Usbstick van 8gb slechts 2gb aan opslag/ruimte

Pagina: 1
Acties:

• nurret
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-10 21:23
Hallo,

Ik heb sinds een tijdje een usbstick van 8gb van sony. Ik heb hem een tijd geleden bootable gemaakt voor mijn eee-pc om er linux Xandros mee te kunnen installeren. Het programmatje hiervoor formatteerde de stick (in FAT formaat) en maakt hem bootable. Ik denk dat het hier is misgegaan. Nu kan ik alleen nog maar 2GB op de stick zetten ipv 8gb. Ik heb geprobeerd de stick te formateren in windows en geswitched tussen FAT en FAT32, maar de ik krijg er niet meer dan 2GB uit om te formateren.

Heeft iemand een idee hoe ik de stick kan formatteren zodat hij weer 8GB opslag heeft?

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Heel toevallig die stick via eBay gekocht?

• Asjemenou
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-04 12:42
Welk programma heb je gebruikt dan?

Verwijderd

Ws. is er een 2GB Partitie aangemaakt. En dan maakt het niet uit hoe je formatteert .. dat blijft maar 2GB.

Verwijder de partitie, en maak een nieuwe aan van 8GB. Formatteer die.

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:15

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Toevallig al gekeken bij Configuratiescherm - Systeembeheer - Computerbeheer - Schijfbeheer gekeken en zodoende je USB-stick opnieuw geformatteerd?

/Edit: zoals HlpDsK bedoeld ;)

[ Voor 10% gewijzigd door DaMarcus op 16-11-2008 13:34 ]

• Neobahamuth
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Test het eens met H2testw 1.4.

BBQBBQ 2OpendeurdagLED Cat Feeder

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Met FAT16 kan je maar maximum 2GB gebruiken. Je hebt dus waarschijnlijk een partitie van 2GB gemaakt en hoe je deze daarna ook formatteert, hij blijft altijd 2GB groot.

Je moet dus de partitie verwijderen, een nieuwe maken van 8GB groot en deze formatteren met een geschikt bestandssysteem (FAT32, NTFS, ...)

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:43

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Blijkbaar leest er niemand goed de topic start, het antwoord staat er namelijk heel duidelijk in en dit is ook wel een beetje basis kennis, tevens terug te vinden inde FAQ's. Het gaat hierom:
Ik heb sinds een tijdje een usbstick van 8gb van sony. Ik heb hem een tijd geleden bootable gemaakt voor mijn eee-pc om er linux Xandros mee te kunnen installeren. Het programmatje hiervoor formatteerde de stick (in FAT formaat) en maakt hem bootable. Ik denk dat het hier is misgegaan. Nu kan ik alleen nog maar 2GB op de stick zetten ipv 8gb. Ik heb geprobeerd de stick te formateren in windows en geswitched tussen FAT en FAT32, maar de ik krijg er niet meer dan 2GB uit om te formateren.
FAT16 heeft een maximale partitie grote van 2GB, wanneer je grotere partities wilt malen zul je naar FAT32 of NTFS moeten gaan.

edit: Ik moet eens op refresh klikken. ;) Admiral Freebee heeft dus het goede en het enige antwoord. :)

[ Voor 6% gewijzigd door _Dune_ op 16-11-2008 14:11 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Ja? Wat is er onjuist aan mijn antwoord dan? :P

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2008 14:15 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Roamor schreef op zondag 16 november 2008 @ 13:26:
Heel toevallig die stick via eBay gekocht?
Als het een niet-originele stick was, had ie wel 8Gb ruimte gehad, alleen zat dat na xGb meteen vol. Dan had ie idd kunnen testen. In dit geval is de partitie zoals gezegd 2Gb. En met formatteren verander je de partitie zelf niet, alleen de indeling..

• nurret
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-10 21:23
Ik heb even alle gedaan wat hier staat.

De stick is niet van ebay :) gewoon origineel van sony. Voorheen kon er 8gb op.

Ik heb net even bij computerbeheer gekeken (stom dat ik dat niet had bedacht) en inderdaad zie ik dat er een partitie van 2gb is aangemaakt en de rest ongebruikt is. Nu kan ik alleen niet de partitie verwijderen |:( . Ik kan alleen formatteren en stationpaden en -letters wijzigen. Als ik formatteer naar FAT32 formaat dan lukt het nog steeds niet. Ik heb ook al geprobeerd de gehele stick te formatteren (via het rechtsklikken op het gedeelte naast de staven) in FAT32 maar hij pakt alleen de 2gb partitie :? en neemt de overige 6.8GB niet mee :X .

Iemand suggesties? :> Ik ga even iets met partition magic proberen.

Verwijderd

Met partition magic zou het inderdaad moeten lukken.
Ook kan je als de partitie FAT32 of NTFS geformatteerd is deze resizen.
Mocht het met PM niet lukken kun je altijd nog de Gparted lifecd gebruiken, daarmee heb ik tot nu toe alle datadragers juist kunnen partitioneren / herstellen / formatteren.
Pagina: 1