Gekraak bij hoge tonen (stemmen) in Center Speaker

Pagina: 1
Acties:

• timofp
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-01 08:58
Hallo,

ik heb sinds enkele maanden mijn eerste home cinema set aangekocht. (vroeger gebruikte ik een logitech z-5450). Ik heb de Onkyo HT-S990 THX Klik hieraangekocht, dit was een pakket waar speakers en versterker samen in zaten. dit leek me wel goed omdat het mijn eerste systeem is en ik er nog niet zo in thuis ben.

Ik heb sinds kort echter een probleem met mijn center speaker. deze kraakt tijdens films als er gesproken wordt, ik heb de indruk dat hogere tonen voor meer kraak zorgen. Omgevingsgeluiden en muziek zijn geen problemen, maar bij spraak tijdens films uit de center speaker krijg ik steeds gekraak.

Ik heb zelf ook al opzoekwerk gedaan, en heb gelezen dat het iets met de tweeter zou kunnen zijn,... maar begrijp er niet zoveel van en weet niet of het dit wel echt is.

Ik heb de boxen af en toe op vol vermogen gedraaid (maar nooit langer dan 10 minuten ofzo). ik dacht/denk ook dat dit geen probleem zou mogen zijn omdat het toch een package was van speakers en versterker.

De kabels heb ik al gecontroleerd en die zijn juist aangesloten.

Waar zou dit aan kunnen liggen, wat zou een oplossing kunnen zijn?

alvast bedankt :)

[ Voor 3% gewijzigd door timofp op 17-11-2008 00:02 ]

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-02 10:04
Misschien heb je toch je tweeter opgeblazen. Dat is vaak het onderdeel dat het het eerste begeefd als je te lang te hard draait. Dat de receiver en speakers bij elkaar horen betekent nog niet dat de receiver op vol vermogen geen storing (clippen) geeft die je speakers kan beschadigen. Is het probleem ontstaan na een keer hard draaien?
Je zou terug kunnen gaan naar de winkel. Ik neem aan dat je nog garantie hebt.
Als het daar een fabrieksfout blijkt te zijn dan moeten ze de center kosteloos repareren of vervangen.
Is hij inderdaad opgeblazen, dan krijg je nog een rekening voor de reparatie.

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Sluit diezelfde luidspreker eens aan op een andere luidsprekeruitgang op je versterker. (bijvoorbeeld de linkerfront) Kraakt hij nu ook nog steeds is het zeker je luidspreker waar iets mis mee is. Sluit voor de zekerheid een andere luidspreker aan op je center uitgang van je versterker. Is het kraken weg dan was het zeker je centerspeaker.

[ Voor 27% gewijzigd door KneppaH op 17-11-2008 00:16 ]

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

• timofp
is het zo dat als de tweeter opgeblazen is dat hij gewoon niet meer werkt? of gekraak geeft.

Er is nog garantie op, de set is aangekocht bij Saturn in Antwerpen.

verder kan ik ook zeggen dat het gekraag feller is bij hoger volume. ik weet echter niet of het na lang hard draaien gekomen is? en wat is lang? (heb nooit langer dan 10 minuten op volledig vermogen gedraaid).

Verder kan ik ook zeggen dat als ik via de instellingen een testtoon (ruistoon) door de speakers stuur om het level af te stellen (optie heet level call) dat ik dan ook ruis/kraak hoor bij de center speaker, en dit niet bij de andere speakers.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

als die dingen oververhitten, gaat de lak op de spreekspoel koken .. die schuurt dan langs de magneet
(of zet de zaak volledig vast)

de meeste grote speakers zijn met de hand te bewegen, dan hoor je vaak al gekraak als die lak naar de verrottemis is
een echte tweater kan wel eens te stijf maar een bij een center zal het wel meevallen.

[ Voor 59% gewijzigd door Fish op 17-11-2008 00:21 ]

Iperf

• KneppaH
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Ik weet niet zeker of je garantie krijgt op het opblazen van je versterker/luidsprekers. Dat zou je aan de verkoper/fabrikant moeten vragen. Ikzelf denk dat de garantie hier niet op van toepassing is.

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-02 11:23
timofp schreef op maandag 17 november 2008 @ 00:00:
...
Ik heb de boxen af en toe op vol vermogen gedraaid (maar nooit langer dan 10 minuten ofzo). ....
Dat, icm de genoemde symptonen, doet mij idd denken aan een opgeblazen tweeter.

Dat het setje bij elkaar 'hoort' zegt niets: Meestal is dat niet meer dan een goede combinatie mbt vermogens: Versterker zal niet meer leveren dan de speakers kunnen (ongeveer gelijk), dus daardoor zou het goed moeten gaan, de impedanties komen overeen, en de versterker komt goed tot uiting icm die speakers.

Probleem is alleen dat vermogen niets afdoet aan de 'onzuiverheid' van een versterker als je m overstuurt. Als een 20W versterker over-de-max gaat (en gaat clippen) komt er een gelijkspanning op de uitgang, en dan krijg je ook 500watt speakers wel verrot.

Of dit garantie is... ik gok het niet, in principe is het 'user abuse'.
Clippend speakersignaal

Met andere woorden. Meer uitsturen dan waar je versterker voor gemaakt is.

Als een signaal te hard is bestaat de kans dat er ipv van wissselspanning, gelijkspanning aan je speaker wordt doorgegeven. En net als elk apparaat gaat wisselspanning en gelijkspanning niet zomaar samen.

De gevolgen van het blootstellen aan gelijkspanning op langere duur is dat je je speaker "opblaast"

Het opblazen van een speaker is niet dta hij uitelkaar spat of scheurt. Als je een speaker opblaast. Dan is de spoel gesmolten en zit hij vast in zijn behuizing. En kan de speaker niet meer bewegen

Een speaker is niets meer dan een hoorn (al dan niet van karton) met daarachter een eletro magneet, die ervoor zorgt dat de speaker heen en weer gaat en daardoor geluidsgolven creeert. Onze oren maken van deze geluidsgolven weer een letro signaal dir de informatie door geeft aan onze hersenen.

