Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ben bezig met een nieuwe baan, ik zit erover te denken om als PHP scripter in loondienst te gaan bij een bedrijf, het minimum aantal uren per week zal op 8 liggen. Als dat gaat gebeuren zal dat zijn per 1 januari 2009, dan ben ik 18 jaar.
Zonder als iemand met kapsones over te komen durf ik gerust te zeggen dat ik erg goed ben met PHP i.c.m. SQL en 3 jaar hobby- en 1 jaar werk-ervaring heb.

Ik heb inmiddels enkele klussen gedaan en opdrachtgever(Het bedrijf) is erg tevreden. We zijn beide erg tevreden met elkaar en vandaar dat we aan het kijken zijn naar loondienst.

Ik ben erg benieuwd naar hoe jullie hier dat aanpakken, waarover onderhandelen jullie?
Hier mijn lijstje:
• Salaris bruto per uur
• Salaris netto per uur
• Vakantietoeslag in% van het brutojaarinkomen
• Vakantie-uren per jaar
• Pensioenregeling
• Minimum aantal uren per week: 8 uur
• Maximum aantal uren per week
• Verdeling van het aantal uren per week
• Proeftijd? Zo ja, hoelang
• Contract? Zo ja, hoelang
• Opzegtermijn in weken
• Extra's(Waar zou ik aan moeten denken?)

Alvast bedankt,
Ivo

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-01 23:41

Ardana

Mens

Allereerst mijn complimenten: uit je taalgebruik is in 't geheel je leeftijd niet af te leiden. Wel mag je hier op Got 't "hallo" en "bedankt, naam" weglaten.

Ik denk dat je lijstje redelijk compleet is, echter:
bruto-loon leidt vrij automatisch tot netto loon. Dit kan je van te voren uitrekenen en zorg dat je beiden in je hoofd hebt.
Vakantietoeslag is wettelijk vastgelegd, tenminste, 't minimum: 8%. Ik ken geen werkgevers die daarvan afwijken.
't Zelfde geldt voor vakantieuren: bij voltijd minimaal 20 dagen. Hierbij wordt wel vaak meer gegeven, en dit is dan ook 'n onderhandelingspunt.
Proefcontract mag bij een tijdelijk contract tot 2 jaar maximaal 1 maand bedragen. Bij contact voor onbepaalde tijd, of voor langer dan 2 jaar, maximaal 2 maanden.
Werkuren.
Opzegtermijn: bij een tijdelijk contract kan een opzegtermijn afgesproken worden (en dus ook de mogelijkheid tot opzeggen). Ik vind dit altijd erg belangrijk.

Een standaard arbeidscontract hoeft niet schriftelijk te worden afgesloten, maar een proeftijd bijv. wel. Ik zou in ieder geval altijd een schriftelijk contract willen.

Overige punten waar je aan kan denken:
Reiskosten
Overwerk en overwerkvergoeding (uren-voor-uren? of in geld?)
Onkosten
Opleidingen
Eventueel: auto (maar 'k denk niet dat je daar aan moet denken).

Let ook op of je onder 'n CAO valt en wat daarin geregeld is. bedenk daarbij wel dat 'n CAO de minimum-vergoedingen vastlegd, je mag ervan afwijken ten voordele van de werknemen.

Anyway: succes!!!

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Verwijderd

Topicstarter
Reiskosten heb ik niet, ik kan vanuit huis werken, communicatie verloopt grotendeels via telefoon/msn. Eventuele ontmoetingen zullen zo weinig plaatsvinden en in kosten zo beperkt zijn dat ik daar niet moeilijk over zal doen.
Overwerk en overwerkvergoeding, klinkt goed, ga ik eens naar kijken, hele vieze deadline's die gehaald moeten worden mogen ook wat extra kosten misschien.
Onkosten, waar moet ik aan denken? Softwarelicenties en dergelijken? Die heb ik reeds aangeschaft(Windows Vista HP en PHPDesigner 2008 Commercial Edition).
Opleidingen, dat is misschien wel handig, maar kan ik dat wel vragen voor 8 uur per week? Zend certificatie zou je bij PHP aan gaan denken, staat wel leuk op de CV(heb 5 proefexamens gekocht en allemaal gehaald).
Auto, voor 8 uur in de week lijkt me dat niet reeël.

