Power conditioner / Surge protector; wat gebruikt de kenner?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-05 14:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Topicstarter
Beste Tweakers,

Omdat ik het niet alleen leuk vind om met PC's te spelen maar ook al een jaar of 4-5 wat serieuzer bezig ben met muziek (DJing / Producing) heb ik in de loop der tijd steeds meer leuke spullen aangeschaft.
Dit werd deze week even bekroond door de aanschaf van een setje BM12A monitoren van Dynaudio.

Zuinig als ik ben op mijn spullen heb ik echter niet de kracht van moeder natuur in de hand en wil ik niet riskeren dat mijn apparatuur in 1 enkele seconde naar de verdoemenis word geblazen. :)
Al een aantal jaar neem ik het risico niet met mijn PC tijdens een zware onweersbui en gaat hij los van alle aansluitingen.

Ook al heb ik wel wat Surge protectors aangeschaft, twijfel ik aan de kwaliteit van deze dingen.
Ze waren tenslotte maar 19,95 per stuk.
(Na een zware onweersbui vorige zomer brande de controle lampjes niet eens meer, maar deden ze het nog wel... gelukkig had ik ook toen mijn PC niet aangesloten).

Nadat deze zomer bij een vriend van me ook nog de bliksem insloeg, in de boom bij hem in de achtertuin wist ik zeker dat het risico te groot was...
Vrijwel _alle_ bedrading in zijn huis was gewoon finaal gesmolten in 1 klap!
Alle apparatuur van waterkoker, tot telefoon, tot PC hadden het begeven.
Gelukkig voor hem hecht hij niet al te veel waarde aan dingen als data op zijn PC en kreeg hij zelfs via de verzekering een ruime schadevergoeding.

Persoonlijk hoop ik dat dit drama mij nooit overkomt!
Als ik in een klap al mijn apparatuur zou verliezen zou me dat 10 jaar kosten om weer bij elkaar te krijgen, de data ligt op een ext. schijf op een veilige plek en deze word ook alleen maar gebruikt om iedere maand 1 backup te maken.
(Vanuitgaande dat de verzekering het toch niet zomaar zal vergoeden).
Mijn beredenering is dus voorkomen is beter dan genezen.

Zo doende ben ik dus eigenlijk op zoek naar advies van kenners, welke Surge protectors nu echt goed zijn?

Ik heb hier en daar eens ooit opgevangen dat een UPS installatie tevens de beste bliksembeveiliging is die er is, maar ook hiervan weet ik niet of dat bewezen is.

Eventueel leek het mij interessant om te kijken naar een surge protector welke ook wat power conditioning filters heeft aangezien dit vaak gepaard gaat met elkaar... echter is dit geen vereiste.

Ik heb zelf beneden in de meterkast nu wel een Belkin Powersurge hangen welke aan mijn kabelmodem hangt aangezien ik wel uit ervaring weet dat modems vaak de grootste boosdoeners zijn, echter twijfel ik ook bij de Belkin al aan de bestendigheid.

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

eigenlijk is er maar een echter oplossing. volledige galvanische scheiding. Zo heb ik het zelf gehad (ondertussen weer wat anders bedacht maar goed) Je koop een 5 kva (of minder natuurlijk) 230/230 scheidingstrafo en zet die direct in je groepenkast of in de buurt etc. Alles wat daar achter zit is maximaal beschermd tegen inductie. De trafo heeft van zichzelf een vertraging waardoor een enorme spike aan de input vrijwel nooit (vrijwel!) bij de output komt. Alle andere oplossingen zijn vaak te traag om een echte piek tegen te houden.

vanzelfsprekend zal bij een directe (of bijna) inslag niets helpen. dan is alles inderdaad weggesmolten inclusief de wikkels van je trafo (maar met een beetje geluk alleen aan de primaire zijde)

bijkomend voordeel is trouwens bij zo'n trafo dat je direct een mooi filter hebt en hem meestal gebalanceerd kunt laten uitsturen wat ook op veel randapparatuur een positieve invloed heeft (trafo's die minder brommen / heet worden etc)