Enkele feiten:

De meest voorkomende oorzaak van het doorbranden van een speaker komt doordat er een te "kleine" versterker wordt gebruikt voor de speaker. Een versterker die veel minder vermogen levert dan een speaker aan zou kunnen, kan dus heel gemakkelijk de speaker laten doorbranden. Dus zelfs een versterker van 10 watt kan een 1000 watt speaker opblazen!
Bron: http://www.bax-shop.nl/forum/viewtopic.php?t=507
timofp schreef op maandag 17 november 2008 @ 00:22:
Kan je zelf zien bij het opendraaien van speakers of de tweeter stuk is? langs buiten is niets vreemd aan de tweeter te zien. het is ook wel zo dat ik enkel gekraak hoor tijdens stukjes waar bijvoorbeeld iemand alleen luid spreekt of schreeuwt in een film.

Ik kan nu de speaker niet testen op ander kanaal omdat ik momenteel niet thuis ben.
Nee, dat is niet te zien: het treed nl IN de tweeter op. Daarnaast is openhalen natuurlijk evenredig aan geen garantie meer ;)
Overigens is een opgeblazen speaker vrij snel te merken, test m ook ff op een andere versterker.

[ Voor 64% gewijzigd door DJSmiley op 17-11-2008 00:26 ]

• timofp
Kan je zelf zien bij het opendraaien van speakers of de tweeter stuk is? langs buiten is niets vreemd aan de tweeter te zien. het is ook wel zo dat ik enkel gekraak hoor tijdens stukjes waar bijvoorbeeld iemand alleen luid spreekt of schreeuwt in een film.

Ik kan nu de speaker niet testen op ander kanaal omdat ik momenteel niet thuis ben.

welk kanaal wordt tijdens de films het meeste voor spraak gebruikt? de center? heb hier op internet niet iets specifiek over kunnen vinden. anders zou ik misschien de center en een Left of Right speaker kunnen omwisselen om de hinder te verminderen.

Als de tweeter opgeblazen is dan zou dit jammer zijn :/ maarja, dat heb ik dan ook weer geleerd... wist niet dat je ze niet op volle vermogen kon gebruiken.

[ Voor 37% gewijzigd door timofp op 17-11-2008 00:25 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

het probleem is juist meestal dat je de versterker niet op vol vermogen mag gebruiken ;)
meestal gaat de volumeknop verder dan zou moeten, zeg maar waardoor je dus die beruchte gelijkspanning krijgt

ik heb slechte oren durf ik wel te zeggen, maar als een singaal clipped/overstuurd hoor je dat toch wel heel goed. het is letterlijk alsof het ergens tegen aan slaat, in dit geval de maximale spanning van je versterker

Iperf

• timofp
zo een speciaal geluid van clipping ofzo heb ik niet gehoord (voor zover ik het zou herkennen). Mijn speakers zijn 120watt en mijn versterker heeft vermogen van 90watt per kanaal.

Zou ik de rechter of linker speaker met de center kunnen omwisselen. ik denk dat ze dezelfde specificaties hebben. want het is toch zo dat in de film de stemmen (gesprekken) vooral uit de center speaker komen, niet?

d

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-02 15:17

voodooless

Sound is no voodoo!

timofp schreef op maandag 17 november 2008 @ 01:41: Mijn speakers zijn 120watt en mijn versterker heeft vermogen van 90watt per kanaal.
Dat doet er niet toe. Zoals iemand al eerder aangaf kun je ook met een 20W versterker 500W speakers opblazen als de versterker gaat clippen. Die extreem kortstondige gelijkspanning (als je dat zo mag noemen), heeft een vermogen van vele malen meer dat de versterker normaal levert, en is gewoon fataal voor een tweeter.
Zou ik de rechter of linker speaker met de center kunnen omwisselen. ik denk dat ze dezelfde specificaties hebben. want het is toch zo dat in de film de stemmen (gesprekken) vooral uit de center speaker komen, niet?
Test dat eens uit. Als het dan nog steeds kraakt, kijk eens naar de volume instellingen in de receiver. Staat de center toevallig flink wat dB's meer open dat de rest? Zoja, zet hem eens op 0 en kijk of hij nog steeds kraakt?

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• timofp
Ik heb nog wat verder gelezen op internet. en heb nog een vraag.

is het zo dat je ofwel een volledig werkende tweeter hebt, ofwel een tweeter die opgeblazen is en die helemaal niet meer werkt? of is er een stadium tussen in. want ik heb de indruk dat de tweeter nog werkt, maar gewoon bij zeer hoge tonen niet.

de DB instellingen voor front kanaal stonden op 0 zoals alle andere kanalen. als ik de DB instellingen verlaag is het probleem minder, maar dan verstoor ik toch het surround gevoel denk ik??

En is het ook mogelijk om zelf een nieuwe tweeter te plaatsen? of is daar zeer veel kennis van audio voor vereist (wat ik niet heb) ik heb wel een kleine basis kennis van elektronica en grote kennis van pc's (maar deze werken toch wat anders :))

[ Voor 19% gewijzigd door timofp op 17-11-2008 13:20 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

timofp schreef op maandag 17 november 2008 @ 13:18:
is het zo dat je ofwel een volledig werkende tweeter hebt, ofwel een tweeter die opgeblazen is en die helemaal niet meer werkt? of is er een stadium tussen in. want ik heb de indruk dat de tweeter nog werkt, maar gewoon bij zeer hoge tonen niet.
Volgens mij hebben we deze vraag nu meerdere keren beantwoord..
de DB instellingen voor front kanaal stonden op 0 zoals alle andere kanalen. als ik de DB instellingen verlaag is het probleem minder, maar dan verstoor ik toch het surround gevoel denk ik??
Als alles op 9 staat moet dat goed zijn.

Wissel nu maar eens de speakers om, en zeg ons wat je dan hoort?

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
DJSmiley schreef op maandag 17 november 2008 @ 00:21:
[...]
Probleem is alleen dat vermogen niets afdoet aan de 'onzuiverheid' van een versterker als je m overstuurt. Als een 20W versterker over-de-max gaat (en gaat clippen) komt er een gelijkspanning op de uitgang, en dan krijg je ook 500watt speakers wel verrot.

[...]

