij de echt mooie lenzen (FL55/1.2 of een lichtsterke teleprime).

Dus: welke lenzen heb je?
ombouwen? waar kun je dat doen? Ik heb 1 FD lens waarvan ik wel zou willen dat ie op mijn eos camera's zou passen en dat is de 135mm 2.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gratis_vodka schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 13:43:
[...]

ombouwen? waar kun je dat doen? Ik heb 1 FD lens waarvan ik wel zou willen dat ie op mijn eos camera's zou passen en dat is de 135mm 2.0
Thuis op de werkbank....
In principe is het niet zo moeilijk, een stukje eraf en dan een EOS vatting erop, dat is zelfs door een amateur te doen.
HET probleem bij FD lenzen schijnt te zijn om het diafragma bedienbaar te houden, heb er op

http://forum.manualfocus.org/viewforum.php?id=2

eens een varhaal over gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

arjandijk162 schreef op maandag 17 november 2008 @ 04:42:
De enige fatsoenlijke manier om deze lenzen op een digitale camera te zetten is door de cameramount te verbouwen. Er zijn wel mensen die het hebben gedaan. Of je kunt een four-thirds camera kopen. http://cgi.ebay.com/fd-4-...s?_trksid=p3286.m20.l1116
Bij fourthirds heb je ook geen infinity focus met FD. Voor Microfourthirds gaan geheid wel adapters komen.
Pagina: 1