Verbruik uitrekenen voor standby

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-06 11:29

seninha

god's right foot

Topicstarter
Ik heb in mn auto een CarPC ingebouwd.Omdat opstarten vanuit slaapstand nog al veel tijd in beslag neemt, wil ik uitrekenen of standby mogelijk is in de auto.

Systeem verbruikt 3Watt in standby.Auto heeft een 100Ah accu.PC wordt normaal met 12Volt gevoed.

Nu heb ik het volgende uitgerekend:

3Watt : 5Volt (want dat verbruikt de PC in standby) = 0.60 Ampere

En om te weten hoe lang de accu dit zou volhouden voor deze helemaal leeg is heb ik de volgende som:

100Ah : 0.60 Ah= 166 uur.

Klopt dit of doe ik iets fout.

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

een auto accu levert niet 12 maar ongeveer 13,8 volt zonder dat er geladen, en wordt niet 5

waar komt die 5 volt vandaan

[ Voor 29% gewijzigd door Fish op 15-11-2008 13:32 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flux_w42
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-09-2024

flux_w42

jah, nu is het helemaal kapot

Je moet rekening houden met de spanning van de autobatterij (12V dus) en niet met de spanning in de CarPC (5V). Je PC verbruikt 3W in standby. 3W trekt op 12V dus 3W/12V = 0.25A

Batterij heeft een capaciteit van 100Ah -> 100Ah / 0.25A = 400 uur tegen je batterij (theoretisch gezien toch) VOLLEDIG leeg is.

Ik ken nu de eigenschappen niet goed genoeg van een autobatterij, maar ik vermoed dat je daar nog een extra marge op zal moeten nemen aangezien je je batterij niet volledig leeg wil/mag halen.

[ Voor 24% gewijzigd door flux_w42 op 15-11-2008 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

flux_w42 schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 13:32:
Je moet rekening houden met de spanning van de autobatterij (12V dus) en niet met de spanning in de CarPC (5V). Je PC verbruikt 3W in standby. 3W trekt op 12V dus 3W/12V = 0.25A

Batterij heeft een capaciteit van 100Ah -> 100Ah / 0.25A = 400 uur tegen je batterij (theoretisch gezien toch) VOLLEDIG leeg is.
afhanklelijk van het type voeding (waar komty die 5v vandaan) gaat daar ook vermogen inzitten.
dus we moeten weten wat de voeding verbruikt terwijl die 5volt en x Ampere levert. dan kun je gaan rekenen

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
In de auto zit er een M2-ATX voeding. Deze is gemaakt om van de 12V die uit de accu komt oa 5volt te maken.
Dus als ik de PC in standby zet,dan geeft de voeding 5volt af aan het geheugen.

Deze voeding heeft tevens een veiligheid ingebouwd. Als de spanning van de accu onder de 11 volt komt dan sluit hij de PC af om er voor te zorgen dat je wel kan starten.

Weet alleen niet hoelang het zou kunnen duren voor ik die 11Volt bereikt heeft.

Die 3watt verbuik heb ik trouwens gemeten terwijl de PC in standby stond met daar aan een normale 350Watt voeding.
Daarom neem ik aan dat er met deze M2-ATX voeding van 160watt het verbruik misschien iets lager ligt.

[ Voor 60% gewijzigd door seninha op 15-11-2008 13:52 ]

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-05 14:03
Een car pc kan 14 dagen in standby staan, zonder dat je problemen krijgt met starten door lege accu.

Als je het exact wil uitrekenen kan je het best de stroom meten tussen de auto accu en je voeding...
Want in de huidige berekening van flux_w42 word b.v. niet de efficiëntie van je voeding mee genomen.

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-06 13:15
Een auto accu zou ongeveer 20% ontladen mogen worden, dat zal ongeveer gelijk zijn aan die 11 Volt.

Voor je 100 Ah accu is dus 20 Ah beschikbaar voor alle electronica inclusief je Car PC, als dat het enige apparaat zou zijn dus 20 / 0,25 = 80 uur.

Alleen lijkt 3 Watt me nog best veel, misschien moet je dat nog eens nameten?

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

Hoe precies heb je gemeten? Als je een stroommeter aan je reguliere voeding hebt gehangen, meet je niet wat je systeem verbruikt aan je mATX voeding. Andere efficiëncy en zo.