De minimum-vergoeding, ik denk dat ik daar overheen ga, ik ben nu nog aan het onderhandelen maar zit nu op ongeveer €12,50 netto per uur, moet eens kijken of ik het daarvoor wil gaan doen.

En toch bedankt voor je uitgebreide reactie!:P

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2008 23:30 ]

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
12,5 euro netto is een kleine 20 euro bruto normaal gesproken. Dan zou je zonder toeslagen als beginner zo'n 3300 euro per maand verdienen. Realistischer lijkt me je uurloon terug te rekenen. Niet wetende hoe je precies in dienst denkt te gaan noch wat je voor opleiding valt hier weinig over te zeggen natuurlijk maar lijkt het me vrij pittig om zoveel netto te vragen tenzij het een bijbaantje is.

Ik zou wel overigens als je veel thuiswerk doet bv een toeslag rekenen voor je kantoorinrichting oa.

Verwijderd

Topicstarter
n4m3l355 schreef op zondag 16 november 2008 @ 23:37:
12,5 euro netto is een kleine 20 euro bruto normaal gesproken. Dan zou je zonder toeslagen als beginner zo'n 3300 euro per maand verdienen. Realistischer lijkt me je uurloon terug te rekenen. Niet wetende hoe je precies in dienst denkt te gaan noch wat je voor opleiding valt hier weinig over te zeggen natuurlijk maar lijkt het me vrij pittig om zoveel netto te vragen tenzij het een bijbaantje is.

Ik zou wel overigens als je veel thuiswerk doet bv een toeslag rekenen voor je kantoorinrichting oa.
Bedrag is reeds ongeveer door de (aanstaande) werkgever aangeboden.

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Met 8 uur per week is 12,50 netto bij lange na geen 20 euro per uur. Je kan zowieso geen netto loon vragen. Voor de werkgever is loon altijd bruto. Wat je er aan overhoud hangt van verschillende factoren af. Er zijn namelijk veel aftrekposten te verzinenn waardoor je netto loon omhoog gaat bij hetzelfde bruto loon.
Denk dat met 8 uur per week 15 euro per uur bruto ongeveer 12,50 netto wordt.

Verwijderd

Topicstarter
Z___Z schreef op zondag 16 november 2008 @ 23:50:
Met 8 uur per week is 12,50 netto bij lange na geen 20 euro per uur. Je kan zowieso geen netto loon vragen. Voor de werkgever is loon altijd bruto. Wat je er aan overhoud hangt van verschillende factoren af. Er zijn namelijk veel aftrekposten te verzinenn waardoor je netto loon omhoog gaat bij hetzelfde bruto loon.
Denk dat met 8 uur per week 15 euro per uur bruto ongeveer 12,50 netto wordt.
Dan zullen we die richting op gaan moeten...

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-01 20:48
Pas op met concurrentie bedingen in je contract.
Die wil je niet hebben.

Verwijderd

Topicstarter
bangkirai schreef op maandag 17 november 2008 @ 00:08:
Pas op met concurrentie bedingen in je contract.
Die wil je niet hebben.
Contract wordt uiteraard zeer zorgvuldig gelezen en dat soort zaken zal ik inderdaad in de gaten houden, volgens mij kom je er niet 100% onderuit, het afpakken van zijn klanten zou bijvoorbeeld niet mogen gebeuren.

