IDE frustratie met een Dell 4600i Dimensions

Pagina: 1
Acties:

• rogierius
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-04-2025
Dag forum lui,

Ik wend mij tot jullie omdat ik zelf niet meer een oplossing weet te verzinnen voor een klein probleem:

Situatie:
Ik heb hier een Dell Dimension 4600i als een opengesneden patient voor me liggen.
Afbeeldingslocatie: http://i.i.com.com/cnwk.1d/sc/30529709-2-440-overview-1.gif
Deze Dell is overigens de computer van de moeder van mijn vriendin, wat de situatie er wat delicater opmaakt ;)
Het probleem dat deze computer had toen ik hem kreeg, was als volgt: de computer komt wel voorbij het POST screen, maar in het laadscherm van Windows Home stopt de computer met 'laden' en bood een aantal keuzes aan. Alle opties resulteerde in opnieuw opstarten met laadscherm, vastlopen en weer dezelfde opties om uit te kiezen. Een vicieuze cirkel dus.

Ik vermoedde een defecte installatie van Windows of een defecte harde schijf.

Om dit probleem op te lossen heb ik de volgende stappen ondernomen:
  • Originele harde schijf ( een Hitachi schijf ) eruit om deze harde schijf zo min mogelijk te belasten en een oude IDE schijf (een Maxtor schijf, type 52049h3) in het systeem gestopt om te kijken of er verandering was.
  • Resultaat: Systeem startte zonder problemen op met een oude XP installatie op deze oude IDE schijf
Hieruit concludeerde ik dat probleem inderdaad met de schijf of installatie van OS te maken had. Meteen nieuwe harde schijf besteld (met daarbij wat extra geheugen). Volgende stap:
  • Omdat deze Dell computer maar 1 IDE poort en 2 SATA poorten heeft, heb ik een SATA harde schijf gekocht. Deze SATA schijf geinstalleerd (+geheugen) (in Bios SATA controller aangezet en schijf op poort 0 aangesloten) en daar TinyXP op geinstalleerd. Dit ging zoals verwacht vlekkeloos.
  • Resultaat: Booten met SAT schijf en MS OS zonder problemen. :)
Joepie, rest mij alleen nog maar oude IDE schijf aan te sluiten en bestanden over te zetten...
  • Derde stap was combineren van SATA schijf en IDE schijf in het systeem om de bestanden op deze IDE schijf over te zetten naar de SATA schijf. Vanaf hier loop ik tegen problemen aan waarbij ik jullie hulp heel goed kan gebruiken.
Afbeeldingslocatie: http://i424.photobucket.com/albums/pp322/rogierius/POST-screen-problem-Dell-4600i-IDE-.jpg?t=1226768665

Om een of andere reden wil het moederbord geen enkele IDE schijf (ook niet originele) meer herkennen (8)7) en boot dan ook niet op met geen van beide IDE schijven. POST screen zegt dat het geen IDE schijf kan vinden. Dit verbaast me (want eerst was dit geen probleem) en ik heb zover ik oplossingen heb kunnen verzinnen, alles geprobeerd:
  1. SATA harde schijf ontkoppeld en getracht te booten met IDE schijf zoals in de eerste stap, maar POST screen blijft erbij dat het geen harde (IDE) schijven kan vinden :'( .
  2. Originele harde schijf met tegenzin gepakt en aangesloten op de IDE kabel. Geen succes, POST screen vertelt met nog steeds niets te kunnen vinden aan schijven :(
  3. BIOS gereset (batterij verwijderd)... nog steeds hetzelfde resultaat
  4. Nieuwe IDE kabel....geen sjoege |:(
  5. Met jumpers voor harde schijven lopen te klote, ook nadda ;( Let op: De oude harde Maxtor schijf van mijzelf had geen jumpers, de originele wel. Aan de jumpers van de originele schijf (staan in slave config) heb ik niet gezeten, en voor de oude schijf heb ik wat geprobeerd, maar daar liep het POST screen mee vast (welke logische instelling ik ook probeerde: slave - master)... Ik snap er geen bal meer van.
Specs BIOS: versie A07 (type mobo onbekend)
Wat enigszins relevante links voor screenshots van BIOS (screenshot van versie A12 overigens)
Computer start nog wel gewoon op met de SATA schijf. Die IDE schijf dus niet meer...dit lijkt mij voer voor de experts onder ons...
Ik kan IDE schijf in mijn eigen PC hangen, maar dat wordt ultra omslachtig: ik heb niet genoeg ruimte over om bestanden op andere schijf te zetten. Moet daarvoor dus een extra harde schijf aanschaffen, bestellen, wachten op bezorgen, aansluiten, overzetten, weer overzetten naar Dell PC....compleet *** dus.

Ik hoor de IDE schijven gaan draaien, dus stroom krijgen ze...alleen die verdraaide BIOS wil ineens deze schijven niet meer herkennen. Ik weet het echt niet meer...want doe ik nu anders dan eerst? Waarom kan ik stap 1 (starten vanaf oude IDE schijf) niet meer herhalen? Wat is er anders?
Help!

