Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

25V Lekspanning op 230V net

Pagina: 1
Acties:

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-09 10:29

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Topicstarter
Hallo, ik heb een dubbele wisselschakelaar met controle lampjes en het werkt goed. Echter één ledje blijft zwak branden (terwijl deze uit moet zijn) nu meet ik een lekspanning van ong. 25V over de 220v-led. Met het andere ledje heb ik dit niet, en de gewone geschakelede lamp zie ik deze 25V. niet omdat het een spaarlamp is, maar is wel meetbaar op de fitting.

Hoe kan dit? en waarom deze spanning.

www.casarodriguillo.com

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:56
Fase en nul omwisselen, en dan is het over.

Heb hetzelfde gehad hier met zo'n LED spot.

Verwijderd

Blijft branden als de schakelaar uit staat? Dan is de schakelaar waarschijnlijk beschadigd, of niet goed aangesloten.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2008 17:57 ]

• Pinin

Pinin

Topicstarter
ThinkPadd schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 17:55:
Fase en nul omwisselen, en dan is het over.

Heb hetzelfde gehad hier met zo'n LED spot.
Nee ik denk het niet , want dezelfde schakelaar, andere schakeling werkt goed (dubbele wisselschakelaar, dubbel controleledje)
Verwijderd schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 17:57:
Blijft branden als de schakelaar uit staat? Dan is de schakelaar waarschijnlijk beschadigd, of niet goed aangesloten.
Blijft branden als schakelaar uit is idd. Hij is zeker goed aangesloten

[ Voor 31% gewijzigd door Pinin op 15-11-2008 18:49 ]

www.casarodriguillo.com

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

inductie van de andere draden van die groep? (like, die naar de stopcontacten toe, die door dezelfde buis lopen)

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Kan dat zoveel worden?

edit: als ik de draden loskoppel van schakelaar blijft er dus 25v op de lamp staan, dus heeft niets met schakelaar te maken

[ Voor 74% gewijzigd door Pinin op 15-11-2008 20:04 ]

www.casarodriguillo.com

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02 21:48

Schapie

Bleh...

Al geprobeerd om het te wisselen met elkaar?

Dubbele wisselschakelaar, bedoel je daar een serie schakelaar mee? (Twee knoppen in het bouwformaat van een gewone schakelaar.)

No signature found

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Schapie schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 21:24:
Al geprobeerd om het te wisselen met elkaar?

Dubbele wisselschakelaar, bedoel je daar een serie schakelaar mee? (Twee knoppen in het bouwformaat van een gewone schakelaar.)
omwisselen heeft geen zin, probleem zit niet in de schakelaar, want zelfs zonder schakelaar blijft er 25 volt over de lamp en dus ook led staan,

[ Voor 9% gewijzigd door Pinin op 21-09-2009 22:26 ]

www.casarodriguillo.com

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-11 23:34
Is de lamp op de overloop zoms een spaarlamp of "tl" buis?

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-11 11:00

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Weet je zeker dat het een LED is? Vaak zijn dat soort dingen Neonlampjes (als in spanningszoeker) Die kunnen al gaan branden bij een ongeloofelijk kleine lekstroom. Misschien zit daar ergens een probleem.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:30

Stoney3K

Flatsehats!

Het kan natuurlijk ook een slechte aarding ergens zijn. Lekspanning op de nuldraad is niet ongewoon, alleen is het meestal geen grote stroom. In geval van een neonlampje kan dat genoeg zijn om hem te laten branden.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Nee, dat is in zulke gevallen onzin, simpel omdat hier aarding helemaal niet aan de orde is. Wat het dan wel is kan ik moeilijk met zekerheid zeggen. Maar wat jbhc vraagt is nog niet zo gek, in een tl- armatuur zit een inductie spoel, en die kan best een veld uit de omgeving opvangen.
Persoonlijk zie ik b.v. al jaren dat TL's soms na uitschakelen zwak blijven glimmen en ik zal daarin niet de enige zijn. Weinig aan te doen. Soms is het een armatuur dat verbonden is via stekker en snoer met een enkelpolige snoerschakelaar en helpt het omdraaien van de stekker. Het omdraaien van de stekker lost het dan soms op. Dit is hier uiteraard niet aan de orde.

Het enige is een poging om het euvel te determineren, althans als het inderdaad een TL-lamp is, door deze heel even te vervangen door een gloeilamp en dan kijken of het nog optreedt. Of (vind ik persoonlijk nog interessanter) wissel de beide lampen eens om en kijk of het zich verplaatst.

• Pinin

Pinin

Topicstarter
jbhc schreef op maandag 17 november 2008 @ 20:43:
Is de lamp op de overloop zoms een spaarlamp of "tl" buis?
Ja, spaarlamp.

Het is nu op een andere manier opgelost.

[ Voor 15% gewijzigd door Pinin op 23-11-2008 18:56 ]

www.casarodriguillo.com

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:16

franssie

Save the albatross

Pinin schreef op zondag 23 november 2008 @ 18:55:
[...]

Ja, spaarlamp.

Het is nu op een andere manier opgelost.
Bert, vertel! Laat ons niet in spanning! (pun intended).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Ja dat is een domper, daarom schreef ik het niet :o

Dit lampje is gewoon niet aangesloten, maakt ook totaal niet uit want de andere (voor zolder) doet het wel goed, en daar was het controle-ledje voor bedoeld. Maar het was wel de bedoeling dat het ging werken, en je bent gewoon benieuwd. Maar vrouwlief wou graag dat de overloop verder afgewerkt werd, dus de schakelaar zit al ingebouwd.

www.casarodriguillo.com

• Techneut
  • Niet online
Dan nogmaals, dat betoog van mij over TL-lampen een paar berichten terug. Die eigenschappen van TL-lampen m.b.t. hun inductie in de naaste omgeving gelden ook voor (sommige) spaarlampen. M.a.w. is die tip in mijn vorige bericht niet de moeite waard om te proberen? Misschien weet je dan de oorzaak zeker. Je bent toch nog steeds benieuwd?

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Techneut schreef op zondag 23 november 2008 @ 22:33:
Dan nogmaals, dat betoog van mij over TL-lampen een paar berichten terug. Die eigenschappen van TL-lampen m.b.t. hun inductie in de naaste omgeving gelden ook voor (sommige) spaarlampen. M.a.w. is die tip in mijn vorige bericht niet de moeite waard om te proberen? Misschien weet je dan de oorzaak zeker. Je bent toch nog steeds benieuwd?
Ga ik ook zeker doen, maar om alle draden (8 stuks) in een doos te krijgen was zo'n gepuzzel dat ik het niet graag openhaal. Maar ik ga het zeker een keer uitproberen.

www.casarodriguillo.com

• Techneut
  • Niet online
Ik bedoelde niet de draden in de lasdozen, maar simpel even de lampen zelf verwisselen, dus op de op de plaatsen waar ze hangen.

• Pinin

Pinin

Topicstarter
Techneut schreef op maandag 24 november 2008 @ 23:34:
Ik bedoelde niet de draden in de lasdozen, maar simpel even de lampen zelf verwisselen, dus op de op de plaatsen waar ze hangen.
Ik heb het controleledje (in de lasdoos) losgekoppeld en zo het probleem omzeild, maar ik heb de lamp losgedraaid en gemeten op de lampcontacten en nu had ik geen spanning meer.

Hulde _/-\o_ , dus het komt gewoon door zo'n f#kking spaarlamp :) achteraf wel leuk, maar wat een gedoe en meetwerk.

www.casarodriguillo.com

Pagina: 1