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:32

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Dat is een relatiebeding, geen concurrentiebeding. Overigens is een concurrentiebeding volgens mij vrij standaard, en bovendien moet er een vergoeding tegenover staan wil de werkgever jou daar aan houden (lees: doorbetalen loon), zo niet dan maakt een rechter in de meeste gevallen gehakt van het beding.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Philip J. Dijkstra
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-01 09:34
Gezien je leeftijd en het laag aantal uren dat je in dienst zou gaan zou ik het helemaal anders aanpakken.
Ga niet in dienst, vraag een KvK nr aan en wordt ZZPer.
Ik ga er vanuit dat je dit als neveninkomst doet als je een baan zoekt voor slechts 8 uur.
Deze 'werkgever' is dan gewoon een opdrachtgever.
Laat opdrachtgevers gewoon met opdrachten komen, schat zelf hoeveel uren je er kwijt aan bent en reken bijvoorbeeld 35 euro p/u. Doe resultaatverplichte opdrachten: je maakt een offerte waarin je zegt de opdracht voor bijvoorbeeld 700 euro te doen (20 uur bij mijn voorbeeld van 35 euro). Lukt het in minder, winst voor jou, meer tijd nodig is jouw risico. Denk er wel aan dat je nog belasting moet afdragen.

Jij hebt kennis en je bent kennelijk voor je levensonderhoud niet afhankelijk van deze baan (8 uur), een mooi moment om dit risico te nemen en te kijken wat je waard bent. Een KvKnr kost echt geen drol, de administratie bijhouden kun je ook na 2 lesjes administratie (kun je ook van KvK krijgen). Flexibel je tijd inrichten naast bijvoorbeeld een HBO/WO opleiding. Veel interessanter dan loondienst voor 8 uren.
Qua geschikt uurtarief voor je opdrachten moet je even rondshoppen waar je allemaal rekening mee moet houden maar daar is genoeg over te vinden. Oh en wees niet bang om nee te zeggen tegen een opdrachtgever, het is ook een spelletje van de opdrachtgever om de prijs naar beneden te krijgen. De meeste mensen/bedrijven kennen toch geen andere betrouwbare goedkopere partij om de klus uit te voeren.

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Aan het ZZP zijn hangen nogal wat regels. Je moet bijvoorbeeld minimaal 3 klanten hebben waarvan de grootste niet meer dan een bepaalde hoeveelheid van je omzet mag bedragen. Daarnaast is ZZP alleen interessant als je ook zelfstandigenaftrek krijgt, wat je alleen krijgt als je een bepaald aantal uur per jaar in je bedrijf stopt. Ik weet het exacte aantal uren niet maar dit ligt meer in de buurt van 30 uur per week dan 8 uur per week. Als je niet aan deze voorwaarden voldoet, heeft de opdrachtgever het risico dat hij alsnog sociale lasten voor jou moet afdragen, wat voor hem dus dubbel duur is.

• Philip J. Dijkstra
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-01 09:34
Prima, dan ga je niet als ZZPer aan de slag maar als éénmanszaak.
De details kunnen ze je prima uitleggen bij de KvK.
Ik zou alleen de optie in overweging nemen en je niet al meteen beperken tot 8 uur loondienst.

Verwijderd

Topicstarter
Philip J. Dijkstra schreef op maandag 17 november 2008 @ 13:12:
De details kunnen ze je prima uitleggen bij de KvK.
Ik zou alleen de optie in overweging nemen en je niet al meteen beperken tot 8 uur loondienst.
Als eenmanszaak moet ik gigantisch veel belasting betalen, en aangezien ik 8 uur per week beschikbaar ben moet ik dus sowieso al 2 uur ervanaf halen en kan ik bijvoorbeeld nog maar 6 uur per week werken en daarvoor loon krijgen, ben bang dat dat op zowel geld- als tijdgebied niet voordelig zal zijn.