Bron: http://www.bax-shop.nl/forum/viewtopic.php?t=507
Dat stukje vind ik een duidelijk voorbeeld van iemand die de klok heeft horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt.
Ik ben het er mee eens dat een clippende versterker luidsprekers kan opblazen, maar niet omdat de versterker ineens op een magische manier gelijkspanning gaat produceren, tenzij je een eindtor eruit blaast :P

Wat er gebeurt is dat het signaal wordt vervormd tot een soort van blokgolf (in het geval van een sinus), dit heeft twee gevolgen, de versterker stuurt tweemaal zoveel vermogen de luidspreker in (als de voeding het toelaat), dit is vooral slecht voor woofers. Er worden ook een hoop harmonischen geproduceerd die vrolijk door het hoogdoorlaatfilter van de tweeter heenwandelen, hierdoor krijgt dat ding enorm op zijn donder.

Ook al blijft de spanning tussen de flanken van de blokgolf gelijk voor een bepaalde periode, het blijft wisselspanning.
De meest voorkomende oorzaak van het doorbranden van een speaker komt doordat er een te "kleine" versterker wordt gebruikt voor de speaker. Een versterker die veel minder vermogen levert dan een speaker aan zou kunnen, kan dus heel gemakkelijk de speaker laten doorbranden. Dus zelfs een versterker van 10 watt kan een 1000 watt speaker opblazen!
Dat vind ik ook een aparte claim, dat zou betekenen dat je een 1000 watt luidspreker op zou kunnen blazen met blokgolf die 20 watt de luidspreker in stuurt, bij een degelijk ontworpen luidspreker lijkt me dat onmogelijk, en wat als er nou een blokgolf in je muziek zit?

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• DJMarcel
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
DJSmiley schreef op maandag 17 november 2008 @ 00:21:
[...]

[...]
Als er nog garantie op dat apparaat zit, dan zal de verkoper moeten aantonen dat de speaker inderdaad defect is geraakt door onjuist gebruik. En dat is nog niet zo heel gemakkelijk. Overigens: als er niet in de handleiding staat dat je de versterker niet helemaal open mag zetten, dan is het niet meer de schuld van de gebruiker als die dat wel doet en daardoor gaat het kapot.

• timofp
Ik zal in het weekend testen met de kanalen te wisselen. alvast bedankt voor de verduidelijking

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

bobo1on1 schreef op maandag 17 november 2008 @ 14:58:
[...]

Dat stukje vind ik een duidelijk voorbeeld van iemand die de klok heeft horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt.
Ik ben het er mee eens dat een clippende versterker luidsprekers kan opblazen, maar niet omdat de versterker ineens op een magische manier gelijkspanning gaat produceren, tenzij je een eindtor eruit blaast :P

Wat er gebeurt is dat het signaal wordt vervormd tot een soort van blokgolf (in het geval van een sinus), dit heeft twee gevolgen, de versterker stuurt tweemaal zoveel vermogen de luidspreker in (als de voeding het toelaat), dit is vooral slecht voor woofers. Er worden ook een hoop harmonischen geproduceerd die vrolijk door het hoogdoorlaatfilter van de tweeter heenwandelen, hierdoor krijgt dat ding enorm op zijn donder.

Ook al blijft de spanning tussen de flanken van de blokgolf gelijk voor een bepaalde periode, het blijft wisselspanning.
je mag niet zomaar stellen dat het wisselspaninng is, het is beide. en voor beide reargeert de speaker anders.
[...]

Dat vind ik ook een aparte claim, dat zou betekenen dat je een 1000 watt luidspreker op zou kunnen blazen met blokgolf die 20 watt de luidspreker in stuurt, bij een degelijk ontworpen luidspreker lijkt me dat onmogelijk, en wat als er nou een blokgolf in je muziek zit?
er is zoiets als baas bovenbaas, maar in praktijk kun je met een 20 watt versterker kun je heel effectief een 100 wat speaker frituren hoor.

Iperf

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
fish schreef op maandag 17 november 2008 @ 18:58:
[...]

je mag niet zomaar stellen dat het wisselspaninng is, het is beide. en voor beide reargeert de speaker anders.
Volgens die stelling mag je een sinus ook aanmerken als gelijkspanning.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Doppert
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-01-2022
Ergens vind ik het ook maar een raar verhaal dat je de apparatuur niet mag gebruiken naar de mogelijkheden die het bied. Tenminste in dit geval. Dit is een set waarvan de speakers bij de versterker bijgeleverd zaten.

Dat dit meestal niet goed gaat weet ik ook wel. Maar het gaat om het principe.

Stel ik koop een auto met een topsnelheid van 200 per uur. En ik zou dan 200 gaan rijden. Dan zou ik raar staan te kijken als de moter het dan ineens begeeft. Heb ik dan recht op garantie? Of is het in dit geval ook mijn eigen schuld.

Je kunt ook niet van iedere klant de expertise verwachten dat ze weten tot hoever een volumeknop cq. gaspedaal opengedraait/ingedrukt mag worden.

Dus naar mijn idee is dit gewoon een gevalletje garantie en geen user abuse.

Of een voorbeeld op zijn tweakers.
Je proc. die het begeeft bij 100% belasting is geen user abuse! Een Proc die buiten zijn specificaties loopt en stuk gaat is wel user abuse! Aangezien de ts geen wijzigingen aan de specificaties heeft aangebracht aan zijn set lijkt het me dus geen user abuse

http://raptr.com/Doppert/about

• timofp
Ja, ik ben er ondertussen wel redelijk zeker van dat de tweeter stuk is.

Zoals ik in mijn startpost ook stelde is dit mijn eerste reciever met speakers, daarom heb ik ook voor een set gekozen, zodat ik zeker wist dat alles goed bij elkaar zou werken. Ik heb trouwens de volledige handleiding gelezen (wat ik niet bij elk apparaat doe), en daar staat nergens in dat je de reciever niet op vol vermogen kan gebruiken (dat je maar tot 80% mag gaan of dergelijke, wat ik op sommige plaatsen lees). ok, als dit zo is weet ik dit wel voor in de toekomst, maar toch jammer dat het nergens wordt verteld aan een 'onwetende gebruiker'.

Nu zou ik idd aanspraak kunnen maken op garantie, maar stel dat het toch niet geld en ik enorm hoge onderzoekskosten ofzo moet betalen :s.

Ik zie ook sommige webshops met tweeters (rond 20euro). zou ik ook zo eentje kunnen bestellen en zelf inbouwen?

