• nonkeldw
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-07-2024
Hoi,

Inleiding:
Zoals de tittel al vermeld heb ik wat vragen I.v.m. windows server NT.
Ik heb net van een maat een legale versie van deze windows gekregen, deze op de pc geinstalleerd.

De vraag:

Hoe moet ik te werk gaan om deze server instellen en te beveiligen?
Zodanig dat ik met andere pc kan inloggen en gegevens kan overdragen.

Ik ben nog een leek op het gebied van servers.
Ik hoop dat jullie me kunnen en willen helpen.

M.v.g

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-02 11:23
Ik raad je eigenlijk af om nog te gaan 'klooien' met NT.

Ook al is het in de basis misschien best nuttig, er zijn sindsdien zoveel dingen veranderd dat je eigenlijk op alle fronten tegen beperkingen aanloopt.

Alleen de installatie is al een uitdaging op zich: Updates zijn er niet meer, drivers (voor wat recentere hardware) kun je vergeten, uberhaupt fatsoenlijk op internet komen is een kriem (IE3.02 zit erin, je blijft updaten voor je fatsoenlijk online komt) enz.

Wil je toch wat spelen met NT: Kijk dan eens op marktplaats oid, boeken over NT zijn best leuk om eens door te lezen en kun je voor vrijwel niets krijgen.

Maar echt serieus tijd erin steken raad ik niet aan, ActiveDirectoy (bv) komt er niet in voor, terwijl AD eigenlijk de basis is van hedendaagse windows servers.

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:55

Reptile209

- gers -

Volgens mij wordt Windows NT Server echt nergens meer ondersteund :+.

Ik heb wat tegenvragen, want op basis van je OP kan niemand iets voor je betekenen.
- Welke versie van NT Server heb je dan precies?
- Wat wil je er mee gaan doen?
- Vanaf wat voor soort andere PC's/verbindingen wil je 'inloggen'? Wat wil je daarmee bereiken?
- Wel of niet beveiligd?
- Definieer 'gegevens overdragen'

Mijn vermoeden is dat je een vaag idee hebt van 'iets' dat je wil kunnen, maar dat dit niet de manier is om dat - gezien je gebrek aan kennis voor 'echte' servers - te bereiken. Kortom: vertel wat je precies wil, 10 tegen 1 is er een makkelijkere oplossing voor je.

Zo scherp als een voetbal!

• nonkeldw
ik heb de versie 4.0 service pack 1 maar ik heb nog een upgrate naar service pack3

Wat ik er wil mee doen:
Dit moet dienen voor men eindwerk, ik heb een miniwebserver met een vast IP adress dit even ter zijde

het idee:
Ik wil op een webpagina inloggen, waar ik de laatste relies van het programma kan vinden en dit dan via de webserver in een micorcontroller te programmeren.

Sommige mensen hadden me verteld dat ik een server moest maken waar ik alles opzet, en dan een kleine html server maken waar de website opdraaid. Zo danig dat ik inlog via een website maar toch op der server werk ( dan zou de server de laatste nieuwe versie naar de webserver sturen).

Daarom ben ik opzoek gegaan naar een versie van een server, deze versie had nog iemand liggen.

Maar eigenlijk snap ik er nog niets van hoe ik alles ga moeten maken, en dat het veillig is.

Ik hoop dat jullie nu een beeld hebben hoe ik het zou willen.

M.v.g

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:55

Reptile209

- gers -

Dus als ik je een beetje begrijp, probeer je het volgende te doen:
1. microcontroller doet 'iets' dat een output genereert
2. die output moet op een webserver terecht komen
3. zodat je dat van buitenaf kunt bekijken
4. ???
5. PROFIT! ;)

Je kan denk ik beter een (al dan niet gratis) webservertje downloaden en op je gewone PC installeren. Als je provider je een vast IP biedt, kan je daar zonder problemen van buitenaf bij (evt met SSL). Windows NT is zware over (under?) kill voor het bovenstaande.

Zo scherp als een voetbal!

• DJSmiley
nonkeldw schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 15:34:
ik heb de versie 4.0 service pack 1 maar ik heb nog een upgrate naar service pack3

Wat ik er wil mee doen:
Dit moet dienen voor men eindwerk, ik heb een miniwebserver met een vast IP adress dit even ter zijde

het idee:
Ik wil op een webpagina inloggen, waar ik de laatste relies van het programma kan vinden en dit dan via de webserver in een micorcontroller te programmeren.

Sommige mensen hadden me verteld dat ik een server moest maken waar ik alles opzet, en dan een kleine html server maken waar de website opdraaid. Zo danig dat ik inlog via een website maar toch op der server werk ( dan zou de server de laatste nieuwe versie naar de webserver sturen).

Daarom ben ik opzoek gegaan naar een versie van een server, deze versie had nog iemand liggen.

Maar eigenlijk snap ik er nog niets van hoe ik alles ga moeten maken, en dat het veillig is.

