• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22-05 19:43
Ik heb vanmorgen mijn pc gewoon normaal afgesloten echter wil hij nu niet meer op starten (fans draaien etc. maar het beeld blijft zwart). Ik heb tevens hem gewoon eens laten op starten met het geluid aan om te horen of ie wel naar Windows zou booten (= videokaart), echter was het antwoord hierop nee.
Wat me opviel is dat de processor in een korte tijd al abnormaal warm wordt. Ik heb er een Scythe Infinity op zitten en die was bijna niet meer aan te raken. Ik heb zojuist de koeler er eens afgehaald om te kijken of er misschien brand vlekken te zien waren op de processor en/of socket, maar dit was niet het geval. Puur om eens te kijken heb ik hem toen zonder koelblok aan gezet en hij was binnen no-time (enkele seconden) al te heet om aan te raken.

Ik heb geen andere (intel) hardware om mee te testen en ook niet tot mijn beschikking. Het ligt niet aan het geheugen (dat ik heb ik dmv een AMD platform kunnen testen). Nu wordt het dus een nieuw moederbord en/of nieuwe processor. Misschien heeft iemand 1 idee wat de oorzaak zou kunnen zijn en kan ik 1 van de 2 uitsluiten (mijn kast heeft geen speaker dus beep codes zijn niet te testen).

Oeps, system specs staan niet meer in mijn sig. :$

GA-P35-DS3R
Q6600
4x 1GB Crucial Ballistix (PC6400, DDR2)
4870 1GB
750W Corsair voeding

[ Voor 6% gewijzigd door Paprika op 16-11-2008 15:33 ]

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter doornemen en kijken waar je vast loopt.

Je computer aanzetten zonder koelblok op je processor is nooit slim, je zou op z'n minst de koelpasta kunnen vervangen.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-05 21:49

Mojo

The Power Within

Het lijkt me in eerste instantie je moederbord. Een CPU gaat namelijk niet zo heel snel dood. :)

Probeer het probleem te vinden door te elimineren. Vervang je CPU, RAM geheugen en Videokaart en als het dan allemaal nog steeds niet werkt moet het moederbord wel stuk zijn. :)

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-05 21:18

M2M

medicijnman

processorkoeling verwijdert en vervolgens de pc aangezet? ... je processor hoort zichzelf uit te schakelen als het ding te heet wordt, maar gezond kan het niet zijn.

als je scythe infinity te heet wordt, dan zit je met een airflow probleem. Je hebt 'm toch niet passief draaien he?

maargoed, hangen en opstartproblemen troubleshooter gebruiken, met als aanvulling op stap 1, je harde schijven verwijderen. Die heb je toch niet nodig en kunnen alleen maar stuk gaan. Zonder verdere hardware is het moeilijk om te testen of je moederbord stuk is, of dat het je processor is (of beide). Eventueel zou je nog een andere videokaart kunnen proberen, of er wat geheugen uit kunnen trekken.

-_-

• Paprika
Die stappen heb ik al allemaal doorgenomen... Dat is de reden waarom ik dit topic maakte (ik weet het antwoord namelijk nog niet). Er zit nu alleen 1 geheugen stickje in, de processor en de videokaart.
Het enige wat een verschil maakt is het verwijderen van de processor, dan gaan op de videokaart ledjes branden.
Je computer aanzetten zonder koelblok op je processor is nooit slim, je zou op z'n minst de koelpasta kunnen vervangen.
Dat maakt weinig uit, het gaat hier niet over een verschil van 5C. Met stock speeds kan ik hem normaal fanless laten lopen en top ik de 60C niet eens. Er wordt bij het opstarten amper cpu power gebruikt dus ik vind het raar dat ie dan al meteen zo heet wordt (3 seconden....). het koelblok was toen na het booten ook meteen zo warm. Ik heb er toen 4 papst fans op gezet (die dingen kunnen een orkaan veroorzaken) en het koelde niet eens.

[ Voor 11% gewijzigd door Paprika op 16-11-2008 15:45 ]

• Iska
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-05 20:58

Iska

In case of fire, use stairs!

CMOS clearen?? Op een 1 of andere manier voltage CPU veel te hoog?

-- All science is either physics or stamp collecting

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Paprika schreef op zondag 16 november 2008 @ 15:42:
[...]

Die stappen heb ik al allemaal doorgenomen... Dat is de reden waarom ik dit topic maakte (ik weet het antwoord namelijk nog niet).
Dan heb je het blijkbaar niet goed getest. Want zoals je in Hangen en Opstartproblemen troubleshooter kunt lezen verwachten we dat je het ook test met een ander moederbord en andere cpu, en dat is hier duidelijk niet het geval.

Doe dit dus eerst, anders heeft je topic weinig zin en gaat het op slot.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Mojo schreef op zondag 16 november 2008 @ 15:36:
Het lijkt me in eerste instantie je moederbord. Een CPU gaat namelijk niet zo heel snel dood. :)
Zeker weten :? Mijn vorige E8400 ging dood binnen enkele seconden, kwestie van 1.4v er doorheen jagen, na een reboot. Zwart beeld en het leed was geschied. Lutte minuten daarvoor was er nog niks aan de hand.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Paprika
Terw_Dan schreef op zondag 16 november 2008 @ 15:59:
[...]

Dan heb je het blijkbaar niet goed getest. Want zoals je in Hangen en Opstartproblemen troubleshooter kunt lezen verwachten we dat je het ook test met een ander moederbord en andere cpu, en dat is hier duidelijk niet het geval.

Doe dit dus eerst, anders heeft je topic weinig zin en gaat het op slot.
Ik ga zo even langs de MyCom met de processor/moederbord/VGA/geheugen. ;)

Verwijderd

Madrox schreef op maandag 17 november 2008 @ 12:51:
[...]

Zeker weten :? Mijn vorige E8400 ging dood binnen enkele seconden, kwestie van 1.4v er doorheen jagen, na een reboot. Zwart beeld en het leed was geschied. Lutte minuten daarvoor was er nog niks aan de hand.
Ben het op zich wel met de stelling eens. De 65nm cpu's kunnen sowieso een pak meer voltage hebben dan de 45nm cpu's.

• Paprika
Verwijderd schreef op maandag 17 november 2008 @ 13:53:
[...]

Ben het op zich wel met de stelling eens. De 65nm cpu's kunnen sowieso een pak meer voltage hebben dan de 45nm cpu's.
Ik vind het raar dat ie gisteren morgen gewoon normaal afsloot en er nu dus iets tussen zit dat geen leven meer in zich heeft. Ik hoop dat het de processor niet is want ik kan de bon er niet van vinden. |:(

Verwijderd

Moederborden zijn sowieso wat gevoeliger, maybe heeft je voeding hem wel de nek om gedraait(piek spanning). Mischien is het ESD. Kwestie van testen.
Pagina: 1