Toon posts:

kabelmodem+switch+wireless router?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb momenteel een Telenetaansluiting bestaande uit een kabelmodem die naar een switch gaat en van de switch gaat een kabel naar mijn hoofdpc (desktop). Lekker simpel, ik heb internet en life is perfect!

Twee laptops echter moeten binnenkort gebruik gaan maken van het internet en van de printer van mijn hoofdpc (de snoodaards). Ze gaan dat maar nu en dan doen, dus ik zou een wireless router willen gebruiken voor die 2 en mijn pc onafhankelijk van het wireless netwerk (want mijn pc hoeft niet de bestanden van die laptops te zien) nog altijd bedraad laten lopen. Ik wil dus niet dat mijn hoofdpc moet ingeschakeld worden om de laptops van internet en printer te voorzien.

Concreet wil ik het zo aansluiten:
Afbeeldingslocatie: http://lh3.ggpht.com/_xN1VC4eyG2s/SR838mgtbnI/AAAAAAAAABs/OfOTih5y_FA/Image2.jpg

1) In de woonkamer (Room 2 op schets) bevindt zich de kabelmodem en de switch die met elkaar verbonden zijn.

2) Van de switch loopt een kabel rechtstreeks naar mijn hoofdpc in Room 1 (op dezelfde verdieping) en een andere kabel naar de wireless router.

3) Mijn printer verbind ik met de wireless router zodat alledrie de pc's kunnen printen.

Mijn vragen:

- gaat dit netwerk werken? Of zal het internetverkeer compleet in de war geraken?

- heeft iemand een beter voorstel? Want ik zou eigenlijk de wireless router willen uittrekken wanneer de laptops niet op internet moeten, om de straling te beperken. Ik vind het ook jammer dat telkens als ik moet printen, ik de wireless router moet aanzetten.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

je picture is stuk

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-03 17:49

BHQ

Verwijderd schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 22:26:
Want ik zou eigenlijk de wireless router willen uittrekken wanneer de laptops niet op internet moeten, om de straling te beperken.
En je gelooft ook echt dat een access point meer of minder echt uitmaakt voor je gezondheid? Je zit heel de dag al in straling (mobiele telefonie, radio, UMTS, access points in de buurt).

Anyway, knoop de router direct aan je kabelmodem tenzij je meerdere IP's van je ISP mag gebruiken. Alle apparaten achter de router kunnen elkaar dan wel 'zien', maar who gives. Je kan shares dichtgooien..

• DJ_Clean
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-10-2025
Yapser schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 22:52:
[...]

Anyway, knoop de router direct aan je kabelmodem tenzij je meerdere IP's van je ISP mag gebruiken. Alle apparaten achter de router kunnen elkaar dan wel 'zien', maar who gives. Je kan shares dichtgooien..
What he said.

Ik snap de logica zelf namelijk niet echt om die dingen apart te houden tenzij je inderdaad meerdere IPs mag gebruiken. Anders zal de router/laptops niet eens een ip krijgen?

[ Voor 20% gewijzigd door DJ_Clean op 16-11-2008 00:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Telenet ondersteunt tot 4 ip's. Zou mijn voorstel dan werken?

Een router vlak na modem zetten is idd het meest logische, maar dat houdt dan in dat ik de printer in de woonkamer moet zetten, op 25m van mijn kamer, en dat is niet de bedoeling.

• DJ_Clean
Verwijderd schreef op zondag 16 november 2008 @ 13:10:
Telenet ondersteunt tot 4 ip's. Zou mijn voorstel dan werken?

Een router vlak na modem zetten is idd het meest logische, maar dat houdt dan in dat ik de printer in de woonkamer moet zetten, op 25m van mijn kamer, en dat is niet de bedoeling.
Wat ook zou kunnen is de kabel van de modem naar router in huiskamer... en dan router naar switch in jou kamer doortrekken?
Dan kan die printer op de switch samen met desnoods jou PC en de laptops op wireless.
Maar dat is waarschijnlijk de optie die ik zou kiezen omdat ik maar 1 IP mag van me ISP :)

Als je echt gebruik wil maken van de meerdere IPs lijkt jou opstelling mogelijk (ik kan er naast zitten wacht graag second opinion van andere af :))

• donnervogel
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-01-2023
Als je googled vind je genoeg hierover.
Kijk hier ook maar eens naar (HOWTO van Hyperbart)
[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Verwijderd

Topicstarter
Mag ik dan besluiten dat mijn manier (zie foto bovenaan) kan werken?

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Yapser schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 22:52:
[...]

En je gelooft ook echt dat een access point meer of minder echt uitmaakt voor je gezondheid? Je zit heel de dag al in straling (mobiele telefonie, radio, UMTS, access points in de buurt).

+1

Simpelste oplossing, en je beperkt het aantal apparaten en je verbruik.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

Topicstarter
Ok, maar Telenet verleent 4 ip's, dus zou het volgende werken?
http://picasaweb.google.be/timurvw/Internet#

• DJ_Clean
Zoals ik eerder heb aangegeven is die mogelijkheid er wel. Alhoewel zie ik persoonlijk niet de logica want zelf kan je de printer dan weer niet gebruiken. Tenzij de printer USB en Netwerk accepteert (ofzoiets).

Verwijderd

Topicstarter
Ah ja daar had ik nog niet aan gedacht. Kan ik mijn printer wel gebruiken als ik zowel lan als wifi ontvanger inschakel op mijn hoofdpc?

• DJ_Clean
Ik zelf zou dan toch kiezen om de router in de huiskamer te zetten en de switch in jou kamer voor je PC en printer veel simpeler.

Maar dat is puur mijn mening :)

Ok je benut dan niet je overige IPs maar waarom zou je dat uberhaupt willen is mijn vraag dan weer :)
Pagina: 1