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Doppert schreef op maandag 17 november 2008 @ 20:46:
Ergens vind ik het ook maar een raar verhaal dat je de apparatuur niet mag gebruiken naar de mogelijkheden die het bied. Tenminste in dit geval. Dit is een set waarvan de speakers bij de versterker bijgeleverd zaten.

Dat dit meestal niet goed gaat weet ik ook wel. Maar het gaat om het principe.

Stel ik koop een auto met een topsnelheid van 200 per uur. En ik zou dan 200 gaan rijden. Dan zou ik raar staan te kijken als de moter het dan ineens begeeft. Heb ik dan recht op garantie? Of is het in dit geval ook mijn eigen schuld.

Je kunt ook niet van iedere klant de expertise verwachten dat ze weten tot hoever een volumeknop cq. gaspedaal opengedraait/ingedrukt mag worden.

Dus naar mijn idee is dit gewoon een gevalletje garantie en geen user abuse.

Of een voorbeeld op zijn tweakers.
Je proc. die het begeeft bij 100% belasting is geen user abuse! Een Proc die buiten zijn specificaties loopt en stuk gaat is wel user abuse! Aangezien de ts geen wijzigingen aan de specificaties heeft aangebracht aan zijn set lijkt het me dus geen user abuse
persoonlijk zou ik je met een grote schop uit m;n zaak flikkeren als je met de smoes aankomt,

Bij een auto heb je meerdere indicatoren, olietemperatuur, toerenteller in het rood etc.
Bij speakers ook. daar hoor je gewoon dat je gewoon vantevoren dat het geluid slecht klinkt. alleen mensen kiezen er vaak voor om het te negeren en even door te beuken. (zal zal tenslotte niet verongelukken als in een auto) maar die dingen gaan wel stuk.
Mocht je het niet horen, dan kun je zo goed die speakers niet inleveren

Iperf

• timofp
ok, even buiten het feit of het nu mijn eigen domme fout is of niet. (vind dat het toch in de handleiding had mogen staan).

Ik zie bij conrad dat tweeters rond de 20 euro kosten, en over 20 euro plus wat verzendingskosten ga ik ook niet moeilijk doen.

Echter, Enkele vraagjes.

1) is een tweeter vervangen moeilijk?
2) ik heb deze tweeter gevonden.

dit zijn de specs van de tweeter
Buiten-/korf-Ø: 110 mm
Max. belastbaarheid (muziek): 180 W
RMS-belastbaarheid: 120 W
Inbouw-Ø: 98 mm
Inbouwdiepte: 33 mm
Frequentiebereik: 1200 - 20 000 Hz
Impedantie: 8 Ω
Resonantiefrequentie: 2000 Hz
Massa: 550 g

Dit zijn de specs van mijn center speaker
* 12 cm A-OMF Diaphragm Woofer x 2
* 2.5 cm Soft-Dome Tweeter
* 130 W Max. Input
* Magnetically Shielded

a) mijn speakers zijn 8 Ω, dan moet ik ook een tweeter van 8 Ω nemen veronderstel ik, ik zie dezelfde tweeter op conrad in 8 Ω en 4 Ω.
b) komen de wattages van de speaker en de nieuwe tweeter een beetje overeen?
c) zijn er dingen die ik over het hoofd zie? of zit ik helemaal fout? vertel het me :p

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

bobo1on1 schreef op maandag 17 november 2008 @ 14:58:Dat vind ik ook een aparte claim, dat zou betekenen dat je een 1000 watt luidspreker op zou kunnen blazen met blokgolf die 20 watt de luidspreker in stuurt, bij een degelijk ontworpen luidspreker lijkt me dat onmogelijk, en wat als er nou een blokgolf in je muziek zit?
Probleem van het verhaal is dat die 20W nominaal zijn. Kortstondig (zeg tienden van miliseconden) kan er echter veel meer vermogen door je tweeter gaan. Dit is ook precies wat er gebeurt als een versterker staat te clippen, en dat is ook precies wat funest is voor veel tweeters. Een blokgolf is toch weer anders, omdat deze simpelweg niet kan voorkomen bij digitale signalen, je hebt altijd een omslagpunt bij 20 Khz. Hoger komt het niet (natuurlijk wel bij hogere samplerate, maar dat laat ik effe buiten beschouwing). Bij een clippende versterker is dat echter niet het geval, en krijgt je hoogenergetische pulsen. Dannog, zou ik een dergelijk digitaal clippend signaal niet aanraden voor je speaker. Ook dat vormt een significant grotere belasting voor je units.

En dat Conrad spul, kun je er zeker wel inzetten, maar echt lekker zal dat nooit klinken. Dit soort dingen moeten gewoon op elkaar afgestemd zijn qua response en impedantieverloop. Is dat niet zo moet je eigenlijk aan het filter gaan knutselen.

• Doppert
fish schreef op maandag 17 november 2008 @ 21:14:
[...]

persoonlijk zou ik je met een grote schop uit m;n zaak flikkeren als je met de smoes aankomt,

Bij een auto heb je meerdere indicatoren, olietemperatuur, toerenteller in het rood etc.
Bij speakers ook. daar hoor je gewoon dat je gewoon vantevoren dat het geluid slecht klinkt. alleen mensen kiezen er vaak voor om het te negeren en even door te beuken. (zal zal tenslotte niet verongelukken als in een auto) maar die dingen gaan wel stuk.
Mocht je het niet horen, dan kun je zo goed die speakers niet inleveren
Waarom zou dit als je het puur als principe kwestie bekijkt dit een smoes moeten noemen. Ik bedoel als je een versterker maar tot 80 % mag gebruiken waarom geeft de fabrikant dan de mogelijkheid om hem tot het maximum te gebruiken.Stel je zelf een set samen is het uiteraard wel je eigen verantwoordelijkheid om de boel niet te overbelasten.

Om nog even over een auto door te gaan. Ik ben er nog geen tegengekomen welke je tot ver in het rood kon doortrekken zonder dat ie in de toerenbegrenzer slaat. Zelfs bij mijn eerste auto stond in de handleiding vermeld dat het rode gebied alleen voor kortstondige inhaalmaneuvres gebruikt mocht worden. Niet dat het ging maar het stond wel vermeld. Zoals ook alle andere punten die je aanhaald keurig in de handleiding stonden. Bij deze set word er in de handleiding totaal niet over gerept. En ik het geval van eem clippende versterker is dat bij een tweeter helemaal niet zo duidelijk hoorbaar dan wanneer je te veel vermogen op je speakers zet. En deze dus wel duidelijk hoorbaar vervormt. En het hoorbare treed in dat geval pas achteraf op en niet op voorhand.

