• amoen
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-11-2025
Hallo!

ik heb me denk ik een beetje in de vingers gesneden :)
Ik heb een Silverstone LC19 kast gekocht met daarin speciaal een mini-ITX mobo met s755 mogelijkheid.

Nu merk ik dus dat de stock-koeler van mijn E7200 processor niet past.
Ik heb me een ongeluk gezocht naar een LAGE cpu-koeler, maar de beste opties die ik kan vinden zijn 1U koelers voor in servers... maar ik weet helemaal niet of dat wel mag/kan?

Silverstone heeft zelf wel speciale lage koelers, maar die zijn weer niet geschikt voor S775.

Ik heb gemeten dat ik ongeveer 4cm ruimte heb

Nu heb ik van Spire deze modellen gevonden:
http://www.spirecoolers.c...uct_detail.asp?ProdID=283
http://www.spirecoolers.c...uct_detail.asp?ProdID=253

Nu weet ik alleen niet of zo'n 1U koeler wel de bedoeling is.

Heeft iemand een idee of een alternatief?

alvast bedankt

heeeeee ..... hoe is het?

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Is zo'n Silverstone LC19 niet 'gewoon' low-profile waar je een centimeter of 4.5 ruimte hebt?

Hier nog een extreem plat modelletje trouwens: http://www.xcase.co.uk/p/...et-775-celeronp4dduo.html

• amoen
inderdaad, zoals ik al zei zo'n 4 cm ruimte meegenomen dat ook het moederbord er nog bij hoort.
maar ik kan jouw koeler niet echt vinden in een nederlandse webshop...

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-01 08:33

Dima_2005

T.net-verslaafde

Het ding is dat servers gemaakt zijn om in airco-ruimtes te werken. Vaak zijn het ook Low TDP CPU's.
Hierbij nog werken ze vaak met een passieve koelblok (maar fans die zijkant-afzuigen (een soort videokaart koeling).

Maar ik heb ingegeven in Google: CPU cooler LGA775 server en dit is mijn eerste opvallende link:
http://www.ikbenstil.nl/C...Intel-P4:::25_98_171.html

Heel belangrijk is dat de koeler uit koper verwaardigd is EN dat het een kleine fan heeft (een platte) met koeling naar zijkanten, hierbij moet jouw kast ook een goede fan-airflow hebben :)
Server koeling is heel ingewikkeld :)

[ Voor 23% gewijzigd door Dima_2005 op 15-11-2008 19:19 ]

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:41
Heeft Silverstone daar niet zelf zo'n koeler voor? Kan ik mij iets van herinneren.

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-01 08:33

Dima_2005

T.net-verslaafde

Cooler Master heeft er eentje:
http://ecd.coolermaster.c....php?_1ulist_e1u_npfcs_06
@ The RealOne
Ze hebben er hoor, maar niet meer op hun site.
Je kunt het wel in amerikaanse webwinkels vinden, maar niet meer in de Nederlandse shops.

@amoen
Ik stel voor dat je eens naar een winkel gaat waar ze serverbenodigdheden verkopen, daar zul je het zeker vinden!

Je hebt wel een ongewone 4 cm, als je nog een extra cm had, kon je de AC Freezer 7 LP nemen.

[ Voor 63% gewijzigd door Dima_2005 op 15-11-2008 23:43 ]

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

• amoen
Dus ik mag wel zo'n server-cooler gebruiken dan?
want vaak als ik bij de specs van de cooler kijk, dan staan er server-processors bij en geen C2D.

Als ik het goed begrijp koelen die kleintjes dus niet zo heel erg goed,
maar van de andere kant, mijn nieuwe E7200 zal ook wel niet zo extreem heet worden.

mijn keuze valt dan voorlopig even op dit model:
Afbeeldingslocatie: http://www.spirecoolers.com/main/images/products/SP517_1U.jpg
specs

daar zit tenmiste nog een fan op.
tenzij ik een fanless cooler neem en daar zelf dan nog een platte cooler bovenop monteer?

extra:
wel goed om te vermelden is wellicht dat ik ook maar een maximale breedte van +/- 92mm heb. dus breed kan de cooler helaas ook niet zijn :p

[ Voor 10% gewijzigd door amoen op 16-11-2008 08:29 ]

• TheZeroorez
  • Niet online
Zolang het socket hetzelfde is maakt het echt geen drol uit welke CPU's erbij staan, jouw E7200 moet 'ie wel aan kunnen. Waar je wel rekening mee moet houden is dat koelers met minder heatsink meer luchtstroom nodig hebben om goed te koelen, dus wat luidruchtiger zijn. Die 1U-koelers zijn helemaal niet te harden qua geluid, dus of je die in je (HT?)PC wilt hebben is eigenlijk nog maar de vraag :X

Ik zou echt kijken voor een heatsink die zo groot mogelijk is, waar misschien nog een stukje voor aan die koeler of je kast gemod moet worden, waar je zelf een leuke fanduct of fan bij plaatst. Het is wat meer werk, maar dan heb je tenminste geen straaljager staan :P

Past de stock-koeler ook niet als je de fan er vanaf sloopt? Dat is denk ik nog de simpelste oplossing... De fan van de koeler af slopen, en er aan de voorkant iets voor hangen wat schuin door de heatsink blaast.

http://www.directron.com/p61.html < Dit is ook wel een erg nette koeler die zou moeten passen.

