Toon posts:

Kabelantenne signaal via lichtnet

Pagina: 1
Acties:
  • 1.813 views

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben voor iemand anders aan het uitzoeken of het op een redelijke manier mogelijk is om kabelantenne signaal draadloos te versturen. Het moet van de woonkamer naar de pc, wat ongeveer 7 meter zal zijn ofzo.
Draad is natuurlijk het beste, maar dat is geen optie voor hem.

Nu heb je daar van die AV setjes voor waarbij de coax bij de bron in een transmitter gaat die het in video signaal naar een receiver stuurt. Maar iedereen weet dat dit bagger is.

Nu vroeg ik me af, ethernet via het lichtnet is vandaag de dag gemeengoed, maar volgens mij had ik dat ook weleens ergens in antennesignaal vorm gezien?
Heb ik iets gelezen over een toekomstverhaal, of bestaat het al echt?
Ik kan het niet vinden in ieder geval?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:31

voodooless

Sound is no voodoo!

Een antennesignaal kun je nog zomaar door de lucht, nog over het lichtnet transporteren. In het eerste geval ben je nooit in staat om al die zenders in de lucht te krijgen met een simpel zendertje, en je hebt daar dus ook enorm veel bandbreedte voor nodig.

Over het licht net is simpelweg niet mogelijk omdat de bekabeling totaal niet geschikt is om dergelijke signalen te verzenden.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:02
Als die kastjes van marmitek geen optie zijn dan blijft alleen het aansluiting met een kabeltje de goede optie.
Eventueel vanaf het huidige punt naar de meterkast en dan van de meterkast weer naar de pc.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Wat voor 'n soort signaal probeer je te versturen? Internet of tv/radio? Dat eerste is nog wel draadloos op te lossen, maar dat 2e niet zomaar. Om RF-signalen via de ether te versturen heb je twee radios nodig (zender/ontvanger dus), en die moeten, om alle frequenties mee te nemen, flink uitgerust zijn. Da's een stuk duurder dan een stukje kabel van 7 meter leggen. Doordat dit RF-signalen zijn kun je dat niet zomaar over elk stuk bekabeling doen. Daar is Coax voor.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, blijkbaar is dus via het lichtnet geen optie.
Draadloos had ik al uitgesloten.

Ik weet wat ik moet mededelen, dank u.

[mag slotje op]

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
De Marmitek TV Anywhere werkt net iets anders als die andere AV zenders/ontvanger.

Het kastje (zender) wat je direct aan de CAI doos knoopt, heeft een tuner in zich. Deze stuurt dus maar 1 zender door de lucht, dus geen bandbreedte probleem. Het 'zappen' gebeurt dan ook op dit kastje met meegeleverde remote. Je kiest dis bijv. Ned1 middels de remote, het Mrmitek kastje (zender) schakelt naar Ned1 en stuurt alleen dit signaal (Ned1) door de lucht.......

ok het is wel weer Marmitek meuk, maar wellicht het proberen waard.

Verwijderd

Topicstarter
kaajee schreef op maandag 17 november 2008 @ 23:11:
De Marmitek TV Anywhere werkt net iets anders als die andere AV zenders/ontvanger.
Ja klopt idd, maar wat ik daar eigenlijk alleen nog maar over heb kunnen lezen is dat dat ronduit slechte kwaliteit levert.

Ook voor naar de pc die een tv kaart heeft met cai aansluiting, is dit niet handigste oplossing.

• Marcelluz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-05-2025
Ik zag dit topic en wil er toch nog even een reactie op geven.
Volgens mij is het namelijk wel mogelijk om via je lichtnet oa. analoge tv signalen te verzenden. Met een DLAN of andere 200mbps set kun je toch netwerk signalen transporteren over het 230v netwerk? Nou, het is namelijk mogelijk om met een converter coaxiaal om te zetten naar UTP, dus als je deze met elkaar verbindt, zou het dus moeten kunnen.

Althans dat is mijn redenatie.

Hopelijk heb je er nog iets aan.

Suc6.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:02
Marcelluz schreef op zondag 05 april 2009 @ 22:39:
Volgens mij is het namelijk wel mogelijk om via je lichtnet oa. analoge tv signalen te verzenden. Met een DLAN of andere 200mbps set kun je toch netwerk signalen transporteren over het 230v netwerk? Nou, het is namelijk mogelijk om met een converter coaxiaal om te zetten naar UTP, dus als je deze met elkaar verbindt, zou het dus moeten kunnen.

Suc6.
Geld alleen voor s-video signaal. En ik kan je vertellen dat als je s-video signaal over utp stuurt je grotere afstanden kunt halen dan via Coax. Mits de UTP kabel NIET is afgeschermd ;)
Met actieve convertor kunt je 1000 meter halen 8)7 en nog steeds goed beeld. Haal maar eens een S-video kabel van 1KM dan wordt je toch raar aangekeken :P

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Sinds wanneer kunne een TV kabel-headend en een TV ethernet negotiaten? Want dat is nodig om tegen die DLAN-adaptjes te praten.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-11-2025
klaasbram schreef op zondag 05 april 2009 @ 22:52:
[...]

Geld alleen voor s-video signaal. En ik kan je vertellen dat als je s-video signaal over utp stuurt je grotere afstanden kunt halen dan via Coax. Mits de UTP kabel NIET is afgeschermd ;)
Met actieve convertor kunt je 1000 meter halen 8)7 en nog steeds goed beeld. Haal maar eens een S-video kabel van 1KM dan wordt je toch raar aangekeken :P
UTP hoeft geen ethernet te zijn dus dat zal je homeplug niet trekken. Er is een homplug-variant met A/V aansluitingen. Dan heb je alvast 1 kanaal. Om te zappen kun je bij de antenneaansluiting een digitale ontvanger neerzetten. Zit je alleen nog met het signaal van de AB.

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-02 09:26

Suc6.
Mijn collega's hierboven hebben al voorbeelden gegeven van waarom het niet kan. Komt er hier nog eentje: Bandbreedte.

Wil je een analoog signaal exact omzetten in een digitaal signaal zodat het met een van deze kastjes aan het werk kunt, dan heb je (theoretisch gezien) ∞ b/s nodig. (Oneindig dus). Dat gaat alvast niet lukken, je zult dus met een lossy compressie aan het werk moeten. Nu is het de vraag hoeveel verlies je accepteerd. De DVB-C standaard gebruikt tussen de 4,5Mb/s en 9Mb/s om het signaal van 1 kanaal over te krijgen. Dus laten we van 4,5Mb/s uitgaan. (Het minimum van de standaard dus, voor vele kanalen volstrekt ontoereikend) Dat is 1 kanaal. Je wilt een hele kabel versturen. Gemiddeld een kanaaltje of 30.

4,5Mbit/s * 30 = 135Mbit/s.

Gaan we naar de beschikbare adapters kijken. 200Mbit/s noemde je. Dat is bi-directioneel. Aangezien wij enkel geïnteresseerd zijn in 1-weg verkeer wordt het alweer 100Mbit/s. Dan redden we het al niet dus. Maar, het wordt nog leuker. 100Mbit/s is het maximaal haalbare volgens de fabrikant. Echter, zelfs in optimale omstandigheden zul je zien dat ze de 80Mbit/s echt niet halen. We komen dus, zelfs in optimale omstandigheden, 55Mbit/s te kort.

Daarnaast is er nog de kleine kwestie van de verdomd prijzige (minstens 3 á 4 nullen) de receiver die de kanalen moet gaan omzetten naar digitaal en zijn nog veel duurdere tegenstander.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.