[ Voor 15% gewijzigd door Ray op 15-11-2008 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:32
Online UPS (Die dus constant de batterijen laad en vanaf de batterijspanning 230V opwekt) is toch hetzelfde idee als een scheidingstrafo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

ThinkPadd schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 21:00:
Online UPS (Die dus constant de batterijen laad en vanaf de batterijspanning 230V opwekt) is toch hetzelfde idee als een scheidingstrafo?
dit principe ups ken ik zelf niet. Voor zover ik weet maakt een ups alleen gebruik van de accu als de stroom uitvalt/ De variant zoals jij hem beschrijft is eigenlijk een regenerator. Je maakt eerst van 230 > 12 of 24 volt > accu > en van de accu > 230 volt.

Dat is inderdaad een prima oplossing die ik zelf ook gebruik. Of tenminste iets wat door op lijkt. Ik heb zelf voor mijn audio een powerplant van ps audio staan. Die dus 230 > 12 > 230 waardoor tussen de input en output geen 'directe' verbinding is. Gaat het bij de input mis is er gewoon geen output en dus geen schade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Je hebt ook UPSen die zelf een nieuwe sinus maken ja, dus die werken ook.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Niet online
Ray schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 21:04:
[...]

dit principe ups ken ik zelf niet. Voor zover ik weet maakt een ups alleen gebruik van de accu als de stroom uitvalt/ De variant zoals jij hem beschrijft is eigenlijk een regenerator. Je maakt eerst van 230 > 12 of 24 volt > accu > en van de accu > 230 volt.

Dat is inderdaad een prima oplossing die ik zelf ook gebruik. Of tenminste iets wat door op lijkt. Ik heb zelf voor mijn audio een powerplant van ps audio staan. Die dus 230 > 12 > 230 waardoor tussen de input en output geen 'directe' verbinding is. Gaat het bij de input mis is er gewoon geen output en dus geen schade.
Die ups'en bestaan wel die doen 230 > 12/24 > 230. In de meeste gevallen is het wel 400 > 12/24 > 400.
Wat ik probeer te zeggen is dat het erg prijzig is om die apparaten aan te schaffen (veelal voor datacenters etc.).

Wat ook kan is overspanningsbeveiliging van het type inbouw en DIN voor in de meterkast maar die zijn ook erg prijzig. Nou moet ik wel eerlijk zeggen dat ik het zelf nog nooit mee heb mogen maken dat er bliksem direct inslaat maar dan helpt veel al niet meer.

[ Voor 12% gewijzigd door BlueKeenan op 15-11-2008 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Op marktplaats kun je ze vaak ook wel vinden, ex-bedrijfsuitrusting.

Maar dan moeten er wel nieuwe accu's in, omdat de accu's meestal de reden zijn dat de hele UPS wordt weggedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:44
ThinkPadd schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 21:21:
Op marktplaats kun je ze vaak ook wel vinden, ex-bedrijfsuitrusting.

Maar dan moeten er wel nieuwe accu's in, omdat de accu's meestal de reden zijn dat de hele UPS wordt weggedaan.
lang niet elke ups is een online-ups, de meeste reguliere UPSsen zijn line-interactive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-06 18:44

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik gebruik een Brennenstuhl Premium line.
http://www.brennenstuhl.c...ptrubrik=481&details=1994

Helaas (gelukkig?) kan ik je niet zeggen of ik er tevreden over ben, want ik heb de beveiliging nog nooit nodig gehad. Wat wel een geruststellend idee is, is de verzekering die ze geven bij beschadiging van je apparatuur door bliksem of andere piekspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
DJSmiley schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 23:13:
[...]

lang niet elke ups is een online-ups, de meeste reguliere UPSsen zijn line-interactive.
Dat zeg ik ook niet :P

Maar online UPS zijn er zeker wel hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:48
Edmin schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 23:19:

Helaas (gelukkig?) kan ik je niet zeggen of ik er tevreden over ben, want ik heb de beveiliging nog nooit nodig gehad. Wat wel een geruststellend idee is, is de verzekering die ze geven bij beschadiging van je apparatuur door bliksem of andere piekspanning.
Zo te zien beschermen ze enkel tegen indirecte blikseminslag. Zelf zeggen ze ook dat een directe inslag enkele honderdduizenden amperes door de leidingen stuurt, dus dan kan je het alsnog wel vergeten. Ik neem aan dat hun verzekering ook niet dekt bij een directe inslag (geen idee hoe ze dat kunnen aantonen...)
Desondanks is het denk ik best een goed product. Ga er binnenkort ook maar eens naar kijken, ik kom met een snelle telling tot twaalf apparaten aan 1 stopcontact rondom TV/audio opstelling...

