Eerst mijn specs, voordat ik met het verhaaltje begin:
Raid stuk
Verhaal lang:
De schijfjes hebben altijd netjes gewerkt, geen problemen gehad.
Door gebrek aan ruimte, had ik 4x HD103UJ besteld.
Idee: steeds een stripeset ontkoppelen, deze rebuilden. Totdat beide 2TB zijn en ik de partitie op kan rekken.
Met RAID-10 kan dat namelijk.
Testen en daarna de problemen:
Is er een tool die iets met mijn raid kan? Want als ik al mijn RAID-kennis toepas, zou mijn stripe van Disk 2 en 4 gewoon moeten werken!
Zie voor verduidelijking ook de screenshots hieronder.
De failed disk:

De ene RAID:

De andere RAID:

Versienummer:

Wat Win2k3 er van vindt:

Nu ga ik eerst slapen, ben hier al sinds 1700 mee bezig en heb daarnaast alleen appelkruimeltaart gemaakt en wat gedronken.
- Gigabyte GA-G33M-DS2R moederbord, G33 chipset met ICH9R
- Ik draai RAID-10 met 4x Samsung HD501LJ. 2x een stripeset, die gemirrored worden. Aan de ICH9R.
- Thuis-servertje met win2k3 enterprise 32-bit en (net geïnstalleerd voor runtime.org tools) vista 64-bit ultimate
- Schijven zijn netjes genummerd, met hetzelfde nummer als de poort op het moederbord (1-4).
- Schijf 0 is de OS-disk, met wat MP3's er naast.
- Er is 40GB vrije ruimte ongeveer, meer dan 900GB in gebruik dus.
Raid stuk
Verhaal lang:
De schijfjes hebben altijd netjes gewerkt, geen problemen gehad.
Door gebrek aan ruimte, had ik 4x HD103UJ besteld.
Idee: steeds een stripeset ontkoppelen, deze rebuilden. Totdat beide 2TB zijn en ik de partitie op kan rekken.
Met RAID-10 kan dat namelijk.
Testen en daarna de problemen:
- Computer uit
- Ontkoppel schijf 4
- Computer aan, raid werkt, kan rebuild worden volgens Intel Matrix Storage Control (IMSC)
- Geen idee welke schijf zijn stripe-broertje is, dus computer uit en schijf 3 losgekoppeld
- Raid werkt niet meer, mag niet gerebuild worden.
- PC uit, schijf 3 verbonden, schijf 2 losgekoppeld
- PC aan, raid werkt, kan rebuild worden.
- PC uit, 2x 500GB er uit, vervangen door 1TB, kabels omgezet
- IMSC ziet de 1TB drives en ik mag een schijf toevoegen aan de raid-10 (helaas niet meteen 2)
- Rebuild begint, ik ga Stargate Atlantis van vorige week kijken op andere computer
- Na een paar minuten ga ik eens kijken en zie ik opeens dat de raid niet meer werkt!
- Blijkt schijf 3 er opeens mee op te zijn gehouden (wordt wel herkend, maar is failed (zie screenshots)
- Kabels gecontroleerd, helpt niet.
- Na terughangen van disk 2 en 4 worden ze niet meer bij de raid gezet, ze staan apart in IMSC. Terwijl in theorie alles weer ok zou moeten zijn. Toch?
- Schijf 1 losgekoppeld, 2 en 4 worden samen gezien als een raid 10, maar nog steeds failed. RAID werkt niet.
- Schijf 1 weer aangekoppeld aan de kabel (ik koppel en ontkoppel alleen met computer die uit staat) en weer gekeken. Nu heb ik 2x een raid 10, maar werken ho maar.
- FAQ van dit forum gelezen.
- Getdataback kan beide arrays niet lezen, UFS Explorer ook niet (ziet wel dat beide raids een raid 1 zijn, ziet dus voor hem 2 schijven). Ze falen bij het lezen, zoiets. Testdisk geeft hetzelfde. Misschien zie ik iets over het hoofd, maar volgens mij doen deze programma's het niet omdat er iets op raid-niveau niet klopt.
- Ik weet dat ik niet naar mijn disken mag schrijven, dus behalve lezen nog niets geprobeerd. Eerst maar de experts vragen, voordat ik in het raid-bios vertel dat hij maar een raid 1 moet zoeken op disk 2 en 4.
- Ook windows ziet een disk waar niks op staat, dus daar heb ik maar niets gedaan. Zie het screenshot.
- Ik heb schijf 3 niet meer aangekoppeld, aan die poort hangt nu een 1TB Samsung om eventueel met software van runtime.org alle data te kunnen kopiëren.
- Disk 1 Member Disk(0)
- Disk 2 Member Disk(1)
- Disk 3 Non-raid
- Disk 4 Member Disk(1)
Is er een tool die iets met mijn raid kan? Want als ik al mijn RAID-kennis toepas, zou mijn stripe van Disk 2 en 4 gewoon moeten werken!
Zie voor verduidelijking ook de screenshots hieronder.
De failed disk:

De ene RAID:

De andere RAID:

Versienummer:

Wat Win2k3 er van vindt:

Nu ga ik eerst slapen, ben hier al sinds 1700 mee bezig en heb daarnaast alleen appelkruimeltaart gemaakt en wat gedronken.
Trotse vader!