Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Ik heb een nieuw moederbord (P5N-E SLI) gekocht samen met een nieuwe processor (E7300) en deze heb ik uiteraard overgeclockt. In het begin ging het prima en had ik nergens problemen mee, maar sinds mijn nieuwe videokaart Palit 4850, weigert het moederbord de ingestelde FSB, multiplier en voltage toe te passen tijdens het opstarten.
Als ik dan CPU-Z erbij pak geeft hij gewoon een multiplier van 10 en een FSB van 266 aan, de standaard waarden dus. Ik heb hem met Orthos stabiel gekregen op 9x400 met een voltage van 1.3, 14 uur getest en geen fouten. Enkel elke keer als ik mijn overclock wil toepassen moet ik eerst het moederbord resetten door de batterij eruit te halen en de jumper te verplaatsen, dan alles opnieuw instellen en dan werkt het weer tot de volgende keer dat ik reboot.
Ik heb het moederbord een week en de videokaart is nu twee dagen oud. Alles nieuw gekocht. Het moederbord was wel een demo model maar alles zat er compleet bij en zag er als nieuw uit. En het heeft gewoon een week goed gewerkt.
Temperaturen zijn ook geen probleem, processor komt niet boven de 63 graden en de videokaart niet boven de 50.
Er zit nu een enkele reep van 2GB Kingston geheugen in, draait standaard op 400mhz dus die kan ook geen problemen veroorzaken aangezien hij pas tijdens de overclock op zijn standaard waarden draait.

Iemand die mij enig advies kan geven? Ik gok dat het met de feature te maken heeft die mijn moederbord reset qua settings als de overclock niet blijkt te werken, maar waar moet dat dan aan liggen? Zou dat het northbridge voltage kunnen zijn? Die laat ik namelijk op auto staan, net als het geheugen voltage. Geheugen heeft standaard maar 1,8 nodig en word ook niet overclocked, dus dat leek me ook geen probleem.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-09 11:08
staat je aantal mhz van pci-e wel goed? Aangezien je pas hebt sinds nieuwe videokaart.

Ben geen overclock expert, maar dat is wel iets waar je aan moet denken zover ik weet. Kijk dat eens na, tis in ieder geval een begin ;)

[ Voor 4% gewijzigd door GoldenBatt op 15-11-2008 01:37 ]

Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Dat heb ik nagekeken ja, dat staat gewoon op honderd zoals standaard door het moederbord gekozen, daar heb ik verder ook niet aangezeten.
Het kan ook puur toeval zijn dat ik op dat moment mijn videokaart erin zetten want ik was nog bezig met de ideale clockspeed/temperatuur verhouding te kiezen, maar daarvoor is het wel nooit gebeurt, dus of toeval of het heeft er iets mee te maken.

Het is trouwens zo dat ik de instellingen aanpas, dan opsla, dan start de pc opnieuw op en zelfs als ik dan tijdens het opnieuw opstarten direct weer naar de setup ga is alles weer ongedaan gemaakt.
Hij slaat de ingestelde FSB wel keurig op, past enkel de multiplier aan, maar past vervolgens niks toe.

[ Voor 28% gewijzigd door Tsurany op 15-11-2008 01:43 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBatt
Al geprobeert iets lager te clocken? Dus iets mindere kleine overclock te maken al dat je had? Wil deze dan wel booten met de instellingen die je maakt?

Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Dat heb ik nu geprobeerd, alles auto en de fsb op 300 ipv 266, ook dan weigert hij het toe te passen. Zal nu eerst een bios reset doen en het dan opnieuw proberen, kijken of dat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBatt
Misschien zou je anders nog andere bios versie kunnen proberen. Zover ik verstand heb van t overclocken, kan dit helpen. Echter ben ik zoals ik eerder al zei, hier niet echt de expert in. Dan kan ik je ook niet echt meer verder helpen, maar er zijn vast genoeg andere tweakers die t wel kunnen ;)

Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Alles op standaard en enkel de FSB aangepast werkt wel prima, nu op 10x300 met alles auto en dan doet hij het na een reboot nog prima.
Lijkt alsof ik een fout maak met overclocken, maar wat?

9x400 op 1.275 volt gaf na 5 uur problemen, toen 1.3 volt, gaf na 8 uur problemen en toen 1.325 volt gaf na 14 uur nog geen problemen. En toen opeens weigerde hij het toe te passen tijdens opnieuw opstarten.
Dus 9x400, 1.325 volt, geheugen op sync, rest op auto. Qua voltage lijkt het probleem niet te zijn toch? Dat werkte prima in eerste instantie.

Nu op 10x360 gezet met 1.3 volt, geheugen in sync. Hij start keurig op, ik start cpu-z en hij staat weer op 10x266.

[ Voor 9% gewijzigd door Tsurany op 15-11-2008 02:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-09 20:08
gooi die PCI-e eens op 101 of 99, 100 is zo nu en dan de instelling voor "gewoon meeclocken" :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Net geprobeerd, heeft ook niks geholpen. North bridge voltage iets verhoogt, heeft ook niks geholpen. Zou bijna denken dat het enkel gebeurt zodra ik het voltage verhoog.

Edit: Zelfs al zit ik niet aan de voltages veranderd hij niks.
Lijkt wel alsof ik de settings nu eenmalig mag aanpassen, dan zegt hij dat het niet mag, dan moet ik de batterij eruit halen en de jumper verplaatsen, mag ik weer booten, mag ik het eenmalig aanpassen en dan zegt hij weer dat het niet mag en mag ik er niks meer mee doen.

Staat trouwens de laatste bios op.

[ Voor 52% gewijzigd door Tsurany op 15-11-2008 02:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke videokaart had je eerst? Is het zo dat de Radeon 4850 meer stroom gebruikt ? Zo ja, trekt de voeding het dan nog icm de overclock ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Ik had eerst een 7800GT. Maar voeding lijkt me niet het probleem, heb een 580watt Hyper voeding. En ik heb zelfs met overclock een paar uur probleemloos kunnen gamen. Pas na een reboot werkte de overclock niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Ik denk dat het moederbord gewoon defect is, de cpu multiplier van 10 naar 9 zetten geeft al geen resultaat, ook al laat ik de rest op automatisch staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t1mmy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-08 16:39
Is de batterij op je mobo niet gewoon leeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Geen idee, maar nu is hij dood.
Pc start wel op maar geeft totaal geen beeld en valt soms uit en soms niet.
Kan dat ook komen door zo'n batterij en waar zou ik een nieuwe kunnen halen?

[ Voor 26% gewijzigd door Tsurany op 15-11-2008 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t1mmy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-08 16:39
Weet ik niet precies, ook niet of dit je probleem is.
Je zou even een bios reset kunnen proberen door de jumper om te zetten. Als hij het dan weer doet en elke keer dat je opstart je zo'n scherm krijgt dat je bios is gereset dan is je bios batterij leeg.

Als ik jou was zou ik eerst even nu een bios reset proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Dat heb ik dus al geprobeerd elke keer, dat loste het probleem niet op toen. En nu heeft het geen zin meer want ik krijg uberhaupt geen beeld, beeldschermen blijven gewoon op zwart.

Pagina: 1