Overigens bescherm je hier alleen de 220V ingang mee. Wat heb je voor je COAX TV signaal? Telefoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GemengdeDrop
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online

GemengdeDrop

Mét salmiakzout

hier loopt een vergelijkbare discussie trouwens:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1317089/0

Maar het moet gezegd worden: Bij inslag vlakbij is het vaak gewoon gedaan met je apparatuur.
En het meest simpele wat je kan doen tegen spanningspieken op het net is overigens gewoon de stekker er uit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Topicstarter
Edmin schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 23:19:

Laat dat nu toevallig ook de beveiliging zijn die ik heb hier.
Alleen bij mij is dat groene lampje bij 2 van de 3 dozen dus uit nu. :)

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-06 18:44

Edmin

Crew Council

get on my horse!

vanaalten schreef op zondag 16 november 2008 @ 12:07:
[...]

Zo te zien beschermen ze enkel tegen indirecte blikseminslag. Zelf zeggen ze ook dat een directe inslag enkele honderdduizenden amperes door de leidingen stuurt, dus dan kan je het alsnog wel vergeten. Ik neem aan dat hun verzekering ook niet dekt bij een directe inslag (geen idee hoe ze dat kunnen aantonen...)
Desondanks is het denk ik best een goed product. Ga er binnenkort ook maar eens naar kijken, ik kom met een snelle telling tot twaalf apparaten aan 1 stopcontact rondom TV/audio opstelling...

Overigens bescherm je hier alleen de 220V ingang mee. Wat heb je voor je COAX TV signaal? Telefoon?
Ach, ik woon in een rijtjeshuis, dus de kans dat de bliksem precies bij mij inslaat is echt miniem. Mijn COAX en telefoon zijn niet beveiligd, aangzien ik twee televisies heb die niet echt meer van de huidige generatie zijn en internet loopt draadloos of via het elek. netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Topicstarter
Ray schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 20:56:
eigenlijk is er maar een echter oplossing. volledige galvanische scheiding. Zo heb ik het zelf gehad (ondertussen weer wat anders bedacht maar goed) Je koop een 5 kva (of minder natuurlijk) 230/230 scheidingstrafo en zet die direct in je groepenkast of in de buurt etc. Alles wat daar achter zit is maximaal beschermd tegen inductie. De trafo heeft van zichzelf een vertraging waardoor een enorme spike aan de input vrijwel nooit (vrijwel!) bij de output komt. Alle andere oplossingen zijn vaak te traag om een echte piek tegen te houden.
Om hier even op terug te komen....
Zijn die trafo's een beetje te betalen? En zijn ze ergens kant en klaar te koop?

Ik ben handig genoeg om zo'n ding zelf in een behuizing te bouwen en te bedraden met stekkers enzo, maar ik weet niet hoe duur ze in de markt liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Da_maniaC schreef op zondag 16 november 2008 @ 16:37:
[...]

Om hier even op terug te komen....
Zijn die trafo's een beetje te betalen? En zijn ze ergens kant en klaar te koop?

Ik ben handig genoeg om zo'n ding zelf in een behuizing te bouwen en te bedraden met stekkers enzo, maar ik weet niet hoe duur ze in de markt liggen?
afhankelijk van het vermogen en de mogelijkheid om ze gebalanceerd te gebruiken verschillen de prijzen nogal. ook de filter eigenschappen (voor bv audio gebruik) kunnen hem wat duurder maken.

Ik heb zelf een max holzinger in gebruik gehad van 5 kva. die kosten een paar honderd euro gebruikt. (weet er nog wel eentje maar die persoon vraag er veel te veel voor) ook topaz is een beproefd merk en is vaak via ebay wel te vinden.

