Toon posts:

IP resolved naar www.google.com

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik was zojuist een torrent aan het downloaden, toen het me opviel dat een van de IP-adressen* een reverse DNS entry had die naar www.google.com verwijst. Hoe is dit mogelijk als deze persoon niet de eigenaar is van dit domein (google.com)?

Zou ik net zo makkelijk een IP-adres kunnen laten resolven naar www.tweakers.net? Zo ja, wat bepaalt dan welke DNS entry preferentie krijgt over de ander? Of te wel: waarom zou in dit geval www.tweakers.net nog resolven naar het originele IP-adres ipv. de mijne?

* 78.159.105.80

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2008 03:13 ]

• AndriesLouw
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:38
Wikipedia: Domain Name System
Wikipedia: Reverse DNS lookup

En antwoord op je vragen:
Hoe is dit mogelijk als deze persoon niet de eigenaar is van dit domein (google.com)?
-> Zolang de eigenaar de IN-ADDR records beheerd van zijn IP-adres, kan hij hem reverse naar elk adres laten resolven.
Zou ik net zo makkelijk een IP-adres kunnen laten resolven naar www.tweakers.net?
-> Ja, in theorie kan dat. Dit betekend niet dat het bezoeken van je IP-adres doorverwijst naar tweakers.net.
Zo ja, wat bepaalt dan welke DNS entry preferentie krijgt over de ander?
-> Dit heeft er niks mee te maken, het gaat alleen om het IN-ADDR record, dat kun je ook op blaat.schaap zetten.
Of te wel: waarom zou in dit geval www.tweakers.net nog resolven naar het originele IP-adres ipv. de mijne?
-> Omdat je computer bij .net krijgt te horen waar hij tweakers.net zijn DNS servers kan vinden. Reverse DNS werkt alleen reverse, en heeft dus totaal geen invloed op "normale" DNS-lookups

[ Voor 71% gewijzigd door AndriesLouw op 15-11-2008 03:19 ]

Specificaties | AndriesLouw.nl

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Reverse DNS is niet gekoppeld aan de gewone DNS lookups. Dus je kan inderdaad je reverse DNS op elk gewenst domein instellen. Deze persoon heeft ook niets aan de DNS servers van Google veranderd maar alleen die bij zijn hoster.

Dat betekent niet dat je daarmee Google in de weg zit, als je www.google.com in je webbrowser intikt zal hij nooit een reverse dns lookup doen.

Het zijn eigenlijk twee compleet aparte systemen en de Reverse DNS wordt eigenlijk alleen gebruikt als je een reverse lookup doet (dus een IP adres probeert te resolven naar een naam door middel van bijv. nslookup).

Ik vraag me trouwens wel af of dit mag, wettelijk gezien. Daar heb ik weer mijn twijfels over.

Edit: Sorry AndriesLouw had ook al gereageerd, ik was mijn reactie ondertussen aan het intypen :D

[ Voor 6% gewijzigd door GekkePrutser op 15-11-2008 03:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
GekkePrutser schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 03:18:Het zijn eigenlijk twee compleet aparte systemen en de Reverse DNS wordt eigenlijk alleen gebruikt als je een reverse lookup doet
Ah, dat verklaart het. Bedankt! Bij nader inzien had ik inderdaad beter eerst Wikipedia eens kunnen raadplegen :o

• AndriesLouw
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:38
Edit:
Foutje, gewoon even dit toolje gebruiken, en 80.105.159.78.in-addr.arpa invullen bij domain:
http://network-tools.com/nslook/Default.asp

[ Voor 66% gewijzigd door AndriesLouw op 15-11-2008 03:25 ]

Specificaties | AndriesLouw.nl

Verwijderd

AndriesLouw schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 03:21:
Edit:
Foutje, gewoon even dit toolje gebruiken, en 80.105.159.78.in-addr.arpa invullen bij domain:
http://network-tools.com/nslook/Default.asp
En even de vermelding dat het IP adres daar ook reverse staat ;-)
Het is dus 78.159.105.80
Pagina: 1