Toon posts:

HD4850 mislukte bios.....

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Tweakers,

na het succesvol overclocken van mijn saphire HD4850 via ccc, dacht ik wel klaar te zijn voor het grotere werk. Na de bekende RBE guide volledig gelezen, en begrepen te hebben, heb ik mijn bios aangepast, gesaved etc. Nu kan je m vervolgens flashen via dos, een floppy of winflash.. Winflash wordt afgeraden, maar gezien t feit dat ik geen floppydrive heb of usb stick, toch maar via winflash proberen te doen. Ik klik op program en mijn hele pc hangt... Na een tijdje doe ik een restart, blijkbaar dus het stomste wat ik kon doen...

De pc boot niet meer, logisch omdat mijn vga bios naar de bledder is... Hoe fix ik dit? Iemand een idee? Ik heb hier nog een antieke voodoo2 kaart liggen, maar daar boot mn pc ook niet mee... Help help help!

Verwijderd

Voodoo2 is geen 2D kaart. Wat je moet doen is booten vanaf een PCI-device (Videokaart) en daarmee vervolgens je bios herstellen.

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-05 22:40
Verwijderd schreef op zondag 16 november 2008 @ 14:24:
Tweakers,

na het succesvol overclocken van mijn saphire HD4850 via ccc, dacht ik wel klaar te zijn voor het grotere werk. Na de bekende RBE guide volledig gelezen, en begrepen te hebben, heb ik mijn bios aangepast, gesaved etc. Nu kan je m vervolgens flashen via dos, een floppy of winflash.. Winflash wordt afgeraden, maar gezien t feit dat ik geen floppydrive heb of usb stick, toch maar via winflash proberen te doen. Ik klik op program en mijn hele pc hangt... Na een tijdje doe ik een restart, blijkbaar dus het stomste wat ik kon doen...

De pc boot niet meer, logisch omdat mijn vga bios naar de bledder is... Hoe fix ik dit? Iemand een idee? Ik heb hier nog een antieke voodoo2 kaart liggen, maar daar boot mn pc ook niet mee... Help help help!
De algemene truuk is om een floppydrive er aan te hangen (even kopen/lenen), en dan een "blinde flash" te doen. je kan bijv een batch filetje maken die de flash uitvoert via de dos flash tool, en dan autoexe.bat noemen. als je dan boot vanaf die floppy zou het vanzelf goed moeten komen.
Als het pci-e is zou je evt ook nog kunnen proberen om hem in een pc van iemand anders te stoppen als 2e videokaart en dan met winflash nog een keer flashen (wel opletten dat je de goede videokaar flasht :+ )

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Er zijn wel mogelijkheden om het met een tweede kaart te doen inderdaad, dat is verreweg het gemakkelijkste en veiligste. Probeer die VooDoo eens in een andere PC waar ook jouw HD4850 in past, misschien dat het daar wel werkt. Of staat je VGA in het BIOS nog op PCI-E?

Mocht het daar wel lukken heb je de kans dat je nu wel goed kunt flashen, omdat je kaart niet in gebruik is. Lukt dat ook niet, lijkt het me toch beter dat je iemand zoekt - eventueel een PC-shop, die hebben daar vaak mooie spullen voor - die het wel voor je kan fixen.

Waarom flashen? Probeerde je 1337e Die-Hard settings te gebruiken?

@onder: Aha. Da's van voor mijn tijd :P

[ Voor 3% gewijzigd door TheZeroorez op 16-11-2008 14:51 ]

Verwijderd

Probeer die VooDoo eens in een andere PC waar ook jouw HD4850 in past, misschien dat het daar wel werkt.
Dat werkt niet :P De voodoo2 is geen standalone videokaart. Die werkt alleen met een 2D kaart. Dus je hebt er niets aan in deze situatie.

Met martijnve natuurlijk.

