Dag forum lui,
Ik wend mij tot jullie omdat ik zelf niet meer een oplossing weet te verzinnen voor een klein probleem:
Situatie:
Ik heb hier een Dell Dimension 4600i als een opengesneden patient voor me liggen.

Deze Dell is overigens de computer van de moeder van mijn vriendin, wat de situatie er wat delicater opmaakt
Het probleem dat deze computer had toen ik hem kreeg, was als volgt: de computer komt wel voorbij het POST screen, maar in het laadscherm van Windows Home stopt de computer met 'laden' en bood een aantal keuzes aan. Alle opties resulteerde in opnieuw opstarten met laadscherm, vastlopen en weer dezelfde opties om uit te kiezen. Een vicieuze cirkel dus.
Ik vermoedde een defecte installatie van Windows of een defecte harde schijf.
Om dit probleem op te lossen heb ik de volgende stappen ondernomen:
Om een of andere reden wil het moederbord geen enkele IDE schijf (ook niet originele) meer herkennen (
) en boot dan ook niet op met geen van beide IDE schijven. POST screen zegt dat het geen IDE schijf kan vinden. Dit verbaast me (want eerst was dit geen probleem) en ik heb zover ik oplossingen heb kunnen verzinnen, alles geprobeerd:
Wat enigszins relevante links voor screenshots van BIOS (screenshot van versie A12 overigens)
Computer start nog wel gewoon op met de SATA schijf. Die IDE schijf dus niet meer...dit lijkt mij voer voor de experts onder ons...
Ik kan IDE schijf in mijn eigen PC hangen, maar dat wordt ultra omslachtig: ik heb niet genoeg ruimte over om bestanden op andere schijf te zetten. Moet daarvoor dus een extra harde schijf aanschaffen, bestellen, wachten op bezorgen, aansluiten, overzetten, weer overzetten naar Dell PC....compleet *** dus.
Ik hoor de IDE schijven gaan draaien, dus stroom krijgen ze...alleen die verdraaide BIOS wil ineens deze schijven niet meer herkennen. Ik weet het echt niet meer...want doe ik nu anders dan eerst? Waarom kan ik stap 1 (starten vanaf oude IDE schijf) niet meer herhalen? Wat is er anders?
Help!
Ik wend mij tot jullie omdat ik zelf niet meer een oplossing weet te verzinnen voor een klein probleem:
Situatie:
Ik heb hier een Dell Dimension 4600i als een opengesneden patient voor me liggen.

Deze Dell is overigens de computer van de moeder van mijn vriendin, wat de situatie er wat delicater opmaakt
Het probleem dat deze computer had toen ik hem kreeg, was als volgt: de computer komt wel voorbij het POST screen, maar in het laadscherm van Windows Home stopt de computer met 'laden' en bood een aantal keuzes aan. Alle opties resulteerde in opnieuw opstarten met laadscherm, vastlopen en weer dezelfde opties om uit te kiezen. Een vicieuze cirkel dus.
Ik vermoedde een defecte installatie van Windows of een defecte harde schijf.
Om dit probleem op te lossen heb ik de volgende stappen ondernomen:
- Originele harde schijf ( een Hitachi schijf ) eruit om deze harde schijf zo min mogelijk te belasten en een oude IDE schijf (een Maxtor schijf, type 52049h3) in het systeem gestopt om te kijken of er verandering was.
- Resultaat: Systeem startte zonder problemen op met een oude XP installatie op deze oude IDE schijf
- Omdat deze Dell computer maar 1 IDE poort en 2 SATA poorten heeft, heb ik een SATA harde schijf gekocht. Deze SATA schijf geinstalleerd (+geheugen) (in Bios SATA controller aangezet en schijf op poort 0 aangesloten) en daar TinyXP op geinstalleerd. Dit ging zoals verwacht vlekkeloos.
- Resultaat: Booten met SAT schijf en MS OS zonder problemen.
- Derde stap was combineren van SATA schijf en IDE schijf in het systeem om de bestanden op deze IDE schijf over te zetten naar de SATA schijf. Vanaf hier loop ik tegen problemen aan waarbij ik jullie hulp heel goed kan gebruiken.

Om een of andere reden wil het moederbord geen enkele IDE schijf (ook niet originele) meer herkennen (
- SATA harde schijf ontkoppeld en getracht te booten met IDE schijf zoals in de eerste stap, maar POST screen blijft erbij dat het geen harde (IDE) schijven kan vinden
.
- Originele harde schijf met tegenzin gepakt en aangesloten op de IDE kabel. Geen succes, POST screen vertelt met nog steeds niets te kunnen vinden aan schijven
- BIOS gereset (batterij verwijderd)... nog steeds hetzelfde resultaat
- Nieuwe IDE kabel....geen sjoege

- Met jumpers voor harde schijven lopen te klote, ook nadda
Let op: De oude harde Maxtor schijf van mijzelf had geen jumpers, de originele wel. Aan de jumpers van de originele schijf (staan in slave config) heb ik niet gezeten, en voor de oude schijf heb ik wat geprobeerd, maar daar liep het POST screen mee vast (welke logische instelling ik ook probeerde: slave - master)... Ik snap er geen bal meer van.
Wat enigszins relevante links voor screenshots van BIOS (screenshot van versie A12 overigens)
Computer start nog wel gewoon op met de SATA schijf. Die IDE schijf dus niet meer...dit lijkt mij voer voor de experts onder ons...
Ik kan IDE schijf in mijn eigen PC hangen, maar dat wordt ultra omslachtig: ik heb niet genoeg ruimte over om bestanden op andere schijf te zetten. Moet daarvoor dus een extra harde schijf aanschaffen, bestellen, wachten op bezorgen, aansluiten, overzetten, weer overzetten naar Dell PC....compleet *** dus.
Ik hoor de IDE schijven gaan draaien, dus stroom krijgen ze...alleen die verdraaide BIOS wil ineens deze schijven niet meer herkennen. Ik weet het echt niet meer...want doe ik nu anders dan eerst? Waarom kan ik stap 1 (starten vanaf oude IDE schijf) niet meer herhalen? Wat is er anders?
Help!
[ Voor 16% gewijzigd door rogierius op 15-11-2008 21:08 . Reden: toevoegen extra informatie ]