Toon posts:

Hoe opgenomen worden door Funda.nl crawler?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.869 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Funda.nl heeft naar eigen zeggen een crawler die het internet afzoekt en makelaarswebsites indexeert, waardoor ook huizen van niet-NVM makelaren op Funda.nl kunnen komen.
Ik ben voor een niet-NVM makelaar bezig met een website, maar kan nergens vinden (google, funda zelf, etc) hoe deze crawler werkt, en hoe ik ervoor zou kunnen zorgen dat de site en de huizen erop geindexeert worden door Funda.
Jaap.nl werkt bijvoorbeeld met een bepaalde XML-exchange.
Maar bij Funda kan ik er niets over vinden.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee, het leek mij toch dat dit soort informatie wel bekend zou zijn.
Bovendien wekken ze de indruk geen informatie te willen vrijgeven over de crawler, anders had het er wel gestaan in hun knowledgebase oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-10 20:08

job

Verwijderd schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 14:47:
Nee, het leek mij toch dat dit soort informatie wel bekend zou zijn.
Ik kan er echter via google geen informatie over vinden. Ook op Got is dit blijkbaar niet te vinden (anders had je dit topic niet geopend toch?)
Bovendien wekken ze de indruk geen informatie te willen vrijgeven over de crawler, anders had het er wel gestaan in hun knowledgebase oid.
Ze willen blijkbaar dmv een crawler zoveel mogelijk huizen aan hun site toevoegen. Waarom zouden ze jou dan niet willen vertellen hoe zij dat doel willen bereiken? Jij hebt er voordeel van, maar zij ook.
Maandag even mailen/bellen misschien hebben ze zo een antwoord voor je.

[ Voor 5% gewijzigd door job op 15-11-2008 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
job schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 14:50:
[...]
Ik kan er echter via google geen informatie over vinden. Ook op Got is dit blijkbaar niet te vinden (anders had je dit topic niet geopend toch?)
Vanzelfsprekend.
[...]
Ze willen blijkbaar dmv een crawler zoveel mogelijk huizen aan hun site toevoegen. Waarom zouden ze jou dan niet willen vertellen hoe zij dat doel willen bereiken? Jij hebt er voordeel van, maar zij ook.
Maandag even mailen/bellen misschien hebben ze zo een antwoord voor je.
Het gebrek aan informatie op hun hele site over de werking, wekte bij mij deze suggestie...
Contacten doe ik zowiezo maandag wel even :)

Edit: als ik maandag meer weet, zal ik dat hier even berichten (tenzij iemand anders het eerder weet te berichten). Het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat meer mensen hiermee zitten of in de toekomst zullen gaan zitten ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2008 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copyman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-10 09:05

Copyman

Dode muis

Een tijdje terug hoorde ik van een collega dat je markup aan een bepaalde indeling moet voldoen. Op deze manier zou de Funda Spider weten wat hij er verder mee moet doen. Als hij vandaag online is, zal ik het nog even navragen. :)

Zeer belangrijke informatie: Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copyman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-10 09:05

Copyman

Dode muis

Collega heeft het mailtje even doorgestuurd. De Funda helpdesk geeft de volgende richtlijnen:
Foto's
Om de foto’s correct op Funda te kunnen plaatsen is het van belang dat u alleen gebruik maakt van het type JPG met een logische bestandsnaam. Plaats ook alleen de foto’s van het object op de detailpagina, dus geen foto’s van bijvoorbeeld de "Woning van de week". Op de detailpagina dient de hoofdfoto de eerste foto te zijn; deze staat vaak linksboven. Hiernaast is het belangrijk dat u geen tekst in, op of over de foto’s plaatst zoals "Verkocht" of "Gewijzigd".

Opmaak
Wij raden u aan geen gebruik te maken van html frames. Geef waardes een naam. Bijvoorbeeld "postcode: 1234AA" of "oppervlakte: 120m2" i.p.v. "1234AA". Zorg dat de omschrijving van een object duidelijk te herkennen is. Zet het woord "verkocht" bij een object als deze nog niet verwijderd wordt van de site. Doe dit in normale tekst, dus niet in een plaatje. Gebruik normale hyperlinks, geen JavaScript of Flash links. Vermeld de gegevens van u (de verkopende makelaar) duidelijk gescheiden onder aan de detailpagina.