[ Voor 18% gewijzigd door TheZeroorez op 16-11-2008 09:45 ]

• amoen
TheZeroorez schreef op zondag 16 november 2008 @ 09:39:
...
Past de stock-koeler ook niet als je de fan er vanaf sloopt? Dat is denk ik nog de simpelste oplossing... De fan van de koeler af slopen, en er aan de voorkant iets voor hangen wat schuin door de heatsink blaast.
...
Dit is wat ik nu gedaan heb :P
Ik heb de fan eraf gehaald en even een test gedaan met alleen passieve koeling, maar de cpu werd toch een beetje te heet (60oC full load). Nadat ik een kleine case-fan naast de heatsink had geplaatst viel dit terug naar maximaal 48-50oC full load.

Lijkt me binnen de perken toch?

Bedankt voor alle tips!

• TheZeroorez
  • Niet online
Een E7200 mag 74.1°C worden, dus 50 graden is prima :)

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:25
amoen schreef op zondag 16 november 2008 @ 08:25:
Dus ik mag wel zo'n server-cooler gebruiken dan?
want vaak als ik bij de specs van de cooler kijk, dan staan er server-processors bij en geen C2D.

Als ik het goed begrijp koelen die kleintjes dus niet zo heel erg goed,
maar van de andere kant, mijn nieuwe E7200 zal ook wel niet zo extreem heet worden.

mijn keuze valt dan voorlopig even op dit model:
[afbeelding]
specs

daar zit tenmiste nog een fan op.
tenzij ik een fanless cooler neem en daar zelf dan nog een platte cooler bovenop monteer?

extra:
wel goed om te vermelden is wellicht dat ik ook maar een maximale breedte van +/- 92mm heb. dus breed kan de cooler helaas ook niet zijn :p
Dat mag wel, maar over het algemeen maken die dingen INSANE veel herrie, echt f16 niveau. Aan je case te zien wordt het geen server 8)7 dus die koeler lijkt me een slecht plan. Je kunt misschien beter een passieve 1u (servermaat) s775 koeler kopen en dan zelf iets modden om er wat airflow door heen te krijgen. (wat airducts maken zodat alle lucht door de kast lamgs de cpu moet) zo werk dat in servers ook en de cpu's verbruiker heel wat meer stroom.

Alhoewel 50 graden en soms 60 idd niet echt kwaad kan, misschien kun je hem zelfs nog een beetje undervolten om het nog wat koeler te krijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door martijnve op 16-11-2008 14:24 ]

Mini-ITX GamePC: Core i5 3470 | 16GB DDR3 | GTX 970 4GB | Samsung 830 128GB | Dell u2711 (27", IPS,1440p), 2343BW

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07:05
60 graden full load is niets om je zorgen over te maken, zou er geen andere koeler voor kopen. Met welk programma heb je die 60 graden uitgelezen?

iRacing Profiel

• TheZeroorez
  • Niet online
Dat gaat 'ie dus niet doen, zoals hierboven al staat :P

Maar er is wel een verschil hoor, tussen servers en dit soort computers... Ookal staan sommige servers 24/7 op 100% te loeien, in een datacenter is er een constante temperatuur (van 15 graden oid?), en de airflow is er bijna perfect. Ook in de server zelf, waar er geen kabelbreien, grote voedingen, en een dikke HDD zit.

Je moet zoveel met je airflow klooien om het lekker te krijgen, dat het het niet waard is, en je er beter een fannetje voor kunt plaatsen, zoals amoen dus ook gedaan heeft.

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07:05
Jah, maar mocht die kleine casefan te nadrukkelijk aanwezig zijn, dan kan hij die er ook nog uitschoppen. Is niet echt nodig als die 60@full load met bv coretemp waargenomen is.

iRacing Profiel

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:40
Mocht je je koeling nog willen verbeteren, kan je altijd nog een passieve serverheatsink voor in 1U behuizingen plaatsen en daar je lucht doorheen laten gaan. Let wel op dat die dingen de 4 schroefgaten gebruiken en bij serverborden over het algemeen de benodigde plaat voor op de achterkant van het bord bij de moederborden geleverd worden ipv de koelers.

Wat betreft die 15 graden aircolucht: ik weet niet of je wel eens bij de gemiddelde serverruimte binnen bent geweest, maar veel datacenters halen dat lang niet. Mijn baas heeft servers bij Leaseweb staan in Schuberg Philis, de gemiddelde temperatuur is daar over het algemeen 25 graden, maar schommelt nogal. Bij SIG Telehouse in Groningen heb ik ook een server prive hangen, daar is het over het algemeen gewoon constant 20 graden.
Pagina: 1