[RAID] Intel Raid problemen

Pagina: 1
Acties:
  • 601 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TH0R
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-07 12:08
Eerst mijn specs, voordat ik met het verhaaltje begin:
  • Gigabyte GA-G33M-DS2R moederbord, G33 chipset met ICH9R
  • Ik draai RAID-10 met 4x Samsung HD501LJ. 2x een stripeset, die gemirrored worden. Aan de ICH9R.
  • Thuis-servertje met win2k3 enterprise 32-bit en (net geïnstalleerd voor runtime.org tools) vista 64-bit ultimate
  • Schijven zijn netjes genummerd, met hetzelfde nummer als de poort op het moederbord (1-4).
  • Schijf 0 is de OS-disk, met wat MP3's er naast.
  • Er is 40GB vrije ruimte ongeveer, meer dan 900GB in gebruik dus.
Verhaal kort:
Raid stuk

Verhaal lang:
De schijfjes hebben altijd netjes gewerkt, geen problemen gehad.
Door gebrek aan ruimte, had ik 4x HD103UJ besteld.
Idee: steeds een stripeset ontkoppelen, deze rebuilden. Totdat beide 2TB zijn en ik de partitie op kan rekken.
Met RAID-10 kan dat namelijk.

Testen en daarna de problemen:
  • Computer uit
  • Ontkoppel schijf 4
  • Computer aan, raid werkt, kan rebuild worden volgens Intel Matrix Storage Control (IMSC)
  • Geen idee welke schijf zijn stripe-broertje is, dus computer uit en schijf 3 losgekoppeld
  • Raid werkt niet meer, mag niet gerebuild worden.
  • PC uit, schijf 3 verbonden, schijf 2 losgekoppeld
  • PC aan, raid werkt, kan rebuild worden.
  • PC uit, 2x 500GB er uit, vervangen door 1TB, kabels omgezet
  • IMSC ziet de 1TB drives en ik mag een schijf toevoegen aan de raid-10 (helaas niet meteen 2)
  • Rebuild begint, ik ga Stargate Atlantis van vorige week kijken op andere computer
  • Na een paar minuten ga ik eens kijken en zie ik opeens dat de raid niet meer werkt! :?
  • Blijkt schijf 3 er opeens mee op te zijn gehouden (wordt wel herkend, maar is failed (zie screenshots)
  • Kabels gecontroleerd, helpt niet.
  • Na terughangen van disk 2 en 4 worden ze niet meer bij de raid gezet, ze staan apart in IMSC. Terwijl in theorie alles weer ok zou moeten zijn. Toch?
  • Schijf 1 losgekoppeld, 2 en 4 worden samen gezien als een raid 10, maar nog steeds failed. RAID werkt niet.
  • Schijf 1 weer aangekoppeld aan de kabel (ik koppel en ontkoppel alleen met computer die uit staat) en weer gekeken. Nu heb ik 2x een raid 10, maar werken ho maar.
  • FAQ van dit forum gelezen.
  • Getdataback kan beide arrays niet lezen, UFS Explorer ook niet (ziet wel dat beide raids een raid 1 zijn, ziet dus voor hem 2 schijven). Ze falen bij het lezen, zoiets. Testdisk geeft hetzelfde. Misschien zie ik iets over het hoofd, maar volgens mij doen deze programma's het niet omdat er iets op raid-niveau niet klopt.
  • Ik weet dat ik niet naar mijn disken mag schrijven, dus behalve lezen nog niets geprobeerd. Eerst maar de experts vragen, voordat ik in het raid-bios vertel dat hij maar een raid 1 moet zoeken op disk 2 en 4.
  • Ook windows ziet een disk waar niks op staat, dus daar heb ik maar niets gedaan. Zie het screenshot.
  • Ik heb schijf 3 niet meer aangekoppeld, aan die poort hangt nu een 1TB Samsung om eventueel met software van runtime.org alle data te kunnen kopiëren.
Het raid-bios zegt het volgende over de schijven:
  • Disk 1 Member Disk(0)
  • Disk 2 Member Disk(1)
  • Disk 3 Non-raid
  • Disk 4 Member Disk(1)
Wat raden jullie aan dat ik nu ga doen?

Is er een tool die iets met mijn raid kan? Want als ik al mijn RAID-kennis toepas, zou mijn stripe van Disk 2 en 4 gewoon moeten werken!

Zie voor verduidelijking ook de screenshots hieronder.

De failed disk:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~thijsrei/raid/raid_1.jpg

De ene RAID:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~thijsrei/raid/raid_2.jpg

De andere RAID:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~thijsrei/raid/raid_3.jpg

Versienummer:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~thijsrei/raid/raid_4.jpg

Wat Win2k3 er van vindt:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~thijsrei/raid/raid_5.jpg

Nu ga ik eerst slapen, ben hier al sinds 1700 mee bezig en heb daarnaast alleen appelkruimeltaart gemaakt en wat gedronken.

Trotse vader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De oorzaak van je probleem is eigenlijk heel simpel. Je gebruikt Samsungdisks. Als je ze nog om kunt ruilen zou ik dat doen en vervangen door een ander merk dat niet berucht staat om hun RAIDproblemen.

