[HDD MOD] van Spinpoint F1 naar F1R ?

Pagina: 1
Acties:

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Laatst kreeg ik van een kennis een defecte 1TB Samsung disk, deze was al draaiend gevallen. Een hele berg bad sectors.
Omdat ik zelf nog een 1TB Spinpoint F1 (HD103UJ) had liggen met een defecte printplaat (disk spint niet op, bios ziet hem ook niet, defect piekspanning vanwege een gare voeding) kon ik hem wel gebruiken om de mijne mogelijk te repareren.

Toen ik hem kreeg viel me op dat de harddisk een anders type was, nl. HE103UJ, en met wat googlewerk lees ik dat dit een Spinpoint F1R (Riad-class) is.
Maar op het type na, zijn de disken gewoon helemaal identiek, zelfde PCB, zelfde HDD.

Dus gewoon stoute schoenen aangetrokken en de PCB overgezet.. En ja, mijn oude F1 doet het weer perfect en gaat nu door in het leven als een F1R ;) Zelfs de data was gewoon weer benaderbaar!!

Nu lees ik ook dat de F1R (veel) beter geschikt is om in een RAID opstelling te draaien, maar hij kost wel ff 40% meer. En gezien de F1 en F1R's identiek eruit zien, lijkt het mij dat het verschil in de firmware moet zitten. En firmware = software, dat moet dus te vervangen zijn ?

Met 18 F1's in mijn server lijkt het me erg interessant om de huidige schijven te flashen naar een F1R.

Iemand dit al eens gedaan, of is het de moeite niet waard ?

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Waarschijnlijk kun je het enigszins vergelijken hoe Maxtor voorheen bepaalde welke hardeschijf een Diamondmax label zou krijgen of welke een Maxline mocht zijn. Dit lag aan de tollerantie van de hardeschijf. Hoever uiteindelijk de koppen van de platter staan. De hardeschijven worden na produktie hier op getest. Welke geschikt bevonden zijn voor hetlabel Maxline, kregen andere firmware dan de Diamondmax uitvoeringen. Best mogelijk dat Samsung hetzelfde doet, maar ik beken eerlijk ik heb hier geen ervaring mee.

Je neemt wel een risico als je de hardeschijven wilt gaan flashen. Als je namelijk in het Samsung F1 topic kijkt zul je terug kunnen vinden dat firmware niet zomaar op elke F1 hardeschijf te flashen valt. Misschien verstandig eens in dit topic te gaan rondneusen: [HDD] De Samsung Spinpoint F1 is er!

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/