Daarbij is het imo ook niet bijster nuttig om uit te rekenen wanneer je accu helemaal leeg is. Reken liever uit wanneer je accu zover leeg is, dat ie naar alle waarschijnlijkheid je auto niet meer kan starten. In de winter bv, als de accu toch al meer moeite moet doen. Neem daarin ook andere verliezen mee en de leeftijd en dus de capaciteit van de accu.

Tenslotte .. wat is er mis met een harde aan/uit schakelaar? Fysiek de machine elektrisch scheiden van je accu-systeem. Waarom moet je PC op standby blijven staan, en welk voordeel geeft je dat boven helemaal uit? Een simpele installatie is zo geboot.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 4629 op 15-11-2008 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
Zoals ik al aangaf , voeding zorgt zelf dat de spanning naar de PC helemaal WEGVALT zodra de accu onder de 11volt komt.
Dus helemaal leeg zal de accu niet raken,en daarom vroeg ik hoeveel tijd het zou nemen om die 11V waarde te bereiken.

Wat standby betreft, ik wil dit doen omdat het moederbord wat ik nu gebruik (Intel Dual Atom mini-itx) erg langzaam opstart.Zla hier even uitleggen hoelang:

Zodra ik de autosleutel omdraai, dan wacht de voeding eerst 5 seconden voor er een commando naar de PC gaat om te starten.

-11 seconden: Scherm slaat aan.
-27 seconden : Intel BIOS logo komt in beeld.
-43 seconden: melding van XP dat PC uit slaapstand komt
-54 seconden: PC volledign opgestart en ik hoor muziek.

Ik heb al een mail naar Intel gestuurt of dit wat sneller kan. Vooral de tijd die het duurt voor ik het Intel logo zie is gewoon veel te lang (minimaal 22 seconden)

Als ik nu de PC uit standby haal duurt dit (met de 5 seconden die de voeding wacht in totaal 10 seconden.
Dat is ff beter.

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

zoals ik al aangaf moet je dus weten hoeveel die voeding verbruikt

je hebt het over 5 volt. dat kan niet want de accu levert zelf 13,8 volt.
dus nogmaals hoeveel Ampere verbruikt de voeding die op de accu is aangesloten terwijl hij de pc van 5 volt voorziet in standby

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als ik het goed begrijp heb je liever een belasting op je accu, dan dat je een minuut zonder muziek zit. Jaja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
fish schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 14:26:
zoals ik al aangaf moet je dus weten hoeveel die voeding verbruikt

je hebt het over 5 volt. dat kan niet want de accu levert zelf 13,8 volt.
dus nogmaals hoeveel Ampere verbruikt de voeding die op de accu is aangesloten terwijl hij de pc van 5 volt voorziet in standby
Nogmaals, VOEDING maakt 5 volt.
Thuis heb je toch ook 220 volt en toch kun je 5 volt uit je voeding halen.

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En? Die 5 volt wordt niet door de accu geleverd. Dus de voeding moet dat maken van 12 volt. Daar gaan verliezen mee gepaard, en de load op de accu is wel degelijk bij 12 volt. Want de accu is ~12 volt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 272280

Je kunt natuurlijk ook gewoon met een normaal geladen accu je CarPC aanzetten en hem in standby laten staan, net zolang tot je accu 11V bereikt en je pc uitschakelt.
Vervolgens kijk je in je logboeken op je pc hoe laat je systeem uitgeschakeld werd.

Lijkt me erg ver gaan om alle invloeden mee te berekenen, dus een praktijktest lijkt me het simpelst.
Echter met bijv. 80 uur kun je je wagen een paar dagen niet gebruiken ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 272280 op 15-11-2008 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

seninha schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 14:44:
[...]

Nogmaals, VOEDING maakt 5 volt.
Thuis heb je toch ook 220 volt en toch kun je 5 volt uit je voeding halen.
Nu heb ik het volgende uitgerekend:

3Watt : 5Volt (want dat verbruikt de PC in standby) = 0.60 Ampere
jij hebt dus een ideale voding die niks verbruikt ? waar koop je die ?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Heb je uberhaupt getest of je carPC aan blijft staan als je accu halfleeg is en je start? Er wordt tijdens het starten volgens mij toch best wat gevraagd van de accu, het zou mij dus niets verbazen als je pc uitviel. Onze autoradio valt ook altijd ff uit en start weer op als de auto is gestart. (Is een diesel als dat uitmaakt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04 19:08
Waarom test je gewoon niet een nacht, acculader bij de hand en voila
Een nieuwe accu of 1 van enkele jaren oud is ook een verschil, ook de afstanden die je rijdt om de boel weer op te laden zijn van belang. Vergeet de buitentemperatuur ook niet.