Ik bedoel ben totaal geen noob op audiogebied maar dit stuk gaat meer over het consumentenrecht waar de ts nu het meest mee gebaad is.

En om een vraag van de ts te beantwoorden het is voor het geluidsbeeld zeker niet raadzaam er een willekeurige tweeter te monteren. Je zult dan sowieso het filter moeten aanpassen. Mocht je net zo'n stugge winkelier ( bewijslast ligt notabene bij hun en je hoeft ze niet alles te vertellen) als fish treffen dan zou je een gelijke tweeter als nu kunnen overwegen. Maar ik geef je 99% slagingskans dat als je de speaker zo inlevert dat je een nieuwe krijgt.

[ Voor 3% gewijzigd door Doppert op 17-11-2008 23:21 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

maak je geen zorgen ik heb geen hifi winkelt

ik kan je vertellen, ik heb slechte oren, (chronische middenoorontsteking)
maar ik kan meestal al op voorhand raden dat iemand te hard aan het draaien is en de zaak om zeep aan het helpen is. en na een uur is het spul dan gaandeweg ook daadwerkijk stuk

het zal wel een gave zijn dan

ik gun hem wel een nieuwe speakert hoor. ook omdat er klaarblijkelijk geen opzet in zit (is ook makkelijk op een forum) , anders ben ik een lastige zeg maar ....

de moeilijkheid zit hem natuulijk ook in de onvoorspelbaarheid van ingangssingalen. die versterkt worden.
je zal als fabrikant een fatsoenlijk marge moeten nemen. de lijnsingalen kunnen zo verschillen onderling
je kan dus niet zomaar een maximum aan je versteking stellen zonder je maximale gedocumenteerde output te halen
je kan wel truukjes als normalisatie toepassen maar daar verneuk je technisch het geluid een beetje. ook niet goed imho

daarnaast vind ik echt dat je mag verwachten dat naar alle redelijkheid de gebruiker niet compleet dom is. we schrijven toch ook niet dat je geen huisdieren in de magnetron mag drogen.

[ Voor 38% gewijzigd door Fish op 18-11-2008 00:23 ]

Iperf

• timofp
Bedankt voor alle reacties, het is mijn eerste set en wist het niet, dus absoluut niet met opzet. Maar al doende leert men zou ik zeggen. Ik ben in ieder geval blij dat ik gekozen heb om mijn geld te investeren in een versterker en speakers voor mijn 'home cinema' ipv bv een z-5500. zowel uiterlijk als kwaliteit is het top. ik heb namelijk ook een Z-5450 op de pc, en heb al enkele malen vergeleken door dezelfde film scenes op beide sets af te spelen. en het verschil is echt overweldigend. en dan zeggen dat ik een jaar geleden toen ik de z-5450 kocht al een wow gevoel had. Nu krijg ik binnekort van logitech nog een z-5500 als garantie vervanging van mijn z-5450, dus dan kan ik daar ook eens mee vergelijken, maar ben er zeker van dat mijn Onkyo stand houd.

De set is aangekocht bij Saturn (onderdeel van mediamarkt) in Antwerpen, ik zal daar eens langs gaan ivm met garantie. maar eerst ga ik in het weekend eens proberen de center met de 'niet vollededig werkende tweeter' om te wisselen met de left of right front. want ik denk toch dat de tweeter veel intensiever gebruikt wordt door het center kanaal in films (door de dialoog). en dat het mankement minder hoorbaar zal zijn in de left of right front.

Bedankt voor de hulp.

• DJMarcel
Zelfs al is het veel minder hoorbaar als je de center omwisselt met de left of right speaker, dan nog zit je met een set waarvan één speaker niet goed is. Grote kans dat je je daar na een tijdje toch aan gaat irriteren en dan is het wellicht te laat om garantie te claimen.

Gewoon even terug gaan naar de winkel. Als je gewoon zegt dat je center speaker kraakt, dan krijg je waarschijnlijk gewoon een nieuwe. Even de domme consument uithangen werkt in dat geval meestal het beste. Werkt dat niet, dan kun je altijd nog de slimme consument worden die precies weet welke rechten hij heeft...

• KneppaH
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Dat omwisselen was alleen om het probleem te localiseren en er zeker van te zijn dat het aan de luidspreker lag en niet de versterker.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:31

JT

VETAK y0

Doppert schreef op maandag 17 november 2008 @ 23:10:
[...]

Waarom zou dit als je het puur als principe kwestie bekijkt dit een smoes moeten noemen. Ik bedoel als je een versterker maar tot 80 % mag gebruiken waarom geeft de fabrikant dan de mogelijkheid om hem tot het maximum te gebruiken.Stel je zelf een set samen is het uiteraard wel je eigen verantwoordelijkheid om de boel niet te overbelasten.

Om nog even over een auto door te gaan. Ik ben er nog geen tegengekomen welke je tot ver in het rood kon doortrekken zonder dat ie in de toerenbegrenzer slaat. Zelfs bij mijn eerste auto stond in de handleiding vermeld dat het rode gebied alleen voor kortstondige inhaalmaneuvres gebruikt mocht worden. Niet dat het ging maar het stond wel vermeld. Zoals ook alle andere punten die je aanhaald keurig in de handleiding stonden. Bij deze set word er in de handleiding totaal niet over gerept. En ik het geval van eem clippende versterker is dat bij een tweeter helemaal niet zo duidelijk hoorbaar dan wanneer je te veel vermogen op je speakers zet. En deze dus wel duidelijk hoorbaar vervormt. En het hoorbare treed in dat geval pas achteraf op en niet op voorhand.

Ik bedoel ben totaal geen noob op audiogebied maar dit stuk gaat meer over het consumentenrecht waar de ts nu het meest mee gebaad is.