[ Voor 16% gewijzigd door rogierius op 15-11-2008 21:08 . Reden: toevoegen extra informatie ]

Verwijderd

Heb je de mogelijkheid om de IDE schijf in een andere PC te testen of in een externe behuizing?

• rogierius
Verwijderd schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 17:50:
Heb je de mogelijkheid om de IDE schijf in een andere PC te testen of in een externe behuizing?
Dat kan ik, maar dat is een omslachtige noodoplossing die ik nu op dit moment niet wil uitvoeren.

Ik begrijp niet waarom de Dell PC 'ineens' geen IDE schijven meer ziet... |:(

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik zou voor 10 a 15 eur een USB to IDE kabeltje kopen, en zodoende de data overzetten naar je nieuwe SATA disk.
Misschien is de IDE poort defect geraakt tijdens het overzetten van de HDD's (heb jij je aan alle ESD procedures gehouden?)

• rogierius
Madshark schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 18:01:
Misschien is de IDE poort defect geraakt tijdens het overzetten van de HDD's (heb jij je aan alle ESD procedures gehouden?)
Uiteraard heb ik op statische elektriciteit gelet (anders zou er wellicht meer stuk moeten zijn). Ik denk niet dat dat het probleem is, maar ik sluit het ook niet uit. Ik vind het voorlopig een onwaarschijnlijke verklaring voor het probleem.

Ik zoek nu vooralsnog een oplossing binnen het systeem zelf, voordat ik tot aanschaf over ga van hulpstukken.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:15
Niets aan jumpers omgezet van die hdd?
Eventueel start je die dell zonder hdd, zet je in de bios de poort op OFF, dan de Dell uit.
IDE disk aansluiten, weer bios in, betreffende poort weer op AUTO zetten, en dan proberen?

IDE detectie in Dells heb ik ook al wel eens ruzie mee gehad namelijk ;)

Alternatief is natuurlijk gewoon via jouw PC. Ruimte is geen issue, er bestaan ook netwerkkabels (dan deel je gewoon die disk en kopieer je t zo naar de dell met nieuwe HDD

Desnoods fik je het, gezien t typenr is het een 20Gb disk, dus in het meest ernstige geval moet je 4 DVDs fikken. Daar is wel overheen te komen lijkt me. Grote kans dat de echte data zoiezo wel op 1 DVD past, heeft je schoonma ook meteen een backup.

[ Voor 21% gewijzigd door DJSmiley op 15-11-2008 18:13 ]

• rogierius
DJSmiley schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 18:12:
Nee, met me tengels van de jumpers van de originele HDD af gezeten. Ik had toevallig een jumpertje voor me neus liggen en heb wat geprobeerd met die ene IDE schijf van mezelf, maar daar liep het POST screen op vast. Ik ga liever niet met jumpers kloten van de originele HDD.
Eventueel start je die dell zonder hdd, zet je in de bios de poort op OFF, dan de Dell uit.
IDE disk aansluiten, weer bios in, betreffende poort weer op AUTO zetten, en dan proberen?

IDE detectie in Dells heb ik ook al wel eens ruzie mee gehad namelijk ;)

Alternatief is natuurlijk gewoon via jouw PC. Ruimte is geen issue, er bestaan ook netwerkkabels (dan deel je gewoon die disk en kopieer je t zo naar de dell met nieuwe HDD

Desnoods fik je het, gezien t typenr is het een 20Gb disk, dus in het meest ernstige geval moet je 4 DVDs fikken. Daar is wel overheen te komen lijkt me. Grote kans dat de echte data zoiezo wel op 1 DVD past, heeft je schoonma ook meteen een backup.
Ik ga het proberen.

(btw, het is een 80GB schijf, weet dus niet hoeveel sjit erop staat. Liefst zoek ik oplossing binnen systeem voordat ik de data middels DVD's of externe HDD veilig stel en overzet. Misschien zie ik gewoon iets over het hoofd)

[ Voor 27% gewijzigd door rogierius op 15-11-2008 18:21 . Reden: edit op edit van DJSmiley ]

• rogierius
Jouw instructies gevolgd:

Zonder HDD, IDE port op OFF, opnieuw opstarten.

Afbeeldingslocatie: http://i424.photobucket.com/albums/pp322/rogierius/P1010955-1.jpg

IDE weer aangesloten, opnieuw opgestart:

Afbeeldingslocatie: http://i424.photobucket.com/albums/pp322/rogierius/P1010957.jpg

BIOS in, port op AUTO gezet, SAFE en RESTART:

Afbeeldingslocatie: http://i424.photobucket.com/albums/pp322/rogierius/POST-screen-problem-Dell-4600i-IDE-.jpg

Tegen beter weten in, beide poorten aangezet:

Afbeeldingslocatie: http://i424.photobucket.com/albums/pp322/rogierius/P1010958.jpg

Ik sta voor een raadsel. Zou de IDE poort echt stuk zijn?? Ik geloof er geen snars van, ik vind het toevallig dat dan net de IDE poort stuk gaat. Ik moet iets over het hoofd zien.

