Sata en IDE slave/master

Pagina: 1
Acties:

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-02 08:24
de situatie:
1 harde schijf ide, met xp erop
2 harde schijf sata met vista

Vroeger met 2 IDE hardeschijven zette ik degene die moest opstarten op master en de ander op slave, maar hoe combineer ik dat hier ? ik wil dat hij opstart vanaf de vista hd. Maar omdat het andermans pc is wil ik niet gewoon gaan kloten. Hoe zorg ik dus dat dit goed gaat?

en even een snel vraagje: maakt het nou uit op welke plek van de IDE kabel je de hardeschijf zet, nee toch?

of is het verplicht: master boven, slave middelste?

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-02 11:48
In de BIOS de sata schijf als eerste boot HDD aangeven
Of F8 tijdens POST zodat je die schijf kan kiezen
Of de boot bestanden verwijderen van de IDE schijf

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

Speeddragon schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 18:29:
Vroeger met 2 IDE hardeschijven zette ik degene die moest opstarten op master en de ander op slave, maar hoe combineer ik dat hier ? ik wil dat hij opstart vanaf de vista hd. Maar omdat het andermans pc is wil ik niet gewoon gaan kloten. Hoe zorg ik dus dat dit goed gaat?
je kan ook in vista de boot.ini aanpassen dat je een keuzemenu hebt waar je kan kiezen uit xp of vista
en even een snel vraagje: maakt het nou uit op welke plek van de IDE kabel je de hardeschijf zet, nee toch?
1 Device maakt niet uit

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-02 11:48
Wiethoofd schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 18:33:
[...]

je kan ook in vista de boot.ini aanpassen dat je een keuzemenu hebt waar je kan kiezen uit xp of vista
Met VistaBootPro kun je dat doen, vista heeft helaas geen simpel boot.ini bestand meer..

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Moning2 schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 18:38:
Met VistaBootPro kun je dat doen, vista heeft helaas geen simpel boot.ini bestand meer..
Maar wel gebaseerd op :+

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Wiethoofd schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 18:33:
[...]

[...]

1 Device maakt niet uit
Ben ik niet met je eens. Standaard gaat de masterdisk aan het einde van de kabel, slave gejumperde hdd's in het midden. Het lijkt vaak goed te gaan, als je het afwijkend aansluit; helaas komen de problemen pas later, maanden later soms.

Doe je het volgens de standaard; hoef je je daar iig geen zorgen over te maken.
Het maakt dus wel zeker uit. Het is trouwens geen enkel bezwaar om de hdd als slave te jumperen; mocht je die aan de middelste connector willen hangen (zelfs als er geen master is!).

[ Voor 13% gewijzigd door Madrox op 17-11-2008 13:02 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Madrox schreef op maandag 17 november 2008 @ 13:00:
Standaard gaat de masterdisk aan het einde van de kabel, slave gejumperde hdd's in het midden.
Ik zeg dat het met 1 device niet uitmaakt, ik draai hier nu twee jaar met 1 IDE dvd-brander halverwege de IDE-kabel als master, nergens last van. Als je inderdaad 2 devices aan gaat koppelen is het handiger om de slave in het midden te doen en je master op het eind.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:17

The Third Man

The Third Jellyfish

En het bepaalt de volgorde bij Cable Select.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wiethoofd schreef op maandag 17 november 2008 @ 13:44:
[...]

Ik zeg dat het met 1 device niet uitmaakt, ik draai hier nu twee jaar met 1 IDE dvd-brander halverwege de IDE-kabel als master, nergens last van. Als je inderdaad 2 devices aan gaat koppelen is het handiger om de slave in het midden te doen en je master op het eind.
Maar dan gaat je stelling nog niet op.
Er zijn situaties waarin het werkt, maar sinds we met ATA66 werken is het zo dat de master op het uiteinde van de kabel moet, de slave in het midden.

Dus een master in het midden (ook al is het singledisk) gaat lang niet altijd werken.

Maar om de vraag van de TS te beantwoorden, kijk eens in de bios, stel de schijf waar je van wil booten in als first boot device en installeer daar het OS op. Dan hoef je niet eens moeilijk te doen met bootmanagers of wat dan ook.
Pagina: 1