• m798
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23-01 08:06
Hallo. Van de ene op de andere dag doet de computer niks meer. Als ik hem aanzet gaan de fans heel even draaien, om daarna weer uit te vallen. Ik heb dus ook geen beeld en ik hoor dus ook geen piepjes van de bios. Toen ik hem gisterenavond uitzette, deed alles het nog prima. Alle spullen zijn betrekkelijk nieuw. Behalve de voeding en de hdd's heb ik alles pas enkele weken. Waar kan het aan liggen?

Mijn systeem:
Moederbord: Gigabyte GA-MA78GM-S2H
Processor: AMD Athlon X2 4850e
Geheugen: 2xKingston DDR2 800
Voeding: CoolerMaster eXtreme Power 430W PCAP
Videokaart: PNY Geforce 9600GT OC
HDD: 2x7200rpm harddisks

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Heb je de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter al eens doorgenomen?

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:52
Kijk voor de grap even naar Hangen en Opstartproblemen troubleshooter ;).

edit: spuit11

[ Voor 8% gewijzigd door MoiZie op 15-11-2008 15:54 . Reden: moet geen tabs openen... ]

• m798
Daar heb ik wel gekeken, maar daar staan vooral dingen die je kunt proberen als je nog in de bios kan en met een paperclip in de moederbordstekker prutsen doe ik nog even niet. Ik hoopte dat iemand mij kon vertellen waardoor zoiets over het algemeen veroorzaakt wordt. Vanochtend bleven de fans trouwens nog draaien, maar deed het systeem verder niks (geen piepjes, hdd, beeld). Daarna verergerde het tot dit.

Edit: Net weer geprobeerd en nu blijven de fans wel weer gewoon draaien...??

[ Voor 8% gewijzigd door m798 op 15-11-2008 16:08 ]

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Voeding kapot?

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Moederbord dood? Ik had hetzelfde probleem. Dit betrof een p35 bord van gigabyte :P.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Het kan aan van alles liggen. Het is voor ons onmogelijk om te zeggen waaraan het precies ligt. Als mijn auto niet meer start kan ook niemand mij vertellen waaraan het ligt zonder er verder iets van de weten of te testen.

Je zal zelf aan de slag moeten gaan met onderdelen uitsluiten. Probeer eens een andere voeding of videokaart bijvoorbeeld. Niemand hier kan zeggen met deze info die je geeft, dit is kapot of dat is kapot.

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-02 23:22
Wat heb je allemaal zelf geprobeerd? Bios reset? Systeem helemaal kaal gemaakt zodat je alleen het moederbord, videokaart, 1 reepje geheugen, cpu (+koeler ;) ) is aangesloten?

• donnervogel
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-01-2023
Nieuw gekocht of zelf samengesteld?
Indien nieuw gekocht ga terug naar de zaak i.v.m garantie.

• m798
Ik heb hem zelf samengesteld, dus helaas. De videokaart en geluidskaart heb ik er al uit gehaald en gebruik nu de onboard vga. Bios resetten heb ik net ook geprobeerd, maar geen resultaat. Ik heb net wel ontdekt dat de fan van de cpu koeler geblokkeerd was. Gisterenavond ben ik nog even in de kast geweest om een fontje recht te duwen, net voordat ik de computer uit zette, dus dat kan daardoor komen. Ik merk ook als ik op de cpu koeler duw, dat dan de computer spontaan uitvalt. De cpu koeler draait trouwens ook niet, alleen heel even als ik de computer aan zet. De casefan draait wel (ook op het moederbord aangesloten). Misschien dat het dan aan de processor ligt?

[ Voor 11% gewijzigd door m798 op 15-11-2008 16:54 ]

• AlexanderB
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

Sp3ci3s8472 schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 16:10:
Moederbord dood? Ik had hetzelfde probleem. Dit betrof een p35 bord van gigabyte :P.
ik ook, en dat lag dan weer aan de voeding. zo zie je dat het vanalles kan zijn..

• THE_FIREFOX
m798 schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 16:46:
Ik heb hem zelf samengesteld, dus helaas. De videokaart en geluidskaart heb ik er al uit gehaald en gebruik nu de onboard vga. Bios resetten heb ik net ook geprobeerd, maar geen resultaat. Ik heb net wel ontdekt dat de fan van de cpu koeler geblokkeerd was. Gisterenavond ben ik nog even in de kast geweest om een fontje recht te duwen, net voordat ik de computer uit zette, dus dat kan daardoor komen. Ik merk ook als ik op de cpu koeler duw, dat dan de computer spontaan uitvalt. De cpu koeler draait trouwens ook niet, alleen heel even als ik de computer aan zet. De casefan draait wel (ook op het moederbord aangesloten). Misschien dat het dan aan de processor ligt?
Het lijkt wel op een breuk op het moederbord. Heb je geprobeerd om de cpu opnieuw te plaatsen?

• m798
Ik heb zojuist de processor opnieuw geplaatst en dat heeft het probleem verholpen, super!! Ik denk dat-ie los zat in de socket ofzo. Ik heb de pre-applied koelpasta van de cooler opnieuw gebruikt. Ik heb nu een temp van 28 graden, dan kan dat toch niet zoveel kwaad of moet ik er dan nieuwe koelpasta op doen?

• THE_FIREFOX
Ik zou geen zorgen maken zolang je idle temperatuur onder de 35~40 graden is en je stressed temperatuur niet boven de 55~60 graden.

• Sp3ci3s8472
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

AlexanderB schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 17:03:
[...]

ik ook, en dat lag dan weer aan de voeding. zo zie je dat het vanalles kan zijn..
Je hebt gelijk :), kan aan alles liggen. Het leek gewoon erg veel op wat er bij mij was gebeurd.
Pagina: 1