En om een vraag van de ts te beantwoorden het is voor het geluidsbeeld zeker niet raadzaam er een willekeurige tweeter te monteren. Je zult dan sowieso het filter moeten aanpassen. Mocht je net zo'n stugge winkelier ( bewijslast ligt notabene bij hun en je hoeft ze niet alles te vertellen) als fish treffen dan zou je een gelijke tweeter als nu kunnen overwegen. Maar ik geef je 99% slagingskans dat als je de speaker zo inlevert dat je een nieuwe krijgt.
Er is 1 ding mis met jouw redenatie. Je hebt het over 80%. Waar haal jij vandaan dat de versterker "maar" 80% van z'n vermogen uitstuurde? Als je dat niet hebt kunnen zien op de een of andere manier, hoe kan je dan stellen dat een product niet voldoet aan de bschrijving/specs?

Daarnaast, je hoort de hele bende vervormen. Laten we er hier in NL nou geen Amerika van maken, waar je een miljoen kan krijgen als je je lip verbrand aan te hete koffie en je er niet voor gewaarschuwd bent.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• DJMarcel
Het maakt helemaal niets uit wat de versterker nu daadwerkelijk uitstuurde: je hebt een set bestaande uit receiver en speakers gekocht, deze juist aangesloten en vervolgens de volume knop flink open gezet. Als daarbij de boel stuk gaat, dan is het aan de verkoper om te bewijzen dat dat door onjuist gebruik komt. Als er duidelijk op de versterker staat dat deze 120 W per kanaal levert, en op de speakers staat dat deze 40 W kunnen hebben, dan had je als gebruiker wel kunnen bedenken dat je de versterker beter niet helemaal open kunt zetten. Ook als er in de handleiding van de receiver of van de speakers staat dat hoge volumes kunnen leiden tot beschadiging, kun je wellicht nog zeggen dat de gebruiker het volume dus niet zo hoog had moeten zetten. Maar als je geen enkele aanwijzing hebt dat je het volume niet vol open mag zetten, dan is het dus gewoon een gebrek aan het product wat je gekocht hebt.

En nee, ik denk niet dat we willen dat je in Nederland een miljoen kunt krijgen als je oren pijn doen door het hoge volume. Maar in dit geval lijkt een nieuwe center speaker me niet meer dan normaal. De verkoper kan daar wel de opmerking bij maken dat je het volume in het vervolg niet meer zo hoog moet zetten.

PS: Dat je de hele bende hoort vervormen maakt daarbij niets uit. Jij weet dat dat slecht is voor je speakers, maar dat is nou niet echt iets wat elke Nederlander zou moeten weten.

[ Voor 6% gewijzigd door DJMarcel op 18-11-2008 17:24 ]

• Doppert
[quote]JT schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 15:03:

Er is 1 ding mis met jouw redenatie. Je hebt het over 80%. Waar haal jij vandaan dat de versterker "maar" 80% van z'n vermogen uitstuurde? Als je dat niet hebt kunnen zien op de een of andere manier, hoe kan je dan stellen dat een product niet voldoet aan de bschrijving/specs?
[/qoute]

Het ging zich niet om wat ie op dat moment uitstuurde, maar over wat de versterker volgens zogezegd "gezond verstand" maar maximaal mag benutten.
DJMarcel schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 17:23:
Het maakt helemaal niets uit wat de versterker nu daadwerkelijk uitstuurde: je hebt een set bestaande uit receiver en speakers gekocht, deze juist aangesloten en vervolgens de volume knop flink open gezet. Als daarbij de boel stuk gaat, dan is het aan de verkoper om te bewijzen dat dat door onjuist gebruik komt. Als er duidelijk op de versterker staat dat deze 120 W per kanaal levert, en op de speakers staat dat deze 40 W kunnen hebben, dan had je als gebruiker wel kunnen bedenken dat je de versterker beter niet helemaal open kunt zetten. Ook als er in de handleiding van de receiver of van de speakers staat dat hoge volumes kunnen leiden tot beschadiging, kun je wellicht nog zeggen dat de gebruiker het volume dus niet zo hoog had moeten zetten. Maar als je geen enkele aanwijzing hebt dat je het volume niet vol open mag zetten, dan is het dus gewoon een gebrek aan het product wat je gekocht hebt.

En nee, ik denk niet dat we willen dat je in Nederland een miljoen kunt krijgen als je oren pijn doen door het hoge volume. Maar in dit geval lijkt een nieuwe center speaker me niet meer dan normaal. De verkoper kan daar wel de opmerking bij maken dat je het volume in het vervolg niet meer zo hoog moet zetten.

PS: Dat je de hele bende hoort vervormen maakt daarbij niets uit. Jij weet dat dat slecht is voor je speakers, maar dat is nou niet echt iets wat elke Nederlander zou moeten weten.
Dit beschijft precies wat ik bedoel.

[ Voor 3% gewijzigd door Doppert op 18-11-2008 20:31 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

DJMarcel schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 17:23:
.....
dit is net zoets als .....

Poll: U Auto maakt tijden het harder rijden opeens een raar geluid
Doorijden, alle schade is gewoon garantie
Stop, en onderzoek wat er aan de hand is
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=314024&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Iperf

• timofp
Ik heb dus wel nooit een vreemd of vervormd geluid gehoord uit mijn speakers. want dan had ik het ook wel stiller gezet.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ff stomme vraag kan het niet gewoon een huisgenoot zijn, die even van de muziek kwaliteiten heeft genoten ?

Iperf

• timofp
fish schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 21:11:
ff stomme vraag kan het niet gewoon een huisgenoot zijn, die even van de muziek kwaliteiten heeft genoten ?
goh jah zou wel kunnen... had ik niet aan gedacht eigenlijk, ik ben een student dus zit 5 van de 7 dagen op kot, en de set staat thuis. De set staat wel op slaapkamer, normaal komt daar niemand, buiten de poetsvrouw... nuja zal die toch wel niet uit de bol geweest gegaan zijn hoop ik met haar bezem :p

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik denk dat dit soort dingen eerder in het shopping forum thuis horen dan hier. Laten we ons dus concentreren op de daadwerkelijke feiten, en niet speculeren of een eventueel defect een garantiezaak is.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:52

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Goed, we hebben geconstateerd dat de tweeter defect is. Dat kan de tweeter zelf zijn, of het filter.
Dan kan je zelf gaan knutselen en er een andere tweeter in gaan zetten (leer eerst even linken naar conrad)
Maar ik zou eerst contact opnemen met de verkoper en eea uitleggen. Wellicht valt de center om te ruilen.

