Fanspeed lager bij startup op Scaleo 2664i (Q6600 quadcore)

Pagina: 1
Acties:

• teake
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-01 11:28
Ik heb een Fujitsu Siemens Scaleo 2664i gekocht. Bevalt op zich prima. Maar ik zou graag het opstarten geruislozer laten gebeuren aangezien de PC op een slaapkamer staat. Het piepje bij opstarten is niet zo hard, maar de fan start op 100%, en gaat daarna terug naar minder toeren omdat de CPU natuurlijk nog lekker koel is dan.

Ik neem eigenlijk aan dat de snelheid op dat moment (nog vóór windows (XP-pro-sp3)gestart is), door de BIOS geregeld wordt. Is er tóch een mogelijkheid om de fan op zeg maar 50% te laten starten? Dat zou een hoop lawaai schelen in een slaperige ochtend-slaapkamer.

ps: Helpdesk Fujitsu-Siemens gaf als antwoord: "nee, dat kan niet". Maar ik weet dat er hier lezers zitten die het daar vast niet mee eens zijn :)

Verwijderd

Dit lijkt me in jouw geval een BIOS aangelegenheid. In Windows/Linux zelf kun je wel het e.e.a tweaken aan je fanspeed d.m.v b.v een DSDT patch. In jou geval zul je deze setting zelf in de BIOS moeten aanpassen en ik denk dat daar geen makkelijke oplossing voor is.

Mocht ik het verkeerd zien dan hoor ik het graag :)

• jitter
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-09-2022
Het kan wel, maar...
Het is volgens mij redelijk gewoon, misschien zelfs standaard, om (geregelde) fans even kort op max. toerental aan te laten lopen en vervolgens terug te laten zakken tot het ingestelde toerental. De reden daarvoor is simpel: niet alle fans lopen even betrouwbaar aan vanaf stilstand door ze met een (veel) lager dan nominaal toerental te laten starten. Naarmate fans ouder worden, wordt de kans zelfs groter dat zo'n fan dan niet (meer) wil aanlopen.

Als je dat toch wilt, dan stel ik voor dat je een fanmate o.i.d. aanschaft want ik denk niet dat je in de BIOS een optie gaat vinden waarmee je het starttoerental van de fan kan regelen. Ik heb een Asus mobo, en ook die start de fans heel kort (<1 sec) met max toerental.

De stilste optie lijkt mij in jouw geval een passieve CPU-koeler want heel simpel gesteld: geen fan = geen herrie.