Verwijderd

Topicstarter
Sodeju... Dat zijn snelle replies.. Anyways.. Het is nu zondag, winkels dicht. Het is btw een voodoo3 pci kaart die ik extra tot mijn beschikking heb, maar mijn mobo vindt m niet aardig. PCI-e stond idd als boot Vga slot, maar ook na een clear cmos wil mn bord niet naar post. Hij herkent hem wel, maar 5 seconden later reboot ie weer.. Hmz.. Ik ga morgen wel ff langs een pc boer.. Of kan de mycom bv dit soort spul ook wel fixen?

Ben hartstikke leergierig omtrent pc's en overclocken/performance uit onderdelen persen, zo jammer als het dan ineens niet meewerkt die soft/hardware!

Naja, ff een dagje geen reden tot studieontwijkend gedrag dan maar :) een geluk bij een ongeluk.

Reden van flashen was mijn opvatting over softwarematig overclocken. Zo'n hekel aan. Mijn doel is een gewoon een pc die opstart met de goede instellingen, geen gezeik met profiles ed...

Oja, de opties van in een andere pc hangen. Mijn vriendenclub, utrecht, houd zich hier niet echt mee bezig. Daarbij heb ik mezelf wel laten zien dat ik blijkbaar nog wel het één en ander te leren heb. Mocht iemand zich echter geroepen voelen op een fietsafstand van utrecht centrum? :p

Verwijderd

Start de PC eens op met de PCI kaart alleen, stel in dat PCI je primary display moet zijn. Afsluiten, PCI-express kaart erin en pogen tot booten :)

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik geprobeerd..

Alléén voodoo erin, clear CMOS, boot. Geen beeld, niets.

Voodoo en HD4850 erin, clear CMOS, kom ik tot een fullscreen logo van gigabyte, zie ik 2 seconden, reboot.
Stroom eraf, HD4850 eruit, wederom fullscreen logo voor 2 seconden..

Rare is dat ik voor dat fullscreen logo wel de voodoo "specs" op mn scherm krijg.... Hij ziet en herkent hem wel, maar kan m niet gebruiken..

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2008 15:21 ]

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-05 22:40
Verwijderd schreef op zondag 16 november 2008 @ 15:18:
Heb ik geprobeerd..

Alléén voodoo erin, clear CMOS, boot. Geen beeld, niets.

Voodoo en HD4850 erin, clear CMOS, kom ik tot een fullscreen logo van gigabyte, zie ik 2 seconden, reboot.
Stroom eraf, HD4850 eruit, wederom fullscreen logo voor 2 seconden..

Rare is dat ik voor dat fullscreen logo wel de voodoo "specs" op mn scherm krijg.... Hij ziet en herkent hem wel, maar kan m niet gebruiken..
Ik heb dit probleem zelf nooit gehad maar er wel regelmatig over gehoord/gelezen, zoals hierboven gezegd wordt gaat het met die voodoo dus niet lukken. wat voor mobo heb je precies? en als je tijdens dat bootlogo op tab drukt, kun je dan zien waar het mis gaat?

En heeft je mobo zo'n durk op f8 om in het bootmenu te komen optie? anders wordt het idd lastig om van floppy te boosten (als dat uit staat)

Verwijderd

Topicstarter
Heb een GA-EP45-DS3. Heb niet de mogelijkheid om op f8 oid te drukken. Eigenlijk is de situatie nu een beetje hopeloos...

Morgen langs de mycom om oftewel een hd3450 of een soortgelijk uit de hd4xxx serie (zodat ik daarna kan cf'en ;)) te halen. Dan lekker bios terugzetten van de 4850...

Btw, tweakers zijn top, helemaal thanks voor de support!

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-05 16:17
Ik had dit probleem laatst ook. Was een force flash op mijn 3850 en ging dus gigantisch fout (te hoge clocks). Godzijdank heeft mijn moederbordje een onboard videochip. Dus CMOS clearen (onboard komt dan op primary), via dezelfde weg het oude bios terugflashen (altijd saven), en mijn kaart leefde weer..