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:51
Verwijderd schreef op zondag 16 november 2008 @ 23:26:
Reiskosten heb ik niet, ik kan vanuit huis werken, communicatie verloopt grotendeels via telefoon/msn. Eventuele ontmoetingen zullen zo weinig plaatsvinden en in kosten zo beperkt zijn dat ik daar niet moeilijk over zal doen.
Overwerk en overwerkvergoeding, klinkt goed, ga ik eens naar kijken, hele vieze deadline's die gehaald moeten worden mogen ook wat extra kosten misschien.
Onkosten, waar moet ik aan denken? Softwarelicenties en dergelijken? Die heb ik reeds aangeschaft(Windows Vista HP en PHPDesigner 2008 Commercial Edition).
Opleidingen, dat is misschien wel handig, maar kan ik dat wel vragen voor 8 uur per week? Zend certificatie zou je bij PHP aan gaan denken, staat wel leuk op de CV(heb 5 proefexamens gekocht en allemaal gehaald).
Auto, voor 8 uur in de week lijkt me dat niet reeël.

De minimum-vergoeding, ik denk dat ik daar overheen ga, ik ben nu nog aan het onderhandelen maar zit nu op ongeveer €12,50 netto per uur, moet eens kijken of ik het daarvoor wil gaan doen.

En toch bedankt voor je uitgebreide reactie!:P
Denk ook aan je systeem waar je op werkt.

Meestal wordt dat geleverd door je werkgever zodat ze zeker weten dat hij aan hun veiligheidseisen voldoet.

Is dat niet het geval, zorg dan dat je compenseerdt dat je iedere 3 jaar een nieuw systeem aan kan schaffen (dat mag de organisatie namelijk ook in 3 jaar afschrijven).

Denk ook aan de kosten van je verbinding en telefoon ;)

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:30
Philip J. Dijkstra schreef op maandag 17 november 2008 @ 13:12:
Een ZZP-er is vrijwel altijd een eenmanszaak (ZZP-er/freelancer zijn geen bestaande rechtsvormen).

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:19
ZZP (Zelfstandige Zonder Personeel (dus eenmanszaak)) Bron wat jullie bedoelen is denk ik meer Freelancer, je kunt je hierbij laten inhuren door de opdrachtgever.
Dit kan inderdaad op aannemen van opdracht (Schatting aantal uren: bij minder uren voordeel voor jou, anders voor opdrachtgever)
Of gewoon in gewerkte uren betalen

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-11-2025
Het komt er op neer dat je met 8 uur per week geen startersaftrek krijgt (ok, uren die je niet 'declarabel' bent maar wel in je onderneming steekt tellen wel mee, maar dan kom je als nog niet bij de 1225 uren per jaar). Tenzij je plannen hebt om op termijn je activiteiten uit te breiden en meer uren te steken in je werk moet je dit dus niet doen. Als ondernemer kan je ook in valkuilen lopen voor wat betreft aansprakelijkheid, contracten, ziektekostenverzekering, enzovoort.

12,50 netto per uur is zeer netjes! Als je daarvoor minimaal 8 uur werk kan krijgen (en wellicht meer) dan mag je, zeker gezien je leeftijd (en eigenlijk sowieso), meer dan tevreden zijn. Om terug te komen op je ts, ik denk dat dan de secundaire voorwaarden iets minder van belang zijn.

Je onderhandelt eigenlijk altijd over het bruto salaris. Je kan je baas eventueel laten bereken hoeveel je dan netto overhoudt. Dit is wel afhankelijk of je nog meer baantjes hebt (en bij welke je loonheffingskorting geldt) en of je eventueel nog schoolgaand bent.

Vakantietoeslag is zoals gezegd 8% en wettelijk minimum vereiste.
Vakantiedagen is minimaal 20 inderdaad. Dat is wel bij 1 FTE (fulltime = 40 uur). Dus 8 uur is 1/5 van dat, dus 5 vakantie dagen (als je 20 op basis van fulltime hebt). Het kan dus zijn dat je soms de dag waarop je geplant hebt om te werken niet kan (zeker als je bijvoorbeeld nog schoolgaand bent en dus soms andere verplichtingen hebt c.q. je je werk niet makkelijk kan verplaatsen naar een andere dag). In dat geval zou het bijvoorbeeld handig zijn dat je kunt afspreken dat je makkelijker onbetaald verlof kan nemen. Maar als je je werk bijvoorbeeld naar een dag in het weekend kunt verzetten lijkt me dit niet een al te groot probleem.