Wise enough to play the fool

• timofp
Ok, even een update.

Ik ben nu thuis, ik heb de center en right gewisseld, het probleem zit in de speaker, niet in de versterker.

Ik heb nog een ondervinding gedaan. als ik via level call in het setup menu van de reciever de ruis doorstuur voor de levels te bepalen. De ruis wordt in alle speakers door de 2 midwoofers (of hoe noemt dit?) afgespeeld. de ruis komt in geen enkele speaker door de tweeter, dit is dus normaal. behalve bij de kapotte center speaker komt de ruis toon zeer fel door de tweeter (klinkt slecht, vervormd)

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-02 10:04
Als ik dat zo hoor lijkt het alsof je filter (ook) kapot is.

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-11-2025
Dat de speaker kapot is, is dan nu dus duidelijk. Het is binnen de garantietermijn gebeurd, en in de handleiding staat niets over het volume niet volledig open draaien. Wat dus als eerste moet doen is terug naar de verkoper en vragen om een oplossing. Wat je rechten zijn kan je beter niet vragen aan technisch experts, maar aan iemand met kennis van consumenten recht... De technisch expert namelijk, heeft erg goede luisterskills waardoor hij kennelijk horen wanneer je iets kapot maakt, en tot welk percentage je de volumeknop open mag draaien... Gelukkig worden deze kwaliteiten niet verwacht van de normale consument.

Claim gewoon eerst je recht op een deugdelijk functionerend product dat moet voldoen aan de door de presentatie redelijkerwijs te verwachten mogelijkheden en prestaties, mocht dat niet baten, dan kan je denk ik het beste op zoek naar een center speaker met vergelijkbare specificaties of kijken of reparatie vervanging door onkyo loont hang natuurlijk allemaal een beetje af van de waarde van je set.

• timofp
Ik heb nog wat nader onderzoek gedaan door via nero soundtrax muziek over bepaalde kanalen te spelen en ook via speakers te wisselen. Heb nu ondervonden dat het probleem nog wat erger is.

De center speaker heeft nu dus een krakende tweeter (mogelijk filter die kapot is)

De Front left en Front Right speakers hebben beide een volledig stukke tweeter die geen hoge tonen meer afspeelt.

Voor zover ik heb kunnen testen is Back right, back left, surround left en surround right wel nog in orde.

Kan ik nu zeker zijn dat deze laatste 4 nog volledig in orde zijn? of kan het zijn dat ze ook schade hebben, maar die niet (nog) niet zo goed hoorbaar is...???

Uiteindelijk vind ik het zeer erg, want heb hier toch wel 900 euro aan betaald (ok, is misschien niet veel voor sommige hier, maar voor mij wel...). Vind het erg jammer, is misschien wel door te luid af te spelen. Maar zoals eerder aangehaald, dit stond nergens dat dit niet mocht, dus kan dat natuurlijk niet weten.

Ik ga morgen naar saturn, hoe kan ik dit het beste aanpakken (saturn is een keten zoals mediamarkt, is trouwens van dezelfde METRO groep).

Moet ik de onwetende consument spelen? of zeggen wat ik weet? Dus gewoon zeggen, geluid is niet goed? of zeggen wat ik hier ook vermeld heb?

[ Voor 43% gewijzigd door timofp op 21-11-2008 23:39 ]

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-11-2025
Gewoon je verhaal vertellen. Dat het niet doet naar behoren, en dat je dat graag opgelost ziet. Wellicht kunnen ze de boxen vervangen, wellicht de set. http://www.consuwijzer.nl...huishoudelijke_apparatuur voor wat tips. Als je wat verder zoekt naar consumentenrecht, dan kan je beetje goed beslagen ten ijs komen en met zekerheid weten dat je je rechten haalt. Controleer even of in de handleiding van je set staat of je het volume volluit mag draaien. Maar zelfs als er in staat dat dit niet mag betwijfel ik of dat dan waarschuwing genoeg is... Echter moet je dan denk ik even aankloppen bij een expert op consumentenrecht...

[ Voor 25% gewijzigd door lredev op 22-11-2008 10:35 ]

• alwinus
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-01 18:01

alwinus

Tweaked

Gewoon zeggen dat het spul niet goed werkt...pff niet al te moeilijk doen

• timofp
Ben vandaag naar Saturn gereden, ging 10x vlotter dan ik verwacht, heb gewoon gezegd, geluid is niet echt goed uit de voor speakers. ze hebben geeneens gekeken naar de set, heb gewoon doos afgegeven.
Ze gaven me onmiddellijk een waardebon van 900euro :). ben toen naar de winkel gegaan, en daar stond mijn set nog, en wel voor 800euro nu, dus is 100 euro minder dan toen ik hem kocht. heb dus zonder problemen een nieuwe set en nog een waardebon van 100euro :).

Ben zeer tevreden over de service van Saturn.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:56

remco_k

een cassettebandje was genoeg

timofp schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 14:36:
Ben zeer tevreden over de service van Saturn.
Zo, jij mag in je handen knijpen van geluk lijkt me! :)
Of het nou wel je eigen schuld is of niet dat het spul stuk was, weet ik niet. Kan ik zo niet opmaken uit alle info.
Maar, misschien kan je gewoon wat meer rekening houden met speakers en hun 'nukken'.
Je hebt nou eenmaal geen PA speakers in huis staan, dus verwacht ook niet dat ze op militair volume probleemloos kunnen spelen.
Het mag best een keer hard zodat je je stem behoorlijk moet verheffen om eroverheen te komen bijvoorbeeld, maar er zijn grenzen. Dat het een set is wil niet zeggen dat je zonder erbij nadenken zomaar de volumeknop vol gas kan zetten zoals sommige users in dit topic lijken te denken.
Zo werkt het gewoon niet.

Tot slot wil ik nog even vermelden dat ik regelmatig merk dat heel erg veel mensen clippende versterkers / speakers niet eens herkennen. Ook niet als ik ze erop wijs. Doorgaans zijn dat dezelfde mensen die een 64kbps stereo MP3 net zo goed vinden klinken als een orginele CD.
Daarmee suggereer ik niet dat je je set zelf te hard hebt gezet en je slecht gehoor hebt, maar ik wil je alleen maar waarschuwen voor het feit dat jij het mogelijk ook niet herkend.

