DVD branden/lezen en md5sum genereren

Pagina: 1
Acties:

• mpol
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-01 18:45

mpol

root@localhost

Topicstarter
Ik heb iets geks wanneer ik een DVD brand en daarna de md5sum wil controleren. Ik brand een DVD-RW, en genereer een iso met cat of dd, of ik gebruik md5sum rechtstreeks op de device, en de md5sum klopt dan niet. Bij herhaling is het dezelfde foute md5sum, ook als ik opnieuw brand.
Het gekke is, dat wanneer ik de iso genereer (dus van de gebrande dvd) met Brasero, dat ik dan wel een iso met juiste md5sum krijg.

Ik nam altijd aan dat gewoon een iso genereren met cat of dd, dat ik dan een jusite iso krijg. Is dat een verkeerde aanname? En hoe doet Brasero dat precies, mounten en dan met mkisofs de iso genereren?

Voor de duidelijkheid, ik heb dit voorval met 2 verschillende computers (32 bit en 64 bit), met verschillende branders (Nec 3500 of nieuwe LG), met branden met wodim/cdrkit of growisofs, met verschillende merken dvd-rw (Philips en Fuji), met verschillende kernels (2.6.19 met ide, en 2.6.27 met libata), en met verschillende software (md5sum op de device, cat en dd).
Allemaal met dezelfde foute md5sum als gevolg.
De resulterende iso is dan 4483 mb, waar de originele iso 4467 mb groot is. Dat is dus meer dan 1 omgevallen bitje, dat zijn er nogal wat extra.

https://timelord.nl

• zezke
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-01 13:34
Misschien worden de lead-in en lead-out bijgerekend bij de md5sum van de dvd in tegenstelling tot de iso?

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
ik denk dat je hier wel wat aan hebt
http://www.sonoracomm.com/support/18-support/92-disk-images

stukje md5sum en een diff -r commando

And this !! Is to go even further beyond!!!

• mpol

mpol

root@localhost

Topicstarter
Nou, het wordt wat verwarrend zo...

$ diff -uNr PLANET_TERROR_PAL.iso PLANET_TERROR_PAL_.iso
Bestanden PLANET_TERROR_PAL.iso en PLANET_TERROR_PAL_.iso verschillen
$

$ diff -r /mnt/home/ /mnt/iso/
$

Hij beweert dat de iso's verschillen, maar wanneer ze eenmaal gemount zijn komt de inhoud wel overeen. Ik snap het niet echt. Het blijken trouwens UDF images te zijn.

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Waarom check je je dvd gewoon niet op crc errors ? Dat doe ik altijd om dvd's te testen.

And this !! Is to go even further beyond!!!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:26
Ik maakte altijd ISO's van CD's door `cat /dev/cdrom > file.iso` te doen. En ging er ook altijd van uit dat `cat /dev/cdrom | md5sum` gewoon moet werken :)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-01 14:51
Of je data ingerarred in multiple volumes (of gewoon losse files) icm PARfiles. Als je dan een of meerdere files niet kunt lezen is er niets aan het handje, en kun je t gewoon repareren

• mpol

mpol

root@localhost

Topicstarter
Ja, ik vind dus ook dat het cat commando gewoon moet werken. Maar ik krijg er dus niet dezelfde image van als ik had.
En volgens mij ligt het aan het leesproces, en gaat het brandproces goed. Dit neem ik aan omdat Brasero het wel goed kan uitlezen.
En ik snap eigenlijk niet zo goed wat par-files hiermee te maken hebben. Als ik consistent foute images lees moet ik maar par-files gaan aanmaken? Niet echt een oplossing imo.

Op een eerdere reactie, hoe kom ik erachter dat cat en dd de lead-in en lead-out meenemen?
En hoe check ik de dvd op crc-errors? Ik zal eens googelen.

[ Voor 5% gewijzigd door mpol op 16-11-2008 19:36 ]

• sam.vimes
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-01 22:10
mpol schreef op zondag 16 november 2008 @ 19:34:
[...]
Op een eerdere reactie, hoe kom ik erachter dat cat en dd de lead-in en lead-out meenemen?
En hoe check ik de dvd op crc-errors? Ik zal eens googelen.
Zijn de groottes van de twee iso's hetzelfde?
Een binary diff programma kan hier goede diensten verrichten.

• mpol

mpol

root@localhost

Topicstarter
Nou, ik kom niet echt veel verder. Ik ben erachter dat wanneer ik een dvd-rw brand, en er daarna een kleinere iso overheen brand, dat cat en dd daarna gewoon bij het uitlezen een deel van de oude data meenemen. Dus de eerste iso is 4483 mb, de tweede 4400 mb, en cat en dd lezen rustig door tot 4483. Bij het mounten van de iso is er dan echter niets te zien van de extra 83 mb.

Nu heb ik net een gewone dvd +r gebrand, en daar leest cat ook gewoon 10 kb meer dan de oorspronkelijke iso. Brasero vind wel de juiste data, dus volgens mij is het branden gelukt.
Dus het blijft wat vaag.

Nou ja, ik weet iig hoe ik nu een test kan doen of de burn geslaagd is of niet, maar het blijft vreemd.

Oh ja, over CRC-errors, volgens mij horen die in dmesg benoemd te worden, maar daar zie ik niets van.
En een binary diff, heb ik gedraaid met bdiff, maar ik krijg daar een bestand met alleen binary data uit. Mjah, geen idee wat ik daar nu mee moet.

[ Voor 15% gewijzigd door mpol op 19-11-2008 22:08 ]

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:26
Ik realiseerde me dat het best kan zijn dat een ISO kleiner is dan "hele clusters" en "cat" alleen hele clusters leest: zo kom je op een paar bytes meer.
Ik heb juist nog een DVD ge-cat en daarna de ISO gebrand, werkt zonder problemen.
Ik gok dat als ik hierna deze DVD weer cat, md5sum wel hetzelfde is als het origineel, omdat dan die "paar bytes verschil" niet meer aanwezig is. Of maak een md5sum van de eerste paar gig van de ISO (via "split"), ik gok dat die dan ook wel hetzelfde zijn.

• Sjonny
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:01

Sjonny

Fratser

lekker laat, maar heb hier ook een poos mee gezeten.
je kan isomd5sum gebruiken. (of apt-get install)
die embed een md5sum in de iso image, en met hetzelfde programma kan je die weer terug controleren.

The problem is in the part of your brain that handles intelligence.

Pagina: 1