[ Voor 17% gewijzigd door rogierius op 15-11-2008 18:37 ]

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:57

BHQ

Heb je nergens een ander IDE kabeltje om te kunnen testen? Master/slave settings op de drive ok?

• rogierius
Yapser schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 18:48:
Heb je nergens een ander IDE kabeltje om te kunnen testen? Master/slave settings op de drive ok?
Ik heb al een tweede IDE kabel 'in pristine condition' uit plastic verpakking gehaald. Daar ligt het niet aan...
Master/slave settings waren niet van toepassing omdat ik daar in eerste instantie met beide schijven niet mee heb gerommeld. Achteraf geprobeerd of ik daar iets mee kon, maar geen effect.

[ Voor 0% gewijzigd door rogierius op 15-11-2008 19:51 . Reden: typo ]

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
ik vind het toevallig dat dan net de IDE poort stuk gaat.
Zo heel toevallig hoeft dat niet te zijn, als een stervende IDE poort het originele probleem was.

Ik zie in de screendump dat er een tweede IDE poort is, waar nu CDRoms aan hangen. Die al geprobeerd?

• rogierius
Mijzelf schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 19:45:
[...]
Zo heel toevallig hoeft dat niet te zijn, als een stervende IDE poort het originele probleem was.

Ik zie in de screendump dat er een tweede IDE poort is, waar nu CDRoms aan hangen. Die al geprobeerd?
Interessante suggestie. De IDE poort deed het overigens in eerste instante wel met een oude IDE schijf van mezelf, zonder problemen te geven. Na installeren van SATA schijf en opnieuw proberen IDE, ziet het Mobo de IDE schijf niet meer.

Maar ik ga 2de IDE poort proberen.

[ Voor 28% gewijzigd door rogierius op 15-11-2008 19:53 . Reden: typo...het wordt later ]

• rogierius
Pff....ook dit werkt dus niet. Kolere ding blijft zeggen dat het geen aansluiting vind op de open IDE poorten.

Ik moet iets over het hoofd zien...

Ik ga kijken of IDE 1 poort werkt met CD-Rom en DVD speler die erop zitten. Zo ja, dan weten we dat dat in ieder geval werkt.

edit: IDE 1 poort werkt met CD-ROM en DVD speler... Ga nu toch maar mijn oude IDE schijf in mijn eigen PC plaatsen. Kijken of dat goed gaat.

edit 2: IDE schijf werkt in mijn eigen non-Dell PC... ik snap hem echt niet meer. IDE poorten werken in Dell PC, IDE schijf werkt in mijn eigen PC... Ligt het probleem wellicht in het BIOS?

Ik ga er een nachtje over slapen. :z

[ Voor 41% gewijzigd door rogierius op 15-11-2008 21:48 ]

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-11-2025
Per ongeluk IDE kabel omgedraaid in je HDD gestopt? Klinkt heel onnozel, maar sommige oude HDD hebben net als floppydrives geen gaatje, maar zijn helemaal open (als je begrijpt wat ik bedoel). Laat ik het zo zeggen: Het is mij een keertje overkomen. :shame:

• rogierius
Eli3l schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 22:19:
Per ongeluk IDE kabel omgedraaid in je HDD gestopt? Klinkt heel onnozel, maar sommige oude HDD hebben net als floppydrives geen gaatje, maar zijn helemaal open (als je begrijpt wat ik bedoel). Laat ik het zo zeggen: Het is mij een keertje overkomen. :shame:
Me 2, maar helaas deze keer niet. Heb ik gedriedubbelchecked (wat niet eigenlijk)...

• rogierius
Ondertussen weer wat geprobeerd:

Beide IDE schijven op IDE kabel aangesloten op IDE port 0 (originele poort waar mijn eigen IDE schijf eerst wel werkte). In BIOS worden ineens beiden schijven herkend.

Echter...ondanks dat oude harde schijf (old working HDD) als master staat op kabel, en met jumper, wordt er toch geboot van de originele (en nu toch echt wel defecte) harde schijf (hier stonden en staan de jumpers op slave).

Zie ook plaatje van opstelling.

Afbeeldingslocatie: http://i424.photobucket.com/albums/pp322/rogierius/P1010967.jpg

Nogmaals, mijn eigen oude schijf werkt wel in mijn eigen systeem (boot gewoon op, en zie de oude OS er nog op staan), maar BIOS van deze DEll weigert de schijf weer te geven, laat staan om van op te starten (en deed dit dus eerst wel!).

Iemand nog een idee?

[ Voor 4% gewijzigd door rogierius op 17-11-2008 08:12 ]

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Heel veel Dell's werken niet met master/slave maar met cable select en dan de positie aan de IDE kabel.
Master hoort aan het eind van de kabel te hangen, probeer dat maar eens, eerst beide op cable select zetten natuurlijk.

Alle proemn in n drek

• rogierius
Cable select heeft me wel een beetje op weg geholpen. Uiteindelijk wel een extra (USB) drive besteld, dus ik ben niet succesvol geweest om situatie 1 te herhalen.

Toch bedankt voor de moeite.

Einde draad
Pagina: 1