[ Voor 20% gewijzigd door remco_k op 22-11-2008 15:02 ]

Alles kan stuk.

• timofp
Ik denk dat het gehoor ook een beetje ontwikkeld wordt, door gewoontes enzo. ik bedoel, toen ik mijn eerste logitech set van 400 euro had gekocht, was dit super geluid voor mij, vergeleke mijn standaard pc boxen. nu heb ik een reciever met speakers, nu vind ik mijn logitech stukken minder klinken, nu hoor ik het verschil ook duidelijk.

En het is zeker niet zo dat ik niet voorzichtig met mijn spullen wil zijn. Dus ik ga ook veel beter opletten met deze speakers. Maar ik wist het gewoon niet dat je het volume niet volledig mocht opendraaien.

Is er trouwens ongeveer iets waar ik me aan kan houden, ik heb op sommige plaatsen 80% gelezen.

Mijn set gaat van -80 decibel tot +16decibel, wat is dan het niveau waar ik best onder blijf?

• KneppaH
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Dat hangt er gewoon van af hoe hard je ingangsignaal vanuit de pc of dvd-speler/spelconsole etc. is.
Zelfde met muziek het ene nummer moet je harder zetten dan het andere om het zelfde geluidsniveau te bereiken. Daarom kun je niet een max waarde van je volumeknop kiezen. Als je echt wilt gaan blazen moet je gewoon een installatie kopen die dit met 2 vingers in de neus aankan en meer dan genoeg power over heeft voor je huiskamer. Zelfde geldt voor de luidsprekers.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

0 db is normaliter je ideale (maximale) geluidniveau. alles daarboven kan leiden tot oversturing (natuurlijk is er wat marge)

Maar omdat je (zonder te meten) zeker nooit weet hoe hard je geluid echt binnenkomt, kan -10db al te hard zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Fish op 22-11-2008 16:45 ]

Iperf

• timofp
Ik denk dat het gehoor ook een beetje ontwikkeld wordt, door gewoontes enzo. ik bedoel, toen ik mijn eerste logitech set van 400 euro had gekocht, was dit super geluid voor mij, vergeleke mijn standaard pc boxen. nu heb ik een reciever met speakers, nu vind ik mijn logitech stukken minder klinken, nu hoor ik het verschil ook duidelijk.

En het is zeker niet zo dat ik niet voorzichtig met mijn spullen wil zijn. Dus ik ga ook veel beter opletten met deze speakers. Maar ik wist het gewoon niet dat je het volume niet volledig mocht opendraaien.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:31

JT

VETAK y0

KneppaH schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 15:32:
Dat hangt er gewoon van af hoe hard je ingangsignaal vanuit de pc of dvd-speler/spelconsole etc. is.
Zelfde met muziek het ene nummer moet je harder zetten dan het andere om het zelfde geluidsniveau te bereiken. Daarom kun je niet een max waarde van je volumeknop kiezen. Als je echt wilt gaan blazen moet je gewoon een installatie kopen die dit met 2 vingers in de neus aankan en meer dan genoeg power over heeft voor je huiskamer. Zelfde geldt voor de luidsprekers.
Met hem :) Het aangegeven geluidsniveau op de versterker is relatief; het is een veelvoud van het ingangssignaal. Dus het is afhankelijk van het niveau van het ingangssignaal.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• timofp
Ok, bedankt voor de reacties, ik ben blij dat ik een nieuwe set heb en ga nu ook rekening houden met het geluidsniveau, nu ik het het weet :)

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-02 19:30
fish schreef op maandag 17 november 2008 @ 00:16:
als die dingen oververhitten, gaat de lak op de spreekspoel koken .. die schuurt dan langs de magneet
(of zet de zaak volledig vast)

de meeste grote speakers zijn met de hand te bewegen, dan hoor je vaak al gekraak als die lak naar de verrottemis is
een echte tweater kan wel eens te stijf maar een bij een center zal het wel meevallen.
Is hier een oplossing voor ik heb dit met mijn kef iq 80 (links)
Als ik de audiobron en versterker uitdoe en ik beweeg heel voorzichtjes met de bovenste speaker dan hoor ik de lak kraken wat ik niet heb bij de rechtse speaker

Ik heb een heel irritand gekraak bij het praten. bij muziek is dit niet zo erg.

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

nieuwe (speaker) kopen ...

openmaken is imho not done. die krijg je nooit fatsoenlijk weer vast.
wellicht is er iemand die het heeft geprobeert. maar ik heb het nog niet gezien

[ Voor 83% gewijzigd door Fish op 27-03-2009 23:50 ]

Iperf

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-02 19:30
fish schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 23:49:
nieuwe (speaker) kopen ...

openmaken is imho not done. die krijg je nooit fatsoenlijk weer vast.
wellicht is er iemand die het heeft geprobeert. maar ik heb het nog niet gezien
Dus er is geen oplossing hiervoor kan ik deze niet laten reviseren ofzo ik heb hier best wel nog een 150 euro ofzo voor over hoor.
Maar aangezien dit veroorzaakt word door verhitting is het dan niet mogelijk dat door die opnieuw te verhitten oid dit terug normaal word?

[ Voor 14% gewijzigd door Nock372 op 27-03-2009 23:55 ]

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik heb er eerlijk gezegd nooit van gehoord, dat wil niet zeggen dat het niet bestaat

die lak miet je een beetje als een marshmellow zien. het gaat opzetten, bubbelen enzo
opnieuw verhitten maakt het alleeen maar erger. als alles verdampt heb je een bos koperdraad over

je ziet wel revisie van de randen . maar de spoel ?

ah hier wel iets

http://www.luidsprekerreparatie.nl/speakerrepMAIN2.htm
Sommige luidsprekers hebben een kunststof spreekspoel, welke bij clipping van de versterker gaat bobbelen. Mits de spreekspoel niet al te veel vervormd is kan ook deze speaker worden gerepareerd. De spreekspoelwand wordt gepolijst en opnieuw gevuld, waardoor er weer een gladde spreekspoel ontstaat, welke niet meer aanloopt.

[ Voor 48% gewijzigd door Fish op 28-03-2009 00:06 ]

Iperf

Pagina: 1