Ik hoop dat jullie nu een beeld hebben hoe ik het zou willen.

M.v.g
1. nieuwste (naja, nieuw) is SP6a uit mn hoofd voor NT4. Zonder >SP4 kun je eigenlijk al helemaal niets.

2. Veilig en een OS van >10 jaar ofzo gaat niet samen, NT4 is totaal uitgefaseerd en niet ondersteunt meer.
Zoiezo loop je ook tegen praktische problemen: Werken al je scripts uberhaupt icm IIS versie antiek? Reken maar niet op SQL, ASP, PHP support, of met de meest rare fratsen.

[ Voor 6% gewijzigd door DJSmiley op 15-11-2008 15:47 ]

• nonkeldw
wat dat het doet is het volgende:
- inloggen op de website
- laatste nieuwe versie laden op server
- naar de webserver linken met vast IP
- die webserver programmeerd de PIC van de bestuuring

Kan je dit vergelijken met de modems die je soms terug vind in machines dat het bedrijf die deze ontwikkelen direct aan de machine iets kunnen wijzigen zonder dat ze naar jou moeten toekomen.

Ik ben nu de service pack 6 aan het downloaden voor server NT

[ Voor 7% gewijzigd door nonkeldw op 15-11-2008 15:58 ]

• nonkeldw
Ik heb er net service pack 6 met succes op geinstalleerd.

Hoe moet ik nu verder de server instellen?

Kan ik op de server apache draaien voor een HTML server te hebben?

• pennenlikker
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-01 15:13
nonkeldw schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 22:06:
Ik heb er net service pack 6 met succes op geinstalleerd.

Hoe moet ik nu verder de server instellen?

Kan ik op de server apache draaien voor een HTML server te hebben?
Uiteraard kan dit, google eens naar WAMP server vind je allerlei info over het installeren van apache op windows machines en de daar bijhorende programma's :)

Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip

• nonkeldw
Heb ik net gedownload (freeware:p)

Dan ga ik dit bij op men server installeren.
Weet je mss ook hoe ik alles moet instellen voor de NT zodanig dat ik verbinding kan maken met internet.

• DJSmiley
nonkeldw schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 22:54:

Weet je mss ook hoe ik alles moet instellen voor de NT zodanig dat ik verbinding kan maken met internet.
Wat heb je zelf al bekeken? Krijg nu niet echt het idee dat je veel geprobeerd hebt.

"wat moet ik installeren" -> "dan doe ik dat maar"
Ik mis hierin: "goh, ik heb zelf xxx gevonden, maar is dat wat, want ik krijg fout x"

Verder is het maken van een internetverbinding erg basic. Nofi, maar als dat al niet lukt, waarom ga je het jezelf moeilijk maken met NT en een webserver? Is je netwerkkaart uberhaupt al geinstalleerd en herkend?
En serieus, skip NT. Antiek, achterhaald, en zeker in jouw geval onnodig moeilijk. (ding kent bv al geen apparaatbeheer)

besides, check zoiezo of IIS niet actief is, anders is poort 80 al in gebruik

[ Voor 4% gewijzigd door DJSmiley op 15-11-2008 23:09 ]

• pennenlikker
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-01 15:13
nonkeldw schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 22:54:

Nou w2k w2k3 zijn beide gebaseerd op het antieke NT. Dus ik zou even proberen de nieuwste versie van apache te installeren zulke paketten zijn meestal wel backwards compatible.

Mocht dit niet lukken dan Apache versie 2.0 installeren die is uit de tijd van NT :)

Edit: @ hierboven, de ts verteld dat hij een licentie heeft gekregen, niet iedereen heeft zin om 300 euro uit geven of om illegaal een kopie te downloaden.

[ Voor 12% gewijzigd door pennenlikker op 15-11-2008 23:13 ]

Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:27
pennenlikker schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 23:05:
Nou w2k w2k3 zijn beide gebaseerd op het antieke NT.
Ja en de nieuwe Citroën C1 is gebaseerd op de lelijke eend. Nuff said...

NT4 wil je niet op het net hebben, gewoonweg te onveilig, geen of weinig driver support, slecht werkend voor internet toepassingen. Beveiligings lekken worden niet meer gedicht, meeste anti virus en anti malware paketten werken er niet (goed) op, etc. NT4 is ook niet echt gebouwd op het internet tijdperk. NT4 is/was een heel mooi OS voor kantoor automatisering.

Gezien het feit dat het alleen een webservertje betreft om een software release naar een controller te sturen (voor zover ik kan opmaken hier uit) ben je een stuk beter af om je maat te bedanken voor de licentie, maar hem lekker terug in de kast te stoppen. Download lekker een Ubuntu cdtje en vink LAMP server aan bij de installatie. Het is gratis, werkt goed en wordt ondersteund. Ubuntu is zelfs te doen voor de mensen die uberhaupt weinig kaas gegeten hebben van de PC.