Je kan rekenen tot je neervalt maar er zijn zoveel factoren van belang, testen is de manier met de meeste zekerheid, tevens kan er weinig fout gaan, is de car PC uit, dan was e spanning te laag en zou je nog moeten kunnen opstarten. (anders werkt die beveiliging ook niet, in ieder geval niet voor dat doel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-06 12:57

SA007

Moderator Tweaking
Aloys schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 14:52:
Heb je uberhaupt getest of je carPC aan blijft staan als je accu halfleeg is en je start? Er wordt tijdens het starten volgens mij toch best wat gevraagd van de accu, het zou mij dus niets verbazen als je pc uitviel. Onze autoradio valt ook altijd ff uit en start weer op als de auto is gestart. (Is een diesel als dat uitmaakt)
Dat is een schakelaar in je contactslot, de radio kan prima blijven werken als hij dat zou willen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:57
Ga gewoon even meten met een amperemeter tussen je voeding, en de autoaccu. Dan weet je wat het verbruik is als hij in standby staat.

Rekenen met de voltages en stroomsterktes aan de andere kant van de voeding (de kant die op de PC zit aangesloten) heeft niet zoveel zin, omdat hij aan de kant van de accu een stuk meer verbruikt waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
Aloys schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 14:52:
Voeding die ik gebruik heeft een veiligheid ingebouwd die er voor zorgt dat tijdens het starten de PC gewoon aan blijft staan.
IK hoor alleen ff het geluid wegvallen (komt omdat versterker ff uitgaat) om dan weer verder te gaan.

Ik zal vanmiddag als ik weer thuis ben ff het verbruik in de auto opmeten als het systeem in standby staan.

Heb gisteravond ff getest en zag dat alle USB apparaten uitwaren (gelukkig maar,betekend minder verbruik) .

Ook zag ik dat ik ook nog een jumper in de voedig moet bijplaatsen
Je kan namelijk de voeding in verschillende modus zetten.

Hij staat nu op 5 seconden wachten voor er een signaal gaat naar het mobo om te starten en dat de spanning volledig wordt afgekapt 2 uur nadat de PC uitgegaan is.

Dit moet veranderd worden naar: 5 sec en NEVER. Op die manier blijft de voeding die 5volt geven aan het mobo en kan alles op standby blijven.

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jitter
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-09-2022
Nog een paar dingetjes om rekening mee te houden:

Het meest interessante is het verbruik uit de accu van de hele auto met PC in standby. Een eventueel auto-alarm is n.l. ook een bepaald niet te verwaarlozen verbruiker (ervaring).

Rekenen met 100 Ah als capaciteit is niet zonder gevaar want de capaciteit van een accu geldt alleen bij een bepaalde stroom. Bovendien kun je bij de accu's, afhankelijk van het type, maar over een deel van de capaciteit beschikken.
Meestal geldt voor SLI-accu's (Starting, Lighting & Ignition, waar normale auto accu's dus onder vallen) dat de opgegegeven capaciteit gehaald wordt bij C/20. D.w.z. als de stroom die uit de accu getrokken wordt 1/20 ste van de capaciteit bedraagt, dan geldt die capaciteit. Bij een 100 Ah SLI accu geldt dus 100/20 = 5 A. Trek je minder dan 5 A, dan haalt je accu meer dan 100 Ah, en omgekeerd: trek je veel meer dan 5 A, dan zakt de capaciteit ook beduidend onder de 100 Ah.
(Lees ook even dit stukje over loodaccu's.)

Als je veel korte ritjes in de bebouwde kom maakt, dan wordt de accu nooit echt goed opgeladen en mag je niet uitgaan van 100 Ah.

Alvast een tip mocht je tegen accu-problemen aanlopen: een veel geziene accu bij auto's die volgeladen zijn met elektronica die altijd wat aan stroom trekt is de gele accu van deze fabrikant (nee, geen aandelen in of enig ander belang bij).

[ Voor 5% gewijzigd door jitter op 17-11-2008 09:15 ]

Pagina: 1