De symptonen die je hier beschrijft zijn exact zoals ik ze zelf heb gezien op mijn RAID0 array's van Samsungdisks (drives die spontaan uit de array vielen bijvoorbeeld. Daarnaast zie je dit veel langskomen hier op GoT. Sommige disks zouden met een firmware update het wat beter moeten doen, maar daar heb ik nog niet daadwerkelijk resultaat van gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-07 20:24
Terw_Dan is correct. Ik heb ook niks dan problemen gehad met m'n Samsung F1 terrabyte schijven.
Ik had er vier en wilde raid10 draaien, net als jij. Ik heb trouwens een Gigabyte P35-DQ6, met de ICH9R.
Zelfs het deleten in het RAID Bios (CTRL-I) en opnieuw aanmaken ging niet meer.
Uren mee bezig geweest, en uiteindelijk de hele zooi los aangesloten, dus als 4 aparte schijven. Heerlijk dat ik geen enkele review kon vinden die dit vermeldde voordat ik ze kocht!

Toevoeging:
Het is al even geleden, dus ik was het al weer vergeten, maar ik heb ze ook geprobeerd op een G45 bordje met de ICH10R. Ook daarmee dezelfde problemen. Afzonderlijk werken de schijven overigens prima, er is niks mis mee.

Toevoeging 2:
Mijn 4 schijven hadden trouwens die nieuwste firmware 13 erop.

[ Voor 25% gewijzigd door MrDirect op 15-11-2008 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TH0R
Hmm, dit wel erg jammer om te horen. Ook omdat ik nu al 1.5 jaar op de 500GB disken draai zonder 1 probleem.

Dus mijn idee, van ctrl-i, maak maar een raid 0 aan op disk 2 en 4 is mijn laatste redmiddel?
Of nogmaals een raid 10 op de drie disken een beter idee?

iig alvast bedankt voor de snelle reacties!

Trotse vader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

RAID 10 op 3 disks gaat niet.
Het laatste redmiddel is inderdaad opnieuw je RAID arrays opbouwen en hopen dat je dan eea kunt terughalen (zoek eens op de RAIDreconstructor, daarmee kun je een image van je array maken, kan al wel eens wat helpen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TH0R
Het probleem met Raid Reconstructor is (zo zie ik het) dat je alleen images kan pakken en daar een raid-array van kunt maken. En dat je met getdataback de images moet maken. Maar getadataback kan de schijven niet eens lezen.

Ik ga ook eens prutsen, zodat allebei de schijven van de raid 0 apart worden herkend (niet samen, als een member van een raid1). Dan zou ik met getadataback en raid reconstructor wel images en een raid moeten kunnen maken. :)

edit:

Ik zie net dat ik in raid reconstructor wel drives zou moeten zien. Ik pruts verder

[ Voor 10% gewijzigd door TH0R op 15-11-2008 11:37 ]

Trotse vader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TH0R
Nog even een update, zodat anderen hier van kunnen leren!

Zoals gezegd, disk 2 en 4 zijn ok en vormen een goede raid-0 set. Alleen wil de controller dat niet inzien.

Om Runtime Raid Reconstructor te gebruiken, heb je een disk nodig die niet in raid hangt. Op mijn server met ich9r ziet Raid Reconstructor geen schijven (zelfs de OS hdd niet). OS: vista ultimate.

Hierna beide schijven aan een ICH7R gehangen. Geen werkende array, maar Raid Reconstructor kan er niets mee omdat het een halve raid-10 is ipv een halve raid 0.

Wat ik nodig heb, is een controller zonder raid-mode. Gelukkig heb ik naast de ICH7R ook een JMicron controller. En voila, een schijf waar Raid Reconstructor iets mee kan.

Ik ben 14-16 uur bezig geweest om disk 2 in te lezen naar een image. Hierna ook de andere disk, disk 4 ingelezen voor de zekerheid. Deze images samen op een 1TB disk gezet, paste precies als je de tweede image op 'fast compression' zet.

Ik wist gelukkig de block/stripe-size nog. Deze ingesteld, analyze en een virtual image gemaakt. Deze virtual image kun je in GetDataback laten lezen. Via een quickscan was alles binnen een paar minuten bereikbaar. Daarna was ik 9 uur bezig met het kopiëren van alle bestanden naar een andere 1TB schijf.

En toen had ik al mijn bestanden weer terug!

Omdat ik zeker wist dat ik een werkende raid-0 had, heb ik altijd vertrouwen gehad in de uitkomst. Dat heeft wel geholpen!

Tips om maar een nieuwe raid-0 aan te maken op die twee schijven, via het bios, leek mij te gevaarlijk. Gelukkig maar, want ik heb nu alles terug.

Wat de volgende keer sneller was geweest:
Alleen de eerste schijf inlezen. En dan een virtual image maken van het image van de 1e schijf, samen met de fysieke tweede schijf. Scheelt weer bijna een dag aan image maken.
Of ik had een controller zonder raid kunnen nemen, waar twee schijven aan vast gezet konden worden. Dan had ik meteen een virtual image kunnen maken.

Trotse vader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a90
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 24-07-2024

a90

Modbreak:Graag geen topics kapen. Open liever je eigen topic

[ Voor 89% gewijzigd door TERW_DAN op 22-11-2008 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenevers
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-04-2021
Modbreak:Ook voor jou geldt, geen topic kapen aub.

[ Voor 93% gewijzigd door TERW_DAN op 11-02-2009 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dit topic gaat op slot. Het probleem lijkt me duidelijk en dit topic is niet de plek om problemen te dumpen die met andere hardware te maken hebben.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.