Ik ben normaal gesproken van de microsoft club, maar voor zoiets als dit hoor je naar mijn mening lekker linux te gebruiken. NT4 is overkill en onnodig pruts werk... Valt me trouwens tegen van de mensen die hier reageerden dat niemand dit nog gezegt heeft tegen deze arme man.

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

mischien snap ik het niet helemaal

mensen vertellen je dat jj een webserver nodig hebt. goed die ga je gebruiken
maar wat is er mis met bijv de webserver van (jouw) provider ?

Iperf

• Razwer
fish schreef op zondag 16 november 2008 @ 00:42:
mischien snap ik het niet helemaal

mensen vertellen je dat jj een webserver nodig hebt. goed die ga je gebruiken
maar wat is er mis met bijv de webserver van (jouw) provider ?
sterk punt!

• nonkeldw
Ik heb jullie raad gevolgd en een ubuntu server gedownload en geinstalleerd... met succes
Maar daar loopt het zelfs al mis...
Deze start op en dan vraagt hij van alles ( ik zou niet weten wat in te vullen )
ik type EXIT en dan controlleerd hij alles en gaat hij alles opstarten, na dit vraagt hij de gebruikersnaam deze geef ik in gevolgt met enter dan moet ik het paswoord ingeven en dat kan ik niet intypen als ik dan iets op men toetsenbord in typ komt er niets op het scherm

wie wil nu nog helpen het gaat dus over het Ubuntu gedoe...

• Oguz286
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-12-2025
nonkeldw schreef op zondag 16 november 2008 @ 12:12:
Ik heb jullie raad gevolgd en een ubuntu server gedownload en geinstalleerd... met succes
Maar daar loopt het zelfs al mis...
Deze start op en dan vraagt hij van alles ( ik zou niet weten wat in te vullen )
ik type EXIT en dan controlleerd hij alles en gaat hij alles opstarten, na dit vraagt hij de gebruikersnaam deze geef ik in gevolgt met enter dan moet ik het paswoord ingeven en dat kan ik niet intypen als ik dan iets op men toetsenbord in typ komt er niets op het scherm

wie wil nu nog helpen het gaat dus over het Ubuntu gedoe...
Dat je niks krijgt te zien wanneer je je wachtwoord intypt is normaal, dat hoort zo.

Ik wil niet lullig doen hoor, maar je stelt wel erg non-triviale vragen zonder enig inzet te vertonen (althans zo lijkt het). Je kan je proberen te verdiepen in Ubuntu. Dat kan bijv. met deze site. "Even" helpen met Ubuntu is niet iets wat je met een post op een forum kan uitleggen. Het vereist wel wat inzet van jouw kant natuurlijk ;)

Om je een beetje op weg te helpen:
Als het goed is heb je tijdens het installeren "Apache Server" aangevinkt. Dan heb je al een webserver draaien. De rootfolder van je webserver staat als het goed is in /var/www. Daar kan je dan je website in plaatsen.

Succes!

• nonkeldw
Het kan mss overkomen dat ik niet veel moeite doe...
Maar dit is niet zo ik probeer veel maar... Ik ken nog niets van protocolen en dergelijken om een server goed te kunnen instellen en installeren ik heb tijdens de installatie alles aangevinkt wat ik kon installeren.

Ik heb wel veel ervaring met netwerk leggen maar nu wil ik verder gaan dan alleen maar leggen en fiche nijpen..

Ik ga nog eens wat verder proberen iets uit de server te krijgen

• Razwer
installeer je ubuntu desktop of server? (beiden werkt prima voor wat je wilt doen)
Ook zou ik webmin installeren om de administration wat makkelijker te maken.
http://ict-freak.nl/2006/...install-webmin-on-ubuntu/

verder, veel lezen. Google is je vriend. Ubuntu is na windows XP geloof ik het meest gedocumenteerde OS op het net.

Met linux (Ubuntu) kun je er voor kiezen om X-windows te installeren of niet. X-windows is een grafische schil waarmee je fijn met de muis op plaatjes kunt klikken om veel dingen te bereiken. Niet alles kan via X-Windows installed en configged worden.
de gewone (bash) shell is puur typ werk (zoiets als dos maar dan anders en krachtiger) en kun je alles mee doen op linux.
wanneer je ubuntu installed met LAMP (Linux Apache MySQL PHP) kun je prima googlen op "configure apache ubuntu" oid en je vind zat results.

• nonkeldw
Ik heb net de server voor de 2de maal geinstalleerd
Nu als de server opstart krijg ik dit (iniranfs) wat moet ik hier intypen?

Verwijderd

Dan zit je nu toch wel in het verkeerde forum (WINDOWS servers en software). Er zullen hier best mensen rondlopen die wat van Ubuntu weten, maar ik zou je aanraden om eens rond te neuzen in Non-Windows Operating Systems, daar zal best goede informatie voor je staan.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.