Pensioenregeling lijkt me niet echt van toepassing. In principe kun je wel in een pensioenverzekering stappen, echter zal dit zo weinig opleveren dat je er, als je daadwerkelijk ooit met pensioen gaat niet zoveel van terug zal zien. De wet is ook anders geworden, vroeger bouwde je je pensioen op in 40 jaar, tegenwoordig is dat 35. Wacht gewoon lekker tot je wat ouder bent/school afmaakt/carrière maakt/baas bent van 100 man en ga dan met je full time baan je pensioen regelen.

Maximum aantal uren lijkt me iets wat je zelf in moet schatten. Normaliter onderhandel je over een minimum aantal uren (een soort van garantie op werk/salaris dus). Als je baas jou graag meer uren wilt hebben zal hij zelf moeten komen met dat punt. Waarschijnlijk is dat niet aan de orde als ik je ts ged heb gelezen. Ook de verdeling lijkt me een futiliteit gezien je zelf al aangeeft dat je voornamelijk thuis werkt. Als je baas speciale verzoeken heeft ten aanzien van de tijden waarop je werkt dan moet hij daar mee komen, niet iets voor jou om je nu druk over te maken/in een contract af te spreken.

Het beste is denk ik gewoon één vaste dag aan te houden waarop jij je werk verricht, dat is handiger voor jou én je baas. Dat zou je wel in een contract op kunnen laten nemen.

Proeftijd is zoals Ardana al heeft verteld. Echter om dat dit bedrijf jouw al kent is het niet geheel raar als je vraagt om de proeftijd in zijn geheel te laten vervallen. Over het algemeen is er niet een heel groot risico dat je er naar een maand uitgebonjourd wordt. Zeker in jouw situatie is dat niet een heel groot onoverkomelijk probleem, ik zou er dan verder ook niet over struikelen als je baas dit in een contract opneemt.

Contractduur. Voor jou als het kan zo lang mogelijk natuurlijk. Vergis je niet in opzegtermijnen. Als jij bijvoorbeeld contract voor 1 jaar afspreekt, maar verder niks opneemt over een eventueel opzegtermijn dan betekend dat jij verplicht bent om dat gehele jaar voor die baas te werken (hier kom je niet zomaar onderuit). Let dus altijd op dat er een redelijke opzegtermijn is. Als je een contract voor onbepaalde tijd krijgt (lijkt me niet, want het werk is toch ooit 'op') en je spreekt verder niks af geldt er een opzegtermijn van 2 maanden. Dit zou je terug kunnen onderhandelen naar 1. Maar ook hier is de vraag of dit speelt en ook of het echt van belang is.

Extra's: Waar je aan zou kunnen denken in jouw situatie:
Reiskostendeclaratie op het moment dat je een keer naar kantoor moet.
Incidenteel overwerk: wil je dat uberhaupt wel, en hoe wil je dat je baas dit gaat betalen
Onbetaald verlof
Computer/laptop/software betaald door de werkgever
Telefoonkosten betaald door de werkgever

Maar goed, hier moet je allemaal wel realistisch in blijven. Met de verdiensten van 12,50 netto heb je zeker niet veel te klagen denk ik. En wellicht wordt je dat ook gegeven omdat je verder niet 'duur' bent voor het bedrijf; geen kantoor, geen werkplek, geen computer, enz enz. Als je één keer in de week 5 minuten belt en eens in de maand 10 minuten moet fietsen lijken me die onkosten verwaarloosbaar IMHO.
Pagina: 1