Hecht je minder waarde aan het filter gebeuren kijk dan eens op marktplaats. oude ziekenhuizen / labs etc verkopen ze wel.

http://link.marktplaats.nl/208007966

hier kan je al redelijk mee ui de voeten

[ Voor 4% gewijzigd door Ray op 16-11-2008 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Topicstarter
Hm, ik las ergens anders dat je een PS Audio Power Plant had?

Heb even op de website gekeken maar kan niet echt iets anders vinden behalve dat ze je apparatuur 'beschermen' maar in welk opzicht is dit?

--

Aan de andere kant is een goed argument dat je nooit kunt bepalen van tevoren of je tijdens onweer te maken zal krijgen met een directe of indirecte inslag....
Misschien moet ik mijn bekabeling maar zo regelen dat wanneer er onweer is, ik met een 4 tal stekkers alles compleet ontkoppel van het stroomnet. (en dan ook utp).
En dan misschien in de toekomst 1 leuke power conditioner aanschaffen.

[ Voor 6% gewijzigd door Da_maniaC op 16-11-2008 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

yepz ik gebruik nu zelf ook een ps audio power plant. daarvoor had ik een holzinger scheidingstrafo. Ik heb dus nu enkel mijn cd speler nog beschermd.

Bij een niet directe inslag zal door de elektronica en galvanische scheiding (trafo in de output) de aangesloten apparatuur nooit meer dan 230 volt mogen krijgen. Vanzelfsprekend is bij een directe inslag alles aan gort,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spearhead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-02 12:43
En vergeet niet dat die surge protectors niets doen als ze gebruikt worden in een stopkontakt zonder randaarde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoblinGamer
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-06 10:35
Spearhead schreef op maandag 17 november 2008 @ 10:53:
En vergeet niet dat die surge protectors niets doen als ze gebruikt worden in een stopkontakt zonder randaarde...
Tenzij er ook een Coaxkabel op aangesloten is. Dan werkt deze als aarde heb ik me laten vertellen.

sowieso is het verstandig om de coax ook aan te sluiten omdat 70% van de inslagen via de coax naar binnen komt.

#Mobilecreators : voorstander van het maken van media met smart devices

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMarcel
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-06 21:12
Zoals al eerder gezegd: denk ook aan je coax en telefoonlijn. Coax en stekkers eruit denken veel mensen nog wel aan, maar telefoon wordt meestal vergeten.

Bij een indirecte inslag wil een zekering in de groepenkast er ook nog wel eens uit slaan, wat je apparatuur ook al beschemd. Alleen tussen je telefoonlijn zit helemaal niets. Ongeveer twee jaar geleden een indirecte blikseminslag gehad (was helaas niet thuis om de stekkers er uit te trekken) en doordat de zekering er uit was vrijwel geen schade aan apparatuur. Alleen m'n modem en PC waren overleden via de telefoonlijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06:52

mr.paaJ

generatie cmd+z

GoblinGamer schreef op maandag 17 november 2008 @ 11:20:
[...]Tenzij er ook een Coaxkabel op aangesloten is. Dan werkt deze als aarde heb ik me laten vertellen.
klopt dat? zit ook te denken aan een stroomfilter/beveiliging, maar heb hier geen geaarde stopcontacten, gaar studentenhuis met dito huisbaas...
geen idee of dat achter de stekkerdozen wel verstopt zit of hoe ik daarachter moet komen, maar dat zou dan een goede optie zijn.

zie dat monster een aantal 'stekkerdozen' heeft met ingebouwde filters voor 'vuile stroom' ziet er allemaal heel betrouwbaar uit enzo (is monster heel goed in) maar werkt dat? en hoe zit het met aparatuur die zelf geen geaarde stekker heeft i.c.m. zo'n beveiliging?

[ Voor 21% gewijzigd door mr.paaJ op 17-11-2008 20:08 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-06 15:44
Dat vroeg ik me dus ook af. Ik heb op mn kamer geen geaarde stopcontacten en wil eigenlijk toch een betaalbare overspanningsbeveiliging hebben. Op al die beveiligde stekkerdozen staat dat ze wel op een geaard stopcontact aangesloten moeten worden. Wat dan?
Pagina: 1