Vindbaarheid
Zorg ervoor dat de resultatenlijst ook zonder formulieren is te tonen. Bijvoorbeeld makelaar.nl/aanbod.html. Gebruik dezelfde domeinnaam voor alle pagina's op de site.
Plaats de objecten alleen op de eigen website. Dit voorkomt verkeerde bronvermeldingen.

Accuraatheid
Verwijder de verkochte objecten geheel van de site, niet alleen de link. Zorg ervoor dat bookmarks naar het object ook niet meer werken. Het is mogelijk dat gewijzigde, nieuwe of verwijderde objecten niet (meteen) worden opgepakt door onze spider. Houdt u rekening met een minimale verwerkingstijd voor de spider om objecten op te kunnen pakken. Dit duurt minimaal 2 dagen. Het opnieuw plaatsen van objecten, om de wijzingen doorgevoerd te krijgen, heeft geen zin. Toon alleen te koop staande koopwoningen in Nederland in de resultatenlijst. Vermeld alleen de koopprijs, geen huurprijs, indien beschikbaar.
En tot slot:
Ondanks het in acht nemen van al deze punten, kan het nog steeds zo zijn dat uw woningaanbod niet of niet volledig op funda getoond wordt. In dat geval bieden wij u onze welgemeende excuses aan. Wij kunnen helaas geen enkele garantie afgeven voor het gespiderde aanbod. Wanneer er foutieve informatie in het externe aanbod op funda staat, kunnen wij wel de publicatie naar onze site stopzetten. Wijzigingen of toevoegingen kunnen wij helaas niet handmatig doorvoeren.
Hier moet je het wel mee redden lijkt me. ;)

Zeer belangrijke informatie: Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beetje offtopic wellicht, maar het verbaast me dat Funda geen 'protocol' definieert waarmee site-eigenaren dmv XML oid hun aanbod kunnen aanbieden (net als Google sitemaps oid). Het spideren en interpreteren lijkt me meer (programmeer)werk dan het inlezen van een feed.

Volgens mij biedt Jaap.nl wel een vergelijkbare dienst aan, maar dat is momenteel niet te controleren doordat de site down lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Quote jaap.nl
Slim aanleveren van data voor betere weergave van huizen

Jaap kent alternatieve manieren van aanleveren naast het spideren. Makelaars kunnen ook een XML uitwisseling aanvragen. Met deze XML uitwisseling behoudt de makelaar de controle over zijn aanbod op Jaap.nl. Het aanvragen van een XML uitwisseling wordt ten zeerste aangeraden voor makelaars met een aanbod van meer dan 20 huizen. Makelaars met minder dan 20 huizen kunnen hun aanbod handmatig invoeren.
http://jaap.nl/makelaars-faq#toestemming

Misschien neemt funda ook wel van Jaap over? Proberen waard wellicht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de antwoorden.
Ik kreeg een soortgelijk antwoord per mail, analoog aan wat hierboven werd beschreven.
Ik denk dat één van de redenen voor het kiezen voor een spider, zou kunnen zijn dat men 'echte' opname exclusief wil houden voor NVM makelaars (http://www.funda.nl/help/...lp/aanbod-andere-websites)
Jaap heeft inderdaad een XML exchange, en als Jaap wordt geindexeerd door Funda, dan zou dat natuurlijk een betere optie zijn voor 'garantie van opname' in Funda. De vraag is of dat het geval is.

• alhakeem2001
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22-02-2018
Hi guys,

I have a simple question, who made and designed funda.nl, and how much would it cost me if I want to own a website like funda but in other language and for other target location ?

Thanks,

Omar

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
alhakeem2001 schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 17:55:
Hi guys,

I have a simple question, who made and designed funda.nl, and how much would it cost me if I want to own a website like funda but in other language and for other target location ?

Thanks,

Omar
How about you contact funda? 8)7

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.