één is geen, twee is één

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dat mist mijn DS3tje jammer genoeg... Heb zelfs nog even gecheckt voor de zekerheid :p

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-04 11:40
ter info, je kan de voodoo2 wel degelijk als 2D kaart gebruiken in Windows, daar is een speciale beta driver voor (heb het zelf nog geprobeerd vroeger), er zaten wel af en toe fouten in het beeld (vandaar de beta status dus) het zou wel kunnen dat het enkel als 2e kaart werkt
kan je nergens een gewoon pci kaartje scoren? het meest simpele kaartje is al ok
je pc kan zeker booten van usb, dus een blinde flash kan ook nog, maar je kaart even bijplaatsen in een vriend z'n pc zal de makkelijkste oplossing zijn

[ Voor 5% gewijzigd door catfish op 16-11-2008 23:49 ]

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-05 21:32

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Als je van een PCI (dus niet PCI-E) kaart wilt booten, en je stopt die erin en je gaat daarna CMOS clearen, zal dat idd waarschijnlijk niet werken. Standaard instelling is booten van PCI-E.

Je moet dus PCI als primary VGA instellen, NIET CMOS CLEAREN, en dan proberen te booten.
Misschien dat dat nog lukt?

Verwijderd

Topicstarter
Het hele bios kom ik niet in. Kan dus niets instellen over boot-sequenties oid...

Maar idd, een simpel pci kaartje will do the trick... Een 3450 kost echter maar een euro of 30, scheelt weer gedoe met drivers als ik vervolgens mijn eigen sapphire weer terugstop.. Vandaar mijn plan om maar zo'n kaartje te halen..

Clear CMOS heb ik al gedaan, hij wilde niet automatisch die voodoo accepteren.. Achteraf ook niet though.... Wordt diep graven in mijn hoofd naar mijn stabiele oc settings voor de e8400 :)

Verwijderd

catfish schreef op zondag 16 november 2008 @ 23:36:
ter info, je kan de voodoo2 wel degelijk als 2D kaart gebruiken in Windows, daar is een speciale beta driver voor (heb het zelf nog geprobeerd vroeger), er zaten wel af en toe fouten in het beeld (vandaar de beta status dus) het zou wel kunnen dat het enkel als 2e kaart werkt
Maar in Dos heb je daar niets aan. Je flasht immers bij een kapotte kaart in Dos en niet Windows.

@Ts, je hoeft niet een 30 euro kaart te kopen,

V&A aangeboden: Matrox 708-01 Rev A

Willekeurige PCI kaart is voldoende :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een willekeurige pci kaart liggen.. De voodoo 3. Die pakt hij niet, zal wel te oud zijn denk ik?

Om het zekere voor het onzekere te nemen ben ik best bereid 30 neer te leggen.. Kan m altijd nog ruilen na een dag, voor een puike Vga koeler ofzo, goed excuus voor mezelf om weereens geld uit te geven aan de pc :) hehe..

Anyways, nu maar eens tukken, morgen weer vroeg college.. I'll keep u postet :)

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06-2025
Misschien zijn er nog wel tweakers die in Utrecht wonen waar je een pci videokaartje op kan halen, en als je geluk hebt komt er daarvan eentje langs in dit topic, dan is het allemaal snel geregeld natuurlijk :).

http://specs.tweak.to/15535

Verwijderd

Topicstarter
Precies.... Iemand uit utrecht met een spare pci kaart voor een dag / vriendelijke prijs? :)

• r0el
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Dude, je broer hier :D

Je hebt een 3dfx Voodoo3 3000 PCI, die deed t in je vorige pc ook dus zou t nu ook moeten doen. Je moet in je bios gewoon zeggen dat ie PCI video device boot :P Ik kom wel pielen vanavond ofzo :D
Pagina: 1