PERC3/DLC - Resize array

Pagina: 1
Acties:

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Systeem specificatie:

Dell PowerEdge 1550
2x P3 1Ghz
1 GB ECC PC133
PERC3/DLC
3 x 36GB SCSI (Raid5)
Ubuntu 6.06

Probleem:

Raid 5 array met 3 x 36GB U160 op een Dell PERC3/DLC controller.

Wens:

Raid 5 array met 3 x 74GB U160 op een Dell PERC3/DLC controller

Stappenplan tot nu toe:

Het vervangen van de disken

Ik heb 1 voor 1 alle 36GB disken vervangen voor 72GB disken en de array laten rebuilden
Ik heb de array verwijderd en opnieuw aangemaakt maar dit keer 2 x zo groot
Ubuntu start nog net zo vrolijk op als daarvoor.

Maar hoe kan ik nu verder, hoe kan ik zorgen dat ubuntu ook de 146GB ziet die er zou moeten zijn. Ik vind het overigens vreemd dat er na het opnieuw aanmaken van de array geen data verloren is gegaan. Ik heb overigens de array niet geinitilized. Want het idee is om de schijven te vervangen zonder backup/restore of een herinstallatie.

En het is een expandable raid adapater ( ik weet alleen nog niet wat dell daar mee bedoeld)

Symantec Ghost8

Zojuist met Ghost8 een image gemaakt van de server. Bij het terugzetten ziet ghost een diskspace van 138GB. Er voor gekozen om een resize te doen van de partities zodat we de volledige array gaan benutten. Hiervoor heeft Ghost nog even nodig. Deze machine heeft slechts 800mb op de disken staan. De productie zit op de 40 GB. Ghost is een optie maar gaat voor enige downtime zorgen... Het voordeel is wel dat ik niet hoef te wachten op een array rebuild. Ik kan een image trekken van het systeem en deze terug plaatsen op een nieuwe diskarray. Helaas heb ik slechts 3 disk posities dus een disk to disk clone is niet mogelijk.

[ Voor 28% gewijzigd door raymonvdm op 17-11-2008 00:18 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:23
Je krijgt na het vergroten een stuk ruimte achteraan op je schijf te zitten. Ik weet niet wat je partitieindeling op Ubuntu, of je LVM gebruikt en welk filesystem je gebruikt, maar met LVM en ext3 is het mogelijk om gewoon zonder downtime je partities te vergroten.

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Het is me nog niet gelukt om de raid array te vergroten zonder hem opnieuw aan te maken. Met opnieuw aanmaken blijft de data behouden maar het voelt niet goed.

Ik ga dus vanavond een ghost image trekken van de productie server en deze thuis terugplaatsen om de spare server. Op deze manier weet ik of dit een mogelijk optie is.

Het gaat slechts om 40GB data dus dit is nog wel te doen..

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02 17:47
Die controller zal vast wel online capacity expansion ondersteunen dus
als je de disks 1 voor 1 vervangt is de raid array ook vergroot. Wat er echter niet gebeurt is dat je partities mee vergroot worden, dit zal je altijd zelf moeten doen.

En je kan hier inderdaad of ghost voor gebruiken, of je gebruikt de lvm/ext3 tools om je partities te resizen.